 |
Re: Msab ni har väl sett?
|
Boxarn
|
2005-03-10 23:03:55
|
|
|
Jag har förhoppningar på företaget. Men det är MYCKET tufft att ligga investerad till 100% i ett sådant här företag.
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
Boxarn
|
2005-03-10 22:52:08
|
|
|
Jag ligger - som vanligt är jag benägen att säga - fullinvesterad. Jag gillar inte att gå ur marknaden.
Skulle vi få en uppgång från de låga räntenivåer som nu gäller så kommer det att pressa aktiekurserna nedåt.
Men nu är det ju så att många räknar med ytterligare dollarfall. Det borde hålla de europeiska valutorna starka och pressa räntorna nedåt. Till det kommer verkningarna av globaliseringen. Jag tror därför på fortsatt låga räntor.
Man bör också betänka att stora företag, vare sig de är amerikanska eller europeiska, i många fall är just globala, och har en stor del av sin verksamhet förlagd utanför hemmamarknaderna.
Jag tror pressen på ekonomiska reformer och liberaliseringar kommer att bli stor. Konkurrensen från låglöneländer kommer att tvinga fram ett omtänkande. Välfärdssamhället börjar knaka i forgarna. Jag tycker nog trots allt att man kan börja ana en omsvängning.
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop, Boxarn
|
Rikard.
|
2005-03-10 22:34:00
|
|
|
Jag är inte alldeles pessimistisk, värderingarna sett till P/E är väl inte orimliga i sig. Och jag ligger ju trots allt bara 50% likvid. Hade det varit nattsvart hade det varit 100%. Men det börjar bli svårt att se hur europeiska bolag överlag skall öka sina vinster, särskilt dem med tillverkning här. Klämda mellan ett asien som reformerar och ett USA som drar nytta av låg dollar hjälper det inte att det växer upp nya medelklasskonsumenter i Kina, Indonesien, Thailand, Indien osv. Det blir inte vi som drar nytta av det. Hade Europa varit på alerten hade det ändå kanske inte gjort så mycket, fokuset på framtiden hade övervägt det korta perspektivet. Men halvvägs igenom "Lissabonprocessen" går det fortfarande åt fel håll för varje månad som går (mer regleringar, interventioner, stopplagar, negativa incitament osv). Och Nuder ser inga fel alls på svensk ekonomi och därmed inget behov av reformer; ingen tror heller att reformer kommer. Där någonstans är jag rädd att det blir trångt i dörren när alla skall ut.
Mitt grundtips är ändå att det fortsätter upp svagt under året. Varför inte ligga fullinvesterad då? Uppsidan är inte värd risken i mina ögon.
|
 |
IDL
|
Boxarn
|
2005-03-10 22:27:23
|
|
|
I dag steg aktien med cirka 60%. På ett fåtal dagar har aktien stigit med nästan 100%. Vad jag kan se utan att det kommit någon nyhet.
Jag stärks i mitt intryck att det finns bubbeltendenser bland de mindre företagens aktier.
|
 |
Re: Msab ni har väl sett?
|
maroon
|
2005-03-10 17:19:57
|
|
|
För ca 1 vecka sen gjorde jag en "städning" i min portfölj sålde av allt förutom Msab köpte mer Msab för likviderna så jag ligger 100% i Msab!
Farligt ja men jag ångrar mig ej!
INTE ÄN !
mvh
|
 |
Msab ni har väl sett?
|
maroon
|
2005-03-10 17:13:34
|
|
|
Utvecklingen i Msab vad gäller omsättning och uppgång!
Utan nyhet/realease!
En uppgradering på gång från ett lågt börsvärde!?
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
SäkerPåSinSak
|
2005-03-10 14:43:32
|
|
|
"Och minns den optimistiska Nobelpristagaren i ekonomi som förutspådde att vi står inför en lysande ekonomisk framtid. "Alla kommer att bli rika", spådde denne. "
Ja det var verkligen motsatsen till dom som påstår att domedagen är nära (obs, inte ens jag är sååå negativ) ;-)
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
SäkerPåSinSak
|
2005-03-10 14:40:31
|
|
|
"Fast jag måste säga att det är hemskt tråkigt att vara pessimist, hur har du stått ut SPSS, i alla år ;-)"
Njae, nu ska vi väl inte överdriva ;-)
"Alla år"?
Som sagt......rör sig om ca 1år, och under den tiden har jag - precis som du nu gör - ägnat mig åt korta affärer/stockpicking där som sagt Unibet och 24hbet är dom stora ljusglimtarna som bekant :-)
Sen ska sägas att jag har en del fonder där jag månadsspar sen lång tid tillbaka så helt lottlös har jag inte blivit.
Problemet är ju annars tajmingen. För även om börsen fortsatt upp så är det ju ingen garanti för att det varit sunt. Som jag skrev häromdagen, som ett extremfall, så kan man ju nämna Framfab för att symboliskt belysa problemet.
Vad som blir koncekvenserna av en sådan historia är att fallet blir dessto häftigare när det väl vänder.
Och dom som var kloka nog att sälja aktien på tex 200kr, trots uppgång till över 300kr, kan nog känna sig rätt nöjda trots allt även om tajmingen inte var optimal.
Men visst....alla blir saliga på sin tro. Och min tro står fast. Detta kommer inte sluta väl. Frågan är inte om, utan när.
|
 |
Re: MSAB
|
Boxarn
|
2005-03-10 10:57:22
|
|
|
Har du "maroon", som ju brukar skriva om företaget, någon förklaring till vad kursuppgången beror på?
|
 |
Re: MSAB
|
Boxarn
|
2005-03-10 10:33:25
|
|
|
Företaget utvecklar en programvara för att polisens tekniker ska kunna ladda ned den trafik som gått genom mobiltelefoner vid misstanke om brott. Det torde finnas potential för en sådan här produkt. Men det är osäkert om företaget lyckas i sina strävanden. Men det ser faktiskt riktigt lovande ut.
|
 |
MSAB
|
37
|
2005-03-10 10:29:57
|
|
|
Har inte en susning vad denna firman sysslar med, men kursen har idag redan klockan 10:27 DUBBLAT sig. Vad händer...???
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
Boxarn
|
2005-03-10 10:10:59
|
|
|
Dags att lyfta fram några positiva aspekter.
För ett halvt till ett år sedan var det konsumtionen som höll uppe den amerikanska ekonomin. Så är det inte längre. Företagsinvesteringarna har tagit fart. Produktiviteten förbättras kraftigt.
Vad gäller inflationen/räntorna så början man på grund av den fallande dollarn bli litet orolig för den i USA. Men jag är benägen att tro att globaliseringen kommer att pressa inflationen nedåt och därmed också räntorna. Det skulle inte förvåna mig om problemet längre fram blir deflationsspöket.
Industriinvesteringarna i Sverige rapporterade i media i går ha ökat kraftigt.
Och minns den optimistiska Nobelpristagaren i ekonomi som förutspådde att vi står inför en lysande ekonomisk framtid. "Alla kommer att bli rika", spådde denne.
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
Rikard.
|
2005-03-10 09:53:19
|
|
|
Jag, den obotlige optimisten, får faktiskt hålla med Hunger, det är lite för mycket som inte ser bra ut. Till Hungers lista på bubblor kan man lägga obligationsbubblan. Till kommentarerna om låg inflation kan man svara att inflationen visserligen är låg eftersom mycket inte räknas in. Räknar man däremot in bostadspriser t ex så är det lätt att se att köpkraften urholkas, utan att den officiella inflationen för den sakens skull är hög. Det är ju just köpkraften som en låg inflation skall skydda, så vi mäter inte rätt saker!
Lägg därtill att USAs konkurrenskraft ökar med fallande valuta, och Asiens med stigande produktivitet och bevarat låga arbetskraftskostnader (nåja, undantaget Japan), så ser det ut att finnas två områden som delar på tillväxten: Asien och Nordamerika. Europa blir utan, dessutom tyngda av en aldrig sinande ström av nya regleringar från Bryssel. (Om ni vill se graden av ekonomisk okunskap som styr Europa just nu rekommenderar jag Margot Wallströms blogg. Jösses vilka låga krav som ställs på en kommisionär!)
Jag ligger för första gången sedan år 2000 mer än 50% likvid och har sålt alla breda innehav. Kvar är ren stockpicking, gärna med internationell karaktär (Metro, CashGuard, Millicom, Arcam, Vitrolife är mina största innehav just nu). Såväl Arcam som CashGuard tillverkar visserligen i Europa men eftersom de inte själva äger tillverkningen kan de relativt enkelt anpassa sig genom att flytta den, om så skulle krävas.
Fast jag måste säga att det är hemskt tråkigt att vara pessimist, hur har du stått ut SPSS, i alla år ;-)
|
 |
Derank
|
Boxarn
|
2005-03-10 09:18:27
|
|
|
Väldigt vad den här sidan är "lynnig"! Rätt som det är kommer man inte in. Det händer titt som oftast. Faktiskt något irriterande!
|
 |
CashGuard
|
Boxarn
|
2005-03-09 23:05:25
|
|
|
Positivt att "Cashen" fått en order från REWE i Tyskland. Men ordern är "endast" på 20 miljoner kronor. Det är inte så mycket i relation till marknadsvärdet för bolaget. Mer betydelsefullt är då om ordern indikerar flera kommande order nere på kontinenten.
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
Boxarn
|
2005-03-09 23:01:20
|
|
|
Det där var inte någon lugnande läsning inför nattsömnen. Det var nästan en helmörk bild du "-Hunger-" ger av det ekonomiska läget.
Jag avstår från att gå i polemik med dig eftersom jag dels är för trött just nu och dels för att det faktiskt finns anledning att vara litet bekymrad. Men helt klart är också att det är möjligt att se på problematiken från en mer positiv synvinkel och anslå en mer optimistisk ton.
|
 |
Koenigsegg
|
mrC
|
2005-03-09 21:03:14
|
|
|
Är det någon som har koll på Koenigsegg aktien..?
|
 |
Förlust för Aerodyn
|
Mr Rockefeller
|
2005-03-09 14:12:31
|
|
|
AERODYN: BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR 2004
• Omsättningen ökade +18% jämfört föregående år
• Koncernen visar ett negativt resultat om 2297 tkr (2069 tkr)
• Positivt kassaflödet på 6356 tkr under året pga riktad mindre nyemission
• Soliditeten uppgår till 34%
• Wärtsilä och Rolls-Royce Oy nya stora kunder på propellerblad
• Fortsatt satsning på svenska marknaden för renovering inom vattenkraften
• Första försäljningen av vindkraftverk till svenska marknaden
Verksamheten under året
2004 var ur många perspektiv ett händelserikt år för bolaget.
Konkurrensen inom tillverkningsindustrin har intensifierats. Många tillverkande industrier flyttar produktion till "Cost leadership countries" Den allmänna oron på metallbörserna och Kinas stora efterfrågan har resulterat i kraftigt höjda metallpriser.
Vi försvarar oss med ökad effektivitet dvs mindre arbetade timmar per produkt. Sveriges relativt billiga energi och närheten till råvarorna spelar också en viktig roll när det gäller kampen att behålla produktionen i landet. Årets fakturering har i stort följt budgeten, kostnadsökningar pga sena leveranser från gjuterierna drabbade dock oss påtagligt.
Väsentliga händelser
Året har också inneburit stora ansträngningar att slutföra det mycket stora vattenturbinarbetet i Porsi kraftstation. Det kan inte helt uteslutas att årets resultatet behöver justeras ned något efter projektets slutavstämmning. Slutförhandlingar med kunden kommer att ske efter driftsstart som beräknas ske vecka 10. Påverkan på resultatet har även ett maskinhaveri i Karlskogaverkstaden haft. (Vår största bladfräs har varit nere för reparation under 4 månader)
Positiva händelser under året har varit den ökade orderingången, erhållandet av 3 st nya vattenturbinordrar och order av ett första vindkraftverk. Propellerordrarna har ökat markant.
För att skapa likviditet inför den ökade ordermängden har en riktad nyemission genomförts. 168 000 st nya B-aktier har tecknats av några strategiskt viktiga ägare.
Vid årsskiftet fusionerades John Fallgren AB in i Aerodyn AB. Detta ger oss kostnadseffektiviseringar på sikt.
Investeringar
Investeringar har under året genomförts i både Filipstad och Karlskoga.
Investeringarna uppgår till ca 7 mkr sek.
Det är främst produktionsresurserna för långa produkter (axlar) som har förstärkts genom ett nytt styrsystem på vår 14-meters svarv och inköp av en långhålborrmaskin för dessa axlar. Ytterligare effektiviseringar och vidare produktutveckling ligger framför oss för att erhålla större leveransandelar och högre förädlingsvärde.
Framtida utveckling
Orderstocken ökar kontinuerligt Vi står väl rustade maskinellt och personellt för att ta hand om detta. Alla tre produktområdena kommer att öka under 2005. Vår prognos är att omsättningen under 2005 skall överstiga 100 mkr. Första kvartalet ger oss också ett positivt kassaflöde.
Årsredovisning samt ordinarie bolagsstämma:
Bolagets årsredovisning kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida fr.o.m. 8:e april.
För beställning av Aerodyn ABs årsredovisning kontakta Lars Andersson via e-mail, lars@aerodyn.se Ange namn, adress, e-post adress samt "årsredovisning 2004".
Ordinarie bolagsstämma hålls fredagen den 22 april 2005 kl.10:00 i bolagets lokaler på Dimbovägen 4. i Karlskoga. Anmälan om deltagande sker genom att dels på avstämningsdagen den 8 april 2005 vara registrerad i den av VPC förda aktieboken, dels senast den 8:e april 2005 ha anmält om deltagande till bolaget. Anmälan kan göras per post till Aerodyn AB, Box 101, 691 22 Karlskoga, tfn 0586-33031, fax 0586-31255 eller e-post till lars@aerodyn.se
2005-03-07
Dan Borgström VD
Aerodyn AB
För mer information kontakta:
Dan Borgström, 0586-33031, 070-5237080, dan@aerodyn.se
eller Lars Andersson lars@aerodyn.se
Följande dokument kan hämtas från vår hemsida
Bokslutskommunike 2004.pdf innehållande fullständigt siffermaterial.
Aerodyn AB:
Tillverkar framdrivningssystem med funktioner för fartygsmarknaden.
(propellrar, propellerdetaljer) Underhåller, renoverar och förbättrar inom svenska vattenkraften åt Sydkraft, Fortum och Vattenfall AB
Distrubuerar och säljer på svenska marknaden i samarbete med Finska WinWind Oy vindkraftverk med märkeffekt av 1-3 MW
Aerodynaktien handlas sedan 2001 på Göteborgslistan under Nordic OTC
Mer information finns på www.aerodyn.se
(För fullständig bokslutskommuniké se bifogad fil)
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
-Hunger-
|
2005-03-09 12:48:34
|
|
|
Boxarn, håller med om att jag hårddrog och inte nämde bla den starka tillväxten globalt samt massor av andra positiva faktorer som man kan se. Problemet som jag ser det är att tillväxten i US är konsumtionsdriven genom låga räntor och upplåning. Dvs inget som kan fortsätta förevigt.
Det som talar för låg inflation är globalisering av produktion och tjänster med följande prispress.
Det som talar för höga räntor i Sverige är: Kommande brist på råvaror, brist på personer som kan/vill arbeta, ofördelaktig demografi, samt världens? mest konjunkturberoende statsfinanser.
Just nu är det högkonjunktur, 8.5% av befolkningen är arbetslösa, ytterligare 15% antagligen sjukskrivna/förtidspensionerade på felaktiga grunder. Inga nya jobb dyker upp. Statsfinanserna går nätt och jämnt +-0 tack vare budgettrixande. I vissa regioner funderar 70% av tillverkningsindustin på att flytta ut delar eller hela produktionen.
Vad händer vid nästa lågkonjunktur? Den kommer ju att kombineras med en demografisk försämring. Får vi se statsupplåning på 150-200 miljarder på år så är det en klar uppåtkraft när det gäller räntor.
Tycker att man inte skall ta något för givet som tex: Tillväxt, måttlig inflation, stabila tillgångspriser, högre löner och ökad levnadsstandard.
Som jag ser det:
Bostäder i storstäder: Bubbla
Bostäder i mindre städer: Övervärderade
Skogsmark: Övervärderad
Åkermark i södra sverige: Övervärderad (EU bidrag)
A-liste aktier: Övervärderade
O-liste aktier: Något övervärderade
Små-liste aktier: Normalvärderade på väg att övervärderas
Brancher:
Rederier: övervärderade (kom ihåg 90 talet)
Spelbolag på internet: Bubbla
Prisvärt: Korta ränteobligationer
Animalier: Private Equity marknaden som belånar bolag på ett sätt som ägare till börsbolag inte kan. Orsaken till att det inte är några nya börsintroduktioner samt till att många introduktioner floppar. Luktar problem på lång väg.
Vi är snart tillbaks i läge 2000 vår, dock med fler mörka moln på himlen. Det viktigaste att komma ihåg är att det inte finns rätt eller fel pris på tillgångarna, allt är bara en funktion av utbud och efterfrågan.
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
SäkerPåSinSak
|
2005-03-09 10:31:04
|
|
|
Ingen fara. Ja det håller jag med om :-)
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
Boxarn
|
2005-03-09 10:27:10
|
|
|
Jag framhöll risken att man kan missa uppgångar om man är alltför pessimistisk. Det där med risk är tveeggat. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
SäkerPåSinSak
|
2005-03-09 10:13:58
|
|
|
Boxarn, ett sånt där något märkligt inlägg om du ursäktar. Vad har mitt personliga "gjort och inte gjort" med saken att göra????
Skulle det på något sätt förändra hur marknadsläget ser ut idag????
Som direkt svar på din fråga....ja jag har legat mer eller mindre likvid under ett års tid vilket generellt inte varit något lysande val (jag erkänner utan omsvep att jag legar fel......ÄN så länge ska kanske tilläggas, se PS:et längst ner).
Dock - som du kanske kommer ihåg - gick jag in tungt i Unibet och 24hbet i höstas, och även om jag med facit i hand sålde alldeles för tidigt blev det ändå 100 snabba procent så jag ska inte klaga ;-)
Ps. En extem händelse, men en tankeställare. Många kraxade om att Framfab var övervärderade när dom stod i 100kr, ändå fortsatte dom till 300kr. Men verkligheten kommer alltid ikapp förr eller senare.
|
 |
Formpipe
|
Boxarn
|
2005-03-09 09:35:35
|
|
|
Aktien har gått mycket starkt på sistone. Nu meddelas att man fått en order från Riksbyggen. Kan vetskapen om denna order möjligtvis ha något med den exceptionella kursuppgången att göra?
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
Boxarn
|
2005-03-09 09:33:35
|
|
|
Jag vill inte på något sätt förringa de risker som finns. Det är alltför uppenbart att de finns där. Men det finns också en risk att man i alltför hög grad "målar fan på väggen".
Du får rätta mig om jag har fel "SPSS", men är det inte så att du har legat likvid under den tid som vi har haft betydande kursuppgångar på börserna? Jag har fått det intrycket de gånger du skrivit här och utifrån de inlägg du gjort på BörsSnack. I vilket fall som helst bör också risken att missa uppgångar framhållas.
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
SäkerPåSinSak
|
2005-03-09 09:22:36
|
|
|
Ja även jag ansluter mig till skaran som uppmanar till stor försiktighet.
Visserligen ligger det mkt i det Boxarn skriver, dvs att orosmoln alltid funnits.
Å andra sidan - om man ska hårdra det hela - så har det också alltid förekommit krascher, frågan är inte om utan när.
Jag bävar för den dagen räntan kommer att stiga.
Många så kallade experter påstår ju att den låga räntan ska bestå.
Men den minnesgode minns också att bara för 5år sedan pratade samma(?) experter om att lågkonjukturen var död och begraven.
|
 |
Re: Displayit
|
Boxarn
|
2005-03-08 22:00:10
|
|
|
Tack för upplysningarna!
|
 |
Re: Ekvationen går inte ihop
|
Boxarn
|
2005-03-08 21:51:36
|
|
|
Bara några helt korta kommentarer till dina varningar.
USA:s underskott är helt klart bekymrande. De flesta menar nog att det här inte kan fortsätta hur länge som helst.
Den stigande oljekonsumtionen och det faktum att oljan så smått kommer att börja sina inger helt klart också bekymmer.
Min gissning är också att framtiden tillhör Asien.
När det gäller Sverige så tycker jag mig se tendenser till en omsvängning. Kanske blir det ändå slut på att politiker försöker muta folket genom diverse bidrag och allmän kravlöshet i syfte att för det egna partiets räkning och för egen del skaffa sig politiska poster.
Vad avser räntan så medför globaliseringen en press nedåt på inflationen. Det är positivt. Det negativa är att det ju faktiskt kan slå över i deflation.
Jag vill definitivt inte avfärda varningarna som överdrivna. Men man ska samtidigt komma ihåg att det ALLTID funnits orosmoln på den ekonomiska himlen. Mycket kan hända som löser problemen, eller åtminstone lindrar effekterna av problemen. Världen har på något sätt hankat sig fram rätt bra trots allt. Men visst! Det är ingen garanti för att det kommer att gälla även i fortsättningen.
Jag nämner också att Kina inte nu bara slukar olja i en allt större omfattning. Miljöorganisationer börjar varna för att skogar på diverse håll i Asien börjar bli ordentligt åtgångna på grund av efterfrågan från Kina. Vem vet? Kanske det i det här perspektivet inte är helt betydelselöst att Sverige har stora skogar.
De varnande rösterna dränks i alla fall just nu av att världsekonomin verkar vara på rätt väg. Åtminstone tycker börserna det. Låg inflation som ger låga räntor, kraftiga produktivitetsförbättringar (USA), kraftigt ökade företagsinvesteringar (USA) börjar få vissa att vi just nu lever i den bästa av ekonomiska världar.
De här kommentarerna blev visst inte så korta som jag tänkte mig. Det är lätt att bara fortsätta att "spåna" när man väl kommer i gång. En sak till bara: Är det någon mera än jag som tycker sig börja ana tendenser till bubblor vad gäller värderingen av vissa, och då främst mindre företag?
|
 |
Ekvationen går inte ihop
|
-Hunger-
|
2005-03-08 20:59:23
|
|
|
Forsätter mina tidigare varningar, ta inte stora lån till villa/lägenhet och belåna inte aktier hårt.
Det är så många obalanser nu i världen så något drastiskt måste hända snart. Vi har de lägsta räntorna på 100 år, riskpremien måste upp snart.
- Peak Oil (2008?), denna realitet börjar så smått synas i oljepriset. Läs VA's artikel idag, Kina med flera länder säkrar sin tillgång på olja med bilaterala avtal på landsnivå. Tror det är svårt att förstå hur beroende alla västsamhällen är av oljan. Det är insatsvara i transporter, plaster, konstgödsel och inte minst värme/el. Det enda positiva för oss är väl att det motverkar effekterna av globaliseringen i produktionen med höga transportkostnader.
- Väst lånar och konsumerar, Kina, Indien och Japan finansierar och producerar. Den ekonomiska makten sitter hos innehavarna av skuldebreven, inte de skuldsatta. Detta kommer leda till motsättningar.
- Sista lokala observationen. Folk på storföretag som man möte har slutat att klaga på Sverige och problemen med att driva företag. (Det är få artiklar i tidningarna som är skrivna av storföretagsledare nuförtiden också, det är bara små underleverantörer och representanter för Svenskt Näringsliv / Företagarna som klagar i pressen.) Tyvärr beror ju inte detta på att allt är bra utan på att de stora bolagen har gett upp. Alla nyinvesteringar görs utomlands, Svenska produktionsanlägningar försöker man stänga till så låg kostnad som möjligt och diskret, underleverantörerna flyttar också eller lägger ner vid generationsskiften. Företagarna har gett upp. Ingen tror längre att "Partiet" kommer ändra på förutsättningarna och maktskiften kommer inte ofta i vår upplevda demokrati (baserad på bidragsberoende valboskap indoktrinerade i lögner från barnsben, den som äger historien äger framtiden).
Kontentan för Sverige blir, konsumtion går inte att spara. Det spelar ingen roll att alla 40-talister sitter på massor av tillgångar. Det kommer bara bli inflation när de vill utnyttja dem. Skaran som arbetar blir färre och färre samtigt som de som behöver resurser eller vill konsumera upp sina tillgångar växer. Det spelar ingen roll om produktiviteten går upp för produktionen flyttar just nu till andra länder.
Se upp, det kommer jag göra.
|
 |
Re: Displayit
|
Poike
|
2005-03-08 20:24:05
|
|
|
Han har de senaste åren garanterat väldigt många nyemissioner, oftast i mindre företag, och ofta i företag som anses vara riskfyllda investeringar.
Mest uppmärksamhet den senaste tiden fick han för sin garanti i Fly Me's emission.
I samband med Fly Me-emissionen så ifrågasattes hans förmåga att fullgöra sitt åtagande. Men han levererade.
Själva grejen med garanter i nyemissioner anses av många som suspekt. Många mindre företag med skakig ekonomi anses suspekta. Det smittar väl av sig på de som agerar garanter.
|
 |
Displayit
|
Boxarn
|
2005-03-08 09:07:17
|
|
|
En av garanterna vid bolagets nyemission heter Bernhard von Osten Sacken. Jag tycker mig känna igen namnet från ett mindre seriöst sammanhang. Men jag kan naturligtvis ta fel. Är det någon annan här som har info kring detta?
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2005-03-08 09:04:58
|
|
|
Märkligt! Då det var just kring den här problematiken som TagMaster sade sig se en stor marknad. Den diskuterades ingående av bolaget, om jag inte minns fel bl.a. på en bolagsstämma för några år sedan.
|
 |
Re: TagMaster
|
Mr Rockefeller
|
2005-03-08 09:01:35
|
|
|
Det hrä är ingenting för TagMaster. Bagageidentifiering är lågfrekvent RFID, TM jobbar med högfrekvent RFID.
|
 |
Re: TagMaster
|
Mr Rockefeller
|
2005-03-08 09:01:34
|
|
|
Det hrä är ingenting för TagMaster. Bagageidentifiering är lågfrekvent RFID, TM jobbar med högfrekvent RFID.
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2005-03-08 08:09:57
|
|
|
Ni når nu artikeln enklare genom att gå till www.iht.com och klicka på rubriken "Lost luggage?".
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2005-03-07 22:45:42
|
|
|
http://www.iht.com/bin/print_ipub.php?file=/articles/2005/03/07/business/bags.html
|
 |
Teknisk analys på NGM av smallcap.se
|
Helloworld
|
2005-03-07 09:39:49
|
|
|
Är det någon som vet hur länge Smallcap har gjort TA på NGM?
Från www.smallcap.se:
NGM (0,99)
I veckan bröt NGM motstånd vid 90-93 öre. Därmed är den intermediära trenden att betrakta som uppåtriktad. Det positiva scenariot består så länge aktien inte stänger under 0,80 SEK. Målet ställs in på 1,25 SEK.
|
 |
Dollarras
|
Boxarn
|
2005-03-07 09:10:59
|
|
|
Warren Buffet spekulerar i dollarras, skriver DI.
|
 |
Syrien - Oljan
|
Boxarn
|
2005-03-06 17:56:59
|
|
|
Regimen i Damaskus är pressad. USA säger sig trots de mått och steg Syrien tar med avseende på Libanon och Irak inte var nöjd. Man kan nog anta att den amerikanska administrationen med alla medel försöker utnyttja den uppkomna situationen. Mycket kan pågå bakom kulisserna. Ett regimskifte i Damaskus skulle vara en fjäder i hatten för Bush och skulle underlätta både vad gäller Israel och Irak.
Det skulle naturligtvis vara glädjande om det blev en demokratisk utveckling i Syrien. Men internationella media ägnar sig nog åt en hel del önsketänkande när man börjar spekulera om en sådan. Men helt kan man självfallet inte avfärda att det kommer till en allvarlig kris för regimen i Damaskus. Man kan ju alltid hoppas.
Syrien är visserligen inte någon storproducent av olja. Men oroligheter där skulle ändå kunna påverka oljepriset uppåt. Dessutom har Iran -Syriens nära vän - börjat skramla med oljevapnet. Man tycker att USA börjar gå litet väl hårt fram i Mellersta Östern.
Vi får se vad det blir av det hela.
|
 |
Från Skyways webbsidor: om Flying Enterprise
|
insider
|
2005-03-06 16:38:14
|
|
|
2000. Skywaysgruppen forsätter att växa genom förvärvet av flygbolaget Flying Enterprise. Ett uppköp som framförallt ger Skywaysgruppen tillgång till cityflygplatsen Bromma, utanför Stockholm, där vi flyger till Halmstad och Visby.
Vi slår ihop flygbolagen Highland Air, Airborne och Air Express under namnet Skyways Regional. Vi byter också namn på Flying Enterprise till Skyways Enterprise och gör ett försiktigt namnbyte på Skyways AB till Skyways Express. Anledningen till namnbytena är framförallt att ge Skywaysgruppen en tydligare identitet. Hela flygplansflottan får t ex en
enhetlig design. Den stora händelsen för året var att vi, i konkurrens med nära 100 flygbolag från hela Europa, blev Regional Airline of the Year 2000-2001. Den prestigefyllda utmärkelsen är instiftad av ERA (European Regions Airline Association).
I slutet av året öppnar Skyways en egen internetbokning. Under 2000 välkomnar vi cirka 1,3 miljoner passagerare ombord. Vi har 46 flygplan. Varje vardag lyfter vi över 300 gånger till 34 destinationer.
|
 |
Re: Tävlingen bl a
|
EllaK.
|
2005-03-06 16:30:40
|
|
|
Rätta mig om jag har fel...
Jag har för mig att KK avsåg Svenska Bedminster medan aktierna gäller moderbolaget Bedminster International. Jag har ingen aning om vad B I eventuellt har för aktiviteter (licensgivning? ).
|