 |
tyk hämtat just från jf
|
Joje
|
2005-02-02 22:25:01
|
|
|
Update från Egypten kom nu:
Fadl(TYK 45%) är färdigborrad till 5612 fots djup med resultatet att det ser ut att vara en olje-pay-zoon på 40 fot ( c:a 13 meter) i en sandsten med 21% porositet.
DETTA ÄR MYCKET STARKA NYHETER.
Tyvärr har ett tekniskt problem uppstått i det att cementarbetet bakom 7 inch-casingen inte "brunnit" som den skulle och testningen kommer därför att återupptas då cementarbetet är slutfört.
RESULTATET SÅHÄR LÅNGT ÄR ENLIGT JF:S BEDÖMNING BETYDLIGT BÄTTRE ÄN FÖRVÄNTAT(gäller tjocklek och porositet av den oljeförande sanden).
Borrning nr 2 HOSHIA-1 är nära totaldjupet på 4663 fot och skall ta reda på om den Nubiska sandstenen i strukturen är oljebärande.Denna borrning ligger 15 km från Fadl.
JF:s uppfattning är att det troligen blir ytterligare en borrning(nr 3) när de två första är klara(nästan back-to-back).Just nu har produktionen från HANA-fältet ökat till 1950 dat/dag(TYK 70%).
|
 |
Re: Jordanfonden
|
Boxarn
|
2005-02-02 22:19:02
|
|
|
Instämmer!
|
 |
Re: Jordanfonden
|
Mandus
|
2005-02-02 22:15:11
|
|
|
Har själv försökt värdera bolaget. Och kommit fram till ungefär samma slutsats: att bolaget är fantasivärderat idag. Många forskningsbolag har ingen eller liten försäljning, men då värderas de därefter också. Och det finns ju inga tillgångar i ZIP.
Jag är dessutom lite konspiratoriskt lagd. Skulle jag och ett gäng kompisar tok-haussa ett bolag, vilket skulle jag då välja? Jo, självklart ett bolag på någon mindre lista, med teknik/patent som ingen förstår sig på, och som sköter informationsgivningen bristfälligt. Voila ZIP.
|
 |
Re: Jordanfonden
|
Boxarn
|
2005-02-02 22:04:17
|
|
|
Jag har en mycket diffus uppfattning om vad verksamheten kan röra sig om. Men "suspekt" är nog ett adekvat ord för att spegla min spontana känsla inför denna. Men kanske det beror på att jag vet att man haussat Zip Structure som jag för mitt liv inte kan förstå att det har det marknadsvärde det har.
MEN! Så kommer "Framfond" och tar med aktien bland sina val! Och denne tycker jag vid ett flertal tillfällen gett prov på kunnighet.
Vad ska man tro?
|
 |
Re: Jordanfonden
|
Joje
|
2005-02-02 22:03:38
|
|
|
Är en förening som från början höll på med pingis nu är den enda föreningen i Sverige som har bra koll på olje aktier och speciellt inom Lundins sfär sen inom IT! Och annan marknad är dom inte bättre än någon annan men i och med att dom har mycket god kontakt med a Lundin och hans söner så vet dom mycket om dessa bolag
mycket kortfattat
|
 |
Jordanfonden
|
Mandus
|
2005-02-02 21:57:52
|
|
|
Har följt diskussionen på VCW kring ZIP structure på sistone med stort intresse. Det verkar som den s k Jordanfonden spelar en avgörande roll i haussningen av ZIP-aktien. Har någon en uppfattning om vad denna fond egentligen pysslar med? Vilka står bakom? Tycker det är rätt uppenbart att det är suspekta affärer på gång!
Kommentarer?
MVH
|
 |
min portfölj!
|
Joje
|
2005-02-02 21:57:23
|
|
|
Varför dessa aktier
Tyk är det mest självklara valet. Denna aktie har inte följt bolagets utveckling den senaste tiden mest pga. Den fantastiska stigningen innan noteringen i Sverige. Nu tror jag att det bara är en tidsfråga innan den drar. Det är MÅNGA roliga ryckten ute om detta bolag det mest frekventa och mest spännande i korta loppet är att Syrien fälten säljs av till någon utomstående nu tror jag inte på denna rycket och dessutom vill jag hellre se en utbyggnad av dessa fällt.
Lupe där behöver jag nog inte säja nå mera än Extrema vinster är att vänta!
Skycom visar fina siffror vid förra rapporten och lite aktier i bolaget är det också? Om dom fortsätter med dessa fina siffror då kan det bli trångt in i bolaget
Nocom efter det otroliga året för 2 år sedan anser jag att dom har lyckas behålla vinsten rätt bra och nu är det moget för att ta en till skutt upp tror jag!
Paris Fina siffror i fjol trots detta så har dom inte någon hög kurs klart undervärderad i stort!
|
 |
Re: Aktietävlingen
|
Joje
|
2005-02-02 21:57:04
|
|
|
tycker du inet det skrattar nä så är det om masn är olje freeeeek skrattar :-)
|
 |
Re: Aktietävlingen
|
Boxarn
|
2005-02-02 21:45:43
|
|
|
Ditt tips - "Per Wersén" - är inte helt sensationellt, om man säger så!
|
 |
Re: Aktietävlingen
|
Joje
|
2005-02-02 21:42:59
|
|
|
Jag kan bara hålla med dig
Och min portfölj tror jag inte heller blir vinnare. Men jag hade och fortfarande har det stora målet att slå indexet som jag har gjort i två år nu
Mina aktier är ju och har alltid varit en blandning av olja och IT bland annat jag hade hjärna tagit med nått mera olje bolag men risken är stor i år på bakslag i olje priset åt hösten. Men samtidigt så tjänar dom extremt med pengar just nu och all kurs över 30 dollar gör olje aktier intressanta. Men man vet ju hur marknaden reagerar vid kurs stegring på oljan och även vid kraftig nedgång på oljan. Vid ökning av oljepriset vill man mest vänta och se om dom verkligen kommer att tjäna pengar. Vid sjunkande pris på oljan tar man mera fort ett beslut av att sälja det gör att nu när oljan ligger högt och som alla har accepterad detta pris att det fort kan bli en sättning i kursen. Nu tror jag inte att det kommer att ske utan jag själv skulle hjärna ha tagit med nått till olje bolag men då tycker jag att min portfölj inte hade den säkerheten som man kan ha med att ha i två branscher jämte mot en bransch.
Min tipsning på årets vinnare är ju självklart Per Wersén men han kan lika bra hamna sist men jag tror på en extrem uppgån i olje aktier som visar vinst jag trro att vi kan se ett pris på LUPE på över 80 kr bland annat
Jag har tänkt att snabbt mycket kortfattat skriva om mitt val varför osv det kommer strax
|
 |
Google
|
Boxarn
|
2005-02-02 21:37:07
|
|
|
Som väl de flesta av er vet, så kom Google med ett överraskande starkt bokslut. Och aktien steg! Nu spekuleras det på sina håll i internationella media att vi kan stå inför en period av "high-technology fever".
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-02-02 20:52:57
|
|
|
Låt oss hoppas att det är villaköp det handlar om. Men jag har faktiskt en obehaglig känsla av något annat.
|
 |
Re: Aktietävlingen
|
Boxarn
|
2005-02-02 20:37:15
|
|
|
Flera av de som var med förra året är inte med i år. Av de mera framträdande kanske det är främst "KYLIS" och "Rickard." man saknar. Synd!
|
 |
Aktietävlingen
|
Boxarn
|
2005-02-02 20:28:31
|
|
|
Liksom jag gjort vid tidigare tillfällen så tänkte jag kommentera övriga deltagares val en smula.
Inför första upplagan av tävlingen "ifrågasatte" jag de val av oljerelaterade aktier som "Joje" hade gjort. Jag trodde att oljepriset skulle sjunka när Irakkriget var över och att dessa aktier även de skulle sjunka i kurs. Men så blev det inte. "Joje" vann tävlingen. Och själv slutade jag på en kassaskåpssäker sista plats.
Det var en riktig fadäs!
Men det gick bättre andra året. Jag tippade visserligen inte "Phantom V" som vinnare, men jag VARNADE för honom. Det blev också han som tog hem spelet.
En av de saker som man lägger märke till när det valen inför årets tävling är att råvarurelaterade aktier är populära. "Per Wersén" satsar till och med på sådana fullt ut.
Jag lägger också märke till att "Framfond" - åtminstone när det gäller de tre icke oljerelaterade valen - lämnar alla fundamenta bakom sig. Eftersom jag anser denne som kunnig så kanske han känner till saker som jag inte gör.
Även i år "varnar" jag för "Phantom V". Jag hade visserligen, efter att först ha tittat igenom aktievalen, "bara" tänkt ha honom som tredjehandsfavorit bakom "krillekrillen" och "glyssner", men det har kommit in en ny faktor som jag misstänker kan komma att göra sig alltmer gällande, nämligen något av den "hysteri" som vi upplevde för några år sedan, och som bland annat fick som resultat att aktier som var "billiga" i absoluta tal handlades upp å det vådligaste. Och eftersom "Phantom V" har valt sådana aktier, liksom "krillkrillen",så får dessa gälla som förstahandsfavoriter.
De här kommentarerna bör självfallet tas med några skopor salt. Många av de bolag som de olika tävlingsdeltagarna har med vet jag inget eller mycket litet om. Att i det läget våga sig på att i förväg utnämna pretendenter på den slutliga segern är naturligtvis ytterst vanskligt. Till det kommer att det kan komma att hända mycket under det kommande året som vi i dag inte har en aning om. Som t.ex. att det brakar loss ordentligt nere i Irak/Mellanöstern och vad det kan få för konsekvenser för oljepriset. Eller sensationella ordrar från en eller flera av de små teknikbolag som florerar bland valen.
Men jag tyckte ändå det var kul att göra försöket.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-02-02 17:55:55
|
|
|
Glömde bort att ta med att igår vad det i stort sett bara Avanza som sålde, (Och jag ser att det blev samma visa idag igen) så frågan varför dom eller deras kunder tror på nedåt.
Jag gissar att dom har en storkund som passar på att försöka sälja X aktier till Y kronor, och den kunden tror sig 'rädda kapital', eller i gynsamma fall köpa villa e.d, men som sagt bara en gissning här med.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-02-02 15:58:57
|
|
|
Utdrag ur senaste kvartalsrapporten.
"Likviditet
Bolaget bedömer att likviditeten är tillräcklig, dels utifrån den bedömda resultatutvecklingen för kommande period, dels med utgångspunkt från företagets banktillgodohavanden per den 30 september 2004 samt beviljad checkkredit."
Dock har jag inte tänk på att FI kanske måste trycka på lite.
Nej, jag tror snarare att man inte kunde vissa upp någon nynotering, men visste att det skall komma lite godis strax efter rapporten, så man valde att hålla skenet uppe under tiden.
Har jag fel här, då ligger NGM risigt till.
|
 |
PARE
|
Boxarn
|
2005-02-02 11:20:42
|
|
|
Det känns allt mer irriterande att ha missat aktien, när man nu en gång tänkte gå in i den. Kursen fortsätter uppåt.
|
 |
Re: NGM
|
glyssner
|
2005-02-02 10:54:16
|
|
|
MM.
Det var värst vad du är tjatig. Ditt inlägg är ju i det närmaste identiskt med 15 av dina andra inlägg de senaste åren. ((((
|
 |
Re: NGM
|
MiljöMagnus
|
2005-02-02 10:07:25
|
|
|
Tja, vi har ju under 10år lärt oss en sak och det är ju att NGM är mästerliga på att överraska negativt, så varför skulle det bli annorlunda denna gång?
Nä NGM är och förblir en aktie man ska undvika till varje pris.
|
 |
Re: Mossigt, Derank !
|
Mr Rockefeller
|
2005-02-02 09:50:39
|
|
|
Skicka ett mail till dem och påtala det.
|
 |
Mossigt, Derank !
|
EllaK.
|
2005-02-02 09:27:31
|
|
|
Intervjun med Starbreeze från förrförra året är inte bara mossig, det har börjat växa buskar i myllan!
Mvh
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-02-02 07:14:35
|
|
|
Jag också hoppas att jag har fel.
NGM har inte mycket likvida medel. Finansinspektionen kan ha haft synpunkter på det med tanke på att man driver en börs. Det, tillsammans med att kursen - till synes utan anledning - pressats nedåt är upphovet till min vaga misstanke.
|
 |
Re: NGM
|
glyssner
|
2005-02-01 23:32:29
|
|
|
Boxarn!
Intressant misstanke, men varför?
Säljtrycket det senaste dagarna är oroväckande men finns det någon anledning till en nyemission just nu?
Har de som säljer samma misstanke som du? Vi som varit med ett tag vet ju att ändrade bokslutsdatum kan ju också innebära något positivt. Jag tycker att förutsättningarna aldrig varit så bra för NGM som just nu.
Jag sålde mina NGM för 1,35 - 1,40 för ett halvår sedan men har nu gått in i bolaget igen med något mindre volymer.
|
 |
Re: NGM
|
I/O
|
2005-02-01 23:09:37
|
|
|
Jag hoppas att du har fel....när jag tog med NGM i portföljen tänkte jag just att det var ett bra tag sedan det var en nyemission och att det kanske skulle gå vägen nu när det börjar bli dags när investerare tittar på småbolagen.
Vilket bl a Avanza påpekar, att just aktieägarna har mer och mer avyttrat i de större bolagen för att investera i småbolag.
Jag inväntar så, vad som nu må komma, men är det ytterligare en nyemission med ungefär densamma syn på framtiden så är jag inte med mera i NGM.
Inte för att jag har något stort innehav, men det har inte varit någon vidare investering heller.
Konstigt nog så ligger jag fortfarande på plus.....
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2005-02-01 22:04:10
|
|
|
Aktiekursen har pressats nedåt. Om jag minns rätt så framflyttades datumet för bokslutet. Jag misstänker att det är en nyemission på G. Tyvärr!
|
 |
Msab-XRY sign NEO
|
maroon
|
2005-02-01 20:39:55
|
|
|
Msab-XRY sign NEO
Har han haft rätt om Msab förut eller generellt, om andra bolag!
mvh
maroon 2005-01-24 21:34:59
|
 |
Arcam
|
Steget Före
|
2005-02-01 10:16:22
|
|
|
Hej Rickard! Det var länge sedan vi skrev något om arcam.
Själv väntar jag med spänning på att det ska hända något snart.
Jag vet att Du har bättre kontakt med företaget än någon annan här.
skriv gärna några ord om Du vet något.
mvh
|
 |
Re: TagMaster
|
Neo
|
2005-01-31 18:52:24
|
|
|
Teknsik analys på smallcap om taggen kommer idag.
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2005-01-31 12:37:43
|
|
|
Går mycket starkt i dag!
|
 |
Re: arcam
|
Joje
|
2005-01-30 22:30:25
|
|
|
tack!
|
 |
Re: arcam
|
EllaK.
|
2005-01-30 22:24:42
|
|
|
Du ser på kurslistan att det inte var något avslut i ARC i fredags.Alternativt kan du följa kurshistoriken (gå först in på kurser, sedan knappen kurshistorik), väljer du Arcam får du först alla avslut i aktien under aktuell period, därefter teckningsoptionerna).Sista avslut är från 27/1
Mvh
|
 |
boxarn
|
Joje
|
2005-01-30 22:15:42
|
|
|
Sova ? Vad är det?
Nä jag har ju haft semester gör man inget då är man inte så trött;-)
Får se om jag vaknar i natt också jag brukar inte göra det man senaste dagarna har jag vaknat mitt på natten vet inte varför sen är man uppe 2 timmar sen kan man sova igen
|
 |
Re: arcam
|
Joje
|
2005-01-30 22:11:34
|
|
|
förlåt ser att jag läste fel det behövs inte ellak vart hittade du omsättningen som var den 28 du får hjärna den länk tack
|
 |
ellak
|
Joje
|
2005-01-30 22:09:45
|
|
|
jag var nu in på NGM hemsida både på kurshistorik och på kurser och på bägge står det 3,2
på kurser måste man tyvär hålla på i ét för att få fram det nu vill jag att nån går in och kollar vad det egenterligen står jag tror inte att det var nån handel den 28 utan enda handeln var den 27 men kan någon kolla detta åt mig är ni snälla
|
 |
Re: arcam
|
EllaK.
|
2005-01-30 21:52:22
|
|
|
Jag tog stängningskurserna direkt från NGMs hemsida www.ngm.se under rubriken kurser, där stod köpare 3.13 säljare 3.39, inga avslut 28/1.
Om man söker bakåt på kurshistorik ser man senaste avslutet 27/1 på 3.20. AFV måste på något sätt referera till den kursen!?
MVH
|
 |
Re: Jag hoppar av tävlingen
|
Boxarn
|
2005-01-30 21:45:20
|
|
|
Ja, det var väl en viss överdrift!
Men i övrigt instämmer jag med vad du skriver.
En undran bara! När sover "Joje"? Han verkar vara vaken alla dygnets timmar. 3 på natten eller 3 på dan spelar ingen roll. Han är alltid i gång. :-)
|
 |
Re: Jag hoppar av tävlingen
|
Joje
|
2005-01-30 21:30:42
|
|
|
helt rätt enligt min uppfattning!
|
 |
Re: Jag hoppar av tävlingen
|
njurunda
|
2005-01-30 21:14:50
|
|
|
Jag anser att alla vi som medverkar i tävlingen bör bidra efter bästa förmåga för att göra den så mångsidig som möjligt. Jag stödjer
Joje till fullo. Tidigare så har Boxarn nästan själv stått för författandet.(viss överdrift)
Jag tror inte att Joje kommer att vara nån "signaturpolis". Så låt oss
alla försöka göra detta till en spännande och kul sida utan påhopp, så att alla trivs.
Mvh. njurunda
|
 |
EllaK.
|
Joje
|
2005-01-30 18:03:30
|
|
|
Har inte sett nått svar på min fråga har du någon länk? ! Eller?
Ska bort om en halvtimme men jag ser ju om du har lagt ut någon när jag kommer tillbaka!
|
 |
Re: Jag hoppar av tävlingen
|
Joje
|
2005-01-30 15:43:36
|
|
|
Tycker jag är synd men om du vill det och tror att du inte kommer att skriva här så kan det vara bäst så men jag tycker det är synd i alla fall jag hoppades mest på att folk skulle börja skriva här lite mera pga. tävlingen MVH joje
|