 |
Re: NGM
|
sixten
|
2005-05-21 00:13:57
|
|
|
Phantom V - jag tror att det kommer vara svårt för NGM att konkurrera med tex O-listan - O-listan kommer under överskådlig sikt ha en högre kvalitetsstämpel än NGM och således kommer det innebära ett mervärde för bolagen att vara noterade på O-listan jämfört med NGM.
Det NGM måste göra är att successivt bygga förtroende och varumärke och på sikt kan de kanske bli ett alternativ även för bolag som har möjlighet att notera sig på O-listan. Alternativt så positionerar man sig som en underleverantör till börsen och öppnar upp för ett samarbete.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-20 17:50:02
|
|
|
Förvisso!
|
 |
Re: NGM
|
Phantom V
|
2005-05-20 17:48:43
|
|
|
Boxarn:
Året är långt!
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-20 17:38:48
|
|
|
En artikel på DI:s internetsite framhäver att index för NGM-bolagen gått betydligt bättre än Generalindex både i år och förra året.
Ur det perspektivet är det litet svagt av oss som deltar i aktietävlingen att ligga sämre till än Generalindex. Inte minst gäller det mig som parkerar på nedre halvan i resultatlistan och står på minus. Det är ju NGM-bolagen som är mycket i fokus för oss här på Derank.
|
 |
Re: NGM
|
Phantom V
|
2005-05-20 17:32:15
|
|
|
37:
Där håller jag inte med dig. Det är av yttersta vikt att nya bolag väljer att notera sig på NGM, oavsett bolagets storlek. Glöm inte att också stora bolag en gång varit små.
Det viktiga är att se till att de stannar kvar när de vuxit, så at det inte blir en slentrianmässig o-listenotering så fort man kommit ur plantskolan. På detta sätt kan en blygsam notering idag, bli en mer betydande på sikt.
Råger:
Du svarade inte på mitt inlägg angående Tele5!?
MiljöMagnus:
Skulle vara intressant att veta hur du ser på Univits, för du skriver väl inte bara om NGM?
|
 |
Re: NGM och bolag på kö
|
MiljöMagnus
|
2005-05-20 14:01:34
|
|
|
Ja det är just det jag gång på gång påtalat här. Genom åren har man hört prognoser om 10,15 jag upp till 25 nya bolag under ett år, medan fakta visat sig att det kanske rört sig om 5-6 i bästa fall.
Samtidigt ska man inte förglömma dom bolag som under tiden lämnar NGM, varför nettot blivit än lägre.
Därför kan jag inte annat än skaka på huvudet åt dom som kan vara så säkra på att "snart så kommer NGM att stiga kraftigt" (utan att denna gång nämna några namn).
|
 |
NGM och bolag på kö
|
Råger
|
2005-05-20 13:39:28
|
|
|
Tittar man tillbaka på NGMs historik över delårsrapporter och liknande där det sägs att bolag står på kö för att noteras så stämmer inte det. Under flera år i rad har man sagt att det funnits mellan 5-10 bolag som ansökt om notering. Beaktar man hur många som de facto noterats så undrar man hur länge dom andra skall stå i kö? Det är någonting som inte stämmer med deras redovisning. Det finns ju ingen insyn om dessa siffror verkligen stämmer så NGM kan ju bluffa. Skäl för att anta detta är ju också att folk slutar på löpande band på den firman!
|
 |
Tobakk
|
Bullspike
|
2005-05-20 12:08:04
|
|
|
Heisann!
Er det noen her ute som har kunnskap om Tobakk/Snus selskap?Jeg er veldig interessert i slike selskap og har allerede brukt mye penger i et norskt snus selskap som har et kjempe potensiale.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-20 10:30:27
|
|
|
Ecovision meddelar att man kommer att leverera tjänster till NGM.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-20 09:33:25
|
|
|
Jag tycker att man alltför ofta har problem med IT-funktionen i så måtto som att företagen inte kommer i bokstavsordning på NGM Equity. Även i går var det litet huller om buller liksom i dag.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-05-20 06:52:10
|
|
|
Phantom V
Tack för svaret, men angående bolag från inoff till OTC så glädjer du mig faktiskt inte, eftersom jag gissar på att av dessa '8-10 bolag' osv är några ifrån Inoff därmed, och dom är små. Föredrar större och på Equity-listan.
Om inte, så blir det ju 'extra' bolag till listorna, men då tror jag VDn hade passat på att nämna dessa med, varpå jag tror att dom 'ingår' i dessa '8-10 bolag'.
Dock om man lusläser noga VDns uttalande, viket även Boxarn 'såg', så verkar det som om några STORA är på gång med, så snittstorleken verkar vara normalstora i alla fall.
På det stora hela är många bolag på väg till NGM vilket känns mycket tryggt, med undantag för börsras, då så gott som samtliga säkerligen kommer att avvakta. NGM går inte under i så fall, men kommer då att stå och stampa en lång tid till.
Så om det får ticka på ett år till är lyckan gjord.
|
 |
Re: NGM
|
Phantom V
|
2005-05-19 20:33:50
|
|
|
37:
Såg ej din fråga, men den blev besvarad ändå :) Se nedan!
Jag kan vidare glädja dig med att några inoff-bolag är ordentligt på gång mot NGM-listning. Vissa av dessa hamnar säkerligen på OTC listan som verkar bli ett alltmer intressant alternativ.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-19 18:18:07
|
|
|
OK!
|
 |
Re: NGM
|
Phantom V
|
2005-05-19 18:15:56
|
|
|
Boxarn:
Jag har för mig att det var i Stockpickers newsletter.
|
 |
Re: Benchmark Oil and Gas
|
Mandel
|
2005-05-19 18:05:54
|
|
|
Men kursen backar :-(
Tänk förr. Då kunde minsta lilla nyhet få kursen att stiga mycket kraftigt.
Ingen tveckan om att förtroendekapitalet med all rätt är nere på absoluta botten.
Personligen instämmer jag i MM och Sixtens "varningar". Det är upp till bevis först innan jag tänker överväga ett köp.
Hellre missar jag dom första procenten med vetskapen att det verkligen vänt för Ngm än att ha pengarna låsta i en iskall aktie.
|
 |
arcam
|
Rikard.
|
2005-05-19 17:20:30
|
|
|
Jag vet inte om panelen har uppfattat nyheterna från Arcam för någon vecka sedan. Ny mjukvara som kan trolla.
Arcam launches new function Invisible Supports,
and expands operations in the US
Mölndal, Sweden May 4, 2005
New software - Invisible Supports
Arcam’s field proven EBM S12T system, based on a 4 KW electron beam source, enables fast direct manufacturing of complex parts with material specifications to manufacturing standards. Typical applications are high end automotive, aerospace and medical implants manufacturing.
The new software with the recently launched Invisible Supports function sets new standards for direct manufacturing of complex parts. The software enables building of large complex parts without solid supports. This reduces the need for adding supports in jobs and finishing after building. The Invisible Supports function enables the stacking of parts and dramatically reduces powder waste, resulting in higher productivity.
The new functionality is included in all new systems and is available as a retrofit for existing systems.
Arcam CAD to Metal, Inc.
Arcam announces the incorporation of Arcam CAD to Metal, Inc. The company is established to strengthen service, application support and supply for US customers. The expansion follows strong US sales in 2004 and continued good projections for 2005.
- The US, the largest and most active market for Rapid Prototyping and Manufacturing equipment, is very important to Arcam and I am glad we now take this important step to work locally on this market, says Magnus René, CEO of Arcam.
|
 |
Benchmark Oil and Gas
|
Boxarn
|
2005-05-19 14:52:21
|
|
|
Tydligen på väg till NGM-listan. Se pressmeddelande!
|
 |
Re: NGM
|
sixten
|
2005-05-19 13:15:26
|
|
|
Ang risknivån i NGM så håller jag nog med om att den känns ganska hög - bolaget har genom åren uppvisat svag lönsamhet (för att inte säga förluster) och bolaget har en svag ekonomi. Visst, man kan tycka att förutsättningarna är bättre idag än för ett par år sedan men jag kan inte få det till något annat än att risknivån i aktien är hög.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-19 09:41:12
|
|
|
"Phantom V"! Var ser du den uppgiften?
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-05-19 09:26:18
|
|
|
Phantom V
"IGE till NGM i slutet av maj."
Verkar troligt, då bolaget redan verkar i Norge och finns på SMB-listan där, men jag hittade inget på deras hemsida, ej heller på NGM.
Har du någon källa?
|
 |
Re: NGM
|
Phantom V
|
2005-05-19 07:32:35
|
|
|
IGE till NGM i slutet av maj.
|
 |
Re: Globaliseringen och inflationen
|
Rikard.
|
2005-05-18 20:04:59
|
|
|
Economist hade en bra artikel nyligen där de gick igenom data för att se om 70-talets "stagflation" kunde komma tillbaka. Slutsatsen var både nej och ja. Nej det ser inte ut att återkomma, ja, risk för inflation finns i USA och stagnationen i Europa kommer att fortsätta. Japan ser i det avseendet ut som Europa, låg inflation men ingen tillväxt. Resten av sydostasien liknar mer USA.
|
 |
Re: Millicom!
|
Rikard.
|
2005-05-18 19:59:16
|
|
|
Skulle tro det, kursen pressas av osäkerhet i Vietnam. Förra gången kursen pressades av osäkerhet i Vietnam inträffade värsta-scenariot, lagstiftning om lägre priser. Sedan visade det sig att bolaget tog igen volymen på tre månader och ändå kunde växa med över 30% på årsbasis. Dagens osäkerhet gäller hur stor andel Millicom kommer att få i ett framtida bolag. Tidigare har man antagit 50% men nu ryktas det om lägre andelar.
Hursomhelst ligger PE straxt över 9 och det finns en årlig tillväxt i volym, vinst och antal abonnenter på mellan 30-50%. De siffrorna tål många bakslag! Jag har (ännu) inte köpt mer men sitter ganska tungt redan. Funderar på att öka om det är tydligt att detta är botten.
|
 |
Globaliseringen och inflationen
|
Boxarn
|
2005-05-18 18:34:09
|
|
|
Jag är medveten om att förutsägelser bör komma före skeenden och inte i efterhand som något som man påstått sig göra. Men låg det inte i korten att globaliseringen skulle hålla inflationen på en låg nivå?
I Sverige är inflationen nu så måttlig att det alltmer börjar spekuleras i räntesänkningar.
I USA spekuleras det visserligen inte i räntesänkningar. Men dagens inflationssiffra var lägre än väntad. Åtminstone kärninflationen. Marknadsräntorna har fallit och ger stöd för aktiekurserna.
|
 |
Paynova
|
Boxarn
|
2005-05-18 17:56:06
|
|
|
Ändrar teckningskursen till 4 kronor mot tidigare beslutade 2 kronor.
|
 |
Re: Millicom!
|
Boxarn
|
2005-05-18 17:53:21
|
|
|
Skoj att du är tillbaka, "Rikard."!
|
 |
Re: Millicom!
|
glyssner
|
2005-05-18 16:39:14
|
|
|
Tack Rikard!
|
 |
Re: Millicom!
|
Rikard.
|
2005-05-18 14:09:00
|
|
|
Skulle tro det, kursen pressas av osäkerhet i Vietnam. Förra gången kursen pressades av osäkerhet i Vietnam inträffade värsta-scenariot, lagstiftning om lägre priser. Sedan visade det sig att bolaget tog igen volymen på tre månader och ändå kunde växa med över 30% på årsbasis. Dagens osäkerhet gäller hur stor andel Millicom kommer att få i ett framtida bolag. Tidigare har man antagit 50% men nu ryktas det om lägre andelar.
Hursomhelst ligger PE straxt över 9 och det finns en årlig tillväxt i volym, vinst och antal abonnenter på mellan 30-50%. De siffrorna tål många bakslag! Jag har (ännu) inte köpt mer men sitter ganska tungt redan. Funderar på att öka om det är tydligt att detta är botten.
|
 |
Re: NGM
|
Mandus
|
2005-05-18 13:54:55
|
|
|
Risken består väl i de svaga finanserna? Kundfordringarna är enligt uppgift belånade, i alla fall delvis. Känns som att NGM är beroende av volymtillskott i form av nya bolag. Tycker det är svårt att värdera hur stora volymer som NDX kan bidra med!
|
 |
Re: Du är rolig du 37:an !!
|
37
|
2005-05-18 11:36:32
|
|
|
Min kära 'fiende' MiljöMagnus!
När du skall fatta? Det kan inte jag avgöra, men jag gör mitt bästa, fast det går klart trögt.
Vad det sedan är du har fattat under 6-7 år, som inte jag har fattat framgår dessvärre inte.
Ditt minne är kort. Jag har flera gånger skrivit att jag har varit med på IM-tiden sedan det var handel bara några dagar per vecka.
"Vi som varit med längre än så känner ju igen EXAKT samma typ av uttalanden vid ett ANTAL gånger under alla dessa år."
Längre än så? Hmmm...Har du?
För övrigt har jag hållit med dig hela tiden på den punkten att VDn m.fl har lovat runt och resultatet varit tunt, men det tycks du också ha glömt.
Anta att dessa 8-10 nya bolag bara blir 3 st. NGM gick redan med vinst utan dessa 3 så jag vägrar tro att det blir fler röda siffror. Skulle det sedan bli 10 st, så är lyckan gjord, vilket warranter mm kanske fixar ändå.
Klart glädjande i alla fall att du vill att NGM skall gå bra, även om du har valt att stå utanför nu.
Antar att du håller med om att man bör köpa innan kursen rusar, sedan är det mindre lönsamt. Jag tror det är precis nu, men du tjatar bara om vad som har hänt tidigare i bolaget hela tiden. Inte samma sak.
Angående ditt 3e inlägg så har jag nyligen svarat på det redan, men även det tycks du ha glömt.
Angående ditt 4e (!) inlägg så har vi så skilda åsikter att det tar ut varandra. Tiden får utvisa vem som har rätt och fel, och lite 'boxhandskar' under tiden är OK, så länge som det är snygga svingar ;-)
---
Jag finner det mycket märkligt att när VDn går ut så här, så omsattes det inga mer aktier den dagen, och idag tills nu har både köp och sälj dalat lite, och står FORTFARANDE under kronan. Dessutom inte en enda kommentar på VCW.
Verkar som om så gott som alla privatpersoner har hoppat av tåget. Om det nu blir som jag tror, klart bättre resultat framöver osv, så måste ju det bli en lustig vänding på allas åsikter om NGM. Från död aktie till lite av folkaktie.
Föresten har jag stött på två reklamer om turbowarranter och utbildning. Sådant såg man aldrig förr, men nu rör det på sig.
|
 |
Räntor och valutor
|
Boxarn
|
2005-05-18 11:21:25
|
|
|
Riksbanken sätts under tryck av ekonomer och marknaden att sänka räntan. Man frågar sig om detta inte har motsatt effekt än den avsedda. För att visa sitt oberoende blir man nog mer obenägen att sänka räntan.
Kanske utspelet från Klas Eklund på SEB om en räntesänkning med 50 punkter är ett sätt att ge Riksbanken en bättre möjlighet att sänka med en kvarts procent. Tänker jag i mitt stilla sinne!
USA har ökat trycket på Kina att revalvera sin valuta. Även här torde motståndet mot att skriva upp värde snarast öka med anledning av detta. Men frågan är om man kan stå emot. Grundtipset på den här fronten blir nog att man successivt, i små steg, skriver upp värdet på yuanen.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-18 11:07:24
|
|
|
Smallcap höjer potentialen med ett snäpp. Men menar fortfarande att risken i aktie är hög. Det senare har jag faktiskt något svårt att instämma i. Det skulle i så fall vara att emittenterna slutar att notera olika typer av derivat.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-18 09:28:24
|
|
|
De emissioner som görs, övertecknad överlag. Det verkar vara en mycket bra marknad för kapitalanskaffning nu. Det gör att allt fler företag också kommer att göra nyemissioner. Det gynnar NGM, även om den process som leder fram till noteringar i NGM:s fall verkar vara mycket tungrodd.
|
 |
Re: Bettingföretagen
|
Boxarn
|
2005-05-18 09:23:40
|
|
|
Det är en av de orsaker som avhållit mig från att köpa aktier i "gamblingföretag". Dvs, att man kommer att tvingas konkurrera med de odds man ger och därmed kommer också vinstmarginalerna att pressad nedåt.
|
 |
Bettingföretagen
|
sixten
|
2005-05-18 09:21:39
|
|
|
Affärsvärlden tycker tydligen att det liknar en "klassisk bubbla" för bettingföretagen på börsen. Från dagens tidning:
För spelbolagen är det bara en tidsfråga innan
branschen öppnas upp för konkurrens. Marknaden börjar likna
en klassisk bubbla där förväntningarna lever ett eget liv.
De miljarder som idag går till statskassor kommer inte att
gå till dagens utmanare som dagens värderingar kan ge sken
av utan hamnar snarare hos dagens spelare istället, skriver
tidningen./MLH
|
 |
Re: NGM
|
sixten
|
2005-05-18 09:20:07
|
|
|
Det rör på sig just nu när det gäller emissioner och noteringar av mindre bolag så det kommer säkert några bolag till NGM under det närmaste året. Men om vi jämför Aktietorget med NGM så har Aktietorget tagit in fler bolag på sista tiden jämfört med NGM - sedan är det en annan fråga vilken kvalite det är på bolagen (och på sikt är detta mycket viktigt).
|
 |
Millicom!
|
glyssner
|
2005-05-18 01:10:48
|
|
|
Rikard!
Är det läge att köpa ?
|
 |
Coolguard tecknar avtal med ICA
|
Prompt
|
2005-05-17 23:15:32
|
|
|
Tror på trevlig fortsättning för Coolguard efter dagens avtal med ICA.
|
 |
Re: Du är rolig du 37:an !!
|
Boxarn
|
2005-05-17 22:23:59
|
|
|
Snygg gest av dig "MiljöMagnus" att medge att det ibland blir överord i stridens hetta!
|
 |
Re: Du är rolig du 37:an !!
|
MiljöMagnus
|
2005-05-17 21:55:29
|
|
|
En sista sak 37:an
Ledsen om jag ibland låter lite dryg. Är egentligen inte illa ment.
Du får ta det för vad det är=i "stridens hetta" kanske man ibland väljer lite för starka ord.
|