 |
Re: NGM
|
37
|
2005-08-31 10:36:55
|
|
|
Marie!
Nu är mitt minne klart svagt, men har för mig att han förvann när hans plånbok blev tom, och att hela hans inställning var att 'går det, så går det'. Ungefär som att köpa en trisslott. Den gången blev det dock en nitlott.
|
 |
Re: NGM
|
Marie
|
2005-08-31 10:34:48
|
|
|
;-)
|
 |
Re: NGM
|
Marie
|
2005-08-31 10:33:58
|
|
|
Marie , ja du har en klar poäng där.
OM nu Ngm stod inför nått stort så borde rimligen Ulf C vara den sista att sälja.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-08-31 10:30:42
|
|
|
Boxarn!
"Till skillnad från IM-systemet. Som NGM fortfarande äger. Vilket inte innebär att jag tror att man kommer att plocka fram detta system ur gömmorna.) Att då behöva gå genom mäklare är inte bra."
Glöm det rakt av. IM-systemet var enormt struligt att ändra i. Förvisso kundvänligt utav bara den. Underbart rent av, men att lägga till eller ta bort ett bolag på listan var dunderstruligt enligt vad jag minns att IM sa tidigare vid något tillfäll, och en av huvudanledningarna till att man bytte dataprogram.
Att då starta upp det gamla systemet med saker som man måste ändra både ofta och mycket med, är inte möjligt. Dessutom kan vi ju glömma börs-statusen i samma veva.
Det gamla IM-systemet är nog bra för någon som INTE behöver ändra i det, och därmed också kanske kan säljas för en hyfsad slant en dag, men till vem och vad har jag lite svårt att se just nu.
Univits har länge viljat sälja, det vet vi sedan gammalt. Utöver det vet jag inte så mycket mer än att så skedde nu.
Köpare Investment Stångsundet AB med VD och ägare Bo Lundevall.
Även VD och ägare av datafirman Dustin AB.
Vet inget av ovan firmor eller dess VD. Någon som vet något intressant om detta?
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-31 10:25:09
|
|
|
"sixten"! Jag kanske formulerade mig oklart. Inte heller jag tror att det skulle vara så lyckat att utveckla ett nytt handelssystem internt. Inte heller tror jag att det kommer att ske om det skulle bli aktuellt. Med all sannolikhet skulle ett sådant uppdrag läggas ut på en extern part.
|
 |
Re: NGM
|
Marie
|
2005-08-31 10:23:46
|
|
|
Vad blev det förestan av den "nya" storägaren som gick in i NGM (eller om det hette SBI på den tiden) för 6-7år sedan?
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-31 10:21:34
|
|
|
Som ett litet kuriosum så hörde jag faktiskt en gång uppgiften - och det från en person som jag uppfattar som en trovärdig källa - att handelssystemet skulle ha utvecklats av en kompis till en son till Björn Nordstrand.
|
 |
Re: NGM
|
Marie
|
2005-08-31 10:20:27
|
|
|
""Marie"! Man kan vända på det hela och fråga sig varför någon köper in sig i NGM."
Jo förvisso, men torde inte insiders veta bäst?
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-31 10:17:46
|
|
|
Ja, det ska bli intressant att se om det kommer några nya grepp.
|
 |
Re: NGM
|
sixten
|
2005-08-31 10:17:06
|
|
|
För egen del tolkar jag uppgifterna positivt! Jag tycker inte att NGM har haft en bra utveckling och tror att en förutsättning för att verksamheten skall kunna ta fart är någon form av förändring, exempelvis på ägarsidan som nu skett. Jag känner inte till Bo Lundevall men Dustin verkar vara ett välskött företag (åtminstone utifrån ett kundperspektiv).
Beträffande handelssystem så tycker jag att det är bra att NGM nu är frikopplade från Univits. Jag har inte haft fullt förtroende för att upphandlingen av handelssystem tidigare gjorts på marknadsmässiga villkor (när man har leverantören som störste ägare så blir det lätt den här typen av spekulationer) men framgent så finns det ju inte längre den här typen av kopplingar på ägarsidan. Jag skulle definitivt avråda NGM från att själva utveckla ett handelssystem (och att damma av IM-systemet också) - det är en helt egen verksamhet i sig och idag finns förutom OM flera andra leverantörer. I den mån som det finns problem med Univits system eller om det finns ekonomiska skäl därför så anser jag att man borde upphandla ett system externt och där implementering/koppling till fondkommisionsärsfirmornas/bankernas handelstjänster är en av de viktigaste aspekterna. Men kanske har Univits passat på att låsa upp NGM på långtidskontrakt innan försäljningen skedde?
Mer info och tidningsanalyser lär säkert följa...
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-08-31 10:15:49
|
|
|
Marknaden tycks gilla det, kursen upp 9% fast en ynklig omsättning.
Personligen undrar jag varför Ulf Cederin säljer i ett bolag som han borde tro på. Förhoppningsvis är han ärlig när han säger att det verkar vara den bästa lösningen för NGM.
Om det blir lite makskifte så kanske det också kan bli annan anda på gott och ont. Ulf har ju lyckats med att dra igång NGM ordentligt på några få år. Innan när det hette IM-Marknaden var det ett fruktansvärt strul i bolaget på alla vis, vilket kratigt lugnade ner sig när han tog rodret. Därför min förvåning över att så många i personalen valt att sluta nu, flera år efteråt, när det verkade som om stormen bedaratt.
Med nya muskler kanske man kan bli lite mer kundvänligare än tidigare, ex.v förklara varför NGM Equity-listan strular ibland etc, och inte bara låtsas som det regnar så gott som varje gång ett dyligt strul inträffar.
Vi får se vad tiden lider. Själv tar jag detta med en jäspning tills vidare, med ett viktigt undantag. Systemet funkar ju redan, och nu finns det ju kosing till att starta i princip vad som helst.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-31 10:10:23
|
|
|
"Mandus"! Det är BARA en spekulation från min sida.
|
 |
GetUpdated
|
Boxarn
|
2005-08-31 10:09:26
|
|
|
Kan detta lilla företag vara på G månne? Man verkar ta nya grepp. Se halvårsrapporten som kom för en stund sedan!
Med tanke på att man har förlustavdrag som i reda pengar och om/när företaget börjar gå med vinst torde vara värda cirka 25 miljoner så verkar det nuvarande marknadsvärdet på cirka 10 miljoner i snålaste laget.
Eller har jag räknat fel?
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2005-08-31 10:04:58
|
|
|
Intressant formulering det där med "incredible demand"!
|
 |
Re: NGM
|
Mandus
|
2005-08-31 10:04:24
|
|
|
Boxarn!
Jag trodde det var handelssystemet som var NGM:s främsta styrka. Men självklart kan det uppstå intressekonflikter om systemleverantören även är storägare (Univits).
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-31 10:03:17
|
|
|
"Marie"! Man kan vända på det hela och fråga sig varför någon köper in sig i NGM.
När det gäller vad signaturen "Råger" skrev om personalturbulens så blir kommentaren att jag aldrig träffat på någon som säger sig ha fått sparken. Man påstår i stället att man sagt upp sig. Vad vi vet är att rapporterna under den förre ekonomichefens tid vid flera tillfällen var behäftade med fel. Och när det gäller folket som ansvarade för noteringarna så vet vi att dessa noteringar gick mycket trögt.
|
 |
Re: TagMaster
|
sixten
|
2005-08-31 10:01:26
|
|
|
Här är nyhetsbrevet - hoppas att allt kommit med och att det är någorlunda läsbar struktur...
NEWSLETTER August 2005
Residential parking in South Korea
With continued strong demand from our partners in South Korea,
TagMaster maintains its strong position as a de facto standard
within access control in this region.
The automatic vehicle access system is particularly popular
for residents living in
secluded housing estates
and condominiums. The
residents gain convenient
access and safe passage
without having to leave or
unlock their cars.
Joint venture agreement with Chinese partner
The recently signed agreement outlines
how TagMaster and Shanghai Richor
Ltd. will enter into a joint venture in the
near future. Shanghai Richor Ltd has
represented TagMaster for some years
now and has been very successful
developing the Chinese market. Under
this new agreement TagMaster will
start operating in China under Shanghai
TagMaster Systems Co Ltd. Through
this arrangement we will secure a
continued strong position in China for future business.
Increased demand for TagMaster ID-tags for Euro Bonus
travellers
The previously installed TagMaster long-range RFID system at
Stockholm Arlanda Airport Sky City parking garage has created
an incredible demand for TagMaster vehicle access ID-tags. The
traveller is identified by means of a TagMaster ID-tag mounted
inside the windscreen. The system instantly opens the barrier,
logs arrival and departure time and
finally transfers the data to a chosen
account for invoicing. To meet this
increased demand, TagMaster
has supplied Arlanda Parking
with more ID-tags, complementing
the first batches already in use.
Tagged TAX-free trolleys
One of TagMaster’s Dutch distributors
recently ordered replacement MarkTags
for the “trolley-tracking” installation at
the Amsterdam Airport Schiphol. The
ID-tags are mounted on the tax-free
trolleys, readers are mounted in the
elevator ceiling, preventing the doors
from closing when a trolley enters. The
system prevents travellers from taking
the trolleys down to the train platforms
and other parts of the airport.
University parking in Hong Kong
The Hong Kong Polytechnic University
is one of the largest institutions in
Hong Kong, with approximately 22,000
students. To gain access to the parking
facilities the drivers need car parking
permits for the campus area. The permit,
in the form of a TagMaster ID-tag, gives
students and professors hands-free
access to defined parking areas on the
campus. The system ensures that the
University has complete control over the usage of parking
spaces.
Boca Pointe - in operation
In the March newsletter
we told you about the
impressive TagMaster
installation for the Boca
Pointe gated community
in Florida, USA.
T h e i n s t a l l a t i o n
has been successfully
completed and residents
are already using the
system. The hands-free system ensures that residents can
conveniently and safely enter and leave the community,
24 hours a day.
2
Up-Coming Events
SmartCards Expo 2005/ RFID India Expo 2005
New Delhi, India. September 13-15
TagMaster will co-exhibit with its Indian partner Pepperl+Fuchs at the RFid India Expo 2005 in New Delhi. RFid India Expo is the only
exposition of RFID technology & applications in India this year. It is concurrently held with the SmartCards Expo with a series of technical
workshops and conferences with participation from global and Indian players in the field. Ever since its launch in 1999 Smart Cards Expo
has played a significant role in creating awareness about the smart card technology and its applications in the country. Smartcards are
spreading into newer application areas in India, which include Auto ID, Access Control and many others.
www.electronicstoday.org
Visit our website www.tagmaster.com Contact us at info@tagmaster.se
If you don’t wish to receive newsletters from TagMaster in the future, please return this e-mail
with the word ”UNSUBSCRIBE” as subject.
APTA, International Public Transportation Expo 2005
Dallas, USA. September 26-28
TagMaster’s and its partner within public transportation, Meister Electronics, will exhibit the latest TagMaster readers optimised for
railways. Held in conjunction with the APTA Annual Meeting every three years, EXPO 2005 presents the world’s premier collection of
manufacturers and suppliers of transit innovation. Products, services and technologies designed to enhance passengers’ experience,
as well as enable transit systems to operate efficiently and profitably, are on display.
www.apta.com
Parking Industry Exhibition/ Intertraffic North America 2005
Baltimore, Maryland, USA. September 27-29
TagMaster and its US Partner TagMaster Inc. will co-exhibit at the PIE show, this year paired with Intertraffic North America. This international
trade fair for infrastructure, traffic management and parking will bring together purchasers of products, services and technology
used in parking industries, transportation infrastructure, and traffic management.
www.intertraffic.com
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-31 09:54:46
|
|
|
Jag gör en djärv gissning. Jag tror att man inte är nöjd med Univits' handelssystem. Framför allt när det gäller handeln i derivat. Där svänger det snabbt. Om jag inte helt har missuppfattat det hela så är det nuvarande handelssystemet inte något direkthandelssystem. (Till skillnad från IM-systemet. Som NGM fortfarande äger. Vilket inte innebär att jag tror att man kommer att plocka fram detta system ur gömmorna.) Att då behöva gå genom mäklare är inte bra.
Det är givetvis mycket svårt att sia om det här är positivt eller negativt. Men kanske det är dags att få in delägare som tänker ta en aktiv del i företagets utveckling.
Negativt är att det kanske skulle kräva en nyemission om man tänker sig att utveckla ett nytt handelssystem.
Men allt det här är bara spekulationer.
|
 |
Re: NGM
|
Marie
|
2005-08-31 09:44:28
|
|
|
Man undrar varför Univits men framförallt VD säljer? Låter inte bra.
|
 |
NGM
|
kapsylen
|
2005-08-31 09:40:07
|
|
|
Ny storägare i NGM.....
|
 |
Re: TagMaster
|
Mr Rockefeller
|
2005-08-31 08:30:08
|
|
|
Kan någon lägga in texten här på sidan. Den dator som jag sitter vid kan inte läsa nyhetsbrevet.
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2005-08-31 06:37:06
|
|
|
Nyhetsbrevet för augusti har kommit.
|
 |
Obducat
|
kapsylen
|
2005-08-30 19:28:37
|
|
|
Är det någon som vet om Obducat har något samarbetsavtal med Motorola? Har en undran till som vore bra att få veta. Finns det någon tidsgräns för hur många år en konkursförvaltare kan driva ett konkursbo?
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-30 15:33:58
|
|
|
I dag lär 1 miljard i omsättning på NGM Equity under augusti passeras. Nytt rekord!
Jag frågar mig om det här inte kan få en liten påverkan på marknaden när marknadsstatistiken blir känd och basuneras ut. Visserligen är siffrorna kända för de som följar statistiken som Assar Bylund lämnar, men frågan är i vilken utsträckning det görs.
|
 |
Re: NGM
|
Råger
|
2005-08-30 08:11:05
|
|
|
Svar till 37
Det är inte så svårt. Pratar man med folk i branschen, f d anställlda m m så får man tag på rätt mycket!
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-08-29 23:08:26
|
|
|
Råger!
Vad fick du tag på denna informationen? Har inte hört en susning om detta tidigare.
|
 |
Re: NGM
|
Råger
|
2005-08-29 21:23:38
|
|
|
Angående NGM så kanske man skall ha följande med i bagaget när man analyserar detta företag:
* Ekonomichefen sade upp sig tidigare i år
* Chefsjuristen sade upp sig tidigare i år.
* Noteringsavdelningen har helt bytt personal inte mindre än fyra gånger på lika många år, senast nu i sommar.
* Två personer på marknadsövervakningen slutade under det gångna året.
Med en personalstyrka på 12-14 personer är detta anmärkningsvärt och problemet sitter enbart i toppen, d v s i ledningen av bolaget.
Hur (miss-)sköter man informationsspridningen? Hur många gånger under de senaste åren har vi inte hört att 10-15 bolag står på kö för notering?
Jag tror det är dags för någon analytiker att syna det här bolaget i sömmarna!
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-29 11:55:26
|
|
|
Det händer oss alla ibland. Inte minst mig själv!
|
 |
Re: NGM
|
sniparn
|
2005-08-29 11:52:42
|
|
|
Du har rätt i att jag var för snabb i min tanke, något som inte brukar hända men som du själv sa kan vi alla göra vurpor ibland. Tack för att du påpekade det Boxarn
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-29 10:59:59
|
|
|
Jag har tagit din kritik till mig. Jag håller med om att vi ska undvika att få den typ av diskussioner som förekommer på VCW och BS.
Jag gör mig själv då och då skyldig till tankefel. Men låt mig ändå visa på det tankefel som du den här gången gör dig skyldig till. Du utgår från att alla de som läser på den här sidan sitter vid datorn och följer handeln. Men så är det inte. Vissa torde bara tillfälligt - t.ex. arbetsdagens slut - gå in och titta bl.a. på Derank och vad som har skrivits där. Vi föreställer oss nu en läsare som är intresserad av NGM-aktien. Frågan blir då: Är det för denne läsare intressant att få reda på att NGM upprepade gånger och under en längre tid "strulat"? Han torde ju i annat fall sväva i okunnighet om problemen!
|
 |
Re: NGM
|
sniparn
|
2005-08-29 10:45:27
|
|
|
Missförstå mig rätt. Jag har varit med i NGM alldeles för länge för att det ska vara ett favoritföretag och jag är inte alls irriterad utan har ju själv påpekat vissa svagheter med NGM även om jag ska komma med en djupare analys när jag får tid. Det jag efterlyste var kanske bara lite vassare analyser av sådana jag tror har kapacitet till det (dvs av flera på denna sida) istället för att låta diskussionen bli allt mer lik den på aktietips.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-29 10:29:30
|
|
|
OK! Jag ska tänka på det. Samtidigt konstaterar jag att inlägg som pekar på svagheterna hos ett favoritföretag har en förunderlig förmåga att väcka irritation.
|
 |
Re: NGM
|
sniparn
|
2005-08-29 10:13:17
|
|
|
Jag tycker att det är bra att det finns olika syn på styrkan/svagheten i rapporten och jag tycker dessutom att det är bra att vissa personer är kritiska mot allt strul med att se kurserna på NGM men samtidigt tycker jag också att det finns en gräns för hur många gånger det är intressant att läsa inlägg i stil med att "Nu är det strul igen!!!". Jag tror flera av oss på denna sida är kapabla att märka detta själva och jag hoppas att ni kan komma med lite vassa analyser istället för denna ointressanta information
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-29 09:32:25
|
|
|
Plötsligt går det inte att se några kurser längre på kurslistan!
Strulet fortsätter!
|
 |
Re: NGM
|
MiljöMagnus
|
2005-08-29 09:12:46
|
|
|
Nädå Boxarn, inga giftpilar här inte. Tvärtom hade jag verkligen hoppats på en överraskning åt det pos hållet denna gång och rent av köpt några poster isåfall.
Men jag konstaterar rent krasst att så inte blir fallet.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-29 09:04:29
|
|
|
I dag ligger är felet att kurslistan inte uppdateras automatiskt!!! Man måste uppdatera listan för att följa kursutvecklingen.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-08-29 08:51:28
|
|
|
Ytterligare en "giftpil" från "MiljöMagnus"! Nåja! Det ligger en del i kritiken.
Villkoren med mäklarna är verkligen "usla". Det måste till MYCKET STORA handelsvolymer för att transaktionsavgifterna ska uppgå till några större belopp.
Nu är det 3 dagar kvar på augusti. Vi har fortfarande inte sett till de nynoteringar i augusti som NGM:s VD aviserade i en artikel i DI för en tid sedan.
|
 |
Re: NGM
|
MiljöMagnus
|
2005-08-29 08:10:32
|
|
|
NGM holding är sig lika, TVÄRR!!
Ständiga besvikelser år efter år.
Man måste verkligen fått till usla villkor med mäklarhusen.
Om jag nån gång haft funderingar på att köpa aktien så kan jag säga att dom tankarna har försvunnit all världens väg efter denna rapport.
|
 |
Re: Rejlers
|
sixten
|
2005-08-28 22:30:29
|
|
|
En viktig förklaring till Rejlers uppgång de senaste månaderna är att Björn Davegård/Anders Kjäll plockade in bolaget i sin Nordnet-portfölj (tävling mellan fyra proffstyckare som Nordnet anordner). Detta kan man dock se som en risk - ett antal kortsiktiga ägare har kanske plockat in bolaget och kommer kanske att sälja när Davegård/Kjäll plockar in något nytt bolag i sin portfölj i stället för Rejlers?
|
 |
Re: Rejlers
|
sixten
|
2005-08-28 22:27:07
|
|
|
Instämmer i princip i Smallcaps slutsatser beträffande potential och risk för Rejlers. Rejlers ser något billigare ut jämfört med övriga noterade teknikkonsulter. Bolaget är visserligen mindre än övriga noterade teknikkonsulter men med en god tillväxt och har historiskt varit lönsamt. Jag tycker att det är positivt att bolaget är ett "familjeföretag" med en ung och hungrig VD från "familjen" men risken ökar dock när bolaget växer. Då jag tror att VD, Peter Rejler, kommer göra ett bra jobb så tycker jag sammantaget att Rejlers snarare ska värderas högre än konkurrenterna än tvärtom.
|