 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
OBDUCAT
|
Dallas
|
2000-01-26 19:53:22
|
|
|
MAKALÖS UPPVÄRDERING !
nU HOPPAS JAG PÅ NÅN ORDER FRÅN TYSKLAND TEX.
Hur kursutvecklingen då skulle se ut har jag och andra också svårt att förutse!
Jag behåller innehavet och är med på resan!
|
 |
INGEN VET NÅT VETTIG OM SBT!!!
|
FRANGO
|
2000-01-26 19:48:42
|
|
|
ELLER!!
|
 |
Optilink
|
Dallas
|
2000-01-26 19:47:27
|
|
|
Kallelse till extra bolagsstämma kom idag.Inga spec ärenden på dagordning frånsett VPC registrering och planerad mindre emmision 18:/aktie (introduktionspris var 5:-).
Ser fram emot att öka innehavet!
|
 |
Nanotec - Obducat
|
columbus
|
2000-01-26 19:22:42
|
|
|
Idag har jag ytterligare sålt av delar av mitt innehav i Obducat, men har många kvar än....
Jag är lite nyfiken på om inte du har sålt av några än? Vad har du för riktkurs fram till sommaren?
Med vänlig hälsning
|
 |
RE: KA
|
columbus
|
2000-01-26 19:16:48
|
|
|
Trevlig liten analys, det är dåligt med sådana, borde vara flera. Jag håller med dig i de flesta antaganden som du gjort, men undrar om du har hört siffran 1 promille någonstans eller om den bara är tagen ur luften. Det skulle inte vara omöjligt att den är högre!! Dock så måste VITS komma igång och fungera felfritt. Jag tror att vi kommer få se stigande kurser i SBI när de börjar handlas igen, om inga negativa nyheter blir kända i samband med bokslutet.
|
 |
SBI-Holding
|
KA
|
2000-01-26 18:43:20
|
|
|
Ett litet tankeexpr. De nya ägarna ser till att listan innehåller 200 bolag om 3 år (SBI, väntelista och innovation, eller hur uppdelningen nu kan bli). Varje bolags aktier omsätts i snitt för 1.5 milj kr / dag. 1.5 * 200 = 300 milj /bolag och år i omsättning. Varje år har 250 handelsdagar. 300 * 250 = 75 miljarder kr i omsättning per år. SBI får genom handelssystemet 1 promille, dels på köp, dels på sälj. Dvs 2 promille per transaktion. Detta ger 150 milj i intäkter per år. Lägg därtill övriga avgifter bolagen betalar för att vara noterade. Lek med tanken att SBI kan generera 75 milj i överskott per år. Efter nyem kommer det (om jag kommer ihåg rätt) att finnas 34 milj aktier. Alltså (75 milj / 34 milj) ca 2 kr och 30 öre per aktie. Antag P/E 30. Detta ger en kurs på 70 kr. Nuvärdet (25 % per år) blir i runda tal 30 kr EFTER den stundande nyem. Nu får man ta ovanstående resonemang för vad det är... men nog kittlar det!
|
 |
Obducat
|
terror
|
2000-01-26 18:34:38
|
|
|
Obducat crossar 20 gränsen idag.
Sug på den allihop
Här kammas det fett med stålar
|
 |
SODRA;NOVY ROST
|
FRANGO
|
2000-01-26 18:21:16
|
|
|
Oljepriser stiger.Även om vi snart kommer att se toppen så kommer den nog stanna över 20kr.Det skrivs mycket om Lundin här så mina kommentarer är överflödiga. Jag vill däremot rekommendera SODRA!. Aktien har stått stilla ganska länge nu.
|
 |
Estinvest, styrelsen ute på tunn is
|
Björnen
|
2000-01-26 18:15:13
|
|
|
Låt oss göra ett enkelt räkneexempel. : Estinvest har i dag ett investeringskapital på ca 25 kr/aktie, dels i andelar i företag och dels i kontanter. Dessa 25 kr värderas med sedvanlig investmentbolagsrabatt till ca 16 kr. Runt ikring detta har aktien rört sig länge och det stämmer bra med värderingen av stora bolag av liknande sort. Det finns 860.000 aktier. Det ska tecknas två nya aktier på varje gammal till kurs 11 kr/aktie. Dessutom ska bolag utifrån Traktion få teckna 1.105.000 nya aktier till 11 kr/aktie. Efter detta finns det alltså 3.685.000 aktier. Det finns i andelar i företag och i kontanter 52.500.000 kr. Med den vanliga investmantbolagsrabatten ger det ett värde per aktie på 9 kr 30 öre per aktie. Att räkna helt ut på fulla substansvärdet betyder att värdet per aktie är 25 kr före nyteckningen och blir 14 kr efteråt. Att den bilden blir så skev beror på att Traktion gynnas kraftigt på de gamla aktieägarnas bekostnad. Jag ställer mig mycket tveksam till om en styrelse som gör så kan sägas företräda aktieägarnas intressen.
|
 |
Dill - Sv.Koppar
|
INGMAR
|
2000-01-26 18:12:22
|
|
|
Bottenkursen var faktiskt 20 öre. Fantastiskt att ett sovande bolag kan värderas upp så högt bara för en IT-guru kliver in och byter affärsidé.
|
 |
Carolus
|
Martinson
|
2000-01-26 18:06:21
|
|
|
Ja, du är inte ensam om det.
|
 |
Sonesta
|
Till er tjänst
|
2000-01-26 18:03:47
|
|
|
Presentation av Sonesta. Som tidigare meddelats genomför vi för närvarande en nyemission i Sonesta AB. Många har visat intresse för bolaget så därför har vi bjudit in VD Christer Sundström tisdagen den 1 februari 2000 kl 16.30 för att berätta om vad som händer i Sonesta och för att ge investerare möjlighet att ställa frågor. Skulle Du vara intresserad av att delta så hör av dig till oss via e-post invest@innovationsmaklarna.se eller telefon 08-555 162 70 senast måndagen den 31 januari kl 12.00. Presentationen kommer att hållas i våra lokaler på Hamngatan 2. Observera att det finns max 30 platser. 000126 IMÄ
|
 |
Var lite försiktiga!
|
Carolus
|
2000-01-26 17:59:27
|
|
|
Uppgången går lite för snabbt. Det kommer en reaktion på en sådan uppgång - alldeles oavsett den kolossala undervärdering som rådde tidigare.
Vissa av i-listans aktier betalas nu en bra bit över vad jag kan bedömma att de är värda med tanke på risk och tid och jag har alltså sålt av delar av innehaven. Jag koncentrerar mig nu allt mer på CashGuard, Rondeco, Sonesta, Paris och TagMaster.
De aktier som inte har nått mina målkurser är Paris, Focal, Sonesta, SBT, Rondeco och TagMaster. SBT och Focal går nog inte vidare utan positiva nyheter men de övriga har mycket att ge. CashGuard är jag lite tveksam till vad den är värd i dagsläget, men den bör kunna ta en bra bit till, utlandssatsningen bör kunna ge en rejäl uppsida i den.
Jag har höjt likviditeten något och ligger inte fullinvesterad - något som är mycket ovanligt när det gäller mig.
Ha det bra....önskar....
|
 |
>>Girls on film
|
PGA
|
2000-01-26 17:28:49
|
|
|
Svar Nej.
|
 |
PGA
|
Simon Lé Bon
|
2000-01-26 17:24:30
|
|
|
Har du fått köpa dina SBI för femman än??
|
 |
>Dill
|
Rockefeller
|
2000-01-26 17:22:49
|
|
|
Uppgångens storlek vad inte det som jag tänkte på. Hur mycket en aktie är ÖVERVÄRDERAD är det intressanta. Det är inte säkert att Sv Ko är övervärderade, men jag tror att Strand är det desto mer.
|
 |
>>Pedro
|
dr.
|
2000-01-26 17:04:35
|
|
|
Det är möjligt, men inte blir den en attraktivare investering av att du gissar dig fram :).
|
 |
SBI-Listan
|
PGA
|
2000-01-26 16:51:42
|
|
|
Det är lite prat om att det blir rejäla uppgångar när notering sker på tex. SBI-Listan. Tror ni verkligen SBI-Holding på Måndag kommer gå upp? Är inte värderingen ansträngd som den är vid 13 Kr?
|
 |
Strand
|
Pedro
|
2000-01-26 16:32:44
|
|
|
Kommer över 20 Kr före 1:a Februari
|
 |
Re:Haren
|
Johan
|
2000-01-26 16:30:02
|
|
|
Jag vet att Cartesia bland annat levererat sin Locator till Saab Avionics, för att analysera JAS 39 Gripens data från flygningar. Dessutom kollar försvaret på utrustningar för navigation i sina Stridsfordon 90, och det är precis vad Cartesia sysslar med!
|
 |
Dill
|
(real)SVULLO
|
2000-01-26 16:20:03
|
|
|
Ja äntligen fick vi vår revanch. Inte minst glädjande med tanke på D_L_V's härjningar för ett halvår sedan:-))
|
 |
Multisimplex - min målkurs nådd
|
Dill
|
2000-01-26 16:13:57
|
|
|
Har idag och igår sålt av det mesta av mitt innehav i Multisimplex. Om någon minns, skrev jag en liten ananlys i mitten av dec, med målkurs 4-5 kr på 3 års sikt. Nu är vi där, men på 1 1/2 månad bara!!! Visst kan Multi fortsätta upp, men just nu känns den full värderad, som det ser ut idag. Det är nog många med mig som sitter med 1000% i aktien, och är jätteglada. Gissar att det kommer vinsthemtagingar snart. Har kvar en mindre post nu bara, för att "vara med" om något sensationellt skulle hända i Multisimplex. Kul att se att det går så bra för alla vi som varit med länge på IM listan. Lycka till i fortsättningen.
|
 |
Cartesia
|
Haren
|
2000-01-26 16:01:27
|
|
|
Är det någon som har en susning om vad det eventuellt kan innebära för Cartesia att ÖB häromkvällen på nyheterna framförde att försvarsstrategin i Sverige skall ändras till att bli mer IT-inriktad.
|
 |
Re: Guinessrekord -> Rockefeller
|
Dill
|
2000-01-26 15:59:56
|
|
|
Jag har inte koll på vad Strand stod i som lägst innan uppgången började, emn jag undrar om inte uppgången i Svenska koppar är större. Den har gått från 0,40 kr (förra sommaren) till (idag) 35 kr . Det är 8650% , om jag nu fått procenten rätt :) Hur står sig uppgången Strand i jämförelse med detta?
|
 |
Vilket bolag ska man köpa in sig i??
|
qwertyu
|
2000-01-26 15:46:49
|
|
|
Vilket bolag tycker ni är det hetaste som man bör köpa in sig i. Ska investera förhållandevis lite pengar 40.000
|
 |
Aktietorget
|
KYLIS
|
2000-01-26 15:45:52
|
|
|
Ja mitt urtåg var som en protest, jag är först in då det blivit bättre vilkor för handeln, dvs den sk "callen" är borta. Då tar nog alla bolag glädjeskutt. Och Cashguard på 6 kronor, ja jag har då aldrig sett något liknande.
|
 |
Uppmaning till IMÄ!!!
|
MiljöMagnus
|
2000-01-26 15:45:17
|
|
|
Håller med Arvid. Nu borde man greppa tillfället och sälja av lite av varje. Pengarna skulle kunna användas till antingen återköp av aktier, eller varför inte en aktie-utdelning?? Isåfall det första bolaget med anknytning till IM som gör det.
|
 |
Obducat
|
Loner
|
2000-01-26 15:44:02
|
|
|
Kan inte det där med teknik så bra, men höll inte Xicon på och experimenterade med batterier. Någonting med batterier och bränsleceller är det hetaste i USA just nu. Se också artikel i Affärsvärlden. Har institutionerna fått reda på något som vi inte fått reda på?
|
 |
IMÄ
|
Hans J:son Linder
|
2000-01-26 15:29:12
|
|
|
Syftade jag på naturligtvis!
|
 |
KYLIS
|
Hans J:son Linder
|
2000-01-26 15:28:39
|
|
|
Är det inte då det är läge att plocka in en aktie nå "alla" ratar den bara för att den är på en "dålig" lista.
Minns att IM-listan också var skräp (även om handelssystemet var bättre).
Rätt som det är så kommer även Aktietorget att förbättra sitt handelsystem och då.....
|
 |
Bra försök!
|
JL
|
2000-01-26 15:22:51
|
|
|
Och någon gör ett tappert försök att plocka in 20 000 på 6,10! Grattis om det lyckas!
|
 |
re:Rockefeller
|
Johan
|
2000-01-26 15:21:33
|
|
|
hejsan! Jag tycker du skall kolla upp Cartesia AB, som är väldigt undervärderat IT-bolag, om man jämför med A-listan.
|
 |
MediRox omnämns i AV
|
Tjorven
|
2000-01-26 15:20:23
|
|
|
Affärsvärden skriver;
"Näst bäst har Medirox aktien utvecklats (efter Biolight, egen anm). Bolaget utvecklar produkter för laboratoriediagnostik samt bedriver handel med laboratorieinstrument. Kursen har de senaste två veckorna stigit med 85 procent."
samt "Såväl Probi som Medirox visar redan vinster, även om de fortfarande är små."
Precis! Vi har en bra uppgång kvar innan aktien är "fundamentalt" rimligt värderat - och en jättelång väg för att erhålla en relativvärdering som är rimlig jmf med motsvarande bolag. Medirox vandring har bra börjat och den allt bättre uppmärksamheten kommer ge en allt högre kurs.
|
 |
Va???
|
JL
|
2000-01-26 15:19:22
|
|
|
Vem fasen säljer CG på 6 Kr.?? HooHoo!!
Ha de'
|
 |
>Nanotec
|
Rockefeller
|
2000-01-26 15:09:38
|
|
|
Hejsan,
Imponerad av dina teknikkunskaper. Det är rätt bas/approach för att hitta vinnare bland småbolagen.
Finns det ytterligare något bolag på IM-listan eller någon annanstans som du anser är hyperlågt värderat.
|
 |
Gråter blod :-((
|
(real)SVULLO
|
2000-01-26 15:06:24
|
|
|
Gör jag när IM-listan kommer att försvinna. Tänk ändå vilket försprång vi har haft i.o.m snabb orderläggning och snabb info via mail.
|
 |
KYLIS ang. säljaren
|
Info new
|
2000-01-26 14:46:10
|
|
|
Ja, den som säljer på CashGuard på det sättet måste antingen ha tryckt fel (knappast, eftersom det hände fyra gånger på rad) eller också är personen "intresserad" av att kasta pengar i sjön (totalt hjärnsläpp och oseriöst) - det är ju uppenbart att aktien är på väg upp ! Lycka till ! /// Info
|
 |
Av vilken orsak??
|
KYLIS
|
2000-01-26 14:35:26
|
|
|
Säljer man till BM när man vet att man får 25% bättre. Skulle vara kul att veta vem som gör det och av vilken orsak, kul diff 7,10 mot 9,5. Vi vet att rapporten blir bra, finns det någon orsak till varför dom vill hålla nere kursen??
|
 |
Säljaren
|
KYLIS
|
2000-01-26 14:29:31
|
|
|
Rensade finnt i Cashguard, men gick inte in med fler säljorder. Vilket vore totalt korkat då det är uppenbart att 10 kommer att brytas, vi vet vad som hände i Obducat, nått liknande kommer att ske i Cashguard, Strand var också ett exempel även fast jag har svårare att förstå den uppgången, då kommer vi osökt in på IMÄ som idag är helt otroligt lågt i kurs, på en normal marknad skulle kursen ligga kring 10 för det är inte speciellt svårt att räkna ut årt vilket håll substansvärdet rört sig och IMÄ står som fastvuxen. Skulle jag rekommendera ett bolag på Aktietorget så skulle det bli IMÄ trots att jag inte äger några själv att kända skäl.
|