 |
Boxarn och NGM äntligen i topp
|
glyssner
|
2003-04-27 20:28:56
|
|
|
Jag hoppas ni förstår att jag inte har något emot att NGM just nu är i topp på "Derank Small Cap Open".
På onsdag kommer inWarehouse med rapport för första kvartalet vilket kommer att indikera hur deras E-handel gått första kvartalet. IWH hade ett mycket starkt fjärde kvartal och fortsätter det på samma sätt rekommenderar jag ett köp snarast.
1. Boxarn NGM + 56,2
1. Under luppen NGM + 56,2
3. Mr Rock. Parisab + 38,9
4. EllaK Stille + 21,6
5. Njurunda Glycorex+ 19,5
6. Joje Lupe + 19,3
7. Kylis IWH + 7,1
7. Glyssner IWH + 7,1
9. Framfond Kindwalls + 4,5
|
 |
Cashguard i DI
|
Berra
|
2003-04-27 20:03:29
|
|
|
Cashguard ångrar inte Ica-strid
2003-04-27
Henrik Huldschiner
Leif Nordqvist, VD i kontanthanteringsföretaget Cashguard, ångrar inte påhoppet på börskollegan Gunnebo.
Faktum är dock att Ica, bolagets överlägset största kund, till stor del tycks vara förlorat till Gunnebo.
"Vi kan ju se att beställningarna från Ica har minskat betydligt sedan Gunnebo kom in i bilden", säger Leif Nordqvist.
Det kommer också att synas när Cashguard i morgon presenterar sin delårsrapport för första kvartalet.
"Vi har gått igenom en extremt tuff period och är inte alls nöjda med de två senaste kvartalen", säger Leif Nordqvist.
Efter en längre tids utvärdering meddelade Gunnebo i februari i år att dess dotterbolag Rosengrens fått en jätteorder från Ica Ahold på 4.800 kontanthanteringssystem till ett värde av cirka 400 Mkr. Det var ett slag i solar plexus på Cashguard, som varit hovleverantör till Ica i flera år. Aktien rasade 20 procent.
Veckan efter gick Cashguard till hårt angrepp mot Gunnebo i ett pressmeddelande där bolaget "ifrågasatte korrektheten i Gunnebos information". Cashguard hävdade att det avtal som Gunnebo tecknat med Ica Ahold var ett ramavtal - inte en order - på 400 Mkr.
"Våra aktieägare var vansinniga. Den information vi hade då sa att det rörde sig om ett ramavtal. Eftersom aktiehandeln påverkades kraftigt kände vi oss tvingade att skicka ut ett pressmeddelande", säger Leif Nordqvist.
Såväl Gunnebo som Ica höll dock fast vid att det rörde sig om ett köpavtal. Trots detta, uppger Leif Nordqvist att han fortfarande inte vet vad som gäller.
"Är det så att de tecknat ett köpavtal om 4.800 system är marknaden så gott som stängd för oss. Men det är inte de indikationer vi har, vi får fortfarande beställningar från Ica", säger Leif Nordqvist, som i dag är mån om att tona ned bråket.
"Ingen är gladare än jag att Rosengrens är på väg in på marknaden. Det finns ett inbyggt köpmotstånd mot ett monopol och alla gynnas av att det finns fler leverantörer."
"Vår största konkurrent är inte andra leverantörer utan den gamla traditionella kassalådan."
Av de närmare 3.500 kontanthanteringssystem som Cashguard levererat har cirka hälften gått till Ica. Det innebär var femte Icabutik.
Rosengrens börjar leverera sina Safepaysystem till Ica vid halvårsskiftet. Samtidigt löper Cashguards ramavtal med Ica ut.
"Vi hoppas givetvis att kunna teckna ett nytt långsiktigt avtal med Ica", säger Leif Nordqvist.
Men lägger också till:
"Det finns ju fler kunder än Ica."
Trots osäkerheten kring Ica räknar Leif Nordqvist med att helåret 2003 ska ge ett bättre utfall än 2002, då försäljningen minskade med 6 procent till 94 Mkr och vinsten före skatt stannade på 2,3 Mkr.
Tidigare i år tecknade Cashguard ett ramavtal med Axfood som berör cirka 250 Axfoodbutiker.
"Högsta fokus är att bredda kundbasen och det är vi på god väg att göra. Vi ligger i förhandlingar om flera större kontrakt både i Sverige och Norge", säger Leif Nordqvist.
Under året hoppas Leif Nordqvist att testverksamheten i Tyskland och Frankrike ska börja ge utdelning. Dessutom öppnar Cashguard ett försäljningskontor i Danmark efter sommaren.
Leif Nordqvist har lärt sig läxan.
"Vi kommer aldrig mer i framtiden att ha ett enkundsberoende som det vi haft med Ica."
|
 |
Re: Derank All Share Open
|
KYLIS
|
2003-04-27 17:59:10
|
|
|
Tror även att det finns anledning för Joje och Axel att redovisa innehavet i Cartesia som redan i tävlingen var under uppköp av Adera (dvs om inte Glysser redan gjort detta?). Det gav 5 nya aktier per Cartesiaaktie. Sedemera har nu också Adera gjort omvänd split 100:1 och värdet framgår då därefter.
|
 |
Re: Derank All Share Open
|
sixten
|
2003-04-27 12:47:45
|
|
|
Angående Starbreeze och eventuell omräkning med anledning av nyemissionen så beror det på hur teckningsrätterna användes. Teckningsrätterna blev ju värdelösa sista dagen men handlades på högre kurser tidigare. Dvs, beroende på när teckningsrätterna sålts så finns det mer eller mindre pengar över att teckna sig för.
Från Börs-SM regler kan man läsa: "Vid nyemission, inköpserbjudande eller andra emissioner, där likvidhantering i någon form är inblandad, säljs tilldelade rätter om möjligt på marknaden inom 10 dagar från första officiella notering. Den erhållna likviden återinvesteras därefter i det emitterande bolaget. "
För att få en rimlig kurs på teckningsrätterna föreslår jag att vi använder medelvärdet av priset (senast betalt) första och sista handelsdagen. Sista handelsdagen var senast betalt 1 öre och första dagen (16/4) vet jag ej vad kursen slutade på men kanske kan någon annan hitta den uppgiften?
|
 |
glyssner
|
Boxarn
|
2003-04-27 07:35:55
|
|
|
Jag har tappat bort de ingångsvärden på mina aktieval i Derank All Share/Small Cap Open som jag har. Så jag vore tacksam om du kunde lägga ut dessa.
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2003-04-26 15:26:10
|
|
|
Inte mycket att tilägga här heller. Den kraftigt förbättrade kassan - 6 miljoner - verkar bero på en nästan lika stor minskning av varulagret.
När man läser om vad som är på gång och vad företaget tror om framtiden så får jag intrycket att det ser lovande ut.
Liksom fallet är med Focal Point så är jag fortsatt positivt inställd. I båda fallen finns det emellertid en risk att man fortsätter att stå och stampa på samma ställe.
|
 |
Focal Point
|
Boxarn
|
2003-04-26 14:58:04
|
|
|
Det är inte mycket att tillägga till kvartalsrapporten. Man kan dock lägga märke till att om man tar hänsyn till de aktiverade utvecklingskostnaderna så förvandlas vinsten till en smärre förlust på 150.000 kronor. Men jag är fortsatt positivt inställd till företaget.
|
 |
USA
|
Boxarn
|
2003-04-26 14:32:08
|
|
|
Företagens kvartalsrapporter har i stort varit bättre än väntade. Men knappast på grund av högre försäljning. Det är i stället kostnadsbesparingar som slagit igenom.
Nu börjar fokus åter riktas mot makrostatistiken. Det anses vara en förklaring till att uppgångarna på Dow och Nasdaq kom av sig under den gångna veckan. Siffran över det första kvartalets BNP var något sämre än väntad. Konsumenterna var försiktiga med sina pengar, bland annat.
Den ekonomiska återhämtningen går trögt. Inte förrän under det tredje kvartalet blir det litet bättre snurr under hjulen anser en del bedömare.
|
 |
Oliver / Hebi Health Care
|
Boxarn
|
2003-04-26 13:09:04
|
|
|
"Prospektet" damp ned i min brevlåda. Jag ögnade snabbt igenom det. Sedan hamnade det i papperskorgen. Jag uppfattade inte om det var tänkt att man skulle rekvirera ett mera utförligt prospekt om man var intresserad av att investera. Om det var tänkt att man skulle göra det utan någon ytterligare information, så var det nog i optimistiskaste laget.
Refaat är knappast en person som inger tillit. Jag är förvånad över att han fortfarande är "gångbar" (om han är det).
|
 |
Derank All Share Open
|
glyssner
|
2003-04-26 12:09:03
|
|
|
Hejsan svejsan!
Tillbaks till den grå vardagen igen. Jag förstår att ni är nyfikna på ställningen efter en månad utan rapporter.
IT-bolagen med WM-data och Frontec har gått bra senaste tiden varför "Kylis och undertecknad närmat sig den till synes överlägsne Mr Rockefeller. Jag förmodar att Starbreeze kurs skall räknas om efter emission. Det kanske är något annat bolag också. (tacksam för hjälp).
Small Cap Open redovisas i morgon söndag.
1. Mr Rock. 11572 (11494) 1.
2. Kylis 10894 (10037) 2.
3. Glyssner 10600 (9634) 3.
----------------------------------
4. Sixten 8823 (7053) 8.
5. Framfond 8590 (8942) 5.
6. Axel 8479 (8358) 6.
7. Joje 8266 (9312) 4.
8. Krillek. 7388 (7822) 7.
9. Boxarn 7124 (6804) 9.
10. Njurunda 6236 (5868) 10.
|
 |
Badminster
|
sixten
|
2003-04-26 10:55:22
|
|
|
Svenska Bedminster i konkurs
2003-04-25
Miljöföretaget Bedminsters dotterbolag Bedminster Sverige AB har försatts i konkurs. Pågående rekonstruktion av moderbolaget fortgår, skriver bolaget i ett pressmeddelande. (Direkt)
|
 |
Tagmaster
|
sixten
|
2003-04-26 10:50:57
|
|
|
Tagmasters rapport hittar ni för övrigt på:
http://www.bequoted.com/IRS2/documents/tagmaster_q1_2003_030424.pdf
|
 |
Tagmaster
|
sixten
|
2003-04-26 10:50:06
|
|
|
Tagmaster kom med en ganska stark rapport i torsdags:
DELÅRSRAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2003
Delårsrapport för perioden 2003-01-01 till 2003-03-31
·Periodens försäljning 7,4 MSEK (7,2 MSEK)
·Periodens orderingång 9,8 MSEK ( 9,4 MSEK)
·Periodens resultat 0,05 MSEK (-1,5 MSEK)
·Kassaflöde: 4.47 MSEK
Ser bra ut och Tagmaster framträder som en av IMs bättre bolag även om de fortfarande har en bra bit kvar innan de har genererat mervärde för IMs aktieägare.
|
 |
Re: Human Care
|
Mr Rockefeller
|
2003-04-25 23:34:54
|
|
|
Bortrest. Kommenterar nar jag kommer hem.
|
 |
Re: Starbreeze
|
Laban
|
2003-04-25 15:37:34
|
|
|
Tack för informationen ang Starbreeze Sixten, DuncansJourney och Poike!
|
 |
Re: Starbreeze
|
Poike
|
2003-04-25 14:43:20
|
|
|
För er som äger aktier i Starbreeze så finns möjligheten att göra en liten riskfri vinst idag.
Det finns någorlunda stora köpposter på Starbreeze-aktier i orderboken. Folk är villiga att betala upp till 60 öre.
Det finns över 600.000 teckningsrätter till salu för 1 öre styck. 50 öre + 1 öre = 51 öre.
Sälj aktierna och köp lika många teckningsrätter.
|
 |
Re: Starbreeze
|
DuncansJourney
|
2003-04-25 13:10:02
|
|
|
Håller med sixten, jag har ocså köpt på mig fler TR. Just nu finns över 780 000 TR till salu för 1 öre, så det lär räcka till alla.
Börsvärdet för Starbreeze efter emissionen, som är garanterad, är till kurs 0:50 bara ca 19 mkr. Inte mycket om man jämför med att resultatet för 2001/2002 som blev 5,5 mkr.
|
 |
Starbreeze
|
sixten
|
2003-04-25 10:49:25
|
|
|
Idag är sista dagen för handel med teckningsrätter i Starbreeze. Emissionen är garanterad och teckningsrätterna handlas för ett par öre (teckningskurs 50 öre). För egen del så har jag köpt på mig en del rätter och som ni säkert förstått så tror jag mycket på bolaget samt att det är köpläge på dagens nivåer. Med tanke på den kompetens och de spelutvecklingsuppdrag som bolaget har så tycker jag inte att risknivån i verksamheten känns avskräckande även om aktien troligtvis kommer vara volatil närmaste tiden. Det är kommer också ta ett tag innan vi kan vara säkra på att bolaget inte tagit någon skada med anledning av senaste tidens problem (konkat spelförlag som Starbreeze arbetade med samt köp av bolag som avbröts). På 4-5 månaders sikt så känns aktien som en bra satsning för den som är villig att ta en viss risk mot en stor uppsida.
|
 |
Obducat
|
kapsylen
|
2003-04-24 20:04:57
|
|
|
Är det någon som har komentarer till obducats kvartalsrapport?
|
 |
Re: Kommande vecka
|
engeem
|
2003-04-22 21:09:34
|
|
|
Någon som har funderingar kring Focal Points rapport som kommer i veckan?
|
 |
parisab
|
jugge
|
2003-04-22 16:50:34
|
|
|
Nån som ska på stämman i morgon och som kan rapportera?
|
 |
Human Care
|
Gamblern
|
2003-04-22 12:19:29
|
|
|
Delårsrapporten har kommit. Rockefeller!
|
 |
Re: Hebi Health Care AB
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-21 20:53:35
|
|
|
Och hur ska dom kunna sköta sina jobb när en massa "Rockefellers" ringer och frågar om ditten och datten stup i ett ? ;-)
|
 |
Re: Hebi Health Care AB
|
Mr Rockefeller
|
2003-04-20 23:09:53
|
|
|
Dessutom: Karismatiska företagsledare som sysslar med spännande verksamheter försöker jag undvika. Hellre en riktigt sövande bransch med en tråkmåns till chef som inte behöver lägga tid på att ställa upp på intervjuer utan kan sköta sitt arbete istället (därmed inte sagt att inte Refaat gör det).
|
 |
Re: Hebi Health Care AB
|
Mr Rockefeller
|
2003-04-20 23:05:08
|
|
|
Med åren har jag lärt mig att undvikandet av risk, att förhindra att förlora pengar, är en viktig del i en framgångsrik strategi. Ett sätt att undvika risk är att hålla sig till det man begriper sig på. Dit hör inte Refat.
Så länge dessa investeringsidéer räcker tänker jag inte gå in i "unchartered territory". Varför chansa när det finns så många säkra investeringar?
|
 |
Re: Robux
|
sixten
|
2003-04-20 22:54:43
|
|
|
Angående "bakvägen till börsen" så finns det idag ett antal bolag som deklarerat att de siktar på en sådan här transaktion. Tex gamla Array Printers på Nya Marknaden (tidigare O-listan). På närmare ett år har de dock ej lyckats sätta en affär och då har de ändå förlustavdrag på flera hundra miljoner och fortfarande några miljoner kvar i kassan efter att man städat rent. Kanske har de för höga förväntningar eller också känner sig potentiella köpare osäkra på att bolaget är "rent" från ett juridiskt perspektiv. Vid den här typen av affär så måste ju det uppköpta bolaget göra en gedigen due-dilligence på köparen och kanske är det svårt att överblicka potentiella juridiska risker i Array som varit igång i runt 10 år? Hur som helst är konkurrensen hård bland den här typen av bolag just nu...
|
 |
Hebi Health Care AB
|
Oliver
|
2003-04-20 22:49:55
|
|
|
Refaat har i snart 10 år arbetat för en come-back på i företagsvärlden. Nu verkar han redo för att ta det andra stora språnget med Hebi och aktieägarnas pengar genom att försöka köpa ett italienskt läkemedelsföretag i antibiotikabranschen.
Refaat har länge varit en karismatisk finansman och företagsledare men det skrivs och spekuleras inte mycket kring hans senaste drag. Hans namn nämns nästan inte alls på Deranks chatsida. Varför ? Är han redan för stor för denna sida eller ointressant ?
Varför kommenterar inte Boxaren, Rockefeller, Glyssner ; Säker på sin sak och ni andra skribenter hans affärer och om det är värt att hänga på Refaats resa den här gången mot stora djärva mål !
Hör av Er !
Oliver Beck
|
 |
Re: TagMaster
|
sixten
|
2003-04-20 22:47:08
|
|
|
Jag funderade också på varför detta nyvaknade intresse för Tagamaster. Ofta är det ju så att bolagen brukar börja med lite PR för att bana vägen inför kommande nyemissioner men Tagmaster har ju klart deklarerat att någon nyemission inte är aktuell. Ett alternativ kan vara att det är någon större ägare som vill sälja varför det gjorts lite aktiviteter för att öka intresse (också vanligt förekommande i mindre bolag). Men självklart kan det också vara en slump eller att ena artikeln triggat den andra tidningen...
|
 |
Kommande vecka
|
Boxarn
|
2003-04-20 19:29:55
|
|
|
I och för sig tittar säkert marknaden nu mest på rapporterna för det första kvartalet, och kanske också på makrostatistiken. Men det är i alla fall inte något negativt att det verkar som om Syrien går USA till mötes vad gäller en del meningsskiljaktigheter. Bush säger sig se positiva tecken från syriernas sida och tror också på en bra chans till en förhandlingsuppgörelse med Nordkorea.
En annan positiv faktor som eventuellt ger "vibbar" på oljemarknaden är att man i Irak nu verkar ha "trummat ihop" en trovärdig ledning för landets oljeindustri och att en delegation kommer att bege sig till OPEC/Wien under den kommande veckan. Bedömare säger sig vara förvånade över att man så snabbt har fått ihop ett "team".
En av de främsta anledningarna till att teknologiaktierna gick så bra under veckan som var, var att Microsoft och Intel överraskade positivt. Under den kommande veckan kommer flera "tungviktare" med sin rapporter, bl.a. 3M; Lockheed Martin; Pfizer; AT&T; AOL Time Warner; Boeing; och Amazon.
|
 |
Re: NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-20 17:03:50
|
|
|
Pojke, iofs intressanta tankar, men glöm inte att utan ett antal emissioner hade NGM konkat för länge sedan. Så länge marknaden ställer upp med nytt friskt kapital skulle konkurser knappast existera alls.
|
 |
Re: NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-20 16:35:36
|
|
|
Hej Boxarn.
Nä inga köp och inte det minsta nervös. Min syn på NGM står fast. Däremot hoppas jag att jag får fel, för trots allt är allt som gäller framtiden bara gissningar.
|
 |
Re: NGM
|
Poike
|
2003-04-20 15:39:57
|
|
|
Jag har tidigare inte varit insatt i NGM, men har följt inläggen på Derank och lärt mig en hel del.
Risken i NGMs instabila ekonomi är knappast något man kan bortse ifrån. Att NGM håller sig levande trots tre år av börsnedgång ser jag dock som starkt. Jag ser det som att bolaget mest ska hålla sig flytande fram tills marknaden vänder. Det är då som företaget ska upp till bevis på nytt, klarar man av generera stora vinster som överväger nästa börsnedgång. Börsstatusen ser jag som ytterts positiv, på kort sikt kanske det kan ge lite extra omsättning, men jag ser det framför allt som en stor uppsida när marknaden vänder.
Det var några tankar från en som inte är djupt insatt i NGM.
|
 |
Re: Robux
|
Poike
|
2003-04-20 15:27:43
|
|
|
Jag har tidigare hört mig för med folk i branschen om hur mycket förluster kan säljas för. Om jag minns rätt så var 10%, möjligtvis upp till 15%, brukligt. Det är också en mycket komplicerad transaktion (= dyr) att sälja förluster och därför krävs det mycket stora belopp för att det ska vara lönsamt.
Däremot är en börsnotering och många aktieägare en intressant plattform för andra företag. Där förlustavdragen hänger med som en bonus.
Ett konstigt exempel på köp av börsplattform är Daydream/Twine. Daydream är noterat på O-listan. Daydream hade i stort sett ingen verksamhet kvar, och den som var kvar drev företaget mot konkurs. Daydream köpte då Twine (vilket bestod av en person med idé uppbackad av ett litet riskkapitalbolag). Det som egentligen hände var att Daydream-skalet fylldes med Twine. Och sedan investerade Twines tidigare ägare pengar i Daydream. Man kan väl säga att Twine köpte Daydream, men man betalade inte för förlustaavdragsmöjligheterna utan för börsplattformen.
Ett exempel jag inte är insatt i som dock hänger ihop med Daydream är Printcom. Printcom var väl ett tomt skal med notering. Företaget kontrolleras nu av Daydreams förra Vd Leif Danielsson. Printcom ska snart göra sitt första köp, och det mesta tyder på att det är Daydreams gamla dotterbolag Skynet som Leif Danielsson fick av Daydream när han slutat (han fick köpa det för 1 kr).
|
 |
Derank All Share/Small Cap Open
|
Boxarn
|
2003-04-19 16:31:52
|
|
|
Men tanke på hur mina aktier gått så har jag varit tacksam för att "glyssner" verkar ha tagit en "time out" vad gäller uppdateringarna av läget i tävlingarna. Men nu börjar jag bli litet mera karsk. NGM har stigit rätt så kraftigt de senaste dagarna. Och när det gäller Optovent kan som det framskymtat ett bud vara på G, vilket var något som jag spekulerade i när jag valde den aktien. Confidence har jag inte så mycket hopp kvar i. Order borde med tanke på det världsläge som varit redan ha kommit. Focal Point tror jag som en del andra här kan komma att "tuffa på" rätt bra när(om) konjunkturen skjuter fart. Det är ett litet välskött företag. Och Robux tror jag kan komma att göra en bra "deal" med ett annat företag av nedan nämnda orsaker.
|
 |
Robux
|
Boxarn
|
2003-04-19 16:17:33
|
|
|
Många av de bolag som när noterade på NGM har en mycket begränsad - och förlustbringande - verksamhet. Vad som ändå ger dessa företag ett värde är de ackumulerade förluster som de under årens lopp samlat på sig med åtföljande potentiella förlustavdrag. I en del fall har dessa bolag också ett inte föraktligt antal aktieägare, vilket faktisk också kan vara intressant.
En tredje faktor som ger dessa företag ett värde är att de är noterade på en marknadsplats. När denna marknadsplats nu omvandlas till en börs så blir de än mer intressanta för företag som "bakvägen" vill bli noterade.
Robux står i begrepp att utnyttja dessa faktorer. Och jag tycker inte det finns någon anledning för företaget ha bråttom. Jag misstänker nämligen att intresset för den här typen av företag nu i och med NGM:s börsstatus som nämnts kommer att tillta.
Robux har om jag inte missminner mig 17,5 miljoner i ansamlade förluster. Om vi gör en försiktig värdering och antar att dessa skall värderas till 20% - fast här är jag osäker; kanske det är brukligt med en större "rabatt" - så får vi ett värde på 3,5 miljoner, vilket i sin tur ger ett värde på 20 öre per aktie om vi också antar att konvertibelinnehavarna omvandlar sina konvertibler till aktier. (Vilket emellertid inte, det skall medges, är helt säkert.)
Till det här kommer att Robux har 5.000 aktieägare. Det är inte så litet!
Och nu kommer man alltså om några dagar vara noterade på en börs! Vad det här kan antas betinga i värde är jag också osäker på. Men som sagt. Jag har en känsla av att vi med en stigande konjunktur kommer att få se en tilltagande vilja från en hel dels företags sida att vara noterade.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2003-04-19 15:54:54
|
|
|
Nyheten om erhållen börsstatus togs här på Derank emot med en hel del skepticism. I spetsen gick som vanligt "SäkerPåSinSak". Trots att jag själv tror en hel del på NGM så tycker jag denna skeptiska inställning är befogad. Allt fler bolag ställer sig frågan om det är värt kostnaderna att vara noterade. Det finns också en risk att de stringentare krav som följer av notering på en börs accelererar avnoteringarna.I pressmeddelandet framhåller VD Ulf Cedering att man kommer att öka krav på de noterade bolagen. Det kan komma att slå tillbaka mot NGM. Det var visserligen positivt att Handelsbanken låter notera 8 Warrants, men samtidigt är det att lägga märke till att man sammanlagt noterade 24 Warrants. Prövar man bara noteringar hos NGM?
Men grunden har lagts för ett ökat antal noteringar och också för något större bolag. NGM talar om "europaanpassade priser", vilket väl får tydas som att man kommer att priskonkurrera med Stockholmsbörsen. Det blir intressant om detta kommer att ge något utslag. Däremot så håller jag med dessa som påpekar att institutionerna knappast kommer att bli så mycket mer intresserade av att investera i bolagen på NGM bara på grund av att de nu är noterade på en börs. Det är kvaliteten på bolagen som här är det avgörande.
Jag kan dock inte låta bli att försöka ge spjuvern "SäkerPåSinSak" ett litet nålstick. Inlägget från i onsdags vid 21-tiden ger intrycket att han börjat vackla något och bli litet nervös. Alltså "SPSS"! Är det verkligen säkert att du inte "smygköpt" aktier i NGM under de senaste dagarna?
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2003-04-19 15:34:59
|
|
|
Man undrar litet över varför det börjat skrivas om företaget på flera håll. Har företaget "serverat" uppgifter till nyhetskällorna? Eller var det bara så att någon startade och de andra tyckte det såg så intressant ut att man följde efter? I vilket fall som helst så har kursen fördubblats. För en tid sedan stod kursen i 30-40 öre. Senast såg jag att köpkursen är 60 öre och säljkursen 75 öre.
|
 |
Re: Optovent
|
Berra
|
2003-04-18 16:36:46
|
|
|
Allt positivare ton på Wall Street
2003-04-17
Bengt Göransson
I går hörde jag flera analytiker förklara att tonen i marknaden håller på att förändras i positiv riktning.
Men nu måste investerare och mäklarhusen sluta upp att sälja av så fort det blir ett rallyförsök, annars riskerar den försiktiga hoppfullheten att snabbt falna igen, menade en chefsanalytiker.
Under onsdagens handel var det många som valde att plocka hem vinster inför påskhelgen. De tycktes inte riktigt tro på de optimistiska signaler som ledningarna för Intel och Microsoft gav vid analytikermötena efter rapporterna i tisdagsnatt, även om Nasdaq-börsen med nöd och näppe lyckades hålla sig på plussidan.
Förväntningarna växer nu snabbt att de rapporterande bolagen åtminstone ska antyda försäljningsökningar och inte enbart basera sina "bättre än väntade" rapporter på kostnadsbesparingar, det ger ju ingen riktig "driving force". Dessutom saknas nästan helt visibiliteten hos de företag som hittills publicerat sina kvartalsresultat.
Efterbörsen verkade sent i natt välja att ta tidig påskhelg. Det var en mycket stillsam handel där framför allt teknologaktierna fick stryk. Ericsson gick emot strömmen och stängde i natt upp 0,29 procent under ytterst blygsam volym.
Sist men inte minst...
...hörde jag också i natt från en av mina bankkällor att svenska Optovent nu tycks mycket nära att bli uppköpt av ett amerikanskt bolag. Ordförande Staffan Persson vill på direkt fråga varken bekräfta eller dementera.
|
 |
Re: NGM tappar bolag
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-18 13:50:21
|
|
|
Ja som sagt. Nog är det fint på pappret att NGM erhållit börsstatus.
Men viktigare är nynoteringar, samt att man får behålla sina bolag.
Hur man ska kunna lyckas med det ska bli intressant att följa.
Tror det kommer bli riktigt knepigt.
|
 |
Re: Optovent
|
EllaK.
|
2003-04-17 22:52:14
|
|
|
Bengt Göransson skrev i sin krönika i DI i dag om uppköpsrykten som gick på Streetan
|