 |
Re: Ang. TÄVLINGEN Slickar såren och laddar om....
|
Boxarn
|
2005-12-30 23:03:31
|
|
|
Den äran, "njurunda", delar du med mig, som också - om jag inte missminner mig - parkerade på jumboplatsen i en av våra tävlingar.
Jag vill också passa på att gratulera "Per Wersén" till segern.
Och tacka "Joje" för det gångna året och för att du åtar dig att ta hand om tävlingen även kommande år.
|
 |
Ang. TÄVLINGEN Slickar såren och laddar om....
|
njurunda
|
2005-12-30 22:53:03
|
|
|
Jag blev sist i den nyss avslutade tävlingen. Stort grattis till Per Wersèn som segrade. Stort TACK till Joje som är skälet till atttävlingen blev genomförd. Stort Tack för att du tar hand om den 06 också.
Jag ställer upp med dessa bolag: Biogaia
Cashguard
IFS
Sportsponsor (Torget)
PARE
|
 |
Re: NM Spintronics
|
DuncansJourney
|
2005-12-30 21:34:01
|
|
|
I/O,
Det normala vid handel via inoff.nu är att säljaren för över sina aktier samtidigt som köparen betalar. Det går inte med NMS, aktien är inte VPC-ansluten, aktieboken finns hos NMS.
Omöjligt är det inte, men det gäller att hitta något sätt som känns säkert för både köparen och säljaren.
Jag har aldrig sett några NMS-säljkurser på inoff.nu och mina NMS-aktier är f.ö. inte heller till salu:-)
|
 |
derank 2005
|
Joje
|
2005-12-30 21:00:18
|
|
|
jo det stämmer det blev ingen förändring ler ibland går det lite för fort
Jag tackar för allt beröm
|
 |
Re: derank med utdelningar
|
I/O
|
2005-12-30 20:13:30
|
|
|
Jepps Joje, ett mycket bra arbete!!
Tack!
Men nu är jag lite nyfiken på nästa års uppställning, det blir lite fler portföljer också va??
|
 |
Re: derank med utdelningar
|
EllaK.
|
2005-12-30 19:53:04
|
|
|
Instämmer i tacket!
|
 |
Re: derank med utdelningar
|
EllaK.
|
2005-12-30 19:51:29
|
|
|
Om beloppen stämmer så är ordningsföljden oförändrad efter utdelning, nr 7 o 8 skall byta tillbaka!
|
 |
Re: derank med utdelningar
|
Mr Rockefeller
|
2005-12-30 19:49:20
|
|
|
Det var väldigt generöst att knuffa upp mig en placering, men blev det verkligen rätt?
I övrigt vill jag säga grattis till Per Wersén som odiskutabel segrare i tävlingen.
Minst lika viktigt är att säga ett stort tack till dig Joje, för att du skött administrationen av tävlingen så rekorderligt.
Hoppas att så många som möjligt tar tillfället i akt att uttrycka sitt tack till Joje. Personligen tycker jag att tävlingen utgör en trevlig förströelse.
|
 |
derank 2005 komentar
|
Joje
|
2005-12-30 19:47:36
|
|
|
Det slutade som jag trodde att per skulle vinna. Men som sagt var så var det inte svårt att gissa på att han skulle vinna. När jag själv trodde massor på oljan 2005. Kommer med kommentar angående vad jag tror om nästa år senare.
|
 |
derank med utdelningar
|
Joje
|
2005-12-30 19:43:55
|
|
|
1 Per Wersén________246 699 kr….1
2 Framfond__________217 315 kr….2
3 krillekillen______207 488 kr….3
4 Phantom V_________200 244 kr….4
5 Steget Före_______194 872 kr….5
6 joje______________188 105 kr….7
7 Mr Rockefeller____167 599 kr….8
8 prompt____________186 170 kr….6
9 glyssner__________162 841 kr….9
10 Boxarn___________159 863 kr…10
11 axel5____________147 159 kr…11
12 hpd______________142 809 kr…12
13 ellak____________134 571 kr…13
14 JUGGE____________131 717 kr…14
15 Anastasia________127 077 kr…15
16 Sixten___________109 381 kr…16
17 I/O______________108 751 kr…17
18 njurunda_________101 303 kr…18
skilnad är att Mr Rockefeller gick upp en plasering och att anastasia fick lite bättre avkastning
|
 |
derank 2005 utan utdelning
|
Joje
|
2005-12-30 19:31:52
|
|
|
1 Per Wersén________246 699 kr….1
2 Framfond__________217 315 kr….2
3 krillekillen______207 488 kr….3
4 Phantom V_________200 244 kr….4
5 Steget Före_______194 872 kr….5
6 joje______________188 105 kr….7
7 prompt____________186 170 kr….6
8 Mr Rockefeller____166 440 kr….8
9 glyssner__________162 841 kr….9
10 Boxarn___________159 863 kr…10
11 axel5____________147 159 kr…11
12 hpd______________142 809 kr…12
13 ellak____________134 571 kr…13
14 JUGGE____________131 717 kr…14
15 Anastasia________125 171 kr…15
16 Sixten___________109 381 kr…16
17 I/O______________108 751 kr…17
18 njurunda_________101 303 kr…18
|
 |
Re: Min portfölj Derank 2006
|
Phantom V
|
2005-12-30 19:01:42
|
|
|
Mr Rockefeller:
Vad är det som får dig att tro dig så starkt på The Empire?
|
 |
Min portfölj Derank 2006
|
Mr Rockefeller
|
2005-12-30 18:53:34
|
|
|
Börsen har gått starkt under året.
I nuläget är det svårt att hitta undervärderade aktier, men lätt att hitta övervärderade aktier.
Det är en indikation på att börsen kan komma att få en svag utveckling framöver. Även om det är omöjligt att förutsäga hur börsåret 2006 kommer att sluta, har jag valt en passiv portfölj.
Här är portföljen:
The Empire - Aktietorget
Nordic Holding - Nordic OTC
PCQT - O-listan
Catech - NGM
Svithoid Tankers - Aktietorget
Den enda aktie som jag har stora förväntningar på är The Empire (eller bara Empire). Jag menar att aktiemarknaden inte alls förstått värdet i bolaget och utesluter inte att aktien kan dubblas under året.
Chansaktien blir Catech som efter förra årets storm och inställda beställningar bör få en god försäljning under första kvartalet.
Catech är dock som vanligt finansiellt svagt. Rimligtvis borde företaget lida av att inte ha produktion och administration lokaliserad till samma ort. Men att föreslå att administrationen skall flytta till Ljusdal är väl inte realistiskt, även om det antagligen hade varit det bästa utifrån ett företagsperspektiv.
Svithoid Tankers har ett finansiellt ganska välgenomtänkt koncept, med god avkastning på kapitalet, och bör helt enkelt kunna lägga på sig ett par kronor under året.
Nordic Holding likaså, även om vi här pratar om en eller två tioöringar (men det kan bli mer).
PCQT är undervärderat. En enkel kassaflödesanalys avslöjar att så är fallet. En uppgång på åtminstone 10 % bör ligga inom räckhåll.
Totalt sett ser jag en potential för min portfölj i storleksordningen 20 % och uppåt. Men en förväntad svag börs bör det räcka till att slå index och lägga sig på övre halvan i tävlingen.
Och då får man ju vara nöjd.
|
 |
Re: NGM - Rätt bra jobbat ändå
|
Phantom V
|
2005-12-30 18:48:56
|
|
|
Detta bör glädja 37:an :-)
Jag trodde faktiskt att Aktietorget skulle "ta hem spelet där", det känns som om den listan nynoterar ideligen. Samtidigt så smyger sig en hel del bolag in på den lite mer okända otc listan, nu senast DQS. NGM OTC verkar faktiskt ha ökat sin popularitet ganska så ordentlig under året.
Synd bara att PARE lämnade Equity för o-listan. Jag har ärligt talat svårt att förstå vad fördelen med detta skulle vara. Prestige??
För mig personligen så känns o-listan både lite tråkig och vidsträckt. Om jag inte är helt fel ute är det dessutom dyrare att vara noterad på denna. Är det förresten någon som har noteringskostnaderna på de olika listorna?
|
 |
Nexcite kommer 2006?
|
Phantom V
|
2005-12-30 18:20:40
|
|
|
Trögstartade Nexcite har börjat få igång försäljningen. Man är dock ca ett år försenade, om man ser på det gamla prospektets förhoppningar. Tydligen återkommande försäljning på några marknader plus en påbörjad attack mot den amerikanska marknaden.
Ryktet talar om en omsättning på 6-7 miljoner innevarande år, men även om en stundande emission.
Rustakedjan ska börja/har börjat att sälja drycken i Sverige.
Bolaget bör ha ganska bra förutsättningar för att skapa ett riktigt starkt varumärke, detta trots begränsade marknadsföringsresurser och sylvass konkurrens.
Jag var tveksam länge, men har ganska goda förhoppningar inför 2006. Inte minst pga att den nya VD:n verkar göra mer än bara snacka.
|
 |
Re: Impact-Europe
|
EllaK.
|
2005-12-30 18:20:15
|
|
|
Jag tecknade det jag fick teckna för 10 öre, samt en mindre del av det jag fick teckna för 15 öre (för att få ihop till jämna börsposter, det var billigare så än att försöka jaga udda antal och betala courtage)
|
 |
Re: Impact-Europe
|
Boxarn
|
2005-12-30 18:17:46
|
|
|
Jag tecknade mig också för min lilla del. Trots att jag misstänkte att kursen hölls uppe på konstlad väg för att stimulera till teckning. Sist jag tittade efter så hade också kursen fallit till under 10 öre!
|
 |
Re: Impact-Europe
|
I/O
|
2005-12-30 18:14:29
|
|
|
Tecknade även själv, en femtilapp kostade det.
Men får nog säga att jag varit lat, då jag inte har följt aktien under en tid.
Med andra ord slängde man pengarna i sjön??
|
 |
Re: NM Spintronics
|
I/O
|
2005-12-30 18:12:09
|
|
|
Wildflower
Menar du att det säljs NMS på Inoff?
Eller att det finns en chans till det?
|
 |
Impact-Europe
|
Phantom V
|
2005-12-30 18:01:26
|
|
|
Hur gjorde Ni med era IMPE optioner?
Själv så tecknade jag för det lilla som jag var berättigad till.
|
 |
Re: Kraftkommission
|
Boxarn
|
2005-12-30 17:49:40
|
|
|
Nja, någon börsplats är det inte. Det här missförståndet dyker upp ganska så ofta i olika sammanhang. Aktietorget är inte någon börs. Till skillnad mot NGM. AK är "bara" en marknadsplats som står under Finansinspektionens överinseende. Om det sedan har så stor betydelse för sådana här små bolag om man är noterade på AK eller NGM är väl mera tveksamt.
|
 |
AIS utdelning
|
Phantom V
|
2005-12-30 17:15:22
|
|
|
Tja, en utdelning på närmare 10 procent igår i och med DQS, och vad jag förstod av mail så är många fler bolag på gång. Inte helt tokigt!
MyPay och Telus har väl ett ca värde på 1000 kr styck per andel i AIS.
Detta plus en lite pincett post i Quibus. Som jag ser det är det mycket bra jobbat för ett litet bolag med så kort historia.
|
 |
Re: NGM diverse
|
I/O
|
2005-12-30 16:44:23
|
|
|
Jo, har funderat på om det är dags att börja sälja av en del innehav.
Sålde faktiskt Boss tidigare i år, vilket blev en ganska så fin liten vinst...
Men det börjar att likna slutet för denna gång, enormt med nynoteringar som sticker i värde, en enorm uppgång av index. Skillnaden är väl den fortfarande låga räntan, att inte så många har blivit sysselsatta och med hänvisning till nynoteringar brukar det i slutet vara så att värdet inte sticker utan sjunker redan från start... och där är vi inte ännu..
|
 |
Re: Kraftkommission
|
Mhå
|
2005-12-30 16:37:23
|
|
|
Om företaget skulle förlora skulle det innebära många miljoner kronor och då är aktien inte köpvärd. Därav den mycket försiktiga värderingen i dagsläget. Ett köp förutsätter att inte bolaget förlorar rättstvisten.
Dock ska man komma ihåg att bolaget vunnit massor av enskilda mål angående samma tvist och i Grupptalan ligger dessutom bevisbördan hos KO och inte hos Kraftkommission. Moraliskt borde kanske bolaget ersätta elköpare men troligen inte juridiskt.
Vidare kan ju Kraftkommission komma att göra en omvändare, dvs låta någon annan ta över börsplatsen och sen lägga över det stämda bolaget i ett onoterat bolag. Tror att det fungerar så.
|
 |
Re: DQE Designed Quality Entertainment
|
Poike
|
2005-12-30 16:22:39
|
|
|
Först trodde jag att företaget "bara" gjorde en 3D-klient som skulle kopplas ihop med befintliga poker-system.
Men när jag fluktade igenom prospektet så fick jag uppfattningen att företaget även står för det bakomliggande systemet. Dvs att man har en koplett lösning.
|
 |
DQE Designed Quality Entertainment
|
DuncansJourney
|
2005-12-30 16:15:11
|
|
|
Det skrevs tidigare om ovanstående bolag, vars huvudägare skänkte aktier till aktieägarna i AIS. För varje AIS-post fick man 456 aktier, vilket till nuvarande kurs runt 90 öre är värt ca 400 kr.
DQE verkar vara ett av de intressantare "spelbolagen", men värderingen är också därefter. Det finns nästan 358 miljoner aktier i bolaget, som alltså är värderat till ca 320 mkr.
|
 |
Re: Kraftkommission
|
Poike
|
2005-12-30 16:11:08
|
|
|
Det ser dock ut att bli en grupptalan mot företaget. Hur många miljoner kan det kosta företaget?
|
 |
Re: Kraftkommission
|
Mhå
|
2005-12-30 15:52:37
|
|
|
18 millar finns i kassan jämfört med börsvärde på cirka 7 miljoner kronor för övrigt.
|
 |
Kraftkommission
|
Mhå
|
2005-12-30 15:39:27
|
|
|
Efter lång stiltje händer det lite grejer verkar det som. Namnbyte och man kommer använda sin kassa för placeringar. Stor kassa + förlustavdrag och potentiell verksamhetsbytare brukar ha en magisk effekt på börsen... ska bli kul att se vad som händer. I övrigt har ju KO stämt bolaget för att dom inte uppfyllde sina åtaganden som elbolag. Kommer dock ta lång tid.
|
 |
Re: NGM diverse
|
-Hunger-
|
2005-12-30 14:37:44
|
|
|
Själv undrar jag när den skenande buffelhjorden skall hitta Impact Europe.
Ser ut att vända till vinst efter flera år av förlust. Vid full teckning av köpoptioner som förfaller i Dec borde börsvärdet vara ca MSEK 35-40. För ett bolag som omsätter runt MSEK 400 och har som mål att nå vinstmarginaler på 3-5%. Dvs PS-tal 0,1 nu och PE-tal runt 2-3 om de når denna marginal. Bolaget skulla alltså lätt kunna 10-dubblas om det blev hausat.
Men det kanske skall vara förhoppningsbolag för att kunna hausas. Bara de kan visa stora förluster, så kan det ses som tecken på tillväxtambitioner och potential. Börjar man sedan visa svarta siffror går det ju att räkna på bolagen och sätta tråkiga och rimliga prislappar på bolagen.
|
 |
Re: NGM diverse
|
Neo
|
2005-12-30 13:28:06
|
|
|
Håller med. Det är fullständigt ohållbart. Ser att ett av mina innehav nu hänger på utan anledning, Impact Coatings.
Det här slutar illa.
|
 |
Jag anmäler denna portföljen
|
Neo
|
2005-12-30 13:26:07
|
|
|
till Derank 2006
Note
MSAB
Mählers
Curera
Guideline
|
 |
NGM - Rätt bra jobbat ändå
|
Poike
|
2005-12-30 13:11:06
|
|
|
54 bolag blev noterade under 2005 om man räknar samman alla listor. Räknat i antal bolag så står NGM faktiskt som vinnare.
"Stockholmsbörsens listor O-listan och Nya Marknaden står tillsammans för 15 av introduktionerna. På Aktietorget har 19 nya bolag börjat handlas och på NGM:s olika listor har hela 20 nya bolag noterats."
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fstat%3d0%26ArticleID%3d2005%5c12%5c30%5c170428%26SectionId%3dEttan%26menusection%3dStartsidan%3bHuvudnyheter
|
 |
Derank 2006
|
jugge
|
2005-12-30 12:56:50
|
|
|
Jag anmäler denna portfölj för Derank 2006:
CTT
Addnode
Novotek
Teligent
Note
|
 |
Derank 2006
|
Poike
|
2005-12-30 12:08:55
|
|
|
Jag anmäler här med denna portfölj för Derank 2006:
Daydream
Paradox
Basiq Networks
Aspiro
Novotek
|
 |
Re: NGM diverse
|
DuncansJourney
|
2005-12-30 11:52:57
|
|
|
Det verkar helt sanslöst hur kurserna på nyintroducerade aktier på smålistorna stiger efter introduktionerna. Värst verkar Aktietorget vara, se följande färska exempel på emissioner som inte ens fulltecknats:
Biometron teckningskurs 5 kr, fick in knappt hälften av totalt 7,5 mkr. Uppe i som högst 11,05.
Intius teckningskurs 1 kr, fick in knappt 2/3 av totalt 3 mkr. Högst betalt 1,97.
Stormfågeln teckningskurs 1,85, fick in 62% av totalt 12,5 mkr. Uppe som mest i 4,40.
(Borevind med teckningskurs 5 kr handlades visserligen i 10 som mest, men deras emission blev i alla fall övertecknad.)
Det här känns faktiskt värre än början på år 2000 när IT-bubblan var som störst.
|
 |
Re: NGM diverse (heja nya ekonomin)
|
-Hunger-
|
2005-12-30 10:21:32
|
|
|
Allt går i vågor.
Tror/hoppas du kommer tillbaks till Derank när denna hysteri har lagt sig.
Det slår aldrig fel -högkonjunktur- junk-småbolag noteras- de hissas till himlen- av folk som inte förstår sig på aktier- dessa människor kommer att försvara aktierna och deras egen privatekonomi- och se alla nyanserade och kritiska inlägg som personliga påhopp- just dessa inlägg som de behöver som bäst- eftersom inga träd växer till himlen- kommer de förlora massor av pengar- och lämna denna sida
Dvs inom 2-3 år är det en 10-20 seriösa skribenter här igen och många som jag som nästan bara läser.
Gott Nytt
|
 |
Re: NGM diverse
|
Boxarn
|
2005-12-30 09:22:44
|
|
|
Kursuppgången förvånar med tanke på att det stod fulltecknad. Inte övertecknad!
|
 |
Re: NGM diverse
|
Boxarn
|
2005-12-30 09:19:32
|
|
|
Emissionskursen var tydligen 1,10 kr. Då är kursen nu upp cirka 100%.
Det är tydligt att man nu ska gå med i varje emission och sälja av de aktier som man inte tror på! Det verkar finnas pengar att tjäna.
|
 |
Re: NGM diverse
|
37
|
2005-12-30 09:19:07
|
|
|
Emissionskursen i Polyplank var på 1:10.
(Jag sökte 3 poster a' 5.000 st, men vet inte ännu om jag fick några. Inte ens om den blev övertecknad, bara att den blev fulltecknad.)
|