 |
Börskartan
|
sixten
|
2007-08-19 22:15:29
|
|
|
Börskartan fortsätter att omformas även om det tar tid. Verkar som att Dubai-börsen har fått opinionen lite grand emot sig. För egen del tycker jag att Dubai ur många synvinklar känns som en bättre affär ur "svensk" synvinkel:
- med Nasdaq riskerar sverige/OMX att marginaliseras medan för Dubai blir nog sverige en viktigare del av deras strategi
- kul med en comeback av Per E på OMX. Per ger ett trevligt och seriöst intryck tycker jag.
- som aktieägare utgår jag från att man i första hand vill ha så högt pris som möjligt (staten och Investor kanske har delvis andra perspektiv dock). Från svenskt synvikel tycker jag att Dubai-spåret känns lite intressant med tanke på vilka kapitalreserver som finns i Dubai/UAE-området.
|
 |
Resurs
|
sixten
|
2007-08-19 21:51:08
|
|
|
Resurs kommer med rapport på torsdag 23/8. Som nämnts tycker jag att aktien ser ganska billig ut om man sätter deras omsättning och kassa i relation till värderingen (och tror på bolagets prognoser om bättre marginaler framgent). Dock har bolaget flaggat för att merparten av årets förväntade vinst kommer under Q4 varför halvårsresultatet torde ligga på runt noll (även beroende av hur man bokför kostnader för börsintro/nyemission).
Ps kul med nytt utseende på Derank...
|
 |
Re: Galore
|
Yello
|
2007-08-19 20:50:22
|
|
|
Har du fått information ?
|
 |
Re: Novus?
|
Per Wersén
|
2007-08-19 15:21:29
|
|
|
För ca 10 dagar sedan fick jag ett erbjudande från Novus att köpa en "överbliven" post i Novus till ett pris av 5:- per aktie. Säljaren meddelade samtidigt att Novus inom kort skulle ha ytterligare en ny emission, där priset per aktie skulle vara 7:-.
En annan skånegrej: Jag har sedan ganska länge några aktier i Garcio. Det har förekommit en emission för ett tag sedan. En emission som jag som aktieägare borde ha blivit informerad om. Jag fick reda på att emissionstiden var förlängd och skickade ett mail till Garcio med en vänlig förfrågan om det var möjligt att teckna en halv post. Jag frågade även om en aviserad split hade ägt rum. Något svar har efter en dryg månad ännu ej erhållits. Ej heller syns någon split på mitt depåutdrag. Kanske Mr Pelton kan sprida lite ljus över frågeställningen?
|
 |
Re: Novus?
|
swedshare
|
2007-08-19 12:47:29
|
|
|
Händer det något alls? Försöker de kränga aktier till överpris som vanligt eller sälja in emissioner i bolag som aldrig kommer noteras?
|
 |
Re: hemsidan
|
pinnen
|
2007-08-19 00:20:20
|
|
|
Du har rätt! den gamla sidan var mycket bättre
|
 |
Novus?
|
pinnen
|
2007-08-19 00:18:07
|
|
|
Vad händer med Novus?
|
 |
Re: Galore
|
pinnen
|
2007-08-19 00:16:28
|
|
|
Jo men va f-n Dom skulle noteras och Fredrik svor på sin Mormors grav att kursen skulle öka markant... Bullshit!
Skojare och inget annat!
|
 |
Derank-Cupen (resultat)
|
kapsylen
|
2007-08-18 17:41:09
|
|
|
2….. Boxarn_ 1….. 122
1….. Neo_ 1….. 122
3….. Axel5_ 3….. 152
4….. Sixten_ 4….. 159
5….. 37_ 5….. 178
6….. Mhå_ 6….. 181
10…… Sniparn_ 7….. 202
7….. HPD_ 8….. 203
9….. Highlander_ 11….. 219
15….. Kapsylen_ 11…… 219
11….. Randomwalk_ 11….. 219
8….. WHO_ 12….. 220
12….. Turnarounden_ 13….. 229
13….. Krillekillen_ 14….. 240
16….. Steget Före_ 15….. 258
18….. Mr Rockefeller_ 16….. 259
22….. Leksansfan_ 17….. 264
23….. Phantom V_ 18….. 266
20….. Jugge_ 20….. 267
17….. Joje_ 20….. 280
21….. EllaK_ 21….. 282
25….. Poike_ 22….. 283
14….. Per Wersén_ 23….. 284
20….. Glyssner_ 24….. 298
24….. Wildflower_ 25….. 303
26….. Njurunda_ 26….. 340
27….. Kitesurfer_ 27….. 355
Ingen uppdatering på hemsidan.
Jag behöver ett par dagar till på mej för att få den att funka som jag vill.
Jag har uppgraderat min dator,så det gammla redegerings programmet vill inte funka, så jag håller på att bygga ett nytt.
Mvh
|
 |
Re: hemsidan
|
swedshare
|
2007-08-18 17:40:57
|
|
|
när jag söker på "intressant" så får jag 100 träffar och ordet ingår inte ens i inläggen vid en stickkontroll.
|
 |
Re: hemsidan
|
Joje
|
2007-08-18 15:09:17
|
|
|
Så funkar det inte för mig i alla fall om jag söker på derank så får jag med alla inlägg som har med derank i rubriken.
men om jag söker på intressant får jag bara med slupmässiga inlägg i och med att det inte fins nått inlägg som har intressant i rubriken?
eller har jag bommat nått ställe att gjöra instälningar vart motorn ska söka som förr då fans det tre val
Rubrik,text,singnatur
hoppas nån kan hjälpa mig eller tala om om dom har samma problem?
|
 |
Re: hemsidan
|
Veberödsmannen
|
2007-08-18 08:24:00
|
|
|
Det verkar att fungera att söka på ord i texten. Söker man på en bolag t ex så finns ofta namnet på bolaget i rubriken. Söker man däremot på ett ord som t ex "intressant" så kommer det upp en massa träffar där ordet förekommer i texten.
|
 |
Derank Cupen
|
kapsylen
|
2007-08-17 22:59:17
|
|
|
Sitter vid en "Ny" dator och den vill inte som jag vill. Men jag återkommer så fort datorn och jag kommer överens.
Mvh.
|
 |
hemsidan
|
Joje
|
2007-08-17 20:54:05
|
|
|
Är jag dum eller går det inte söka på ord i texten jag lyckas bara söka på rubrikerna ?
hoppas någon kan hjälpa mig ...
|
 |
Re: Nyemission i Dignitania
|
Boxarn
|
2007-08-17 19:53:05
|
|
|
Lite skarpare kontraster mellan de olika delarna/texterna på sidan var också något som jag efterlyste när jag såg förändringarna.
|
 |
Nyemission i Dignitania
|
Ungtuppen
|
2007-08-17 19:49:29
|
|
|
Dignitania gör en nyemission i samband med omvänt förvärv genom Strict equity. De tillverkar en badmösseliknande grej med kylslangar för att undvika håravfall vid någon sorts cancerbehandling. Jag fick prospektet idag och har bara hunnit bläddra igenom det, men jag går inte direkt igång på affärsidén. Visst hade jag velat behålla mitt hår om jag skulle gå igenom en cancerbehandling, men kommer vården att betala för det? Någon som är insatt i hur lätt det är att sälja den här typen av prylar. Jag inbillar mig att vårdapparaten är ganska långsam och konservativ, men det är bara baserat på fördomar. Teckning via Mangold.
Kul med uppfräschad site, den gamla var ganska retro... Dock hade det kanske inte varit fel med lite skarpare kontraster mellan sidans olika delar.
|
 |
Re: Nya Derank
|
Joje
|
2007-08-17 19:12:15
|
|
|
Ingen fara det beror väll lite på vilka tjänster dom har då? Fixar dom nya fina tjänster.
Till exp. Näthandel osv. Jag antar att denna texten är insatt för om dom ev. byter inriktning. För annars antar att ingen kommer att finas kvar här och det vet de nog om.
|
 |
Derank VS GI
|
Joje
|
2007-08-17 19:07:14
|
|
|
Derank -0,8%
GI -0,2%
Inte bra .... vi får bättra oss
|
 |
Nya Derank
|
kapsylen
|
2007-08-17 19:06:58
|
|
|
Läst på sidan Regler:
Alla Deranks tjänster är för närvarande kostnadsfria för användarna.
Tänker dom "monne" ta betalt framöver?
Mvh.
|
 |
derank 2007
|
Joje
|
2007-08-17 19:04:52
|
|
|
1 Neo_______________ 161 498 kr
2 HPD_______________ 160 227 kr
3 Phantom V_________ 157 407 kr
4 Boxarn_____________ 136 829 kr
5 37_________________ 132 428 kr
6 randomwalk________ 107 701 kr
7 axel5______________ 107 199 kr
8 sixten_____________ 104 963 kr
9 Mhå_______________ 101 051 kr
10 Turnarounden______ 99 341 kr
11 highlander_________ 97 989 kr
12 sniparn____________ 97 191 kr
13 WHO______________ 93 112 kr
14 kapsylen___________ 92 414 kr
15 krillekillen_________ 87 959 kr
16 Mr Rockefeller______ 84 573 kr
17 Steget Före________ 84 374 kr
18 Poike______________ 83 245 kr
19 leksandsfan________ 83 167 kr
20 joje________________ 82 142 kr
21 Per wersen_________ 81 239 kr
22 jugge______________ 81 042 kr
23 Glyssner___________ 77 916 kr
24 EllaK_______________ 77 250 kr
25 Wildflower__________ 75 655 kr
26 njurunda___________ 67 682 kr
27 kitesurfer__________ 62 997 kr
|
 |
Re: Galore
|
Yello
|
2007-08-17 18:09:25
|
|
|
Var det bara vi som var på stämman som fick fylligt häfte med posten för lite över en vecka sedan ?.
Jörgen Svanlind höll i stämman och han verkar också hålla ett vakande öga på Fredrik, Det skall nu inte göras för mycket på samma gång.
Varje tidning skall gå med vinst.
Provnummer har gått ut i Göteborg, Galore Weekend talar vi då om, om försäljningen går bra så kommer det ut ett nummer till i september.
Galore Weekend i Vellinge går med vinst.
Ca 18 st på stämman, en hel del frågor, klagomål på dålig information.
Diskussion om optioner till de nya styrelsemedlemmarna.
Annars gick det rätt lugnt till.
Jag tecknar min andel + lite till
|
 |
FED:s räntesänkning
|
Boxarn
|
2007-08-17 16:31:13
|
|
|
Har varit inne och läst kommentarerna på BS och VCW gällande FED:s ingripande.
Det verkar råda en viss förvirring. Den här räntesänkningen gäller inte den typ av räntesänkning som vi normalt menar. Den här typen gäller tydligen "discount rate", medan den vi normalt åsyftar gäller "federal funds rate".
|
 |
Tävlingen
|
kapsylen
|
2007-08-17 15:38:02
|
|
|
Tyvärr så har jag råkat ut för en veretabel porr atack mot min hemsida, så den blir nog inte uppdaterad dom närmsta dagarna. Jag återkommer när jag ränsat ut skiten.
Ang. Cupen så kommer jag att som vanligt pub. den här på derank.
En sån här tung dag så lättar molnen lite av Deranks nya hemsida....
Mvh
|
 |
Lite flashback
|
KYLIS
|
2007-08-17 12:51:08
|
|
|
Ursäkta om jag tar upp det.
Ja vem minns inte striden om Ellenbogen vilken väl tillika tilldelades reklamplats här på Derank och i vilka jag höll på gå upp i limningen av.
Det glädjer mig att man inte har eller kan ha denna uppe längre.
Ang pajkastningen kring Quibus så blev utfallet som väntat.
http://www.novusfinans.se/index.php?page=nyheter&id=448
Sidan ser lite annorlunda ut men absolut till det bättre, eloge till detta även om många har ett vanemönster som man inte vill se brutet så vänjer man sig det kan jag av erfarenhet säga att användarna tycker.
|
 |
Re: Nytt utseende på Derank
|
$Henrik$
|
2007-08-17 12:17:34
|
|
|
Jag tycker sidan ser ut som skit. Dassigare färg får man leta efter.
|
 |
Nytt utseende på Derank
|
37
|
2007-08-17 11:31:38
|
|
|
Efter att ha haft samma enkla layout i åratal, har Derank plötsligt totalt ändrat utseende.
Jag tror inte det beror på detta http://it24.idg.se/2.2275/1.116345
men tanken slog mig. Skratta åt tillfälligheten kan ju alltid göra i alla fall.
Derank. Jag lyfter på hatten.
|
 |
Re: Börsras
|
Phantom V
|
2007-08-17 08:48:39
|
|
|
37:
ja, jag kan bara acceptera uppgångarna!
|
 |
Re: Börsras
|
glyssner
|
2007-08-16 19:44:57
|
|
|
"37"
Jag tror att det kommer att stabilisera sig och bli lite lugnare under slutet av hösten. Det finns i dag enorma vinster som folk är rädda om och väljer sälj. När man skattat av dessa så ska man ju göra något med kapitalet och då, med en försiktigt uppåtgående börs, kommer pengarna tillbaks!
|
 |
Media
|
Boxarn
|
2007-08-16 19:43:57
|
|
|
Ibland funderar man över hur begåvade våra journalister är.
På DN:s internetversion kan man läsa följande sensationella formulering:
"Hur länge fortsätter raset? Pia Gripenberg, DN Ekonomi, vet."
|
 |
Re: Börsras
|
Boxarn
|
2007-08-16 19:39:36
|
|
|
Jag såg också de här siffrorna tidigare i dag och reagerade. Men om det här betyder att "lånehärvan" börjar få genomslag eller om siffrorna bara indikerar en allmän uppbromsning av den ekonomiska aktiviteten - som väl var på G redan innan de aktuella problemen? eller hur? - är jag inte mannen att svara på.
|
 |
Re: Börsras
|
sixten
|
2007-08-16 19:30:44
|
|
|
Någon som är makroekonomiskt bevandrad och kan reda ut vad den senaste statistiken från "Philly Fed" (se nedan) innebär för konjunkturen/börsen?
------------
NEW YORK: BÖRSER, RÄNTOR SJUNKER YTTERLIGARE EFTER PHILLY (Direkt) 2007-08-16 18:13
STOCKHOLM (Direkt) Marknadstemperaturen på onsdagen
sänktes ytterligare efter att den regionala centralbanken
"Philly Fed" publicerat sitt månatliga aktivitetsindex.
Huvudindexet föll till 0 i augusti, från 9,2 månaden
före. Väntat var 8,6 enligt Bloomberg News.
|
 |
Re: Börsras
|
Boxarn
|
2007-08-16 18:49:12
|
|
|
Trots alla försäkringar från de flesta förståsigpåare att de aktuella problemens inverkan på den reala ekonomin kommer att bli begränsad, så kan man långt ifrån utesluta att de får just denna inverkan. Det förefaller mig faktiskt något märkligt om inte de sjunkande fastighetspriserna och aktiekurserna skulle tära på konsumtionsviljan, och därmed få effekter som sprider sig till den övriga ekonomin.
De lugnande tongångarna är just lugnande tongångar. Men det finns andra röster som inte skräder orden. Vi kan få en nedåtgående och ond spiral.
Grundtipset får ändå bli att det repar sig. Och det kan också gå fort om/när det gör det.
Som glad amatör och med erfarenhet av att inte vara bra på att "tajma" så försöker jag mig inte på några spekulationsaffärer. Jag ligger kvar med mina innehav. Och har faktiskt till och med gått in med lite slantar i ett par fonder. Med betoningen på "lite"! Hade jag varit mera "kontant" än vad jag är så hade jag nog satsat lite hårdare. Jag tror nämligen - trots osäkerheten - att den som gör det kommer att på lång sikt göra mycket bra placeringar.
|
 |
Re: Börsras
|
37
|
2007-08-16 18:35:44
|
|
|
Jag skrev ett långt inlägg, och när jag skulle skicka det, gick strömmen. En transformator flög i luften igen. Inget ovanligt, men vad meningslöst det känns. :-(
Poike har fattat galoppen. Jag skall se om jag kan förtydliga det.
Jenkarna har klantat till det för sig på bostadsmarknaden, ungefär som i Sverige på 90-talet.
Krediterna dras in överallt, och DERAS börs rasar, men dom säljer ju även utländska aktier, så vi dras med i raset, trots att vi är oskyldiga (Denna gången.)
Mindra värde på banken/i portföljen/husvärde etc, så känner man sig fattigare, och handlar mindre, vilket minskar vinster, med ytterligare kursras som följd etc.
Dock är vi i Europa och Asien räddarna i nöden, för vi balanserar upp det en hel del, och det tar betydligt mindre tid att slicka såren då, så det är bara en fråga om när det ebbat ut. Under tiden byter stora kapital ägare som alltid vid stålbad. Skulder är till för att betalas, vilket ofta sker dyrt just vid kriser. Håll er skuldfria om ni kan.
Alltså är inte problemet större än 'ganska stort' i USA dividerat med Europa och Asien tillsammans.
|
 |
Galore
|
pinnen
|
2007-08-16 18:07:27
|
|
|
Är det någon som vet hur det går för Galore?
Jag satte en slant i det för ett tag sen men har inte hört ett skvatt!
Sist jag pratade med dom så pratade dom bara skit om Ellenbogen...
|
 |
Re: Börsras
|
37
|
2007-08-16 18:03:39
|
|
|
Phantom V har en kul strategi.
Först spelar han på börsens minsta bolag (Lightlab mm) och sedan förundras över den upp-och-nedgång som blev.
Visst, fiktiva pengar, och det gäller ju att vinna tävlingen, så det är ju just den typen som av aktier man vinner med, eller kommer sist.
Själv har jag torskat ca 180.000 i verkliga livet dom sista månaderna. Det svider hårt, men jag tror dom kommer tillbaka till stor del innan nyår. Se nästa inlägg.
|
 |
Re: Börsras
|
37
|
2007-08-16 17:58:03
|
|
|
Glyssner! "Ett tag till kan man nog vara med!"
Om det går ner mer menar du? Skall du hoppa av när det vänder upp? Skall du hoppa av, så bör du väl göra det nu, i så fall, och hoppas på att komma in billigare.
|
 |
Re: Börsras
|
Poike
|
2007-08-16 17:01:53
|
|
|
En stor del av mina investeringar har varit att teckna inför notering och sedan sälja ganska snabbt. Så jag har inga större noterade innehav.
Onoterade investeringar har jag bara gjort i bolag och värderingar jag tycker är fundamentalt bra, och ligger således kvar långsiktigt.
Jag köpte en bunt Mindark via Inoff i veckan för 70 kr styck.
Vad som händer med aktiemarknaden beror väl på i hur stor utsträckning amerikanerna drar ner på sin shopping, nu när de är svårare att låna på huset. Mest psykologiska faktorer, så det är svårt att avgöra hur det ska gå.
|
 |
Re: Börsras
|
Phantom V
|
2007-08-16 16:51:10
|
|
|
Jag tycker det ser ut som om större delen av detta året varit en total sågning av småbolagsaktier. Min känsla får stöd av utvecklingen i aktietävlingen som varit sämre än på många år (tror jag)
Själv har jag i tävlingen förlorat ca 275 000 kr sedan toppen, ett oerhört tapp...
|
 |
Re: Börsras
|
sixten
|
2007-08-16 16:34:53
|
|
|
För egen del är jag lite osäker på utvecklingen - många hävdar att börsen rent fundamentalt är lågt värderad men det beror givetvis på vad man tror om konjunkturen/bolagens vinstuveckling. Ju längre och djupare den senaste tidens finansiella oro går ju djupare spår sätter det på den reala ekonomin. Kanske är konjunkturen även "mogen" för en "andhämtning" efter en längre tids stark konjunktur?
Som sagt är jag osäker och har egentligen ingen stark uppfattning om vart börsen är på väg - för egen del behåller jag dock en försiktig profil men har tankat Resurs (för kursen 7.35 idag)...
|
 |
Köpa eller sälja?
|
glyssner
|
2007-08-16 15:10:38
|
|
|
Jag har köpt Morphic (-30%) och Transatlatic idag. För övrigt håller jag med 37:an, ett tag till kan man nog vara med!
|