 |
obducat
|
dr.boom
|
2014-04-28 12:31:33
|
|
|
rapport 29/4
|
 |
Nya TagMaster
|
B.Farline
|
2014-04-28 10:43:47
|
|
|
Kontakterna ger indikationer – ett nytt steg är redan på väg, kursstyrningen omfattar indikationen att det just förhåller sig så. Från ca: 20 anställda till numera 12, vittnar om kompetens och effektivitet. Konventionell nyemission har inte prioritet.
Till rätt pris är alla företag till salu och som vi har sagt så många gånger tidigare. Övermogna IT-företag söker med ljus och lykta efter kompletterande företag som kommet ur kokongstadiet och har inter-marknaden framför sig.
TagMaster: köpa eller köpas är läget nu, bolagets asketism d.v.s. allt dödkött är borta. Företaget är närmast en säljdelegerande Central som passar som hand i handske för uppköp. Tänk på och som ett konventionellt företag i detaljprodukter, vad kan egentligen 12 personer uträtta som ett växande listat bolag? Därför ligger nästa drag i pipeline. Nokia har pengar i kassan, hälsar –
Stabsmedlemmarna /
B. Farline
|
 |
botnia
|
Joje
|
2014-04-27 20:25:55
|
|
|
2 månader till genombrott eller fiasko. jag hoppas på det första.MVH
|
 |
Derank Index och 100% klubben
|
DERANK
|
2014-04-27 14:57:37
|
|
|
Derank Index: +0,44% (sedan årsskiftet).
Derank Index har under veckan vänt den värdemässigt negativa trenden från -1.34% till +0,44. Huruvida detta är ett generellt trendbrott återstår att se.
35% av tävlingsaktierna ligger på plus (förra veckan 37%). Således sjunker fortfarande antalet aktier som ligger på en positiv avkastning. Antalet aktier som visar en avkastning på minst 100% har dock ökat/dubblerats (från 2 till 4 st) sedan förra veckan.
100% klubben, dvs de aktier i Deranktävlingen som har en avkastning på +100% eller mer sedan årsskiftet 2013/14 är följande:
1 Vindico Security 125,00%
2 Nexam Chemical Holding 119,42%
3 Cybaero 117,42%
4 Genesis IT 100,00%
|
 |
Resultat DASOC
|
DERANK
|
2014-04-27 14:49:08
|
|
|
1 Mr Rockefeller 55
2 Phantom V 130
3 Myrsloken 130
4 Jugge 140
5 Njurunda 146
6 Kapsylen 150
7 Boxarn 161
8 Poike 172
9 Joje 173
10 AndreasManU 176
11 Cynjas 179
12 Swedshare 184
13 MUPP 187
14 Per Wersén 190
15 Micha69 195
16 37 205
17 Krillekillen 213
18 Mikael_J 230
19 Örnen 238
20 Laban 245
21 EllaK 278
|
 |
Resultat DASO
|
DERANK
|
2014-04-27 14:48:33
|
|
|
1 Mr Rockefeller 155525
2 Joje 131603
3 Phantom V 118655
4 Kapsylen 118467
5 Jugge 117440
6 AndreasManU 114774
7 Myrsloken 107058
8 Per Wersén 104593
9 Njurunda 102592
10 Boxarn 102518
11 Poike 97694
12 Cynjas 96079
13 Swedshare 93302
14 Micha69 93059
15 MUPP 93010
16 Krillekillen 89627
17 37 88078
18 Mikael_J 83387
19 Örnen 81428
20 Laban 79920
21 EllaK 70690
|
 |
Re: Nya TagMaster
|
Boxarn
|
2014-04-26 17:34:36
|
|
|
Om jag inte missminner mig så stod det i rapporten att man skulle klara sig de närmaste 12 månaderna i det här avseendet.
Mitt intryck är annars att man har näsan nätt och jämnt över vattenytan när det gäller finansieringen.
Men man kan också se det hela från en annan synvinkel.
Man gjorde en nettovinst på 1,3 miljoner under det första kvartalet. Det ger en vinst på 5,2 miljoner i årstakt.
Vid kurs 60 öre blir marknadsvärdet 65 miljoner. Vilket ger ett P/E-tal på 12-13.
Vilket i alla fall inte är avskräckande.
|
 |
Re: Nya TagMaster
|
njurunda
|
2014-04-26 16:46:18
|
|
|
B.Fairline. Har du nån susning om det
behövs mera stålar....?
|
 |
Emissioner
|
Boxarn
|
2014-04-26 02:16:00
|
|
|
Någon som har en susning om vilka kriterier Avanza och Nordnet använder när de väljer ut vilka som tas upp under "generella erbjudanden" respektive "Övriga företagshändelser" och vilka som inte "accepteras"?
|
 |
Re: Nya TagMaster
|
Boxarn
|
2014-04-26 00:57:19
|
|
|
Tycker faktiskt att rapporten inte var så oäven.
P/S-talet är inte långt ifrån 1 om man räknar om kvartalsiffrorna till årsbasis.
Ser emellertid inte någon silverlinje vid horisonten, men ligger kvar med mitt innehav.
|
 |
Tundra Pakistan A
|
Boxarn
|
2014-04-25 23:50:59
|
|
|
Spektakulär har däremot utvecklingen varit i denna fond.
Jag satsade ett mycket blygsamt belopp i den här fonden så uppgången för min del är mycket måttlig trots en uppseendeväckande stor procentuell sådan.
Jag gillar i övrigt inte att ha så mycket placerade i fonder. Man underskattar vad de till synes små avgifterna i längden tär på kapitalet.
Placera.nu har en i dag en artikel om fonder.
|
 |
Pictet Water Fund
|
Boxarn
|
2014-04-25 23:29:24
|
|
|
Rubriken På CNN Money: ”Water becoming more valuable than gold” verkar otrolig, såvida man inte kryper omkring i Sahara på jakt efter en oas. Men läser man vidare förstår man att det handlar om fonder som specialiserat sig på vattenrelaterad verksamhet.
Enligt CNN har S&P:s vattenindex slagit både guld- och energiindex de senaste tio åren, ja det har också slagit börsen som helhet.
Enbart i USA finns det 55 000 offentliga vattenverk som behöver de privata företagens muskler för att uppgradera sin verksamhet. 780 miljoner människor, huvuddelen av dem i Afrika, har inte tillgång till rent vatten.
En av de första vattenfonderna som etablerades år 2000 var Pictet Water Fund http://www.bloomberg...uote/PICWAPA:LX
Den har haft en uppgång på 14,7 procent de senaste fem åren. Men det kanske finns vattenfonder som haft en ännu bättre utveckling?
Ovanstående är hämtat från SVD:s Börsforum.
Jag har själv den här fonden. Ingenting spektakulärt. Men den har gått bra. Helt klart. Trots den relativt höga avgiften på 2,30%. Tillgången till vatten och i synnerhet rent sådant är ett växande problem i världen.
|
 |
Pilum
|
glyssner
|
2014-04-25 22:13:18
|
|
|
Håll koll på Pilum. 8 maj kommer första rapporten som "rensat och nytt bolag".
Läs på!
|
 |
Sällan skådat köpläge i PromikBook
|
Phantom V
|
2014-04-25 14:37:20
|
|
|
Avanza fortsätter att vräka ut aktier. Jag har sällan sett ett bättre köpläge på torget.
Att aktien fortsätter att harva kring 50-öringen är inget annat än förbluffande.
Enligt min åsikt är PromikBook tillsammans med WntResearch Aktietorgets i särklass intressantaste bolag.
Jag tror att båda på sikt kommer att 10-dubblas eller mer.
|
 |
Re: Nya TagMaster
|
njurunda
|
2014-04-24 22:03:31
|
|
|
Jag tycker att det finns 2 saker som inte känns bra. Den ena är Åland. Det andra är "talesättet" att när man känner sig som säkrast är faran som störst....
Hoppas jag har fel....TACK FÖR DIN INFO
|
 |
Nya TagMaster
|
B.Farline
|
2014-04-24 11:20:24
|
|
|
VD – Kommentar http://se.linkedin.com/pub/jonas-svensson/11/b3b/387
Vår försäljning har under perioden varit stabil och med ytterligare ett positivt kvartalsresultat. Vi är inte nöjda med vår tillväxttakt som vi önskar öka ytterligare under året. Vår Rail affär har varit ok med en jämn ström av serieleveranser till flera kunder. Nya projekt diskuteras och fokus ligger främst på att arbeta mer och tätare med våra redan etablerade stora partners där vi vill expandera våra affärer och bli en viktigare affärspartner för dessa.
Vi har efter genomgång och analys gjort bedömningen att vårt produkterbjudande är framgångsrikast i vissa specifika applikationer och vi vill därför ”borra djupare” inom dessa och lägga mindre tid på de förfrågningar som rör våra mindre starka erbjudanden. Som ett litet företag så är det enormt viktigt att vi fokuserar på rätt saker och framförallt inom Rail solutions där projekten är komplicerade, projektspecifika och alltid med stora resurskrav.
Vår Traffic affär har utvecklats bra på den amerikanska marknaden medan den varit något svagare på den asiatiska marknaden. I EMEA området har försäljningen varit enligt plan men där avser vi öka insatserna i samband med att vi lanserar våra nya UHF produkter som vi bedömer kommer att ha en positiv inverkan under senare delen av året. I Asien har vi sedan februari förstärkt vår närvaro genom vårt nyöppnade representationskontor som verkar utifrån Malaysia. Vi kan med detta erbjuda en lokal närvaro som gynnar våra etablerade partners samtidigt som vi kan approchera flera nya partners och utöka vårt säljnätverk.
Innovationsarbetet kommer att fortsätta och vi avser lansera flera produkter inom vår nya UHF familj i slutet av året. I fokus för vår produktinnovation står kundens behov av säkerhet, pålitlighet, funktionalitet, design livscykelkostnader med mera. Vår bedömning är att ytterligare lanseringar kommer att öka vår adressbara marknad och att detta är en grundförutsättning för ökad tillväxt.
Vårt resultat är, 1,6 Mkr (1,9), något lägre än föregående år men då ska man beakta att en stor post var då projektförsäljning till Alstom. Jag tycker vi kan glädjas åt kvartalets resultat även om vi inte är nöjda och vill mer framöver. Vår likviditet har under rapportperioden påverkats negativt av en högre kapitalbindning i kundfordringar, lager samt att vi numera kommit i kapp rörande våra leverantörs-skulder. Vi har under perioden fått ett ökat förtroende från vår bank i form av en utökad checkkredit och våra nyckeltal, såsom soliditet och avkastning, förbättras löpande
Du som inte är fullinvesterad – du har nu möjligheten till runt en tiondel av ett brevporto. IT-bolaget TagMaster hör inte till dessa IT-bolag som i dessa dagar fått röd stämpel, hälsar –
Stabsmedlemmarna /
B. Farline
|
 |
Re: Tagmaster...............?
|
njurunda
|
2014-04-22 21:36:05
|
|
|
Tot. ca 108 milj aktier
Ålandsbanken inkl. Gert Sviberg ca 36 milj
Kan bli en rysare............!
|
 |
Re: Tagmaster...............?
|
Överlevaren
|
2014-04-20 22:58:16
|
|
|
På börslistan First North finns inget samlat insynsregister utan börsbolagen anmäler själv på sin respektive hemsida.
http://www.tagmaster.com/?id=346
|
 |
Tagmaster...............?
|
njurunda
|
2014-04-20 16:28:53
|
|
|
Inga insynspersoner "upphittade" på FI hemsida. Kanske inte behövs för företag på smålistor?
|
 |
Glad Påsk tillönskas alla Derank:are
|
DERANK
|
2014-04-20 12:50:11
|
|
|
Hälsningar
Derank
|
 |
Derank Index och 100% klubben
|
DERANK
|
2014-04-20 10:15:13
|
|
|
Derank Index: -1,34% (sedan årsskiftet).
Derank Index har under de senaste två veckorna sjunkit från 3,50% till -1,34%.
37% av tävlingsaktierna ligger på plus (förra veckan 41%)
100% klubben, dvs de aktier i Deranktävlingen som har en avkastning på +100% eller mer sedan årsskiftet 2013/14 är följande:
1 Nexam Chemical Holding 118,45%
2 Cybaero 113,55%
|
 |
Resultat DASOC
|
DERANK
|
2014-04-20 10:10:32
|
|
|
1 Mr Rockefeller 47
2 Njurunda 132
3 Phantom V 134
4 Boxarn 136
5 Myrsloken 140
6 Jugge 156
7 Kapsylen 157
8 Joje 163
9 Cynjas 171
10 Poike 171
11 Per Wersén 172
12 AndreasManU 177
13 Swedshare 183
14 Micha69 188
15 MUPP 197
16 Krillekillen 202
17 37 214
18 Mikael_J 227
19 Laban 245
20 Örnen 254
21 EllaK 278
|
 |
Resultat DASO
|
DERANK
|
2014-04-20 10:09:49
|
|
|
1 Mr Rockefeller 160203
2 Joje 131452
3 Phantom V 116903
4 Kapsylen 115451
5 Jugge 112865
6 Per Wersén 106081
7 Myrsloken 104755
8 Boxarn 104686
9 Njurunda 104577
10 AndreasManU 100052
11 Poike 97043
12 Cynjas 94938
13 Micha69 93611
14 MUPP 91731
15 Swedshare 91586
16 Krillekillen 89995
17 37 84704
18 Mikael_J 83704
19 Laban 80037
20 Örnen 75973
21 EllaK 70071
|
 |
Re: Motion Display fulltecknad
|
DuncansJourney
|
2014-04-18 21:06:46
|
|
|
Tack, Boxarn!
Jag kan tillägga att det naturligtvis är trevligt när vi på Derank är överens om en aktie är köpvärd eller ej. Samtidigt är det ju när någon för fram kritiska synpunkter (som man kanske inte känt till eller tänkt på) som man lär sig något.
Så därför bör man inte dra sig för att komma med åsikter som skiljer sig från andra skribenters. Däremot tycker jag inte det ger något att bara utan vidare avvisa andras resonemang, vilket ofta sker på andra sajter.
|
 |
Re: Motion Display fulltecknad
|
Boxarn
|
2014-04-18 08:29:07
|
|
|
Ännu ett väl avvägt resonemang från "DJ".
Sånt tackar vi för.
|
 |
Re: Motion Display fulltecknad
|
DuncansJourney
|
2014-04-17 23:09:16
|
|
|
Phantom V,
Visst finns det en uppenbar risk att kursen inledningsvis sjunker när garanter fått ta en del av emissionen. Själv ser jag dock MD som en långsiktig investering så jag har ingen brådska att sälja. Tvärtemot kan jag tänka mig att öka mitt redan rätt så stora innehav vid eventuella kursdippar.
Jag håller med om att MD ser dyra ut vid en första anblick, och det har säkert bidragit till det "begränsade" intresset (emissionen tecknades dock till minst 10,4 mkr av icke-garanter). Så när fler och fler uppmärksammar MD:s skyltar, och bolaget och dess potential blir mer kända (om inte förr), tror jag att kursen kommer att hamna en bra bit över introduktionskursen.
Jag är faktiskt restriktiv med att teckna i nyintroduktioner. Förra året gick jag bara in i Emotra. Inte heller där var intresset på topp under teckningsperioden. Kursen sjönk efter introduktionen med som mest runt 50 % (jag ökade på under nedgången), för att senare när bolaget blev mer omskrivet närmast explodera. Toppen hamnade på runt 700 % av introduktionskursen.
MD har utvecklat elektronik, programvara och design. Exakt vad som kostat i skyltutvecklingen vet jag inte, men spelar det någon roll? Man har en licens från E Ink och ett gott samarbete med dem. E Ink har ingen egen konkurrerande verksamhet, och de har ju inget annat intresse än att det ska gå bra för MD.
Min uppfattning är att MD, genom att deras egen teknik är hemlig, har ett bättre skydd än om den vore patenterad (och därigenom offentlig)!
Du har rätt i att antalet blinkande skyltar per butiksyta måste begränsas, men det är man redan medvetna om.
Erfarenheterna hittills tyder inte heller på någon irritation: Försäljningsökningar på upp till 200 % för de blinkskyltade varorna har uppmätts. När Adidas ställde en MD-skylt vid en sko var det mer än 100 % fler kunder som kände på skon än om samma skylt inte blinkade.
Boxarn,
Som du vet har olika placerare olika uppfattning om aktiers värde (annars skulle det ju inte bli någon handel). Jag har inget emot att du eller andra framför åsikter som avviker från mina.
|
 |
Tävlingen: Företrädesemission i ECOMB
|
Mr Rockefeller
|
2014-04-17 18:59:44
|
|
|
Jag har 9 524 aktier i ECOMB i tävlingsportföljen.
Man fick två uniträtter per aktie (ger 19 048 uniträtter).
Senast betalt 1 öre per uniträtt, blir 190,48 kronor till portföljen.
|
 |
Re: Motion Display fulltecknad
|
Boxarn
|
2014-04-17 14:37:08
|
|
|
Finns en intervju med VD på nyemissioner.se
Genom mig flög också en tanke om att dessa lappar kan bli irriterande. Ja, till och med ett besvär för epileptiker, men jag har bara genom hörsägen hört att denna grupp plågas av "blinkningar".
Och med risk för att stöta mig med "DuncansJourney" så är ordet "intetsägande" adekvat för att beskriva min reaktion till affärskonceptet.
Men tiden får utvisa vem som i slutändan "greppade" framtiden för företaget.
|
 |
Re: Motion Display fulltecknad
|
Phantom V
|
2014-04-17 12:23:34
|
|
|
Jag tycker inte bolaget är ointressant, men det känns på tok för högt värderat. Om garanterna tecknat en stor del finns det dessutom en uppenbar risk att aktien kommer att falla vid introduktionen.
Förstår jag det rätt, så man satsat en hel del pengar på utveckling. Men vad är det egentligen som kostat? Det är knappast raketforskning det handlar om utan "blinkande lappar" Sedan så har man väl inte ens patent på dessa lappar, utan det tillhör ett annat företag vilket innebär att man är beroende av detta företags "godtycke"
En annan aspekt är att det förmodligen blir extremt irriterande med en massa tokblinkande lappar i butiken.
Jag tror ändå att bolaget kan vara intressant på sikt. Men till dagens värdering känns det tämligen intetsägande.
|
 |
cassandra
|
Joje
|
2014-04-16 06:06:12
|
|
|
nyemission på g
|
 |
Motion Display fulltecknad
|
DuncansJourney
|
2014-04-15 13:36:32
|
|
|
Motions Displays nyemission på 20,8 mkr blev fulltecknad inkl teckning av garanter. Dvs vi icke-garanter tecknade någonstans mellan 10,4 och 20,8 mkr.
Första handelsdag blir den 5/5.
|
 |
Re: Avanza
|
Phantom V
|
2014-04-15 11:33:04
|
|
|
Micha69:
Jag kunde inte skrivit det bättre själv.
|
 |
Re: Avanza
|
Micha69
|
2014-04-15 11:24:56
|
|
|
Duncans Journey: Alla gör fel, förr eller senare, och jag har inget problem med det. Det är när det blir mer fel än rätt, samt hur man hanterar felen som avgör var man vill vara kund. Det är därför du väljer Avanza och jag Nordnet.
|
 |
Re: Avanza
|
DuncansJourney
|
2014-04-15 11:06:22
|
|
|
Även Nordnet gör fel. I mitt fall var den en överföring som blev gjord i början av januari ett år i st f den 31/12 året innan som det skulle ha skett enligt Nordnets sajt.
Det kostade mig pengar och jag klagade, men Nordnet svarade bara att de inte gjort något fel. Det var iofs bara småbelopp det rörde sig om, så jag gjorde inget mer åt saken. Men det påverkade mig i mitt beslut att i princip helt gå över till Avanza.
|
 |
Re: Avanza
|
Boxarn
|
2014-04-15 07:22:10
|
|
|
Företaget kommer väl med en kvartalsrapport i dag, om jag inte misstar mig.
|
 |
Re: Avanza
|
Micha69
|
2014-04-15 07:16:20
|
|
|
Känner att jag också måste lägga mig i den här debatten. Började med Avanza men har mer och mer övergått till Nordnet. Har inte haft några större problem med Avanzas hemsida, men däremot tycker jag kundservicen fallerat å det grövsta på senare år. Droppen som fick bägaren att rinna över blev när man tog betalt för att rätta till misstag som man själva begått, och som dessutom kostat mig pengar. Som en liten passus kan jag ju då också berätta att ca en vecka efter att jag avslutat mina depåer blev jag uppringd av Avanza. Killen i andra ändan undrade varför jag avslutat mina konton varpå jag ägnade ca 10 min åt de saker jag tyckte/tycker fungerat mindre bra. När han lyssnat och samtalet skulle avslutas slängde han in:
-Jamen, då kanske vi ska återöppna depåerna!
Då har man varken lyssnat eller förstått. Jag ska dock ge honom att han var väldigt trevlig i övrigt. I takt med att kundstocken växt upplever jag att man tappat allt vad kundservice heter. Föredrar Nordnet alla dagar i veckan.
|
 |
Re: Avanza
|
Boxarn
|
2014-04-15 00:11:21
|
|
|
"Det är sällan jag inte kommer in på Avanzas hemsida, och jag brukar vara inne ett antal gånger varje börsdag."
Stämmer med mina erfarenheter.
"Jag har alltid fått svar på mina frågor till Avanzas kundtjänst och aldrig blivit otrevligt bemött."
Stämmer också.
"Jag tycker inte att Nordnet och Avanza skiljer sig på några avgörande punkter."
Stämmer också enligt min uppfattning.
Skulle jag tvingas att välja så skulle det bli Avanza.
Men när man läser på BS så är det uppenbart att andra har andra erfarenheter av företaget.
|
 |
Re: Avanza
|
DuncansJourney
|
2014-04-14 23:46:02
|
|
|
Till skillnad från Phantom V så föredrar jag Avanza framför Nordnet.
Det är sällan jag inte kommer in på Avanzas hemsida, och jag brukar vara inne ett antal gånger varje börsdag.
Ett problem jag dock drabbades av förr i tiden var långa svarstider p.g.a. att jag körde via Chrome.
Jag har alltid fått svar på mina frågor till Avanzas kundtjänst och aldrig blivit otrevligt bemött. Du var kanske inte själv på så gott humör när du blev dåligt bemött, Phantom V?
Jag tycker inte att Nordnet och Avanza skiljer sig på några avgörande punkter. Det sämsta med de senare är att vissa emissionshändelser inte syns i depån direkt när de registrerats, men då går det bra att ringa mäklaren och fråga.
Nordnet å sin sida har varit (alltför) restriktiva med s.k. lappningar (försäljning utanför marknaden från en av ens depåer till en annan).
Jag tycker överlag att Avanza är mer noggranna med att alla regler följs, vilket inger mig förtroende (även om det ibland kan kännas osmidigt).
Bägge har sina för- och nackdelar, och jag föredrar som sagt Avanza.
|
 |
Re: Avanza
|
Phantom V
|
2014-04-14 17:52:13
|
|
|
Avråder alla seriösa investerare från att använda Avanza.
|
 |
Re: Avanza
|
Phantom V
|
2014-04-14 17:50:26
|
|
|
Håller absolut inte med om att Avanza skulle vara ett "fint och välskött bolag". Jag skulle snarare vilja hävda att bolaget är ett misslyckat skämt.
Anledningarna är följande.
1. Hemsidan ligger nere allt som oftast. Jag vet inte hur många gånger jag fått felmeddelande vid inloggning på senare tid. Av DI att döma så är jag inte ensam om att ha haft detta problem. Problemet har dessutom kostat mig pengar vid ett par tillfällen.
2. Avanza har inte en susning om hur man ska ta hand om en kund. Odugliga och amatörmässiga är ord som jag tycker beskriver deras verksamhet väl. Att de är otrevliga och öhövliga gör så klart inte saken bättre.
3. Nordnet är bättre på precis alla punkter.
|