 |
Derank 2010
|
Joje
|
2010-08-13 21:51:03
|
|
|
1 Swedshare_______ 172 180 kr
2 Mr Rockefellers__ 126 044 kr
3 Semper Fi______ 116 429 kr
4 EllaK____________ 109 534 kr
5 Sniparn________ 108 605 kr
6 Boxarn__________ 106 027 kr
7 Njurunda____________ 103 587 kr
8 Joje_____________ 102 366 kr
9 Per Wersén______ 101 122 kr
10 Micha69_________ 96 907 kr
11 Kapsylen________ 91 173 kr
12 Toby__________ 89 313 kr
13 Poike___________ 88 576 kr
14 37_________ 82 195 kr
15 Jugge___________ 74 730 kr
16 Glyssner_________ 73 317 kr
17 Phantom V_______ 62 821 kr
|
 |
Inoff
|
Micha69
|
2010-08-11 07:48:06
|
|
|
Ibland blir det lite löjligt på Inoff. En person har lagt ut 1 500 st aktier i Euroland till försäljning för priset 14.75 per aktie (för övrigt det högsta säljpriset som ligger ute). Samma person har sedan lagt en köp på samma antal för 11. Vad är det med det då? Jo, det ligger redan en sälj på 1 800 aktier för 7 kr...:-)
|
 |
Re: >glyssner
|
glyssner
|
2010-08-08 12:18:12
|
|
|
Ja, det har varit ett dystert år eftersom jag även i verkligheten ligger tungt i Creative Antibiotics. Jag tecknade en ordentlig hög aktier vid senaste NE. Men är det något man fått lära sig under åren så är det att vänta om det är något man tror på.
|
 |
Cupen (Resultat)
|
kapsylen
|
2010-08-07 17:55:25
|
|
|
1 __ Swedshare __ 94
2 __ EllaK __ 100
3 __ Sniparn __ 110
4 __ Mr Rockefeller __ 121
6 __ Joje __ 148
6 __ Njurunda __ 148
7 __ Per Wersen __ 150
8 __ Micha69 __ 169
9 __ Boxarn __ 182
10 __ Semper Fi __ 185
11 __ Kapsylen __ 193
12 __ Toby __ 202
13 __ Poike __ 211
14 __ 37 __ 224
15 __ PhantomV __ 227
16 __ Jugge __ 235
17 __ Glyssner __ 264
|
 |
>glyssner
|
Joje
|
2010-08-07 16:41:56
|
|
|
jag ser att du har börjat att röra på dig nu har du bara 15 kvar ;-)
|
 |
derank 2010
|
Joje
|
2010-08-07 16:40:05
|
|
|
1 Swedshare_______ 166 738 kr
2 Mr Rockefellers__ 130 924 kr
3 Sniparn________ 115 402 kr
4 Semper Fi______ 113 967 kr
5 EllaK____________ 112 917 kr
6 Boxarn__________ 109 164 kr
7 Njurunda____________ 107 126 kr
8 Joje_____________ 103 926 kr
9 Per Wersén______ 103 412 kr
10 Micha69_________ 96 428 kr
11 Kapsylen________ 92 745 kr
12 Toby__________ 88 753 kr
13 Poike___________ 81 695 kr
14 37_________ 80 770 kr
15 Jugge___________ 77 909 kr
16 Glyssner_________ 72 929 kr
17 Phantom V_______ 72 892 kr
|
 |
derank 2010
|
Joje
|
2010-08-07 16:39:49
|
|
|
1 Swedshare_______ 166 738 kr
2 Mr Rockefellers__ 130 924 kr
3 Sniparn________ 115 402 kr
4 Semper Fi______ 113 967 kr
5 EllaK____________ 112 917 kr
6 Boxarn__________ 109 164 kr
7 Njurunda____________ 107 126 kr
8 Joje_____________ 103 926 kr
9 Per Wersén______ 103 412 kr
10 Micha69_________ 96 428 kr
11 Kapsylen________ 92 745 kr
12 Toby__________ 88 753 kr
13 Poike___________ 81 695 kr
14 37_________ 80 770 kr
15 Jugge___________ 77 909 kr
16 Glyssner_________ 72 929 kr
17 Phantom V_______ 72 892 kr
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Sulan
|
2010-08-01 21:43:33
|
|
|
Med tanke på att målsättningen är att nå ett resultat efter skatt för 2010 som överstiger 7 miljoner så är det naturligtvis en smärre katastrof att bara nå 0,7 under q2.
Du kommer nästan garanterat att få fel i dina kvartalsgissningar. Q4 är ett oerhört mycket starkare kvartal än q3.
Q1 och q4 är bolagets bästa kvartal. Jag skulle gissa på att resultatet för q4 kanske kan bli dubbelt så stort som för q3 under förutsättning att man inte gör några större nedskrivningar.
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Joje
|
2010-08-01 16:38:20
|
|
|
Jag tackar för dina komentarer jag hoppas förståss att jag får rätt men den som lever får se
Däremot kan jag inte förstå varför du tycker att kvartal 2 var så dåligt?
Kvartal 2 är deras svagaste kvartal med en vinst på 0,7 miljoner "på ett svagt kvartal" är inte dåligt på ett bolag med tottal värde på 23 miljoner
Självklart tror jag på högre vinst än 0,7 de sista kvartalen jag gissar på k3 på 1,4 och k4 på runt 1
Men vi får se men tack för dina synpunkter.
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Sulan
|
2010-08-01 15:38:06
|
|
|
Visst anställdes personal under förra året, men det förklarar på intet sätt det klena resultatet under q2, snarare tvärtom. Det är en del kostnader när personalen är nyanställd och det dröjer att tag innan en nyanställd drar in samma intäkter som en rutinerad säljare, men den personal som nyanställdes förra året är nu intrimmad så det finns inget sådant att skylla på.
Jag håller med om att man kan tjäna bra med pengar på att ha en snabb omsättningshastighet. Dock så är marginalerna på guldhandeln långt under 4% som du har i ditt exempel.
Du kommer knappast att få se ett p/e-tal uppåt 10 under åtskillig tid.
Med tanke på den osäkerhet som råder skulle det förvåna om inte p/e-talet vid årets slut kommer att ligga på 5-7.
Bolaget har hittills i år tjänat ca 2,1 miljoner efter skatt och skulle man nå 0-resultat för andra halvåret skulle p/e-talet hamna på ca 10 med dagens kurs. Men marknaden skulle aldrig värdera bolaget till det, man skulle fokusera på de kvartalen som gav 0 i resultat och befara att det är en bestående trend. För att aktiekursen ska stiga krävs högre vinster och stabilare vinster i bolaget. Det är även det enda som skulle kunna få p/e-talet att stiga. Högre och stabilare vinster ger ökat förtroende och leder även till ökad värdering.
Detta får även bli min sista kommentar om bolaget.
Lycka till!
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Joje
|
2010-08-01 14:53:57
|
|
|
Nu tror jag att det blev missförstånd.
Under mitten av 2009 anstäldes nya säljare det vi ser nu är ökad omsättning + ökad kostnad PGA det den stora vinsten var 2009 jan som drog upp hela 2009 års resultat.
Omsättningen på guld är väldigt intresant PGA en hög stadig omsättning med lägre vinst än som smyckes försäljningen ger det bådar gott för att bolaget kan överleva eventuella lågkonjukturer som dom flästa vet är handel av guld relativt säkert vid lågkonjuktur + även vid högkonjuktur.
En vara som man inte behöver ha länge på lager som omsätts snabbt behöver inte ha så stor rörelsemarginal så 4% är lågt men inte så faligt
Ett exempel om man har en miljon som köps och säljs för men man hinner göra det 6 gånger på ett år då blir den årliga vintsen på arbetat kapital 26,5% det låter bättre medans smycken som omsätts mindre kan ligga på 15 % i rörelsemarginal men när man inte omsätter hela lagret under ett år då kanske detta bara kommer upp på 20% om man räknar på samma sätt.
Kostnaden för personal kan ha gått ner pga många tar ut semester just under slutet på K2 och även slutet på K3
och jag tycker att bolaget redovisar utan att tala om siffror på hur vida vilka avdelningar går till exempel på denna
http://www.aktietorget.se/pressdocs/GuldInvestNorden/55335/GULD%2020100615%2012.pdf
Ang PE tal på juni det är mycket svårt att räkna på det håller jag med om.
Men jag gör inga sånna uträkningar utan jag ser till baka det senaste året och det är egenterligen på tok för kort tid.
De flästa som använder PE tal brukar till och med använda sig av prognoser och inte ta från åren som har varit.
Detta är förståss en grej som kan göra att aktien sjunker men då innebär det att bolaget beräknas att ha en minskning av vinsten på ca 100% alltså gå plus minus 0 öre per aktie. för att aktien ska ha en rimligt pe tal för värdet i bolaget ligger på ca:21 öre Men detta tror jag inte på jag har inte så stor förhoppning att dom når deras prognås utan jag nöjer mig att dom kommer att ligga i nivå med vad dom har haft den senaste tiden för det ger en PE tal på 5-6 och det är lågt.
Om man tror som jag att dom lyckas ligga med en vinst på ca: 4,5 miljoner kr då ska aktien fördubblas bara på det.
Nu vill jag inte sälja in bolaget i och med att det är extrema risker och är ett sådant bolag som kan gå omkull ......
det var orsaken varför jag sålde för ca: 30 öre i början av året. men jag behöll en del som jag kommer att ligga kvar med tills jag anser att nytt intresantare projekt eller att bolaget får ett rimligare PE tal.
Inga problem att maila VD angående frågor som du sa men han kan inte säga hur marknaden reagerar och varför det krävs en djupare analys än vad han har tid med jag har inte mailat honom dock.
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Sulan
|
2010-08-01 12:02:48
|
|
|
Mig veterligen har det inte anställts något nytt folk under q2. Kostnaderna för personal var för övrigt 754 000 under kvartalet jämfört 1 030 000 under första kvartalet så ökade personalkostnader kan inte förklara den dåliga utvecklingen under andra kvartalet.
Man har otroligt låga marginaler på guldhandeln knappast mer än någon enstaka procent. Gissningsvis är marginalen för smyckesförsäljningen ganska skaplig tvåsiffrig , men större delen av den totala omsättningen utgörs av lågmarginal och därför påverkar smyckesförsäljningen med sina höga marginaler resultatet oerhört mycket.
Det är tämligen ointressant att bolaget skriver att man kraftigt ökar omsättningen i sina lägesuppdateringar när man inte får veta vilka delar som har ökat omsättningen.
Aktien och bolaget är oerhört svårbedömd i dagsläget för mig. Som jag ser det kan aktien om 1 år halveras eller dubblas flera gånger det går att argumentera för båda scenarion.
Om man bara skulle räkna p/e-tal för juni så skulle det sannolikt bli ganska högt om det ens skulle bli positivt, men det är omöjligt att veta om juniresultatet är representativt för den framtida utvecklingen. q3 innehåller ju semesterperioden så det är nog risk att den rapporten inte heller blir någon kioskvältare. Som jag ser det så är det nog q4 man får sätta sina förhoppningar till. Klarar man sig utan nedskrivningar så är det inte omöjligt att man kan nå uppåt 2,5-3 miljoner i vinst för det kvartalet.
Maila till vd om du har några frågor om bolaget så får du säkert svar.
Lycka till!
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Joje
|
2010-08-01 11:04:02
|
|
|
Det fins en risk att det stämmer det du skriver.
Men trots allt så gick dom pluss kvartal 2 och frågan är vad dom har satt som vikt ? i deras utalande som bästa någonsin omsättning eller vinst? Jag ser nämligen att omsättningen denna kvartal = det högsta någonsin medans vinsten ligger i nivå eller just under förra årets kvartal 2.
Jag skulle gissa att det är deras nyanstälningar som har dragit upp kostnader och omsättningarna.
Detta kan i och för sig vara fel men jag tror det.
Enda jag tycker verkar skumt = vinst med extremt lågt PE tal detta brukar bara få vara ett tag jag hoppas bara att inga spöken kommer fram för då lär aktien stiga kraftigt.
PS! alla bolag som är lågt värderade dom har haft alldeles för högt stälda mål och misslyckas att nå dom men marknaden har inte hunnit att märka att ny ledning eller andra saker har hänt i bolaget som har gjort bolaget bättre.
Tusen tack att du diskuterar detta med mig det uppskattar jag verkligen. det är kul att få höra från någon som inte har allt för negativ syn och inte pratar sig varm om ett bolag typ som på VCW där det altid fins 2 versoner för och emot.
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Sulan
|
2010-08-01 09:43:06
|
|
|
Problemet är ju att man har som målsättning att öka nettovinsten med 20% årligen de närmaste 5 åren. Med tanke på att man förra året hade engångskostnader på drygt 3 miljoner och man ändå inte är i närheten av att ens matcha förra årets siffror än mindre ha tillväxt så är det ganska givet att aktien drabbas av en stor förtroenderabatt. Man har mycket kvar att bevisa. Om man börjar leverera i enlighet med sina målsättningar så är potentialen åtskilliga hundra procent, men innan några tydliga spår om att så är fallet kommer ökenvandringen att fortsätta.
Det är märkligt att man i sina lägesuppdateringar skrev att april var bästa månaden hittills i år och även maj rapporterades riktigt bra, vilket gör att man kan undra över hur uselt egentligen juni var. Det är nog troligt att man gick back i juni. Nästa rapport blir oerhört viktigt för förtroendet.
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Joje
|
2010-08-01 08:56:29
|
|
|
Jag tror som dig att det är en förtroende fråga men i och med att de senaste 6 kvartalen har varit vinst givande och inget tyder på att vinsten har försvunnit så tycker jag att man kan säga att den nya VD verkar sköta sitt jobb bra och borde kunna få lite förtroende för att PE tal som ligger under 10 brukar ju inte få vara så så länge
Jag som har en liten slant i bolaget är nartuligt vis partisk men just nu kliar det att köpa fler men jag kommer att stå emot den viljan det fins som sagt flera bolag som är underverderade som också är intresanta som jag inte ännu har investerat i.
|
 |
Re: Derank 2010
|
swedshare
|
2010-08-01 04:10:04
|
|
|
Börjar bli ensamt och tråkigt på toppen.. ge mig en match kära derank'are!! :)
|
 |
Re: Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
swedshare
|
2010-08-01 04:08:51
|
|
|
Bolaget hade en ledning som målade vackra prognoser och misslyckades totalt. Det tar tid att bygga upp ett förtroende igen när man dels bytt ledning och tidigare floppat.
Även om jag håller mig borta från dem så tycker jag de gör helt rätt i att fokusera på guldhandel istället för små kollektioner av designsmycken.
|
 |
Re: Derank 2010
|
Joje
|
2010-07-31 20:53:35
|
|
|
Skulle vara trevligt vi brukar ju alltid sluta i ungefärligt samma nivå och om du inte rör dig uppåt då kommer nog jag att falla ner till din nivå LOL
|
 |
Guldinvest Hjälp mig att förstå?
|
Joje
|
2010-07-31 20:51:50
|
|
|
Förra årets vinst låg på ca: 6 öre per aktie efter skatt.
Aktiekursen ligger på 20 öre
Senaste halvåret ligger vinsten på ca:1,8 öre det pekar på en årsvinst på hela 3,6 öre per aktie.
Min fråga vad har jag bommat som gör att aktien sjunker hela tiden.
PE tal på så lågt som 5,5 kan jag inte tänka mig att dom ska ha? och detta är räknat på i år. Tror marknaden att deras andra halva kommer att vara så mycket sämre?
Skulle man räkna på PE tal från 2009 år deklaration då blir det fantastiska 3,3 i PE tal däremot är det ju inte rätt PGA att det året var nog extremt bra. Men jag antar att redan nästa år kan det årets resultat tangeras.
Kan också bero på att 2008 var ett dåligt år med stora förluster men bolaget har städat bort förlustgivande verksamhet + fått en ny VD som jag tycker verka satsa på att få det till en vinst maskin.
Troligen har inte förtroendet kommit för bolaget ännu. Men då kommer min andra fråga hur länge måste ett bolag med dåligt förtroende visa fina vinster innan marknaden törs satsa i bolaget?
Tacksam för svar. MVH
|
 |
Re: Derank 2010
|
glyssner
|
2010-07-31 20:51:13
|
|
|
Det är dags att börja röra på sig! ))
|
 |
Vindkraft
|
Joje
|
2010-07-31 20:16:15
|
|
|
http://www.svevind.se/Projects/Project.aspx?projectID=1&lang=sv-SE
Ett litet projekt som jag håller mina tummar på att det blir av ... snart ska dom söka att få bygga de 330 st första intresant i alla fall. Hoppas bara att dom får klartecken.
|
 |
Re: Derank 2010
|
Joje
|
2010-07-31 20:13:18
|
|
|
du kan ha rätt i ditt antagande i alla fall vem som ligger i topp.
|
 |
Re: Derank 2010
|
Boxarn
|
2010-07-31 09:15:42
|
|
|
Har det varit något år som det har varit så få omkastningar i listan?
|
 |
Cupen (Resultat)
|
kapsylen
|
2010-07-30 21:30:44
|
|
|
Grattis Swedshare till en månads portfölj
1 __ Swedshare __ 91
2 __ EllaK __ 110
3 __ Mr Rockefeller __ 119
4 __ Sniparn __ 128
5 __ Njurunda __ 141
6 __ Joje __ 149
7 __ Per Wersen __ 151
8 __ Micha69 __ 169
9 __ Toby __ 177
10 __ Semper Fi __ 184
11 __ Boxarn __ 192
12 __ Kapsylen __ 195
13 __ Poike __ 205
14 __ 37 __ 224
15 __ PhantomV __ 226
16 __ Jugge __ 232
17 __ Glyssner __ 276
|
 |
Derank 2010
|
Joje
|
2010-07-30 19:13:57
|
|
|
1 Swedshare_______ 169 610 kr
2 Mr Rockefellers__ 132 820 kr
3 Semper Fi______ 120 712 kr
4 Boxarn__________ 111 483 kr
5 Sniparn________ 110 571 kr
6 EllaK____________ 109 985 kr
7 Njurunda____________ 108 069 kr
8 Joje_____________ 102 360 kr
9 Per Wersén______ 101 703 kr
10 Micha69_________ 96 218 kr
11 Toby__________ 96 007 kr
12 Kapsylen________ 89 359 kr
13 Poike___________ 87 637 kr
14 37_________ 81 071 kr
15 Jugge___________ 77 156 kr
16 Phantom V_______ 72 892 kr
17 Glyssner_________ 71 391 kr
|
 |
Re: Arcam
|
Per Wersén
|
2010-07-25 15:37:13
|
|
|
För många år sedan ställde Arcan ut på Tekniska Mässan. Man visade något som var tillverkat av deras maskinprototyp. Föremålet i fråga liknade en bronserad hundlort. Nu många år senare kan man tydligen använda Arcans maskiner till att tillveka något meningsfullt. Jag nämner detta för att understryka att tiden mellan idé och profit är lång. Med denna vetskap borde man förmodligen ha avstått från att teckna i många av de erbjudanden man fått under åren...
|
 |
Black Earth Farming
|
Boxarn
|
2010-07-25 11:09:48
|
|
|
Liksom övriga Europa - om inte i högre grad - har Ryssland (och också Ukraina) drabbats av värmeböljan i juli.
Torkan har gjort att myndigheterna räknar med att en femtedel av skörden av säd kommer att gå förlorad.
Kanske mindre bra för mina aktier i BEF!
|
 |
Arcam
|
Boxarn
|
2010-07-25 09:46:37
|
|
|
Eftersom det svänger ganska så friskt kvartal från kvartal så är det svårt att få en uppfattning om hur det står till för företaget.
Men mitt intryck är ändå att det sakta men säkert går framåt.
Siffrorna för andra kvartalet ser mycket bra ut. Men om man tittar på halvåret som helhet ser det inte lika imponerande ut.
Företaget värderas vid nuvarande aktiekurs till cirka 160 miljoner, vilket knappast kan betraktas som lågt.
Arcam verkar vara ett välskött företag. Men det går knappast att rekommendera köp utifrån vad som presteras.
Jag äger aktier i företaget. Jag behåller dessa men ökar heller inte.
|
 |
Cupen (Resultat)
|
kapsylen
|
2010-07-23 21:37:30
|
|
|
1 __ Swedshare __ 97
2 __ EllaK __ 110
3 __ Mr Rockefeller __ 119
4 __ Joje __ 136
5 __ Sniparn __ 140
6 __ Per Wersen __ 143
7 __ Njurunda __ 147
8 __ Micha69 __ 165
9 __ Boxarn __ 177
11 __ Kapsylen __ 185
11 __ Semper Fi __ 185
12 __ Toby __ 187
13 __ Poike __ 195
14 __ 37 __ 211
15 __ Jugge __ 227
16 __ PhantomV __ 234
17 __ Glyssner __ 284
|
 |
derank 2010
|
Joje
|
2010-07-23 19:03:18
|
|
|
1 Swedshare_______ 171 060 kr
2 Mr Rockefellers__ 134 577 kr
3 Semper Fi______ 120 908 kr
4 Boxarn__________ 111 298 kr
5 EllaK____________ 109 828 kr
6 Sniparn________ 109 483 kr
7 Njurunda____________ 107 572 kr
8 Joje_____________ 103 783 kr
9 Per Wersén______ 101 916 kr
10 Micha69_________ 97 015 kr
11 Toby__________ 95 334 kr
12 Kapsylen________ 92 119 kr
13 Poike___________ 89 927 kr
14 37_________ 82 280 kr
15 Jugge___________ 77 363 kr
16 Phantom V_______ 69 559 kr
17 Glyssner_________ 68 762 kr
|
 |
De som jag inte har bokfört
|
Joje
|
2010-07-19 20:01:45
|
|
|
Om det fins några nyemissioner, eller aktie utdelningar som jag inte har bokfört. Skulle jag vara tacksam om ni medelade mig. Men för att jag ska godkänna dessa krävs det länkar på villkår samt sista betal kurs på ev tr. Om inte så kommer jag inte att bokföra DESSA.
Det jag har gjort går att läsa på
http://deranktavling.wordpress.com
|
 |
Värmen sätter sina spår
|
Boxarn
|
2010-07-19 09:33:49
|
|
|
AFV Europaterminerna pekar upp inför öppning 2010-07-19 08:55:03
Affärsvärlden: Terminerna för de ledande europeiska indexen pekar svagt ned inför att handeln i Europa ska inledas på måndagen efter svag utveckling i USA och Asien. Electrolux är i fokus efter att ha redovisat sin rapport.
|
 |
Cupen (Resultat)
|
kapsylen
|
2010-07-09 22:28:33
|
|
|
1 __ Swedshare __ 91
2 __ Mr Rockefeller __ 111
3 __ EllaK __ 117
4 __ Joje __ 138
5 __ Njurunda __ 140
6 __ Sniparn __ 152
7 __ Per Wersen __ 154
8 __ Boxarn __ 170
9 __ Semper Fi __ 172
10 __ Micha69 __ 177
11 __ Kapsylen __ 179
12 __ Toby __ 182
13 __ Poike __ 200
14 __ 37 __ 225
15 __ Jugge __ 232
17 __ Glyssner __ 263
17 __ PhantomV __ 263
Mer statistik hittar ni på min hemsida
www.kapsylen.com
|
 |
derank 2010
|
Joje
|
2010-07-09 21:46:18
|
|
|
Utdelning i Petrogrand på 2 öre aktie är inte medtaget i listan det uppmärksammade mig kapsylen på
så Poikes och Micha69 portföljer ska ha 2857 kr till. i min lista
|
 |
derank 2010
|
Joje
|
2010-07-09 20:08:21
|
|
|
1 Swedshare_______ 171 603 kr
2 Mr Rockefellers__ 137 420 kr
3 Semper Fi______ 124 877 kr
4 Boxarn__________ 118 472 kr
5 EllaK____________ 110 676 kr
6 Njurunda____________ 110 170 kr
7 Joje_____________ 107 774 kr
8 Sniparn________ 105 956 kr
9 Per Wersén______ 101 533 kr
10 Toby__________ 97 207 kr
11 Kapsylen________ 93 569 kr
12 Micha69_________ 92 640 kr
13 Poike___________ 87 539 kr
14 37_________ 81 507 kr
15 Glyssner_________ 76 821 kr
16 Jugge___________ 76 110 kr
17 Phantom V_______ 59 119 kr
360 holding har gjort en omvänd splitt
|
 |
Re: Trött på småbolagen - Challenger Mobile
|
Phantom V
|
2010-07-09 13:33:44
|
|
|
Punkt 1 och 2 har du rätt i. Termen snabbkrympande är märklig, med tanke på att Challenger är ett nytt bolag. Förmodligen så lär omsättningen, i och med de nya avtalen, skjuta iväg ordentligt. Utveckling och marknadsföring kostar pengar.
Självklart kan ett förhoppningsbolag vara noterat även om de i början visar upp stora förluster och temporärt vikande omsätningssiffror. Där är du helt ute och cyklar. Hade inte det funnits riskvilliga individer som investerat tidigt i de bolag som nu går med fina vinster, så hade förmodligen inte du kunnat göra de "säkrare" investeringar som du tycks syssla med idag.
Det som däremot är irriterande vad gäller Challenger (och de flesta andra förhoppningsbolag som tar in pengar) är att man tar betalt i emissionen som om man redan skulle kunna presentera ett flertal intressanta avtal och visa på klart förbättrade siffror. Det har man bara delvis gjort. Därför så tog man för mycket betalt i emissionen och det är det som marknaden nu också ger uttryck för.
Förtroendet för bolaget är skjutet i sank och det blir svårare nästa gång de ska ta in cash. Att man sedan tar ut höga löner och höga styrelsearvoden i detta tidiga skede, gör att trovärdigheten sjunker ytterligare.
|
 |
Re: Trött på småbolagen - Challenger Mobile
|
engeem
|
2010-07-09 09:04:10
|
|
|
Jag skrev detta tidigare.
Snabbkrympande företag kan inte handlas till p/s över 200.
Snabbkrympande företag kan inte ha VD som har lön högre än bolagets omsättning.
Snabbkrympande företag ska inte vara noterade.
Snabbkrympande företag ska inte privatpersoner investera i.
|
 |
Re: Appropå guldäggen
|
Boxarn
|
2010-07-08 21:44:06
|
|
|
Ska vara andra hälften av juli istället för andra veckan i juli.
|
 |
Re: Appropå guldäggen
|
Boxarn
|
2010-07-08 21:41:32
|
|
|
Jag har lagt märke till att andra veckan i juli - semestrar? - tenderar likviditeten och kurserna på smålistorna sjunka. När det gäller kurserna så har det inte alltid stämt, eftersom kurserna också påverkas av det allmänna marknadsklimatet, men oftast har det gjort det.
Jag har ibland planerat att utnyttja det här, men jag kan inte komma ihåg att jag någon gång faktiskt gjort slag i saken.
Och nu är jag nog för "bränd" när det gäller småbolag för att göra ett försök.
Jag får se om andan faller på.
|
 |
Re: Appropå guldäggen
|
Joje
|
2010-07-08 21:27:48
|
|
|
jag har tänkt att gå in i bolaget men det är absolut ingen omsättning i det det har jort att jag har avstått men med ett
PE tal på 5 så extermt intresant
Vitec har lika lågt PE tal men med högre omsättning så det ligger närmare
Sen har vi ju lovisgruvan dom har ochså fina siffror men men jag ligger tungt i råvara "metaller" så jag vet inte riktigt vad jag ska göra......
PS! jag har semester nu och har derför inte uppdatera hemsidan något men jag tror att jag kommer att fixa det åt häljen.
MVH
|