 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
5 årsavdrag?
|
lugge
|
2000-01-15 17:30:27
|
|
|
Jag köpte mina Tagmaster och Rondeco 1994 resp 95. Jag vet att det fanns något positivt med att inneha aktien i över 5 år, men har glömt bort vad. Är det någon som kan fylla denna lucka?! Inte för att man vill sälja sådana guldägg, men...
|
 |
Analyser
|
Boxarn
|
2000-01-15 15:26:50
|
|
|
Ser också att Obducat och Focal Point analy- serats. Bra! Höjer statusen på denna diskus- sionssida. Kan kanske bli något riktigt bra utav diskussionerna här så småningom.
|
 |
Comeback
|
Boxarn
|
2000-01-15 15:22:08
|
|
|
Jag ser också att DLV försökt sig på en come- back - den här gången med signaturen "betrak- taren". Ingen tvekan på den här punkten - språket avslöjade honom. Och att han möttes av ett massivt mothugg.
|
 |
Veckans inlägg
|
Boxarn
|
2000-01-15 15:19:05
|
|
|
Har ögnat igenom veckans inlägg. Och det mest slående intryck jag får är flera signaturers utlysande av stormvarning för minsta lilla som kan tolkas som negativt - allt uppenbar- ligen i avsikt att skrämma upp andra och själva kunna köpa billigare. Och när det gäl- ler PGA:s information kring SBI och en FK så kan man verkligen tala om en storm i ett vat- tenglas.
|
 |
Aktietorget
|
Boxarn
|
2000-01-15 15:11:38
|
|
|
Med tanke på hur denna marknadsplats fungerar så instämmer jag i att aktierna på listan kan vara köpvärda för den långsiktige men även för de som spekulerar i att en förändring i marknadsplatsens funktionssätt kanske inte ligger så långt borta i tiden. Något borde i vilket fall som helst göras. Varför inte i samband med en bolagisering av stiftelsen ba- kom AT - om nu detta är möjligt? Kanske dags för IMÄ att ta ett initiativ med siktet in- ställt på det?
|
 |
Mandel
|
KYLIS
|
2000-01-15 15:11:18
|
|
|
Gör det som sagt i en protest, med den filosofi man nu har så kommer det inget nytt system, jag tycker också att aktierna är undervärderade men många drar sig för att köpa på dom grunder jag nyss berättade. Försök bli av med aktierna i ett ras på aktietorget, du har inte en chans. På listor typ IM finns det i alla fall möjligheten att göra avslut direkt. Jag har kvar Vitec och framför allt IMÄ men med sänkta riktkurser.
|
 |
KYLIS AktieTorget.
|
Mandel
|
2000-01-15 15:02:49
|
|
|
Vad tror du händer den dagen man går ut och säger att man ska använda sig av ett system liknande VITS? Kurserna kommer antagligen skjuta i höjden och du hinner inte köpa pga det du precis belyst. Nej ta tillfället att komma över tex IMÄ till rea-pris pga noteringen på Aktietorget. Kan bara säga att jag delar Rockefeller 88:an och Dallas åsikter, även om det du skriver stämmer.
|
 |
Rondeco
|
Björn R
|
2000-01-15 15:00:36
|
|
|
Rondeco har uppdaterat hemsidans nyhetssida med nov + dec.
Kina låter "störst", därnäst Sydafrika.
Inget nytt för Deranks läsare, men de nya anläggningarna i USA - Nantucket och Marlborough bekräftas.
Anses tydligen inte tillrädkligt angeläget för att spridas på annat sätt, som nyheter på SBI senaste nytt t ex.
Vilket annat företag på Innovationslistan skulle ta två nya anläggningar - hittills okända - i drift utan att det skulle presenteras som nyhet?
Tolkar detta positivt :-) som att större händelser är att vänta.
|
 |
Dallas
|
Mandel
|
2000-01-15 14:57:56
|
|
|
Helt rätt. Det är bolagen kontra värdering man ska titta på, inte var dom är listade.
|
 |
JUN
|
Dream Team
|
2000-01-15 13:18:27
|
|
|
Belåning För A-listan 70% O- + OTC-listan 50% SBI 30% (de flesta tillåter inte belåning på SBI-listan, men bl a Nordnet har 30%.
Ovanstående regler gäller för så gott som alla banker och fondkommisionärer. Trevlig helg!
|
 |
Aktietorget
|
KYLIS
|
2000-01-15 12:36:09
|
|
|
Ok för den som vill investera på aktietorget, jag gjorde det gick ur i ren protest. Orsak den sk "call" att köpa är mindre svårt dock kan man i sista minuten lägga över bud som legat i marknaden till avslut i ett par timmar. Men vad tror ni händer om aktien för någon negativ nyhet, börsen rasar eller liknande. Gratulerar om ni tar er ut ur innehaven då, lägger ni en sälj 20% under köparna så är sannorligheten att ni 1-2 timmar senare står handfallen med ert innehav, möjligheten till avslut kan göras minuten före "callen" annars kan man lika gärna bortse från att över huvudet taget lägga sälj respektive köporder. Var och en gör efter sin egen tro och jag hävdar också att aktierna är extremt undervärderade men så länge styrande personer sitter kvar med sin inställning så kommer detta aldrig att sluta väl. Jag har uttryckt mitt missnöje men bemöts med sådan arogans att man häpnar, och betänk att vi befinner oss i år 2000.
|
 |
AKTIETORGET
|
Dallas
|
2000-01-15 12:24:43
|
|
|
Har följt debatten kring aktietorget.Ledningen må ha brister men det viktiga är väl att vi tror på företagen och att de mår bra. Kurserna kommer alldeles säkert att rätta till sig,vi måste ha tålamod. Och vi kan ju också gripa tillfället att göra billiga inköp. Favoriter,IMÄ.IDL,Vitec.Jag har också köpt PWT. Conpharm vet jag inte så mycket om men ska studera bolaget i helgen.
|
 |
IMÄ
|
MiljöMagnus
|
2000-01-15 11:51:16
|
|
|
Ingen som har en komentar? Ps. Uppgången i Strand igår är knappast till nackdel för IMÄ, då aktien är deras största innehav :-) Tycker det ser mycket bra ut....
|
 |
JUN
|
Mandel
|
2000-01-15 11:49:34
|
|
|
Tittar man påp dom aktierna som redan flyttat till andra listor så är dom belåningsbara. Tex kan nämnas BioGaia och Obducat, så att det även kommer gälla övriga aktier tar jag som självklart.
|
 |
LISTFLYTT, Generell fråga. Belåning/Förmögenhet.
|
JUN
|
2000-01-15 10:42:10
|
|
|
En av nackdelarna på IM-listan är att aktierna inte är belåningsbara. Vad händer nu vid flytten? En del ska ju till SBI några till O-listan (RONDECO bl a) samt någon till andra listor. Kommer aktierna nu helt plötsligt att bli belåningsbara? I så fall vilka, och hur stor blir belåningsprocenten? Följdfråga: Blir några aktier förmögenhetsgrundande? Är någon insatt. Tacksam för svar. Borde vara av intrese för alla.
|
 |
Hur handlar man på Aktie Torget!
|
TRGM
|
2000-01-15 10:14:51
|
|
|
Svar önskas ! För övrig det bara att beklaga att många bolag fick kalla föter och lämnade IM.
|
 |
Bengan
|
Dream Team
|
2000-01-15 09:44:05
|
|
|
Stockpickers riktkurs för IDL är 10 kr, den ska man ha uppnått i oktober (2000). Även Jordanfonden tror på IDL.
|
 |
IDL igen!
|
Bengan
|
2000-01-14 23:33:01
|
|
|
Jag är ny och tjatig! Nu bara 20' kvar till salu, de sista 5' till 10 kr. Vad händer sen? Kommentarer?
|
 |
Rockefeller - Aktietorget
|
INGMAR
|
2000-01-14 22:16:52
|
|
|
Att listnoteringen påverkar aktievärderingen är ett faktum, jag håller med om att Vitec ser undervärderat ut, de har ju nätt och jämnt segat sig upp över introduktionskursen, trots att de har nischat in sig väl och visar fin tillväxt. Den pågående omviktningen från systemkonsulter till programvaruföretag borde också gynna Vitec.
En annan Torgetaktie som nu äntligen börjar röra på sig är CONPHARM, ett ytterst välskött forskningsbolag där listnoteringen varit en belastning.
|
 |
Focal
|
Observer
|
2000-01-14 21:13:47
|
|
|
Var hade kursen på Focal legat i dagsläget om det ej låg en säljorder på 50000 aktier på 11:- nivån!!?? En inte alltför vågad gissning runt 20:- Vilka faktorer talar för att vi kommer att få se sådana nivåer. 1:Samarbetsavtalet med i2, där Fockal får tillgång till USA marknaden utan kostnad!! i2 som 1998 omsatte 360 milj USD eller i kronor räknat 5 miljarder. 2:Listbyte som inom snart kommer att tillkännages, tänk om dom skulle ta klivet till Nasdag!!!! önsketänkande förvisso. 3:Verksam inom en mycket intressant branch, industrin kämpar ständigt för att optimera sin verksamhet, allt för att klara en mördande konkkurans. 4:Nu börjar faktiskt säljordern på 11:- naggas i kanten, för var uppmärksam på en dag kan den vara väck, och då är fältet fritt till vad?
|
 |
TRANSLINK
|
Dream Team
|
2000-01-14 20:53:59
|
|
|
Gunnar Malm är ordförande i bolaget som är ansvarigt för pendeltågseländet i Stockholm. Jag vet inte om han är det fortfarande, men han har åtminstone varit VD för Translink. Med tanke på hur han har skött övertagandet av pendelstågstrafiken är det kanske inte så konstigt att Translink inte utvecklas något vidare... Trevlig helg!
|
 |
estinvest på G
|
Nickolaus
|
2000-01-14 19:55:53
|
|
|
Ta som helgläxa att läsa in dig på Estinvest. En god och possitiv investering med stabil tillväxt tror jag. Kursen i veckan varsamt uppåt trots stort säljutbud.
|
 |
>Tjorven
|
klas
|
2000-01-14 19:25:58
|
|
|
Jag kan hålla med om att det jag skrev kan vara lite proviserande men det skadar inte. Jag säger heller inte att Medirox är en dålig plasering. Jag har för mig att det nästan finns 800 000 aktier ibolaget efter all konvertering att man tror på en omsättning på 35 miljoner och en vinst på 1 miljon i år. En tillväxt takt på 25%. Jag värderar bolaget till över 40 och under 80 miljoner ger 50 till 100 kr per aktie. Allt under 50 kr är ett fynd. Siffrorna är strålande men siffrorna i FE är också strålande. I FE var det några som kännade en jävla massa pengar genom att kursen gick upp medan några andra förlorade en hel del pengar på att köpa dyrt. Sedan sumpades kursen och det blev en massa negativt om bolaget och trovärdigheten för FE och IM listan sjönk oh detta drabar oss andra genom det kommer att ta ännu längre tid innan bolaget kommer att få en rättvis värdering. Nåon kännade pengar på oss andra!!!
mvh
|
 |
Re:B.Nordstrand-SBI
|
PLURA
|
2000-01-14 18:49:36
|
|
|
Björn Nordstrand har "näsa" för goda affärer. Det kan väl alla här hålla med om. Då kan fråga sig: Varför går han då in i SBI.
1.Han tror stenhårt på SBI och VITS. 2.Han vill använda SBI som försökskanin för VITS.Om det går bra har han ett bra argument för att sälja fler versioner av VITS till andra kunder.
Det var någon här som undrade vad SBI ska använda sin stora kassa till. Jag tror att när man ser att VITS fungerar så vill man smida medans järnet är varmt och satsa på att sätta planerna i verket på ett NORDISK SBI-lista. Kanske till och med en EUROPEISK SBI-lista. Nordstrand har nog insett att Börshandel över internet är framtidens melodi. Ska man förverkliga dessa framtids visioner så behöver man cashing, och det har SBI efter nyemissionerna.
Ha`de...
|
 |
Tjorven - IMÄ
|
Hans J:son Linder
|
2000-01-14 17:40:40
|
|
|
Din syn på IMÄ skulle också vara av värde då jag märker att du är en mycket skärpt person med lång erfarenhet av aktier, vilket jag tyvärr saknar.
Så frågan till Boxarn ställer jag även till dig och hoppas på att du kan undvara ett par minuter och delge ditt svar.
Vad jag förstått är IMÄ ett av dom få aktierna som du har kvar när det gäller IM-relaterade företag.
MVH
|
 |
Milton
|
SäkerPåSinSak
|
2000-01-14 17:36:30
|
|
|
Bra skrivet. Tror som du att CG har en enastående chans att bli en mångdubblare.
|
 |
Boxarn - IMÄ
|
Hans J:son Linder
|
2000-01-14 17:32:06
|
|
|
Hej Boxarn!
Vill först tacka dig för att du tog dig tid att svara på mina frågor förra veckan. Vill också tacka alla andra som gör denna sida till en fröjd att läsa, ingen nämd, ingen glömd.
Nu till min fråga som gäller IMÄ. Vad anser du om det senaste som framkommit? Blev du - liksom jag - än mer positiv till företaget? Ser det inte ut som om man ska kunna vända skeppet, och börja gå med vinst igen fr.o.m detta år?
Anser du som vissa, att substansvärdet ligger nånstans runt 10kr om man räknar med alla onoterade bolag.
Visst är det positivt att man ska börja med att redovisa sin portfölj varje månad, borde ge ett större förtroende? Dina och miljömagnus ihärdiga påpekande om bättring tog visst skruv :-)
Måste säga att IMÄ - efter dagens pressrealese - har blivit min favoritaktie, om inte du skriver nåt som jag missat, då du har en enastående förmåga att läsa mellan raderna ;-)
Jag håller med 88:an och Rockefeller att man nog ska se detta med noteringen på aktietorget som en möjlighet, just pga man aldrig skulle kunna köpa dessa aktier så billigt annars.
Om du har tid/lust att svara på nån av frågorna så skulle jag och många med mig bli mycket tacksamma.
Även synpunkter från andra är naturligtvis av intresse.
Tusen tack på förhand!!
|
 |
Cashguard
|
Milton
|
2000-01-14 17:28:35
|
|
|
Vid en snabb anblick ser Cashguard ut att vara en riktig vinnare.
Det verkar som om företaget passerat den kritiska massa där systemen mer och mer säljer sig själva - detta syns inte minst i de senaste rapporterna.
Omsättningen jan-nov var 26,3 milj, en ökning med mer än 500%. För helåret 2000 prognosticeras omsättningen till 50 milj, vilket mycket väl kan vara i underkant eftersom man valt att helt bortse från eventuell försäljning i Tyskland. Om Cashguard får fäste på kontinenten kommer vi inom fem år att få se en årlig försäljning klart över miljarden kronor.
Vinstmarginalen har "pressats" ned till ungefär 13%, pga utvecklingskostnader hänförliga till bl a millennieskiftet och Euroanpassning. Det fina med vinstmarginalen är att den bör öka kraftigt med stigande omsättning, då största delen av utvecklingskostnaderna ligger i historien - en uthållig marginal på ca 20% är långt ifrån otrolig. Att företaget står utan konkurrens bör stärka detta antagande.
Jag är övertygad om att Cashguard kommer att fira stora triumfer de kommande åren. Aktien står inför en definitiv omvärdering som förmodligen kommer i och med bokslutskommunikén den 7 februari och den i vår förestående noteringen på O-listan.
|
 |
IMÄ:s information
|
INGMAR
|
2000-01-14 17:24:19
|
|
|
IMÄ har aldrig varit några hejare på marknadsföring. Beklämmande att det skall behövas ordentliga påtryckningar från aktieägarna för att man (i eget intresse) skall gå ut och redovisa sina starka sidor. En hel del av den extrema investmentrabatten beror på marknadens misstankar att man får svårt att hävda sig i den hårda konkurrensen på corpmarknaden. Nu är i alla fall portföljen redovisad, skulle ha gjorts långt tidigare. Nu gäller det att vässa armbågarna!
|
 |
PARIS
|
manne
|
2000-01-14 17:20:24
|
|
|
I DI idag står det att alla aktörer är överens att högkonjukturen i skogsindustrin kommer att bestå mkt länge den här gången. Investeringsviljan i skogsindustrin kommer att öka ganska kraftigt p ga det här. Måste väl gynna PARIS på sikt?
|
 |
Glycorex
|
PGA
|
2000-01-14 17:02:48
|
|
|
Nu (nere) i 4,50 och man kan fråga sig om det är normala rörelser i en del Bolag?
1 Kr till 9 Kr sedan ner till 4,50 på ca en vecka.
|
 |
Ny här
|
Dream Team
|
2000-01-14 16:43:28
|
|
|
Tack för att du åtminstone hade höga tankar om mig. Men jag ansåg det rätt att lägga in meddelandet. Det är upp till var och en att värdera inläggen. Det är inte som varken jag eller du ska ägna sig åt. Du måste äga bra många Flying för att du reagerar. Mycket konstigt att det inte är några andra inlägg som du kritiserar. Men om man färgade glasögon så...
|
 |
Robux
|
insider
|
2000-01-14 16:34:24
|
|
|
hemskt namn
|
 |
Carolus och Klas ang. SBI Holdning resp. MediRox
|
Tjorven
|
2000-01-14 15:47:44
|
|
|
Carolus Nu behöver vi verkligen inte fastna i en dialog kring ett bolag som varken du eller jag finner särkilt intressant. Vill dock konstatera att din logic säger att det är okej med ett bolagsvärde på närmare 400 Mkr. Du medger att du inte vet hur lönsamheten skall uppstå för att motivera detta, men att de nya "huvudägarna" nog gjort hemläxan och att de lär räkna med 10-20 ggr pengarna.
Okej, men Tjorven gör inte affärer med den utgångspunkten. Jag vill kunna förstå bolaget, kunna bedöma bolaget och inte bara kunna räkna hem dagens kurs utan också se stor potential. Jag äger MediRox och inte SBI Holding av denna anledning. Nåväl, för min del är jag klar med detta bolag. Kör hårt med Dina affärer. Gillar det mesta du skriver.
Klas Vet inte vad man skall säga om din jämförelse med Flying, men du verkar inte mottaglig för tidiga tips (kronisk misstänksamhet)? Kanske hoppar du på senare om/när du ser att det inte går ner utan fortsätter upp? Eftersom jag är säker på att du inte tagit reda på vad MediRox sysslar med så tar jag mig friheten och förslå att du avsätter ett par timmar i helgen åt att läsa på lite kring bolaget - så tar vi ett nytt snack på måndag istället!
|
 |
Strand vs TagMaster
|
Rockefeller
|
2000-01-14 15:36:44
|
|
|
Om STRAND kan gå upp 30 % på beskedet att de ska till O-listan, hur mycket skulle då inte TagMaster gå upp vid ett motsvarande besked, som förr eller senare MÅSTE komma?
|
 |
Texet !!
|
PGA
|
2000-01-14 15:24:23
|
|
|
Efter en titt i räkenskaperna så tror jag ett kontantbud blir på högst 1,70 Kr, eller aktiebyte på ca 2 Kr. Mer kan jag inte tänka mig, men jag skulle bli glad om jag har fel och det är för lågt.
|
 |
>88:an Aktietorget
|
Rockefeller
|
2000-01-14 15:16:51
|
|
|
Vi är helt överens, kan nog löna sig att hålla ögonen på Aktietorget i fortsätningen. Det är som jag brukar säga:
"En akties rätta värde visar sig alltid, förr eller senare."
Ett bolag som man kan köpa på kort sikt (tre-fyra månader) är Åhus Glass, en aktie som är ohyggligt säsongsberoende. Vår- och försommarvärme betyder rusning i aktien. Låter vansinnigt, men det funkar faktiskt.
|
 |
> Rockefeller Aktietorget
|
88:an
|
2000-01-14 14:51:44
|
|
|
Det känns lite som om Aktietorget är vad IM-listan var för ett halvårsedan. Obefintlig handel, ogenomlyst och att den "lever i sin egen lilla värld", där dom flesta är mycket negativt inställda (och du må tro att så var det även när det gällde IM för inte alls så länge sedan). Vad kan vi dra för slutsater av det? Jo (och detta skrev jag många gånger när alla var negativa till IM) det är INTE företagen det är fel på utan möjligen listan. Förmodligen (även om det kommer ta tid) så kommer vi hitta morgondagens vinnare på aktietorget, även om vi knappast kommer få uppleva sådana makalösa uppgångar som varit på IM senaste månaderna. Nu händer mycket runt IM, inte minst med tanke på att den upphör i vår och alla aktier byter lista. Denna värld är inte på något sätt statisk, så vad säger att inte Aktietorget förändras (till det bättre förhoppninsvis ;-))Till fågan om vad jag tror om I-listan mm återkommer jag vid ett senare tillfälle.
|
 |
Vitec
|
Rockefeller
|
2000-01-14 14:36:51
|
|
|
Frågan är om inte VItec kom ur askan och i elden när de bytta till Aktietorget. Vitec är ett fräscht IT-bolag med stark tillväxt inom mycket intressanta områden. Ändå har bara aktien gått upp marginellt jämfört med introduktionen för snart två år sedan.
Jag har inte detaljanalyserat Vitec eftersom jag just nu är fullinvesterad på IM, men det känns som om Vitec är värt väsentligt mycket mer vad deras aktie kostar just nu.
|