 |
Re: Carnegie - Bonus
|
KYLIS
|
2005-11-02 20:14:07
|
|
|
Va i H-E, ja där ser man man skulle ge dåliga råd det betalar sig uppenbarligen rätt bra. Bedrövligt är ordet. Boxarn du vet vilka knappar du ska trycka på iaf :))
|
 |
Carnegie - Bonus
|
Boxarn
|
2005-11-02 17:55:07
|
|
|
Kan inte låta bli att jävlas litet med "KYLIS"!
Affärsvärlden skriver att bonusen till personalen i Carnegie för detta år kommer att uppgå till 800 miljoner. En 50%-ig ökning sedan förra året.
|
 |
Re: Impact-Europe
|
-Hunger-
|
2005-11-02 17:47:28
|
|
|
Japp Dec är det, tror det är 3 st optionsprogram som har inlösen samtidigt.
Antalet aktier kan mer än fördubblas om alla löses in.
Funderar också på att lösa de optioner jag har efter att ha sålt mina aktier.
|
 |
Push
|
Boxarn
|
2005-11-02 17:42:13
|
|
|
Kraftig uppgång under den senaste tiden. I synnerhet i dag.
Varför?
|
 |
Re: Observer
|
sixten
|
2005-11-02 13:14:43
|
|
|
Ibland ska man ha tur...
|
 |
Re: Observer
|
Boxarn
|
2005-11-02 13:10:32
|
|
|
Snyggt "timat" av dig, "sixten"!
|
 |
Re: Observer
|
sixten
|
2005-11-02 13:02:00
|
|
|
Handelsbanken höjer rekommendation till köp i Observer med riktkurs 37 SEK - aktien upp 7 % till 28:30...
|
 |
Rejlers rapport
|
sixten
|
2005-11-02 12:57:14
|
|
|
Rejlers kom precis med sin Q3-rapport och den var väl ungefär som väntat. Bolaget är fortsatt positiva betr marknadsläget, omsättningen ökade med drygt 50 % (främst pga förvärv) till 100 MSEK för Q3, resultat blev 1:87 SEK/aktie eller 6:87 SEK/aktie för 9-månader (jämfört med 1:05 respektive 4:58 SEK förra året).
Rejlers långsiktiga mål har höjts till att vara 1000 anställda och 1 miljard SEK i omsättning! Bolaget värderas idag till 275 MSEK (vid kurs 130 SEK) så visst finns det fortsatt uppsida (trots kursuppgång) förutsatt att bolaget lyckas. Men säljsidan ser för stunden ganska tung ut mellan 133 - 135...
|
 |
Re: Plötsligt en herrans massa nya skribenter
|
Pistachio
|
2005-11-02 12:10:15
|
|
|
Vill ni ha sidan för er själva så får ni ju lägga lösenord på den.
Jag har då inte klagat när det har skrivits om t.ex NGM sida upp och sidan ner.
Nu idag skrivs det mycket om Unibet
Hade ni varit med där från början så hade ni tjänat mycket pengar.
Själv så har jag bytt till 24hpoker.
Tycker ni skall välkommna nytt blod till ankdammen *ler*
M.v.h
|
 |
Re: Plötsligt en herrans massa nya skribenter
|
Boxarn
|
2005-11-02 11:56:31
|
|
|
Ja, i alla fall en mängd nya signaturer! Det är väl mera osäkert om det tillkommit så många skribenter.
|
 |
Plötsligt en herrans massa nya skribenter
|
Mandel
|
2005-11-02 11:43:48
|
|
|
Vad har hänt?
Här har Derank levt i en "skyddad verkstad" med idel "kända" singnaturer som begynnelsen, och så plötsligt poppar det upp en massa nya skribenter?
|
 |
Re: Unibet
|
Mandel
|
2005-11-02 11:41:18
|
|
|
Enkelt, bara att se hur det ligger till med systembolaget. I takt med att konkurensen ökat har också bolaget sänkt sina priser på framförallt öl och vin.
|
 |
Impact-Europe
|
Phantom V
|
2005-11-02 11:34:13
|
|
|
Snart dags att för optionerna...
December är det va?
Jag hade en gång ett hyfsat innehav i detta bolag, men tröttnade till sist. Nu verkar man dock vara lite på gång och för egen del så avser jag att utnyttja de få optioner som jag har.
|
 |
Re: Paynova
|
Phantom V
|
2005-11-02 11:21:46
|
|
|
sixten:
Ja, det är nog så att vissa av statens gamla bolag retar gallfeber på mig.
Men som du säger, dubbelmoral är inte roligt att se var den än uppkommer!
;-)
|
 |
Re: Paynova
|
sixten
|
2005-11-02 11:16:37
|
|
|
Att det inte kommit några pressreleaser kanske beror på att bolaget inte behöver ta in mera pengar för stunden? Skulle i så fall kunna förklara varför kursen är stabil.
Håller dock inte koll på bolaget själv då jag fick intryck av att det var en ganska lång väg innan bolaget skulle bli lönsamt...
|
 |
Re: Unibet
|
sixten
|
2005-11-02 11:13:33
|
|
|
Det var ord och inga visor från Fantomen - "När Fantomen tar till orda slår datorns klockfrekvens ett extraslag" (gammalt Derank ordspråk).
Jag håller med om att det är dubbelmoral men det finns ganska gott av denna varan både inom den offentliga sektor liksom inom den privata varför det inte är något som får mig att höja på ögonbrynen...
|
 |
Re: Paynova
|
Phantom V
|
2005-11-02 11:07:02
|
|
|
Intressant att se vem som klarar sig bäst av Paynova, MyPay och DebiTech.
|
 |
Paynova
|
Boxarn
|
2005-11-02 11:02:59
|
|
|
Det har varit tyst länge nu från företaget. Tidigare kom det då och då pressreleaser från företaget om att man värvat nya kunder som skulle använda sig av företagets betalningssystem.
Men märkligt nog har aktiekursen inte sjunkit.
|
 |
Re: Unibet
|
Phantom V
|
2005-11-02 10:59:01
|
|
|
sixten:
Du har rätt i mycket av det du skriver.
Men om SS plötsligt ändrar sin "policy", hur seriösa framstår man då? Svenska Spel säger sig inte vilja att folk ska spela för mycket, ändå så satsar man enorma pengar på marknadsföring. Man hävdar att den låga återbetalningsprocenten är ett led i själva idén att begränsa spelandet, varför "lockar" man då folk att söka sig ut på nätet för att få någorlunda rättvis och tillfredsställande oddssättning.
Visst har SS enorma resurser till sitt förfogande, och visst ser man till att anlita duktiga marknadsörare till sina olika spel, men faktum kvarstår: Svenska Spel står för den värsta formen av lurendrejeri som finns. Ett lurendrejeri som glöder av sanslös dubbelmoral och som göder en sjuk stadskassa utan tillstymmelse till moraliska aspekter, detta även om man påstår raka motsatsen.
Svensa Spel har inget existensberättigande i en sann demokrati. Det har förresten inga lurendrejerimonopol överhuvudtaget.
|
 |
Re: Unibet
|
sixten
|
2005-11-02 10:45:14
|
|
|
På sikt ger nog staten upp det tror jag också - kanske tar man hjälp av en före detta näringslivsminister (som numera arbetar för Kinnevik) för att göra Svenska Spel till en ny folkaktie när man börsnoterar bolaget om några år? Alternativet skulle vara en tradesale men det kan nog vara politiskt känsligt.
|
 |
Re: Unibet
|
sixten
|
2005-11-02 10:40:27
|
|
|
Man kan ha synpunkter på huruvida staten ska ägna sig åt den här typen av verksamhet men man kan knappast komma ifrån att Svenska Spel varit framgångsrika. Visst, det har inte varit fri konkurrens tidigare och Poker är annorlunda än tex Triss. Men med de resurser som Svenska Spel kan sätta in så lär de nog se till att kapa åt sig en ansenlig del av marknaden i de geografiska regioner som de verkar. Och givetvis kommer SS agera annorlunda betr "återbetalningsprocenten" när SS ska slå sig in på en marknad där det redan finns konkurrens jämfört med när de maximerar sina intäkter (på bekostnad till viss del av marknadsandelar) på de produkter där de sedan länge är klart marknadsledande.
|
 |
Re: oseriöshet skall med oseriöshet bekämpas
|
Phantom V
|
2005-11-02 10:34:58
|
|
|
Så du ska nu börja bekämpa dig själv?
|
 |
Re: Unibet
|
Phantom V
|
2005-11-02 10:33:17
|
|
|
Svenska Spel kommer nog att få börja fokusera på casinon och de där maskinerna som verkar totalt meningslösa, med en högsta vinst på 500 kronor.
Dessa är tydligen hur populära som helst...
|
 |
Re: Unibet
|
Boxarn
|
2005-11-02 10:32:01
|
|
|
Staten/Svenska Spel kommer säkert att streta emot in i det längsta. Men på sikt kommer man sannolikt inte att kunna hålla emot.
|
 |
Re: Unibet
|
Phantom V
|
2005-11-02 10:25:41
|
|
|
Med tanke på Svenska Spels policy, är det dock troligt att denna aktör kommer att få allt svårare att hävda sig.
Det är helt orimligt att tro att spelarna kommer att nöja sig med att Svenska Spel erbjuder oerhört, skrattretande återbetalningsprocent i förhållande till vad de andra aktörena gör.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Staten och Svenska Spel gräver sin egen grav. Det fungerade förr, när monopolställningen var ohotad. Men nu klämtar klockan...
|
 |
Re: Unibet
|
sixten
|
2005-11-02 10:07:44
|
|
|
Känns som ett rimligt antagande att konkurrensen hårdnar - inträdesbarriären för konkurrenter är låg från ett tekniskt perspektiv och jag skulle gissa att kundbasen är relativt lättrörlig och priskänslig? Med tanke på de vinster som bolagen genererar så kan vi i alla fall vara säkra på att det kommer nya aktörer som vill vara med och dela kakan (dvs både i form av Svenska spel och privata aktörer)...
|
 |
Re: Unibet
|
Boxarn
|
2005-11-02 09:38:14
|
|
|
Konkurrensen kommer sannolikt successivt att hårdna.
|
 |
Unibet
|
sixten
|
2005-11-02 09:33:55
|
|
|
Unibet levde ej upp till förväntningarna och kursen är ner 6 - 7 % - bolaget säger visserligen att de uppvaktas av friare men att de vill fortsätta på egen hand. Kanske är talet om uppköp ett sätt att försöka mildra fallet pga en svag rapport.
|
 |
Re: Observer
|
sixten
|
2005-11-02 09:31:53
|
|
|
Verkar som att marknaden ger tummen upp för Observers rapport trots allt - upp 3.4 % idag...
|
 |
Sabotage!?
|
Boxarn
|
2005-11-02 08:49:45
|
|
|
Kan det här "saboterandet" ha med debatten kring Ellenbogen att göra?
Kanske en polisanmälan är på sin plats?
Eller kan vad som inträffat vara rent "olycksfall"?
|
 |
Re: Observer
|
sixten
|
2005-11-01 16:50:55
|
|
|
Jag var medvetet lite provokativ i min kommentar - givetvis tar jag fullt ansvar för mina egna placeringar.
Observer pratade tydligen mycket om kostnadsnedskärningar i samband med sin telefonkonferens: "OBSERVER: FOKUS PÅ KOSTNADERNA, FLER ÅTGÄRDER KAN KOMMA (Direkt)". Känns inte så bra även om målet är fortsatt tillväxt. Men värderingen känns relativt OK vilket är mer än man kan säga om många andra tillväxtföretag eller bolag med lite högre sexighetsfaktor.
|
 |
Re: Observer
|
Boxarn
|
2005-11-01 14:00:59
|
|
|
Nåja, "sixten"! Jag skrev inte att du skulle köpa. Det finns nog en risk för att Observer kommer att drabbas av en ökande konkurrens.
Men det är ett intressant bolag. Så långt kan jag nog sträcka mig.
|
 |
Re: Observer
|
sixten
|
2005-11-01 13:34:54
|
|
|
OK, jag litar på dig Boxarn - är nu ägare till en mindre post aktier i Observer ;-)
|
 |
Re: Observer
|
Boxarn
|
2005-11-01 13:10:42
|
|
|
Mitt tips är att det mesta ligger i kursen. Det är därför den har backat sedan den var en bra bit över 30 kronor. Då talades det om att företaget eventuellt skulle bli uppköpt. Jag har inte tittat efter så noga, men man lär ha en hel del i kassan.
Jag äger ett par hundra aktier i företaget. Men det har inte varit någon särskilt bra investering.
|
 |
Observer
|
sixten
|
2005-11-01 12:13:48
|
|
|
Observer rapporterar idag - omsättningen ökar något men resultatet är något sämre jämfört med föreg år. Bolaget köper även ett amerikanskt bolag som bevakar media.
Affärsvärlden skrev i förra veckan att Observer har problem och att cheferna flyr fältet. Kursen har också utvecklats svagt. Är det någon här som har koll på Observer och vet hur pass illa ställt det är eller om det mesta "ligger i kursen" redan?
|
 |
Re: bequoted
|
sixten
|
2005-11-01 12:09:43
|
|
|
Jag är heller inte helt imponerad av resultatet. Kan dock konstatera att det finns ett antal alternativ för handel/info om kurser när det gäller mindre bolag (dvs förutom de officiella marknadsplatserna):
- Alternativa aktiemarknaden som har bra folk och verkar vara framåt
- Bequoted som har funnits med ett tag och arbetar både med kursinfo samt övrig IR för bolagen
- Inoff som har Thenberg och Kinde som delägare och förmedlar kontakt mellan köpare och säljare + att de hjälper till med kapitalanskaffning
- Onoterat: vet ej om de är aktiva längre?
- Göteborgslistan genom Thenberg?
Har säkert glömt några varianter också?
Ps Aik verkar finnas med både på Bequoted och på Alternativa men jag gissar att det är på Alternativa som handeln sker idag.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2005-11-01 09:56:11
|
|
|
Den här gången var man snabb med statistiken.
Nytt månadsrekord för både omsättning och antalet avslut!
|
 |
bequoted
|
Boxarn
|
2005-11-01 09:51:26
|
|
|
Har "snofsat upp" sin hemsida.
Jag tycker dock att det inte blev helt lyckat. Rörigt!
|
 |
CashGuard
|
Boxarn
|
2005-11-01 09:49:41
|
|
|
Nyemissionsprospektet ligger nu ute på företagets hemsida.
|
 |
Re: Quibus Ellenbogen
|
Mandus
|
2005-11-01 09:40:56
|
|
|
Hoppas att ironin är tydlig i mitt inlägg. Därmed håller jag således med Kylis i denna fråga.
|