 |
Pare lyfter med min nyfödde son
|
Framfond
|
2004-03-24 18:41:20
|
|
|
Kommer hem från BB och ser att PARE öser på...trevligt!
Nä nu ska jag tillbaka till familjen
:-)
Sökord: Stolt, trött, glad, omtumlad, blöjor, blod, glädjetårar
|
 |
Re: Börskrasch!!??
|
KYLIS
|
2004-03-23 10:53:04
|
|
|
Vi ska nog ej prata om krasch resp rally, marknaden har en benägenhet att handla efter trender och ibland följer inte det faktiska resultatet med men thats life. Den trend vi följde upp bröts och nu ligger vi i en trend ner och det kommer komma uppgångar (rekylerupp) men så länge som inte dessa bryter sin nedåtgående trend så är det lägre kurser som väntas. Ex kan vi idag kanske skönja en vändning om ex OMX tar sig ner under 660 är det naturligt att vi inom kort kan få en rekyl upp mot strax under 700 för att sen få ett släpp igen.
|
 |
Re: NGM och förmögenhetsbeskattning
|
Rikard.
|
2004-03-23 09:08:38
|
|
|
Jag har svårt att tro att förslaget blir verklighet. Inte ens vår regering är så dum att de tror att ökad beskattning av riskkapital och av entreprenörsföretag ökar tillväxten (vilket ju var meningen med hela reformen från början). Det här är konströk och speglar för det verkliga förslaget som inte är presenterat ännu. Så ta det lungt, ni behöver inte sälja svenska småbolagsaktier än. Skulle det faktiskt bli verklighet lär det bli trångt i nödutgången dock.
|
 |
Re: Börskrasch!!??
|
Rikard.
|
2004-03-23 09:03:24
|
|
|
Jag ser det som köptillfälle, igår minskade jag min likviditet till nära noll. Det finns fortfarande ett överskott på kapital och det kommer att hamna på börsen till mycket stor del. Ur makroperspektivet ser det bra ut. Ur mikroperspektivet är det inte precis svårt att hitta köpvärda aktier. I höst är det dyrare än nu, det är min bedömning.
|
 |
oljan
|
Joje
|
2004-03-23 06:10:02
|
|
|
nu är oljan ganska stabil uppe på 33 dollar fatet 33,26 nu så man kan säga att oljan komm dit jag trodde men vad händer då jo oroligheter i melanösten detta kan göra att oljan stiger med 2-5 dollar till så mitt nya målkurs i vinter ligger på 35-38 dollar om oroligheterna håller i sig detta anser jag dock som olyckligt för detta kan hämma den amrikanska försöket till högkonjuktur så det kan bli lite kärvare framåt tror jag i alla fall men vi som har olja i portföljen kan nog vara mera glada än andra tror jag.
|
 |
NGM och förmögenhetsbeskattning
|
sixten
|
2004-03-23 00:23:12
|
|
|
Från DI ang förmögenhetsbeskattning (frågan blir väl om tex Bequoted även kommer omfattas):
Egendomsskattekommittén har föreslagit att andra aktier än A-listenoterade ska ligga till grund för förmögenhetsskatt. Jan Bergqvist, kommitténs socialdemokratiske ordförande, säger till di.se att förslaget omfattar alla "marknadsnoterade aktier". I definitionen ingår såväl mindre börslistor som inofficiella handelsplatser, exempelvis NGM, Aktietorget och Nya Marknaden.
|
 |
Re: Obducats konvertibelemission
|
sixten
|
2004-03-23 00:17:02
|
|
|
Kylis, försörjer du dig på aktiehandel på heltid och har du i så fall bra avkastning på ditt kapital? Du verkar hur som helst ha näsa för aktieaffärer - Grattis.
|
 |
Re: Obducats konvertibelemission
|
KYLIS
|
2004-03-22 18:20:55
|
|
|
Håller med inte för intet som man sålde alla rätterna på 0,40 köpte om dom på 0,11 sålde dom på 0,19. Idag tog jag inga positioner och imorgon skall väll alla som inte avser teckna ut. Att det måste bli så krångligt, bara en fröjd att slippa deklarera detta :-)
|
 |
Re: Börskrasch!!??
|
SäkerPåSinSak
|
2004-03-22 17:45:49
|
|
|
VEM har sagt att jag suttit likvid i ett år???
|
 |
Re: Börskrasch!!??
|
Gamblern
|
2004-03-22 17:30:20
|
|
|
Säkerpåsinsak! Hur mycket har du förlorat genom att inte vara med om uppgången sedan mars 2003?
|
 |
Re: Börskrasch!!??
|
SäkerPåSinSak
|
2004-03-22 16:30:19
|
|
|
Som sagt, nu blåser det kalla vindar vill jag lova.
Är inte det minsta förvånad, snarare märkligt att det inte kommit tidigare.
Å andra sidan skulle det väl inte förvåna allt för mycket om det snart vänder upp igen, även om jag personligen fortfarande tror på lägre kurser i höst än i skrivande stund.
|
 |
Öhman...
|
Rikard.
|
2004-03-22 11:51:24
|
|
|
Öhman är igång med ännu ett fantastiskt erbjudande. Denna gång är skall man ta rygg på Warren Buffets Berkshire. För bara 10% extra får man ta del av 110% av en eventuell uppgång i Berkshire. Låter bra, kanske, ända tills man begrundar att Berkshire tycker allt är för dyrt just nu och därför har valt att lägga sig likvida, och således knappast kan stiga alls. Öhmans, finansvärldens motsvarighet till Sid Fernwilter...
|
 |
Obducats konvertibelemission
|
sixten
|
2004-03-22 11:49:05
|
|
|
Är det någon som har koll på Obducats konvertibelemission? Det är något av det mest komplicerade upplägg jag skådat och jag tolkar det negativt att bolaget använder så här komplicerat upplägg (gick det inte att komma fram på ett enklare sätt?).
Om jag förstår prospektet rätt så får man för 8 teckningsrätter teckna sig för 2 konvertibler a 1 SEK med tillhörande optioner. Då teckningsrätterna handlas till ca 15 öre blir kostnaden ovan ca 3.20 för att erhålla 2 konvertibler + 1 option. Både konvertibler och option löper till 2007 och tecknings/konverteringskurs är 2:15 SEK. Då aktien står i 3:05 SEK bör optionen vara värd 90 öre + tidsvärdet och konvertiblen (2/2:15) x 3:05 + premie för den lägre risken i konvertiblen och kompensation för ränta. Summerar man detta blir det 0:90 + 2:83 = 3:73 + tidsvärdet på optionen och premie för den lägre risken i konvertiblen och kompensation för ränta.
Sammanfattningsvis så borde teckningsrätterna vara undervärderade i förhållande till aktien vilket kanske kan bero på att konvertiblerna och optionen kommer vara mindre likvida. Har jag uppfattat saken rätt eller har jag missat något vid min mycket hastiga genomlösning av villkoren?
Ps sista dag för handel med rätterna är imorgon.
|
 |
Re: TagMaster igen - glömde länken
|
Mr Rockefeller
|
2004-03-21 15:40:32
|
|
|
http://www.bequoted.com/kurser/
|
 |
Re: TagMaster igen - glömde länken
|
Boxarn
|
2004-03-21 15:25:47
|
|
|
Kul att du tänker köpa, "glyssner"! Jag tror du gör rätt i att ta chansen. :-) Aktien är noterad hos bequoted.com
|
 |
Re: TagMaster igen - glömde länken
|
glyssner
|
2004-03-21 15:23:11
|
|
|
Ursäkta en okunnig! Var är Tagmaster noterade?
|
 |
Re: TagMaster igen - glömde länken
|
Mr Rockefeller
|
2004-03-21 15:09:55
|
|
|
Potentialen i TagMasters order kan vara mycket stor. Läs nedanstående citat från artikel:
Amtech Systems is a division of Intermec Technologies Corp., a UNOVA Inc. (NYSE:UNA) company, and is the world’s leading provider of wireless identification, tracking and monitoring technologies with 8 million electronic tags and 16,000 readers distributed in 32 countries. Amtech is the only company that meets automatic equipment identification standards worldwide in all transportation markets. Amtech designs, manufactures, markets, integrates and supports innovative solutions for the intelligent transportation industry, including electronic toll and traffic management; rail, intermodal and fleet; and access control for parking, security, airports and ground transportation.
TagMasters kinaorder är på 960 läsare, vilket alltså skulle vara en 1/16-del av vad Amtech levererat TOTALT (i januari 2000).
Orderingången för Q1 skall bli mycket intressant. Kommer på kvällen 23 april.
|
 |
Re: Nämn en innovative idé med NGM
|
sixten
|
2004-03-21 13:47:04
|
|
|
Har NGM fortfarande 2 olika listor? Var länge sedan jag hörde om något annat än NGM Equity listan men tidigare var i alla fall tanke att ha differentiera mellan bolagen genom att dela in dem i olika listor. Kanske borde man kör denna strategi hårdare där NGM Equity kan lyda under börsreglemente medan den andra listan kan vara lite mera vilda västern där man kan ta in lite kreti och pleti? Det finns säkert många bolag som man skulle kunna slussa in på denna mindre seriösa lista och när de mognar kan man sedan för över dem till Equity listan. Risken för att få dåligt rykte genom att vilda västern lista ger Equity listan dåligt rykte kan man delvis komma åt genom att branda vilda västern listan som något annat än NGM.
|
 |
Re: TagMaster igen - glömde länken
|
Boxarn
|
2004-03-21 13:03:08
|
|
|
Jag var inne på Aktietips och såg att någon ställde sig frågan varför inte taggar från den kinesiske kunden hade beställts. Jag såg också att du verkar helt säker på att någon "piratproduktion" inte skulle kunna vara möjlig. Jag tycker dock att det är en berättigad undran som den tvivlande gav uttryck för. Att man bara verkar har beställt läsare gör mig faktiskt litet fundersam.
|
 |
TagMaster igen - glömde länken
|
Mr Rockefeller
|
2004-03-21 12:52:56
|
|
|
Det här är en intressant gammal nyhet. Verkar gå cirka 500 taggar på varje läsare om man skall tro denna artikeln.
Antag 100 kr per tagg, ger att TagMasters förväntade taggorder för kinaprojektet kan bli på 50 mkr.
http://www.transcore.com/news/news000126_3.htm
|
 |
TagMaster igen
|
Mr Rockefeller
|
2004-03-21 12:52:28
|
|
|
Det här är en intressant gammal nyhet. Verkar gå cirka 500 taggar på varje läsare om man skall tro denna artikeln.
Antag 100 kr per tagg, ger att TagMasters förväntade taggorder för kinaprojektet kan bli på 50 mkr.
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2004-03-21 09:06:07
|
|
|
Jag instämmer med "Mr Rockefeller" i det mesta. Dock ställer jag mig frågande till den relativt preciserade rimliga kurs som denne ställer upp. För sanningen är att vi i hög grad famlar i mörkret vad gäller dels vilket ordervärde som den aktuella ordern kan utmynna i, dels vad ytterligare order skulle kunna ge i intäkter. Men att det finns en i förhållande till TagMasters nuvarande storlek som företag, omsättning och aktiekurs enorm potential i "Kinaprojektet" torde stå helt klart. Med anledning av det är det ytterst vanskligt att spekulera om vad en rimlig aktiekurs skulle kunna tänkas vara.
En av anledningarna till att aktiekursen inte har stigit mera är nog den som "Aktiepohlman" anger. Dessutom är marknaden många gånger förvånansvärt trög vad gäller att uppmärksamma små företags framgångar. (I andra fall överdriver man på ett häpnadsväckande sätt.) Det krävs nog att Dagens Industri eller t.ex. Börsinsikt "skriver upp" företaget för att "aktieägarsvensson" skall få upp ögonen för företaget. Det brukar vara så. Men de här skriverierna kan ganska snart dyka upp. Jag tror därför att den som köper nu har en mycket bra chans att göra ett klipp.
|
 |
Re: Nämn en innovative idé med NGM
|
Boxarn
|
2004-03-21 08:30:45
|
|
|
Man kan eventuellt tycka att NGM borde ha inriktat sig på en annan profil. Jag har i tidigare inlägg använt uttryck som "Vilda Västern" när det gäller att karakterisera denna profil. Men jag är ändå osäker på om det här hade varit rätt väg.
Men i vilket fall som helst är ovanstående alternativ kört. Nu finns det ingen väg tillbaka.
Jag håller med "engeem" att innovativa grepp i högsta grad är påkallade. Vad jag kan se så lyser de nu i stort sett med sin frånvaro. NGM är bara ytterligare "en tråkig variant" av börs. NGM behöver delvis ett nytt "stuk".
|
 |
Re: Nämn en innovative idé med NGM
|
njurunda
|
2004-03-21 08:06:37
|
|
|
Vad skulle Bo Ringholm
tycka om differentieringen?
Hur lång tid skulle det ta
innan NGM fick räta in sig i ledet.
Jag tvivlar alltså på din
skattesmitarelista.
|
 |
PA Resources - Update
|
Framfond
|
2004-03-20 09:28:03
|
|
|
PA Resources partners Centurion meddelar på sin hemsida att det är dags att borra nästa hål i Tunisien sisådär nästa vecka
"Centurion expects drilling to commence on the planned three well Ezzaouia program in Tunisia around the end of March, 2004. The first well in the program will be Ezzaouia 14."
Denna borrning har mer potential för PARE än de i Douleb i höstas .
För övrigt går PARE för p/e=8 på förra årets resultat och ca p/e=3 eller 4 på årets.
|
 |
Nämn en innovative idé med NGM
|
engeem
|
2004-03-19 22:51:19
|
|
|
Jag har tidigare propagerat för att NGM ska differentiera sig från O-listan och inte till alla pris kopiera den. Nu har bolagen NGM-bolagen alla krav på sig som börs om alla O-listenoterade bolag har. Men O-listan har hela uppmärsksamheten i TV och t.ex. Veckans Affärer där inte NGM-bolagen är bra.
Nu med förslaget med beskattning av O-listenoterade bolag hade en differentiering av NGM istf en kopiering kunnat bli oerhörd intressant. Om förslaget går igenom och NGM valt att inte blir börs så hade vi kunnat se en stor flykt från O-listan till NGM-listan vilket hade varit fantastisk för NGM. Men eftersom man nu är börs kommer förmögenhetsreglerna som gäller för O-listan nu även att komma för NGM-listan.
Få företag inser att de kan tjäna pengar på den det av bolag det är; de flesta verkar vilja kopiera och bli halvmesyrer. NGM kunde vara ett superhett alternativt till de andra listorna, att positionera sig som detta, och marknadsföra sig som detta och differentiera sig. När är man en börs, fast betraktas inte som sådan.
NGMs Q1 kommer att överraska eftersom det är obligatoriskt att gå ut med sina meddelande via NGnew. Kursstigningarna som nu varit gynnar handeln och tillfället NGM. Men så länge NGM försöker vara ett ”me-too”-bolag kommer det aldrig att bli något. På sin höjd kan de tjäna pengar när det är börshausse under några kvartal, men inte långsiktigt
NGM marknadsför inte sina bolag (är trött på alla blixlåsreklam i årsredovingar), ovh pratar inte heler med de noterade bolag. NGM är de noterade bolagen och när man inte fokuserar på dem, kan naturligtvis inte NGM komma att bli särskilt bra. NMGs trackrecord är bedrövlig ned flera nyemissioner för att rädda kassan.
Differnetiate of die. På NGMs hemsida står inget som visar hur de är annorlunda eller skiljer sig från konkurrenterna. Föga konstigt när man kopierar.
Deremot stor det "Genom att vara en kreativ börs med innovativa idéer ...."
Nämn en innovativ ide?
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
Mr Rockefeller
|
2004-03-19 21:54:00
|
|
|
Bra jobbat, Glyssner!
|
 |
Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-03-19 20:36:51
|
|
|
Det börjar bli lite mer spännande eftersom fältet packas i hop mer och mer. Var det någon som tog reda på vad vi ska göra med MSAB? Själv har jag ingen tid över för att arbeta med att ta fram info.
Våra gemensamma investeringar är nu + 1 221 967 sedan 1/1. Imponerande!
1. Kylis 183 746
2. Steget före 176 830
3. Boxarn 157 525
4. PGA 150 655
5. Leksandfan 146 737
6. Jugge 144 772
7. EllaK 144 398
8. Poike 134 869
9. JL 124 349
10. Sixten 124 174
11. Glyssner 122 845
12. Phantom V 121 117
13. Njurunda 119 995
14. Aktiepohlman 119 724
15. Mr Rockefeller 114 124
16. Per Wersén 112 504
17. Prompt 112 076
18. Superboy 111 487
19. Rickard 111 162
20. Krillekillen 105 892 (MSAB ??)
21. Joje 105 434
22. Framfond 104 114
23. Namee 101 248
|
 |
Nytt vodka varumärke
|
noblesse
|
2004-03-19 13:36:19
|
|
|
Hej
Är det någon som provat den nya vodkan från Swedish Liquor Company??
Jag har, häftigt med 10 olika smaker
Rätt tillfälle att köpa aktier i deras nyemisson.
|
 |
Re: TagMaster igen
|
Aktiepohlman
|
2004-03-19 12:43:33
|
|
|
Mr Rockefeller!
"Jag tycker det är obegripligt att TagMaster inte stiger mer."
Jag tror att det beror på följande:
Mycket få utanför nuvarande aktieägarkrets har uppmärksammat kinaordern och allt annat positivt som hänt eftersom nyheterna vad jag kan se inte har omnämnts på reuterskärmen eller i dagstidningar eller Ekonomiekot, eller av Waymaker, bitNEWS eller annan uppmärksammad plats
Minst 90% (?) av fonderna får enligt sina stadgar överhuvudtaget inte placera i s k onoterat
Av de få potentiella nya placerare som nu återstår tycker många att det känns säkrare att avvakta tills de kan avläsa ett lyft i resultaträkningen, särskilt som en del kan tycka att det tagit många år för TagMaster att nå denna position
Nuvarande aktieägare är nog till stora delar fullinvesterade i Tagmaster sedan många år, kanske t o m överviktade efter det senaste årets kursstegring från i extremfallet 15 öre.
Sixten:
Jag har ett bestämt minne av att TagMaster för några år sedan löste ut sin kinaagent. Tyvärr kan jag vid ett snabbsök under News inte hitta någon bekräftelse på detta.
|
 |
Re: Impact-Europe
|
Phantom V
|
2004-03-18 18:05:16
|
|
|
Impact Europe Group AB (IMPE; listad hos beQuoted), redovisade idag resultatet för verksamhetsåret som avslutades den 31 december 2003.
- Nettoomsättning 468,6 (595,9) MSEK.
- Resultat före avskrivningar +6,8 (-21,3) MSEK.
- Resultat före skatt -1,3 (-56,1) MSEK.
Koncernen visar en väsentlig resultatförbättring jämfört med föregående år - trots såväl minskad omsättning (-21 %) som bruttomarginal på grund av en generellt svår marknadssituation och ökad konkurrens. Koncernens omkostnader har reducerats med 107,7 MSEK (-37 %) jämfört med föregående år vilket motverkat effekterna av minskad omsättning och bruttomarginal.
Resultat före avskrivningar belastat med finansnetto uppgick till +1,3 (-29,2) MSEK och innebär ett ackumulerat kassapositivt resultat från koncernens verksamhet under 2003.
Moderbolaget, Impact Europe Group AB, har slutit ett avtal med största kreditgivaren vilket resulterat i en nedskrivning av banklån med 25 MSEK. I moderbolaget har tillgångar i dotterföretag skrivits ner med 41 MSEK och i koncernen har nedskrivning av goodwill skett med 8,1 MSEK. Soliditeten i moderbolaget uppgick per 2003-12-31 till 36 procent."
Ovanstående saxat från hemsidan.
Sådär, nu börjar det likna någonting!!!
Faktiskt ännu bättre än jag hade trott.
|
 |
Re: TagMaster igen
|
Mr Rockefeller
|
2004-03-18 17:51:42
|
|
|
Jag vet inte, men vid en mailkontakt med David Lindström på Börsinsikt för ett år sedan nämnde han att TagMaster hade flera prospekts om 10 mkr och uppåt, där det största var flera gånger detta belopp (läs 30 - 50 mkr). Jag har svårt att tänka mig att det är något annat än detta projektet som de fått nu.
Men vi får kanske räkna med taggarna (som de ju ännu inte fått ordern på) för att komma upp i hela prospektvärdet.
Eftersom det är den största läsarordern någonsin har jag svårt att tro att den skulle vara så liten.
|
 |
Re: TagMaster igen
|
sixten
|
2004-03-18 17:34:14
|
|
|
Rockefeller, är det din uppfattning att ordern är värd ca 40 MSEK? Någon som vågar gissa på priset per tagläsare (även om det säkert tillkommer en del andra bitar också)?
Om jag förstått saken rätt så har Tagmaster köpt ut övriga ägare i marknadsbolaget Tagmaster China som tidigare hade en åtminstone delvis annan ägarstruktur - någon som kan bekräfta?
Tagmaster-nytt, kommentarer på denna order?
|
 |
TagMaster igen
|
Mr Rockefeller
|
2004-03-18 16:39:11
|
|
|
Jag tycker det är obegripligt att TagMaster inte stiger mer. De får en order i Kina som inklusive taggar antagligen motsvarar ett års normal omsättning i TagMaster, en order som bara täcker en provins och alltså utgör ett EXEMPEL för övriga Kina. Man kan ju föreställa sig hur stor den totala potentialen är.
De har tidigare klarat av att leverera till Londons tunnelbana och tagit de flesta (?) utvecklingskostnader där (6 - 7 mkr).
Ingen verkar fatta vilken potential som finns i det här. Men det är bara att tacka och ta emot. Marknadsvärdet är bara 60 mkr. Vi har ökat ytterligare idag.
|
 |
TagMaster
|
Mr Rockefeller
|
2004-03-18 13:58:53
|
|
|
Jag har räknat på TagMaster och kommit fram till ett värde på 4:80 kr per aktie i nuläget. Det värdet understryks av gårdagens jätteorder.
Det är viktigt att komma ihåg att TagMaster har kraftigt ökande marginaler i takt med ökad försäljning, eftersom de har så goda bruttomarginaler. Årets omsättning kan därför bli 60 mkr (eller mer) och resultatet 7- 8 mkr (eller mer) eller 15-16 öre per aktie efter skatt (eller mer). Ett p/e-tal på 25 är inte för mycket, vilket ger ett värde på 3:50 - 4 kr innan årets slut.
Jag tror TagMaster kan bli en riktig vinnare även om det kan dröja till nästa kvartalsrapport innan man får svart och vitt på hur stor orderingången är från Kina.
Man kan nog slå fast att de som är smarta och köper aktier i TagMaster på dagens nivåer har goda möjligheter att göra väldigt fina affärer.
|
 |
Impact-Europe
|
Phantom V
|
2004-03-18 10:57:42
|
|
|
Bolaget rapporterar idag.
Det ska bli mycket intressant att se om bitarna börjar falla på plats. Säljarna avvaktar i varje fall rapporten och vädrar morgonluft...
|
 |
Re: TagMaster
|
njurunda
|
2004-03-17 19:42:07
|
|
|
Aktien dalade med 10 öre
(viss reservation)
Tydligen så var värdet på
ordern inte så väldigt stor
men vänta bara....
F.ö. så skriver du bra.
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2004-03-17 17:40:51
|
|
|
Jag blev tydligen så exalterad att min behandling av svenska språket fallerade avsevärt i förra inlägget.
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2004-03-17 17:39:54
|
|
|
Är det någon som har en uppfattning vad ordern - 980 läsarenheter och den största enskilda ordern vad gäller dessa - kan vara värd?
Man nämner också möjligheter till "uppföljningsorder". Det skulle var minst sagt intressant att få en uppfattning om potentialen i det här projektet är.
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2004-03-17 17:29:06
|
|
|
Stor tågorder från Kina. MYCKET POSITIVT!
|