 |
Skyllermarks
|
Yello
|
2008-02-19 18:26:59
|
|
|
Tack för länken.
Jag man undrar vart detta skall sluta.
Ett nytt miniVestas eller en KK.
Gillar deras Annonsoffensiv i DI och hos Aktiespararna mm.
Det skulle jag vilja se från mina andra bolag, Garcio t.ex
Är själv förundrad över Skyllermarks planer.
Hur skall detta gå till ?
|
 |
Re: Garcio Skulle startat med Bingo istället
|
Micha69
|
2008-02-19 07:31:14
|
|
|
"Nu blåser vi spararna - igen!
E24 har korat årets mest humoristiska prospekt. ”Clean tech-bolaget” Skyllermarks ska plocka in 14 miljoner för att leverera vindkraftverk värda 500 000 000 kronor. Men hittills har bolaget inte skruvat ihop så mycket som en liten bordsfläkt.
Skyllermarks, som under de senaste 3-4 åren har de plockat in pengar vid tre tillfällen, totalt 15 miljoner kronor, vill nu plocka in ytterligare 14 miljoner i en nyemission. Teckningstiden är förlängd till 27 februari.
Senare i vår vill bolaget enligt vd Stefan Skyllermark ta in ”ännu mer” pengar i samband med ännu en emission. Och då framför allt från Sydamerika där intresset för bolaget enligt vd:s egna uppgifter ”är mycket stort”.
Bolaget siktar på att lista sig på First North eller Aktietorget tidigast i vår, säger de till investerare.
På hemsidan har Skyllermarks publicerat en bild på en förort till Valparaiso i Chile. Där ska ett projekt pågå som ”innebär att det i en första etapp kommer att byggas 3.000 nya bostäder. De ska strömförsörjas av Skyllermarks vindkraftverk”, skriver bolaget på hemsidan.
Skyllermarks har nämligen fått en beställning från Chile på vindkraftverk till ett värde av en halv miljard kronor, säger bolaget när E24 ringer upp.
I prospektet skriver bolaget att 8 miljoner vindpumpar har installerats i USA sedan år 1860. Bolaget skriver: ”Om man därför gör en försiktig gissning och antar att 10 miljoner vindpumpar tillverkats och gör en teoretisk beräkning hur lång tid det skulle ta ett tillverka motsvarande mängd av Skyllermarks vindkraftverk.”
Enligt beräkningar i prospektet skulle det ta 1000 år och intäkten skulle bli drygt en halv miljard per år.
Det låter naturligtvis som en toppenidé att leverera vindkraftverk i en sådan omfattning. Problemet är bara att Skyllermarks inte har någon produktion, ja faktiskt inte har tillverkat ett enda vindkraftverk hittills.
Men Skyllermarks låter sig inte nedslås av en sådan liten detalj. Istället har man koncentrerat sig på en egen undersökning som visar att intresset för bolagets produkter är stort, ”Så stort att arbetet med att få fram tillräckligt med vindkraftverk troligen blir ett av de största problemen att lösa”. Och det tycks ju vara helt med sanningen överensstämmande.
Det ser onekligen ut att bli ett problem att få fram vindkraftverk. Men forskning och utveckling pågår tack och lov. Åtminstone enligt resultaträkningen.
I bokslutet för 2006 framgår att omsättningen uppgick till 7,2 miljoner, men över hälften, 4 miljoner, utgörs av aktiverade kostnader för egen räkning. Enligt vad bolaget skriver i rapporten utgörs dessa av ”forsknings- och utvecklingskostnader”. 2006 års resultat uppgick till minus 3 miljoner och resultatet för perioden januari till augusti 2007 uppgick till minus 4 miljoner.
I omsättningssiffrorna för 2005 utgörs tre fjärdedelar av den totala omsättningen av aktiverade ”forsknings- och utvecklingskostnader”.
Den ”omsättning” som inte kommer från ”aktiverade kostnader” kommer huvudsakligen från kablar, kopplingar och mätare till begagnade båtar.
I prospektet finns också många fina bilder. En bild visar sannolikt Skyllerman själv vid motorvägen i Haninge. Där planerar Skyllermark enligt prospektet att placera ett eller flera av sina ännu inte ihopskruvade vindkraftverk. ”Det blåser ganska bra och det är ett fantastiskt skyltläge”, skriver bolaget.
En annan bild visar en vindpump från Mallorca. ”Man kan se gamla och nya vindpumpar när man är ute och reser”, förklarar man i prospektet. Och det är ju helt sant.
I dagsläget kostar en aktie 2,5 kronor. Och i ett brev till potentiella investerare daterat den 29 september ifjol förklarar bolaget att det är bäst att passa på. För ”senare kommer en ny möjlighet också att uppstå, i och med att en nyemission kommer att genomföras med Thenberg & Kinde. Tidpunkten kommer att sammanfalla med introduktionen på First North och är planerad till januari. Vid den nyemissionen kommer aktierna troligen att säljas för 6 kr/aktie”.
Alltså betydligt dyrare.
E24 vill slutligen rekommendera läsning av prospektet. Det här är humor på hög nivå.
OBS: Thenberg & Kinde har ingenting med Skyllermarks att göra.
Annelie Östlund"
|
 |
Garcio Skulle startat med Bingo istället
|
Yello
|
2008-02-18 22:42:46
|
|
|
Nämdes vid första emissionen att man kanske skulle satsa på Bingo också.
Nu är det väldigt poppis med Bingo.
Men vi får väl hoppas att den samarbetspartners som nämdes vid senaste emissionen bli verklighet så att Poker kommer igång på allvar.
Är frågade till att man inte har sett någon reklam för emissonen.
Annat är det med Skyllermarks, de syns lite överallt men så har de också det mesta av sin emission i hamn
|
 |
Fortnox i nytt samarbete
|
$Henrik$
|
2008-02-18 15:06:34
|
|
|
FORTNOX: HORWATH SVERIGE I SAMARBETE MED FORTNOX KRING INTERNETBASERADE PROGRAM
(NGM: FNOX MTF)
"Horwath Sverige, som ingår i en av världens största revisionsorganisationer, har tecknat avtal med Fortnox om att använda Fortnox internetbaserade program för sina kunders administration.
Horwath International består av 110 självständiga företag verksamma i 400 kontor runt om i världen. I Sverige representeras Horwath av 11 självständiga revisionsbyråer på 10 orter i södra Sverige. Deras kunder är av tradition främst familjeföretag, entreprenörer och ägarledda företag inom de flesta branscher.
- Vår strävan är att förenkla administrationen för våra kunder, och tillgodose deras krav på effektivitet och kompetens. Med Fortnox internetbaserade program kan vi erbjuda dem ett modernt och effektivt samarbete, där både kund och konsult eller revisor hela tiden har omedelbar tillgång till samma information säger Christer Asplund, styrelseledamot i Horwath Sverige På detta sätt slipper både vi och kunden fundera på programinstallationer och säkerhetskopiering, och vi behöver inte längre skicka filer eller rapporter till våra kunder. Nu samarbetar vi istället direkt med varandra via internet i Fortnox program.
Jens Collskog, försäljningschef på Fortnox kommenterar avtalet med Horwath Sverige:
- Det innebär att alla byråer inom Horwath Sverige också blir Fortnox Byråpartner,. Avtalet är ytterligare ett exempel på att vår lösning med internetbaserade program till låga priser är mycket attraktivt för redovisnings- och revisionsbyråer och dess kunder.
- Idag är drygt 700 redovisningskonsulter och revisorer i Sverige Fortnox Byråpartner, vilket innebär att de använder Fortnox program för kunders administration.
För mer information kontakta
Christer Asplund, styrelseledamot Horwath Sverige, 0706-27 48 47.
Jens Collskog, försäljningschef Fortnox AB, 0733-63 23 00.
Fortnox är ett svenskt företag som levererar internetbaserade program för bland annat bokföring, fakturering, CRM och Webbshop. Programmen kan nås från internetanslutna PC eller Mac över hela världen. Kunden betalar en låg abonnemangsavgift från 39 kronor per månad. Fortnox är listat på NGM Nordic MTF."
När tror ni Fortnox börjar visa vinst? Själv tror jag sista kvartalet i år eller första kvartalet nästa år.
|
 |
Derank-Cupen (resultat)
|
kapsylen
|
2008-02-15 21:25:14
|
|
|
1__ Fladder Dominator__ 1__ 100
3__ Mr Rockefeller__ 2__ 134
5__ Krillekillen__ 3__ 138
3__ yachtchief__ 4__ 189
4__ NEO__ 5__ 196
19__ Poike__ 6__ 206
7__ $Henrik$__ 7__ 214
6__ Mr Pelton__ 8__ 223
8__ RiKiTiKiTaWi__ 10__ 232
11__ Boxarn__ 10__ 232
12__ Kylis__ 11__ 244
10__ Kapsylen__ 12__ 246
13__ Phantom V__ 13__ 252
26__ Glyssner__ 15__ 258
9__ Steget Före__ 15__ 258
24__ Joje__ 16__ 259
16__ 37__ 17__ 260
15__ Per Werse'n__ 18__ 262
17__ TRUBBI__ 19__ 269
25__ Ungtuppen__ 20__ 283
18__ Njurunda__ 22__ 309
14__ Turnarounden__ 22__ 327
22__ Sixten__ 23__ 328
24__ Liatris AC__ 24__ 330
20__ EllaK__ 25__ 352
22__ Hpd__ 26__ 365
27__ Axel5__ 27__ 386
28__ Aktiepohlman__ 28__ 434
|
 |
komentarer till listan
|
Joje
|
2008-02-15 21:10:33
|
|
|
1. Felet kvarstår i min hanterare? Vet inte varför
2. Cisl är inte noterad någonstans just nu. Därför kommer inte dom att noteras på min lista heller! Men om jag eller ni upptäcker vart dom blir noterade och min samt kapsylens hanterare kan hantera Cisl så har jag och kapsylen kommit överens att dom som har denna aktie kommer att få tillbaka den "hoppas att ni kan meddela oss om det"
Cisl håller på att söka alternativ marknadsplats men jag tror inte att dom kommer att lyckas hitta någon större lista så chansen att Cisl kommer tillbaka anser jag som små. Med vänlig hälsning joje
|
 |
derank 2008
|
Joje
|
2008-02-15 21:03:27
|
|
|
1 Phantom_V_________ 156 125 kr
2 Mr_Rockefeller______ 118 107 kr
3 Fladder_Dominator__ 116 271 kr
4 Krillekillen__________ 113 220 kr
5 NEO________________ 108 332 kr
6 yachtchief__________ 107 226 kr
7 Mr_Pelton__________ 106 382 kr
8 Poike______________ 104 447 kr
9 Boxarn_____________ 104 111 kr
10 $Henrik$___________ 104 061 kr
11 RiKiTiKiTaWi________ 102 355 kr
12 KYLIS______________ 101 703 kr
13 37_________________ 101 004 kr
14 Kapsylen___________ 100 959 kr
15 Per_wersén_________ 99 774 kr
16 Steget_Före________ 99 619 kr
17 Joje________________ 97 673 kr
18 TRUBBI____________ 97 640 kr
19 Glyssner____________ 97 218 kr
20 Ungtuppen_________ 94 741 kr
21 Njurunda___________ 93 945 kr
22 Sixten_____________ 93 024 kr
23 Turnarounden______ 92 329 kr
24 Liatris_AC__________ 91 472 kr
25 Aktiepohlman_______ 80 819 kr
26 Axel5______________ 79 841 kr
27 EllaK_______________ 75 032 kr
28 Hpd________________ 74 018 kr
|
 |
Re: Whiteshark - årets raket?
|
Neo
|
2008-02-15 07:27:32
|
|
|
Jag tror det är få som inser det, men att Tomtar säljer till 14 länder är en jättesuccé. Potentiellt en av de riktigt stora svenska filmframgångarna någonsin. Jag blir inte förvånad om WS 10-dubblas i år, oavsett hur oseriöst det låter.
|
 |
Affärsvärlden - småbolag
|
Boxarn
|
2008-02-14 20:48:16
|
|
|
Afv startar digital tidning - Small Cap. Distribueras via e-post varje fredag. Afv:s prenumeranter får tidningen. Men det går också bra att prenumerera på den separat.
Om någon är prenumerant så får denne gärna delge oss andra vad som står där.
|
 |
Re: Varför blir jag inte fårvånad
|
HPD
|
2008-02-14 18:22:01
|
|
|
Bestrider han att det faktiskt stod så på deras sida? waybackmachine säger iaf annat
http://web.archive.org/web/20060115185939/www.kspi.se/om_vola.htm
|
 |
Varför blir jag inte fårvånad
|
KYLIS
|
2008-02-14 14:42:47
|
|
|
Anklagas för att ha "spelat bort" miljonbelopp
Uppdaterad 2008-02-14 13:27
Tre stora privata aktiesparklubbar kan ha förlorat allt sitt kapital i börsturbulensen och 50 miljoner kronor kan ha gått upp i rök, enligt uppgifter till di.se. Många medlemmar riskerar nu att ha förlorat pengar utan att veta om det. Bakom aktiesparklubbarna står Jarmo Spiik, känd som delägare i det havererade fondbolaget Kullberg & Spiik.
Enligt flera samstämmiga uppgifter till di.se kan tre aktiesparklubbar som administreras av KSPI Kapitalförvaltning, med vd:n och styrelseledamoten Jarmo Spiik, ha förlorat allt kapital genom spekulationer som slog fel. Det är högriskklubbarna Theta och Vega och klubben Delta som har en medelhög risk.
di.se
Jarmo Spiik polisanmäld [I dag]
Klubbarna är "stängda" för allmänheten. För att spara i någon av klubbarna krävs en rekommendation från någon annan medlem.
Orsaken till kraschen är, enligt en av di.se:s källor, missbedömningar under en kaotisk börsdag i mitten av januari. Felaktiga derivatpositioner ledde till att banken hörde av sig och begärde att positionerna skulle stängas och optionerna blev värdelösa. Källan säger sig ha fått informationen av Jarmo Spiik, som dock förnekar uppgiften.
"Då var spelet över. Han (Jarmo Spiik) hade spelat bort 50 Mkr av släkt och vänner", säger medlemmen.
I dag är han upprörd och förtvivlad.
"Vad i helsike håller han på med? Han kan inte spela med hela kapitalet. Man ska inte kunna förlora allt på ett bräde", säger mannen som nu är rädd att han har förlorat 500.000 kronor.
Men Jarmo Spiik dementerar i ett mejl till di.se att 50 Mkr ska ha försvunnit.
"Din uppgiftslämnare har fel, jag har inte sagt något sådan som du beskriver", skriver han.
På aktieklubbens sajt finns följande information att läsa.
"Händelser av extraordinär karaktär har inträffat på marknaden och i klubbarnas förvaltning. Klubbarna med högriskinriktning har drabbats mycket hårt i turbulensen den senaste tiden."
Informationen åtföljs med en uppmaning att mejla för den som önskar kontakt och mer information.
I samband med att fondbolaget Kullberg & Spiik förlorade sitt tillstånd i början av 2006 utredde FI om KSPI låg under deras tillsyn. Di.se har tagit del av information som utväxlades.
På utdrag från KSPI Kapitalförvaltnings sajt från tillfället går det att läsa att "om värdet på andelarna i klubbarna skulle minska med 25 procent under en enskild månad kommer positionerna snarast möjligt att neutraliseras och medlemmarna att meddelas via hemsidan."
"Många har uppfattat det som att man maximalt kan förlora 25 procent", säger medlemmen.
Någon sådan information finns emellertid inte på aktiesparklubbens sajt idag och informationen bestrids av Jarmo Spiik.
Enligt Finansinspektionens uppgifter från i början av januari 2006 hade klubbarna "flera hundra medlemmar och ett förvaltat kapital på omkring 100 Mkr". Dispyten med Finansinspektionen avskräckte en del sparare och vid årsskiftet var det insatta kapitalet något mindre, mellan 50 och 80 Mkr, enligt di.ses källor.
Antalet medlemmar är idag mindre, enligt mejl från Jarmo Spiik till di.se där han samtidigt skriver att också summan är felaktig. Men han specificerar sig inte närmare.
Jarmo Spiik har kommenterat artikeln per mejl, men han har inte velat ställa upp på intervju.
|
 |
Re: Whiteshark - årets raket?
|
swedshare
|
2008-02-14 13:31:49
|
|
|
Oj det var inte dåligt. Blir en "skoj" krydda i portföljen, de är ju trots allt ganska svårvärderade än så länge :)
|
 |
Whiteshark - årets raket?
|
Neo
|
2008-02-14 13:03:26
|
|
|
Vi är många som tror hårt på WS. Idag kom riktigt roliga besked. Gnomes & Trolls är såld till 14 länder nu.
|
 |
Aqeri, rapporten
|
polarn
|
2008-02-14 09:51:57
|
|
|
Bokslutskommuniké januari-december 2007
Aqeri-koncernen redovisar kraftig tillväxt och stark resultatförbättring för 2007
• För helåret uppgick nettoomsättningen till MSEK 86,1 (46,0*). Nettoomsättningen det fjärde kvartalet uppgick till MSEK 19,5 (10,3*).
• Rörelseresultatet för helåret blev 1,8 (-7,3*) och för kvartalet MSEK –1,9 (-3,4*).
• Årets resultat efter skatt vändes till en vinst om MSEK 0,5 (-5,5*) eller 0,02 (-0,20*) kronor per aktie. För kvartalet uppgick resultatet efter skatt till MSEK -1,7 (-2,6*) eller -0,06 (-0,09*) kronor per aktie.
• Rörelsens kassaflöde uppgick för helåret till MSEK –4,9 (-9,2*) eller –0,17 (-0,34*) kronor per aktie. Under årets sista kvartal var rörelsens kassaflöde positivt, MSEK 3,2 (-1,8*) eller 0,11 (-0,06*) kronor per aktie.
• Soliditeten vid periodens slut uppgick till 57% (60%).
• Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2007.
Vid en extra bolagsstämma den 12 december 2007 bytte moderbolaget PCQT namn till Aqeri Holding AB (publ). Samtidigt bytte dotterbolaget Propac namn till Aqeri AB.
|
 |
Re: PV Enterprise
|
Boxarn
|
2008-02-14 00:13:48
|
|
|
Tack för infon!
|
 |
Re: PV Enterprise
|
kapsylen
|
2008-02-13 22:43:19
|
|
|
http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp?article=26960 Kollade dåligt datumet när det var skrivet. Hade alldeles för brottom när jag skulle hjälpa till.
Kylis har som vanligt bättre koll än vad jag har...
|
 |
Re: PV Enterprise
|
kapsylen
|
2008-02-13 22:36:27
|
|
|
Om du menar teckningskursen i december så var den 7:60 kr
|
 |
Re: PV Enterprise
|
KYLIS
|
2008-02-13 22:36:11
|
|
|
Avsåg du pris vid noteringen 2006 så gällde då detta.
http://www.pv-enterprise.com/pv/document/PV-Enterprise_Pressrelease_061108.pdf
|
 |
Re: PV Enterprise
|
KYLIS
|
2008-02-13 22:32:54
|
|
|
PV Enterprise: Säkerhetsställer ca 50 mkr i nyemission
2007-10-25 19:26:36 (Nyhetsbyrån Direkt)
Styrelsen i PV Enterprise har
beslutat att utnyttja det emissionsbemyndigande som styrelsen
fick vid PV Enterprise extra bolagsstämma i oktober i år. Det
framgår av ett pressmeddelande.
Emissionen som består av omkring 620.000 aktier är
riktad till Nordea och emissionskursen är satt till 81 kronor
per aktie. Det innebär att emissionen kommer att tillföra
bolaget omkring 50 miljoner kronor, skriver PV Enterprise i
pressmeddelandet./MO
|
 |
PV Enterprise
|
Boxarn
|
2008-02-13 21:17:32
|
|
|
Någon som kan upplysa om vilken emissionskursen var?
|
 |
Re: SVD:s granskning av småbolag
|
Boxarn
|
2008-02-13 21:09:27
|
|
|
Artiklarna är borttagna. Jag kommer inte i detalj ihåg vad man skrev, annat än att det var nedlåtande.
|
 |
Re: SVD:s granskning av småbolag
|
DuncansJourney
|
2008-02-13 15:49:42
|
|
|
Boxarn,
Vad och var skriver SvD om Runaware?
Jag kan i alla fall berätta att emissionen (efter förlängning) blev övertecknad. Knappt hälften tecknades av institutioner.
|
 |
Re: SVD:s granskning av småbolag
|
kapsylen
|
2008-02-13 00:23:54
|
|
|
http://www.affarsvarlden.se/art/202622
Efter ha läst om CISL-gruppen kan man inte annat än att bli upprörd.
Det sägs att brott inte lönar sej.
Efter det jag har läst artikeln, får jag nog ändra mej...
Granskningen är välkommen men för många kommer den tyvärr för sent..
|
 |
Re: SVD:s granskning av småbolag
|
Phantom V
|
2008-02-12 22:32:38
|
|
|
I övrigt så håller jag med dig, Boxarn, om att granskningar är välkomna. Men det är viktigt att de görs nyanserat och sansat, och så är inte alltid fallet. Just nu verkar det ha gått mode i att "krossa" småbolag, och kvaliteten på granskningarna lämnar ofta en hel del mer att önska.
|
 |
Re: SVD:s granskning av småbolag
|
Phantom V
|
2008-02-12 22:27:23
|
|
|
"Linear: Emissionen till styrelse och ledning fulltecknad
På den extra bolagsstämman tisdagen den 11 december beslutades att ge styrelse och ledande befattningshavare rätt att teckna högst 150 000 B-aktier till kursen 1,60 kr/aktie.
Styrelse och ledning har valt att utnyttja denna rätt och har tecknat 150 000 B-aktier. Bolaget kommer med detta tillföras 240 000 kronor i kapital och aktiekapitalet kommer att öka med 45 000 kronor.
Styrelsen vidhåller sina tidigare planer på att genomföra emission med företräde för befintliga aktieägare. Denna emissionen kommer genomföras efter årsskiftet."
Saxat från AT
|
 |
SVD:s granskning av småbolag
|
Boxarn
|
2008-02-12 19:25:08
|
|
|
Det enda jag vet om Linear är att företaget säljer ridutrustning. Så jag kan inte uttala mig i det fallet. Dock bör påpekas att det faktum att personer bakom företaget och i dess ledning tecknar sig i emissionen inte nödvändigtvis innebär att man skjuter till en enda krona. Det kan rör sig om kvittningar av löner, styrelse- och/eller konsultarvoden. Rimligheten i dessa kan ifrågasättas. När det handlar om ett fåtal personer, nära lierade med varandra, så kan man heller inte vara säker på det inte rör sig om fingerade konsulttjänster. Jag misstänker att sådant förekommit och förekommer. Information om att "ledande" personer tecknat sig kan misstänkas enbart ha till syfte att locka mindre investerare att teckna sig.
Men kanske Linear är ett utmärkt företag med en ljus framtid. Vad vet jag?
Av de företag som SVD skriver om har jag läst "prospekten" för Digital PS, DigitalWebbMedia och Runaware. De två förstnämnda ger på mig intryck att vara rena skojarbolagen. När det gäller Runaware var jag visserligen kritisk men tyckte ändå inte företaget var helt ointressant. Jag deklarerade emellertid att jag avstod teckning.
Jag anser att SVD:s granskningar är mycket välkomna. Det har varit alltför många lycksökare och skojare som lockat och lurat småsparare att ställa upp med kapital till mer eller mindre obskyra affärskoncept. I en del fall torde själva konceptet från initiativtagarnas sida inte ha varit att i enlighet med det presenterade konceptet utveckla ett framgångsrikt företag, utan just att med hjälp av förespeglingar enbart berika sig själva.
För oss som är intresserade av mindre företag finns det all anledning att vara uppmärksam på det här fenomenet.
|
 |
MyScoop i nytt samarbete!
|
Phantom V
|
2008-02-12 16:27:17
|
|
|
"MyScoop: MyScoop och Locago visar upp geopositionerade foto- och videotjänster på Mobile World, Barcelona
MyScoop International AB medverkar i det pilotprojekt som Locago under våren kör tillsammans med utvalda innehållspartners för positioneringstjänster i mobilen. I piloten kommer MyScoops sökbara foto- och videotjänster för communities att användas tillsammans med Eniro, som är Nordens största sökföretag samt TeliaSoneras HomeRun wifi hotspots.
- MyScoop verkar för att alla skall kunna ta tillvara, använda och dela med sig av sina egna foton och filmer. Pilotprojektet med Locago stödjer detta och skapar en ny nytta genom att visa upp eget och publikt foto- och filmmaterial geografiskt, säger Johan Rosenlind, VD MyScoop.
- Vi är glada över samarbetet med starka innehållsleverantörer som MyScoop för att visa hur vårt system för positionering på kartor kan hitta nya användningsområden, säger Patric Nordström, VD Idevio
Pilotprojektet beräknas pågå under våren 2008 men premiärvisas på Mobile World Congress i Barcelona 11-14 februari 2008."
Ovanstående saxat från Aktietorget.
|
 |
Re: Linear....
|
Phantom V
|
2008-02-12 15:56:46
|
|
|
Jag håller med dig swedshare. Jag hittade förresten en hel del ytterligare sågningar av småbolag på samma sida(E24). Jag har dock ingen koll på dessa bolag, och vet inte om dessa sågningar var befogade eller ej.
Jag kan tillägga att jag chanstecknat i Linears emission, som tydligen fortfarande inte är fulltecknad.
|
 |
Re: Linear....
|
swedshare
|
2008-02-12 14:32:34
|
|
|
Det har blivit poppis senaste året att halshugga bolag i pressen. Det ger så klart många läsare och uppmärksamhet. Synd bara att journalisterna inte är så duktiga på ekonomi i alla lägen...
|
 |
Linear....
|
Phantom V
|
2008-02-12 12:58:20
|
|
|
...sågas i gårdagens E24 där man kallar det hela emissionsupplägget hästskojeri.
Det nämns ingenting i artikeln om att styrelse och VD själv tecknade aktier för ett par månader sedan till en betydligt högre kurs än nuvarande emissionskurs. Det nämns heller ingenting om att bolagets värdering före emissionspengar är under 2,5 miljoner. Visst är bolagets ekonomiska situation dålig, men jag tycker fortfarande att det är för tidigt att räkna ut Linear.
Intressant också att E24 väljer att ge sig på ett litet bolag som värderar sig mycket sansat. Det finns ju, som diskuterats här tidigare, bolag som sätter en 20-50 ggr högre värdering på sig själva, trots att man i princip befinner sig i en liknande situation som Linear gör idag.
|
 |
Aqeri, rapport på torsdag
|
polarn
|
2008-02-12 11:05:06
|
|
|
Aqeri kommer med en intressant rapport på torsdag. Det är inte själva bokslut resultatet som kan få kursen att ta fart utan vad som sägs om framtiden i Bangalore i Indien. Bakgrunden är att Aqeri håller på att starta ett bolag Bangalore, för både tillverkning och försäljning. ”Marknaden för vår typ av produkter är beräknad till ca 1 miljard SEK per år och med en årlig ökning på ca 20 procent” säger Claes Israelsson, VD och koncernchef för PCQT AB. ”Erfarenheter från leveranser de senaste fyra åren visar att våra produkter är tekniskt mycket konkurrenskraftiga på den indiska marknaden. Nu får vi ner tillverkningskostnaderna och får dessutom indiskt ursprung på produkterna, vilket politiskt möjliggör stora volymorder” avslutar Israelsson.
se www.pcqt.se labeln "PCQT koncernen till Indien". För ett år sen fick Aqeri en initial order från indiska försvaret. Man vet att just på utrustning för extrema förhållanden som avser produkter anpassade för att tåla bland annat vibrationer, orena/rena miljöer, EMC/EMI och varierande klimatförhållanden,dvs bla komunikationutrustn. terminaler osv
behövs av i försvarsmakten i Indien till ett värde på hundratals miljoner SEK.
|
 |
Re: Micro Systemation (MSAB)
|
Boxarn
|
2008-02-11 17:20:22
|
|
|
Skoj att du dök upp igen! Vi kanske får anledning att då och då gå några lätta sparringronder mot varandra när det dyker upp företag/aktier av gemensamt intresse.
|
 |
Re: Micro Systemation (MSAB)
|
Jimmie_AktieNET
|
2008-02-11 15:48:15
|
|
|
Boxarn, jag är imponerad av ditt minne, visst var jag i Australien och gjorde examensarbete och visst är det här samma signatur Jimmie (vars lösenord jag inte har kvar) som skrev här på derank, och även VCW, under de goda åren 98 - 00. På grund av tidsbrist och den sandlåda som VCW utvecklades till så blev det mest sporadiska inlägg därefter. Dessutom bodde jag i Japan i några år och följde inte då börsen på samma sätt som förr.
I somras, trots mindre tid än någonsin då jag blivit pappa, så tog jag i alla fall upp bollen igen och startade "bloggen" AktieNET.se där jag funnit det lite mer motiverande att skriva.
Huvudsyftet med bloggen är dock ganska egoistiskt då min tanke är främst att jag själv ska ha nytta av den. Genom att skapa ett arkiv med tankar och ideer där jag sedan lätt kan gå tillbaka och se vad jag egentligen trodde och tänkte och fundera över varför det inte blev så. En del inlägg i rent informerande syfte blir det förstås också.
Tack för dina mycket smickrande ord, jag kände helt plötsligt ett ansvar för att hålla uppe nivån på bloggen, något som jag känner jag inte alltid lyckas med då jag helt enkelt inte hinner ägna den tid som jag skulle behöva, och ibland postar saker som är ganska meningslösa.
Jag får i alla fall passa på att returnera smickret, för en stor anledning till att jag har fortsatt läsa derank är dina inlägg Boxarn!
Till sist kan jag meddela att min kompis, låt oss kalla honom Fredrik, meddelar att han köpt ett par poster i MSAB. Tyvärr har vi (han håller själv med om detta, så det är inte bara jag som är dryg här) så har vi tidigare sett ett mycket tydligt samband i att hans intåg i ett bolag utlöser en kraftig nedgång.
|
 |
Re: Micro Systemation (MSAB)
|
Boxarn
|
2008-02-11 14:48:15
|
|
|
Jag kan inte hitta uppgiften. Men är helt klart är att aktiekursen tidigare var uppe på högre nivåer jämfört med för närvarande.
Du "maroon" ska emellertid ha "credit" för att du upplyst andra under den remarkabla uppgången. Jag är dock inte säker på att du upptäckte företaget/aktien tidigare än vad jag gjorde. Kanske du gjorde det. Men jag är nöjd med min ingångskurs på ganska så exakt kronan.
|
 |
Re: Micro Systemation (MSAB)
|
maroon
|
2008-02-11 14:41:29
|
|
|
sök och kolla aktiekurs när jag skrev här !
vill ej bråka men det är lätt att ha rätt i efterhand.
mvh
|
 |
Re: Visste ni...
|
Boxarn
|
2008-02-11 14:37:37
|
|
|
Drygt en halv miljard, närmare bestämt!
|
 |
Visste ni...
|
Boxarn
|
2008-02-11 14:32:53
|
|
|
...att Kina har fler mobiltelefonabonnemang än hela Europa?
|
 |
Re: Micro Systemation (MSAB)
|
Boxarn
|
2008-02-11 14:31:13
|
|
|
Nej, "maroon"! Jag anser inte att mina skriverier om företaget har förändrats. Jag har varit pssitiv till företaget under en lång tid. Vad jag vänder mig emot är att man vid "beröm" av ett företag och en aktie inte tar med vad som kan tala emot företaget och aktien. När det för övrigt gäller aktien så undrar jag om den verkligen stigit sedan vi hade våra "skärmytslingar".
|
 |
Re: Micro Systemation (MSAB)
|
Boxarn
|
2008-02-11 14:26:10
|
|
|
Jag ÄR tydligen lite gaggig. Jag ser nu att "Jimmie" faktiskt hade med adressen till sin blogg i sitt inlägg.
|
 |
Re: Micro Systemation (MSAB)
|
maroon
|
2008-02-11 14:24:08
|
|
|
Nu är det andra skriverier här om Msab än förut du minns väl vad jag skrev förut här ? boxarn? ;-)
mvh
|