 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Texet
|
Rockefeller
|
2000-01-20 15:31:05
|
|
|
Jaha, det räckte tydligen inte med 12% gratis, nu skänker vissa ut 16% gratis.
|
 |
CashGuard
|
PGA
|
2000-01-20 15:18:41
|
|
|
Översåld, verkar vara en större aktör som skall ut.
|
 |
Fråga
|
PGA
|
2000-01-20 14:46:44
|
|
|
Finns det någon matematisk chatsida?
|
 |
PGA
|
SäkerPåSinSak
|
2000-01-20 14:44:13
|
|
|
Nja, jag tror nog istället att det var så att du räknade fel första gången ;-)
Men lugn, det kan hända den bäste, med undantag för Kylis då som aldrig har fel ;-)) *retsam*
|
 |
Skämt från mig
|
PGA
|
2000-01-20 14:37:18
|
|
|
Men jag tror inte aktien kommer gå ner till sitt "rätta" värde om marknaden håller sig.
|
 |
Re: %22Ny här%22 ang Paris.
|
Dragos
|
2000-01-20 14:25:53
|
|
|
Det är väl möjligt att man kan kalla aktien för tråkig,men bolaget är bra ! (Vilket jag är övertygad kommer att visa sig också i aktiekursen så småningom.)
|
 |
Ortodox
|
SäkerPåSinSak
|
2000-01-20 14:25:49
|
|
|
Nja jag syftade mer på eran tro att aktie - kursen skulle bli opåverkad av emissionen (allt annat lika).
Ledsen att behöva säga det, men det var bland det roligaste jag läst på länge.
Det kanske också var menat som ett skämt från er sida (vilket jag hoppas på för er skull)
Annars som sagt, dream on :-)
|
 |
->säker på sin sak
|
Ortodox
|
2000-01-20 14:17:55
|
|
|
Sluta sura nu för att du inte hängt med på SBI H racet. Pengar i handen är bättre än drömmar. Det är bara att kliva av i tid. Listbyte är listbyte och Race är race.
|
 |
CashGuard
|
Nanotec
|
2000-01-20 14:16:57
|
|
|
Till PGA! Q1/99 - Q4/99 omsättning 4 6 8 12 Miljoner
Hypotetisk fortsättning om vi faktiskt är i början på uppgången. Q1/00 - Q4/00 omsättning 16 24 32 48.
Summan för 2000 blir då 120 Miljoner i omsättning. Frågan är om organisationen kan växa så snabbt. Marknaden verkar åtminstone räcka till ett bra tag ytterligare.
|
 |
Ortodox och PGA
|
SäkerPåSinSak
|
2000-01-20 14:13:35
|
|
|
Dream on!!!
|
 |
1:1
|
Ortodox
|
2000-01-20 14:12:31
|
|
|
En ny aktie för varje gammal enligt pressmeddelandet. Jag kan ju ha räknat fel för det, men PRINCIPEN är ju klar, att när TR avskiljs och marknadsnoteras så skall företaget ha samma marknadsvärde såväl före som efter.
|
 |
Rockefeller -- Texet
|
bobby
|
2000-01-20 14:11:08
|
|
|
Och om kursen går ner på New Wave? Låter inte som så säkra 12%. Å andra sidan kan det bli mer också om NW stiger. FE's ca 5% på två månader känns isåfall säkrare.
|
 |
Texas4U och Rockefeller
|
bobby
|
2000-01-20 14:09:17
|
|
|
Texas4U, du kan ju alltid sälja aktien.
Rockefeller du har fel. En ny på en gammal är vad som gäller.
|
 |
Härligt PGA
|
Ortodox
|
2000-01-20 14:08:09
|
|
|
Jag kanske inte heller tror att kursen går ned! Marknaden verkar är ju lite irrationell för närvarande. När det gäller värderingen av SBI H så tycker jag det är mycket relevant att jämföra med OM-gruppen. Där har man ett P/E på 46 medan SBI antagligen ligger under 10. Var SBI eg ligger får vi snart veta när rapporten för sista kvartalet kommer. Vad som är än mer intressant är förstås hur intjäningsförmågan påverkas framåt, med VITS osv. Jag måste säga att jag är fortsatt positiv till SBI H
|
 |
Texet
|
Rockefeller
|
2000-01-20 14:04:05
|
|
|
Fler som inte kan räkna...
New Wawe kostar 195:-. Alltså borde texet kosta 195/134 = 1,45 och INTE 1,30.
12% gratisavkastning för den som är sugen!
|
 |
>Ortodox
|
Rockefeller
|
2000-01-20 14:01:01
|
|
|
Hur räknar DU?
Jag kan ha fel, men är det inte två nya aktier för en gammal för 1,35 styck?
De nya aktierna kommer att kosta:
(14+1,35+1,35)/(1+2) = 5,35.
En teckningsrätt ger rätt att teckna två aktier för 1,35 styck. TR:s värde = 2*5,35 - 2*1,35 = 8 kr!
Enkel matematik!
|
 |
>Ortodox
|
PGA
|
2000-01-20 13:59:46
|
|
|
Jag kanske inte tror kursen går ner.
|
 |
Corner i Flying
|
Texas4U
|
2000-01-20 13:56:51
|
|
|
Jag skrev ett minst sagt tydlig mail till Flyings styrelse. Jag tror inte de missar poängen. De har ju i praktiken LÅST mina pengar i två månader till ökenränta. Jag är definitivt med på att försöka stoppa uppköpet. Undrar vad ledningn fick under bordet för att lägga sig? Har 1100 aktier
|
 |
PGA hur räknar du egentligen?
|
Ortodox
|
2000-01-20 13:54:24
|
|
|
Värderingen av SBI Holding, du säger kurs 14:- och aktier 37 milj ger ca 500 M. Men så kan du ju inte räkna. När teckningsrätterna avskiljs så kommer ju börskursen att gå ned, med lika mycket som TR är värda. Man kan räkna ut att de blir värda (14 - 1.35)/(1+1) = 6.33 (om jag nu gjort rätt) Detta gäller under förutsättning att emissionen är generell, dvs utspädningseffekten är lika för alla aktieägare. Bolagets marknadsvärde förändras inte pga en nyemission (i teorin). Nyemissionen drar in en massa likviditet, men värderingen påverkas bara av hur företaget använder denna likvid i verksamheten. Sen är det en annan sak hur det blir i praktiken...
|
 |
Re PARIS
|
bobby
|
2000-01-20 13:52:17
|
|
|
Håller med, snacka om SURDEG. Händer absolut ingenting med kursen.
|
 |
CashGuard
|
PGA
|
2000-01-20 12:58:35
|
|
|
8 Mkr i orderingång på 1 Månad det blir 96 Mkr på 1 år om det håller i sig. CashGuard's budget på 50 Mkr i försäljning verkar för låg om man också lägger in att en stororder inte är omöjlig, snarare tvärtom att den kanske är högst trolig.
Var det någon som såg artikeln om B&W i Bromma i IT-tidningen i Aftonbladet om det kölösa och kassalösa systemet provades?
Kan vara ett hot?
|
 |
Strand
|
Rockefeller
|
2000-01-20 12:56:38
|
|
|
Kan någon förklara för mig VAD det är som är så unikt med Strand och som gör att bolaget är värt 350 mkr, förutom att bolaget skall till SBI-listan.
Vad HAR bolaget?
|
 |
KYLIS ang SBI-holding och VITS
|
Martinson
|
2000-01-20 12:42:44
|
|
|
Möjligt att du har rätt där. Tänker dock avstå från aktien då jag anser att dom har mycket kvar att bevisa. Nej då ser CashGuard betydligt mer intressant ut, men som sagt, jag ligger lågt.....
Ha de
|
 |
Kylis
|
Martinson
|
2000-01-20 12:39:43
|
|
|
Jovisst har "tage" säkert gjort bra med "fiktiva" pengar om man tittar på dagens kurser. Men har han sålt ännu då? När tänker han sälja? Om en månad? Hur ser det ut då kursmässigt?
Okey, vi är överens om att det gäller att vara selektiv och att det aldrig är fel att ta hem en vinst. Därför önskar jag också dig fortsatt lycka till på IM.
|
 |
Martinsson
|
KYLIS
|
2000-01-20 12:37:46
|
|
|
VITS kan mycket väl sätta stopp för flykten, tvärtom så kan trenden vändas till SBIs fördel om systemet nu fungerar klanderfritt. Vad jag tycker blir intressant är att följa sista timmen imorgon i SBI, ska man tokrusa in i aktien?? risken är överhängande. (ska tillägga att jag inte äger SBI-holding-än)
|
 |
PGA
|
Martinson
|
2000-01-20 12:33:00
|
|
|
Och många bolag som försvinner också till SFB.
|
 |
Martinsson
|
KYLIS
|
2000-01-20 12:31:19
|
|
|
Selektivt urval, ja varför väljer jag då Cashguard och Tagmaster, jo marknaden älskar denna typen av bolag och kommande marknad erbjuder stabilare handel, likvidare, analyserade,= rätt värderade. Dessutom är mönstret så självklart när du ser på Glycorex Strand och nu senast SBI-holding, men det är upp till var och en att ställa sig utanför och jag tror inte Tage gör dåliga affärer tvärtom har han väl kammat hem några kronor och jag gör ett urval och har begränsat mig till dessa två fn. Vilket givetvis inte hindrar att man kan dra snabba pengar på aviserade börsstopp i andra bolag. Går ni ur nu så önskar jag er lycka till, för man säger ju att det aldrig är fel att ta en vinst.
|
 |
SBI-Holding
|
PGA
|
2000-01-20 12:30:29
|
|
|
14*37 Miljoner aktier ger ca 500 Mkr i börsvärde, är det dyrt?
Det är ca 80 Bolag noterade på SBI- listan snart, kommer säkerligen tillkomma en hel del misstänker jag. Bolagen betalar en årlig avgift samt att nyemmisionerna kommer dugga tätt. Detta borde ge en del inkomster.
Undrar vad det tex. kostar att notera sig så småningom på en oerhört attraktiv Tech börs(MedTech och HighTech). Kommentarer
|
 |
>Martinsson
|
Rockefeller
|
2000-01-20 12:30:16
|
|
|
Jag skulle tro att du avser mitt skrivande om Paris. Jag baserar antagandet om en bra kvartalsrapport första kvartalet i år på de ordrar som Paris fått och just nu håller på at leverera. Paris kostnadsmassa är relativt given, vilket betyder att när de har bra intäkter blir resultatet bra, och bra intäkter är precis vad de haft.
Så enkelt var det med det!
|
 |
vad göra?
|
e:sson
|
2000-01-20 12:27:46
|
|
|
Jag har på ca 1 månad lyckats öka värdet på mina aktier med ca 80% och undrar om det finns mer att hämta ur dessa (Tagmaster, Sonesta, SBI Holding)?
|
 |
Fortsättning....
|
Martinson
|
2000-01-20 12:14:25
|
|
|
Hur som helst kan vi vara säkra på att uppgångarna INTE kommer att gälla för (i princip) alla bolagen på IM.
Det gäller istället att vara mycket selektiv om man ska göra fortsatta bra affärer (om ens det räcker).
Det oroar mig när personer som "tage" sväljer (om han inte bluffar) i princip allt han läser som KYLIS skriver. Hur kommer "tage" (och han är långt ifrån ensam) agera när/om plötsligt hans portfölj gått ner med 30%??? Panikförsäljningar???
Förmodligen har han inte handlat med aktier i mer än några år, varför han (och många med honom) knappt kan stava till börsnedgångar, lågkonjukturer och kriser.
Själv har jag varit med ända sedan mitten på 80-talet och vet hur frustrerande detta kan vara. För att inte tala om hur det var på IM-listan för ett par år sedan.
Tillfälliga nedgångar är inte så allvarligt, men när det sker under flera år (som i början på 90-talet, även om det kanske var lite extremt) då mina vänner, sätts dom psykologiska krafterna igång.
|
 |
SBI
|
PGA
|
2000-01-20 12:12:37
|
|
|
En av årets sämsta affärer kan väl vara SBI-Holding's utförsäljning av portföjen med IM-aktier när dom stod som lägst. Huj Huj, när paniken är som störst gör man dom sämsta affärer.
|
 |
Arcam
|
Acke
|
2000-01-20 12:09:24
|
|
|
Hallåååå! Vakna!!! Bolaget med en potential som Effnet, Net Insight, Obducat och Switchcore tillsammans värderas fortfarande till 150 mille. Bolaget väljer ut sina kunder som betalar halvmiljonen bara för att få prova tekniken. Vad tror ni händer när deras produkt är mogen för masstillverkning om 6 - 12 månader???? Bara verktygsmarknaden i världen låg på 200 miljarder dollar. Fundera på vad några procent av den marknaden betyder i omsättning.... 150 mille i börsvärde, håhåjaja. Jesus hade rätt: de saktmodiga tycks ha tagit över världen...
|
 |
Börjar se otrevligt ut på listan.
|
Martinson
|
2000-01-20 12:01:43
|
|
|
Det mesta går ner och säljordrarna ökar hela tiden. Hmmmm, undrar om man skulle ta och gå på signaturen "Klarsynt" linje och glädjas åt vad som varit.
Tycker det ligger mycket i det han skrev igår. Också PGA (om jag förstått honom rätt) verkar vara inne på samma linje.
Knäckfrågan är ju om "det stora raset" kommer idag eller om en vecka eller ett halvår, för utvecklingen som varit kan omöjligt fortsätta. Det inser nog dom flesta.
Och vadå, Rockefeller skriver nåt om rapporter som ännu inte varit. Hur kan du vara så säker på att dom blir så bra att det räcker till att försvara dagens kurser.
Vill inte skrämma er andra, men jag tänker överväga att "lätta" lite på mina intressen på IM.
|
 |
Nyemmisioner !!!!
|
PGA
|
2000-01-20 11:49:02
|
|
|
Vi har kommit till marknadsläget att det är positivt med nyemmisioner. Självklart kommer dessa snart vara vardagsmat (med uppgången som håller på) . Risken (kapitalet räcker till slut inte till) är uppenbar då, eller hur, men vi är knappast där än.
|
 |
NightTradern
|
Milton
|
2000-01-20 11:48:25
|
|
|
Jag har 370 aktier att ställa upp med.
|
 |
Väntat scenario
|
KYLIS
|
2000-01-20 11:30:43
|
|
|
Som sagt SBI-holding haussas också upp och slutkurs innan morgondagen kan vara mycket över sista avslut nu, detta indikerar än en gång kraftiga uppgångar i vissa bolag, Tagmaster är nämnt men varför Cashguard går sämre beror på att det hela tiden till kommer säljare på 15 000 aktier, jag vill passa på att rekommendera att köpa så fort bolaget nämner börsstopp (om man som i SBI-holdings fall för ett par dar på sig) att köpa på sig X antal. Cashguard har jag idag som den störste vinnaren av en flytt och ser bara decembers resultat som en indikation att bolaget nu får sitt genombrott (i norden bäst att tillägga) för jag väntar nu spänt på REWE,s utvärdering, och med Tyskland som utgångspunkt ligger Europamarknaden öppen. Men som sagt utnyttja kursriggningarna om bolaget aviserar börstopp, ska bli kul att se vad SBI-holding slutar på.
|
 |
Sälj Paris Köo CashGuard eller Estinvest istället.
|
Ny här
|
2000-01-20 11:29:51
|
|
|
Tråkigare aktie än Paris är nog svårt att hitta. Kommer aldrig bli något av dom. Bättre köpa CashGuard eller Estinvest. Baltikumländerna visade på en mycket stark - tillväxt såg jag i DI. Aragons Baltikumfond har stigit med 10% i år. Substansvärdet i EstInvest är 28kr.
|
 |
Rockefeller o nighttrader >> LÄSTIPS
|
kompetens
|
2000-01-20 10:59:31
|
|
|
ABL kap. 13-15
|