 |
Re: Massolit
|
Boxarn
|
2014-07-27 07:26:57
|
|
|
Har inte borrat bland siffrorna.
Bara en allmänt "osäker" känsla.
Förhoppningsvis är allt som det ska vara.
|
 |
Re: Grattis Tyskland!
|
Boxarn
|
2014-07-27 07:24:36
|
|
|
Helt klart underhållande fotboll.
Jag fastnade för Costa Rica, Colombia och Mexiko, med det förstnämnda - liksom för så många andra - som något av ett favoritlag.
Emellertid! Jag retar upp mig på att man inte dömer hårdare vid tröjdragningar.
Det borde bli utvisning direkt. Det strider så fundamentalt mot spelets idé. Nu blir det mestadels bara frisparkar. Bara gult kort ibland.
|
 |
Derank Index och 100% klubben
|
DERANK
|
2014-07-26 19:27:34
|
|
|
Derank Index: +13,08% (sedan årsskiftet).
Förra veckan: +12,65%
Trend: Positiv
Antal tävlingsaktier som ligger på plus: 49%
Förra veckan: 48%
Trend: Positiv
Antalet aktier som visar en avkastning på minst 100% sedan årsskiftet 2013/14 och därmed ingår i den så kallade 100%-klubben: 6 st
Förra veckan: 6 st
Trend: Oförändrat
100%-klubben
1 AvTech Sweden B 432,05%
2 Novus Group International 215,38%
3 Vindico Security 195,31%
4 Nexam Chemical Holding 164,08%
5 Cybaero 144,52%
6 WNTResearch 102,23%
De tre aktier med sämst avkastning i tävlingen (som då placerar sig på plats 69 till 71) är:
69 Business Control Systems, BCS -57,27%
70 Polyplank -59,16%
71 Oniva Online Group Europé -68,46%
|
 |
Resultat DASOC
|
DERANK
|
2014-07-26 19:25:13
|
|
|
1 Mr Rockefeller 93
2 Myrsloken 128
3 Phantom V 131
4 MUPP 139
5 Njurunda 142
6 Kapsylen 155
7 Krillekillen 165
8 Joje 169
9 Swedshare 174
10 Cynjas 176
11 Boxarn 178
12 Poike 183
13 AndreasManU 185
14 Per Wersén 185
15 Micha69 191
16 37 204
17 Jugge 215
18 Laban 216
19 Mikael_J 222
20 EllaK 232
21 Örnen 244
|
 |
Resultat DASO
|
DERANK
|
2014-07-26 19:24:41
|
|
|
1 Swedshare 174214
2 Micha69 168931
3 Mr Rockefeller 156444
4 Myrsloken 149426
5 Joje 141756
6 Kapsylen 133572
7 Phantom V 133118
8 AndreasManU 125002
9 Njurunda 120510
10 Krillekillen 114031
11 MUPP 110264
12 Cynjas 107680
13 Per Wersén 105351
14 Poike 98210
15 Boxarn 97776
16 Jugge 93680
17 37 89371
18 Laban 86283
19 Mikael_J 83494
20 EllaK 82396
21 Örnen 76735
|
 |
Re: Cassandra
|
njurunda
|
2014-07-26 13:37:36
|
|
|
Förtroendet skadas av faktalös info. Kan det vara så att att det som ser ut att vara för bra antagligen är det.? Ecorub tycks ha lyckats med produktion av gummiduk. Intressant fortsättning.
|
 |
Cassandra
|
KYLIS
|
2014-07-26 11:02:48
|
|
|
Korrigerad efter att en del fallit bort.
Svårt att få grepp om det här bolaget men det luktar nästan Rondeco om det.
Att en s.k storägare får utrymme att kommentera vidlyftigt genom nyhetsflödet "Direkt" känns mycket underligt med tanke på hur personen visioniserar och öppet tror på något mer än baserat på fakta. Timmar senare efter börsstopp dementeras dessa visioner i tid så varför ges personen utrymmet för det är inte första gången.
CASSANDRA OIL: I SLUTFASEN TESTPRODUKTION IRAK - STORÄGARE(NY)
2014-07-25 14:21
(tillägg: från och med fjärde stycket) STOCKHOLM (Direkt) Cassandra Oils testproduktion i norra Irak, Kirkuk, befinner sig i en slutfas och det går inte att utesluta att den riktiga produktionen kan börja redan i augusti. Det säger oljereningsbolagets storägare och grundare Anders Olsson till Nyhetsbyrån Direkt apropå det pressmeddelande som lagts ut på Cassandras irakiska dotterbolag SEAB:s hemsida under fredagen. "Man kan säga att vi befinner oss i slutfasen", säger han. Hur ser du på möjligheten att ni kommer igång med den riktiga produktionen redan i augusti? "Det är inte omöjligt i alla fall". När den riktiga produktionen väl kommer igång räknar storägaren med ett nyvaket intresse kring bolaget: "I och med att vi kör igång här så bedömer vi att vi får ett nyvaket intresse för folk att komma att vara med i olika samriskbolag. Det finns nog många som vill vara med, särskilt när de faktiskt ser att vi producerar olja ", säger han pekar på intressenter från Mellanöstern och Nord- och Sydamerika. Framtidsutsikterna för bolaget bedömer vidare Anders Olsson som väldigt lovande. Cassandra Oil släppte även ett allmänt hållet pressmeddelande på fredagseftermiddagen där bolaget kommenterade att arbetet i Irak följde plan och utan att ha påverkats av oroligheterna i landet samt att förberedelserna i Spanien löper som tänkt. "Vi har inte sett någonting av oroligheter. Det lokala läget är jättebra", kommenterar storägaren situationen i norra Irak för Cassandras vidkommande. Vid 14-tiden på fredagen hade Cassandras aktie stigit med hela 32 procent till runt 24 kronor.
Henrik Svensson +46 8 5191 7924
Nyhetsbyrån Direkt
Man kan lätt plocka ut flera meningsbyggnader som är oseriösa och som lägger ett löjes skimmer över hela detta PM, personen bör skyndsamt plockas bort från alla möjligheter gällande kommunicerande.
I vilket fall så kom då senare på kvällen denna nyhet av Erik Nerpin styrelseordförande i Cassandra.
Nyhetsbyrån SIX
Cassandra Oil: Förtydligar vet ej när kommersiell prod kan ske - SO
2014-07-25 19:59
(SIX) Med anledning av uppgifter i media vill Cassandra Oil med ett
pressmeddelande på fredagskvällen understryka att det som pågår nu vid
bolagets temporära sajt i Irak är tester av bland annat
"processanläggningens kapacitet i fråga om volym samt kvaliteten på
den produkt som kommer ut ur processanläggningen".
Styrelseordförande Erik Nerpin betonar i pressmeddelandet hur det i
dag inte går att säga "när Cassandra Oil kan inleda kommersiell
produktion av olja", innebärande att driva processanläggningen
"uthålligt med beaktande av miljö och säkerhet" och där "produkten kan
säljas och ge intäkter i sådan volym och med sådan regelbundenhet att
verksamheten går med vinst".
"I regel övergår testkörningar till kommersiell drift steg för
steg", skriver Nerpin.
Cassandra Oil meddelade tidigare på fredagen att den pipeline på
dess temporära site i Irak, i vilken oljesludge ska pumpas från en
oljesjö direkt till processanläggningen, färdigställts och
testkörningar av sådan oljesludge har inletts.
Oljesludge är i princip tjock olja med olika grader av
föroreningar, vilket innebär att även testkörningar ger en
oljeprodukt, skriver bolaget. Målet är att göra användbar olja av
oanvändbar olja.
|
 |
Cassanda total förvirring
|
KYLIS
|
2014-07-26 10:18:29
|
|
|
Svårt att få grepp om det här bolaget men det luktar nästan Rondeco om det.
Att en s.k storägare får utrymme att kommentera vidlyftigt genom nyhetsflödet "Direkt" känns mycket underligt med tanke på hur personen visioniserar och öppet tror på något mer än baserat på fakta. Timmar senare efter börsstopp dementeras dessa visioner i tid så varför ges personen utrymmet för det är inte första gången.
CASSANDRA OIL: I SLUTFASEN TESTPRODUKTION IRAK - STORÄGARE(NY)
2014-07-25 14:21
(tillägg: från och med fjärde stycket) STOCKHOLM (Direkt) Cassandra Oils testproduktion i norra Irak, Kirkuk, befinner sig i en slutfas och det går inte att utesluta. Det säger oljereningsbolagets storägare att den riktiga produktionen kan börja redan i augustioch grundare Anders Olsson till Nyhetsbyrån Direkt apropå det pressmeddelande som lagts ut på Cassandras irakiska dotterbolag SEAB:s hemsida under fredagen. "Man kan säga att vi befinner oss i slutfasen", säger han. Hur ser du på möjligheten att ni kommer igång med den riktiga produktionen redan i augusti? "Det är inte omöjligt i alla fall". När den riktiga produktionen väl kommer igång räknar storägaren med ett nyvaket intresse kring bolaget: "I och med att vi kör igång här så bedömer vi att vi får ett nyvaket intresse för folk att komma att vara med i olika samriskbolag. Det finns nog många som vill vara med, särskilt när de faktiskt ser att vi producerar olja ", säger han pekar på intressenter från Mellanöstern och Nord- och Sydamerika. Framtidsutsikterna för bolaget bedömer vidare Anders Olsson som väldigt lovande. Cassandra Oil släppte även ett allmänt hållet pressmeddelande på fredagseftermiddagen där bolaget kommenterade att arbetet i Irak följde plan och utan att ha påverkats av oroligheterna i landet samt att förberedelserna i Spanien löper som tänkt. "Vi har inte sett någonting av oroligheter. Det lokala läget är jättebra", kommenterar storägaren situationen i norra Irak för Cassandras vidkommande. Vid 14-tiden på fredagen hade Cassandras aktie stigit med hela 32 procent till runt 24 kronor.
Henrik Svensson +46 8 5191 7924
Nyhetsbyrån Direkt
Man kan lätt plocka ut flera meningsbyggnader som är oseriösa och som lägger ett löjes skimmer över hela detta PM, personen bör skyndsamt plockas bort från alla möjligheter gällande kommunicerande.
I vilket fall så kom då senare på kvällen denna nyhet av Erik Nerpin styrelseordförande i Cassandra.
Nyhetsbyrån SIX
Cassandra Oil: Förtydligar vet ej när kommersiell prod kan ske - SO
2014-07-25 19:59
(SIX) Med anledning av uppgifter i media vill Cassandra Oil med ett
pressmeddelande på fredagskvällen understryka att det som pågår nu vid
bolagets temporära sajt i Irak är tester av bland annat
"processanläggningens kapacitet i fråga om volym samt kvaliteten på
den produkt som kommer ut ur processanläggningen".
Styrelseordförande Erik Nerpin betonar i pressmeddelandet hur det i
dag inte går att säga "när Cassandra Oil kan inleda kommersiell
produktion av olja", innebärande att driva processanläggningen
"uthålligt med beaktande av miljö och säkerhet" och där "produkten kan
säljas och ge intäkter i sådan volym och med sådan regelbundenhet att
verksamheten går med vinst".
"I regel övergår testkörningar till kommersiell drift steg för
steg", skriver Nerpin.
Cassandra Oil meddelade tidigare på fredagen att den pipeline på
dess temporära site i Irak, i vilken oljesludge ska pumpas från en
oljesjö direkt till processanläggningen, färdigställts och
testkörningar av sådan oljesludge har inletts.
Oljesludge är i princip tjock olja med olika grader av
föroreningar, vilket innebär att även testkörningar ger en
oljeprodukt, skriver bolaget. Målet är att göra användbar olja av
oanvändbar olja.
|
 |
Massolit
|
AndreasManU
|
2014-07-25 10:55:43
|
|
|
Jag fortsätter lite på Massolittemat i en egen tråd istället.
"Massolit. Lustigt att du `AndreasManU´ nämner det. Jag hoppas att du har rätt. (Och jag ligger kvar med mitt innehav.)"
Är det något speciellt i Massolits redovisning som du hittat?
Jag tycker det var väldigt konstigt att de inte förtydligade att den negativa goodwillen redovisades som en skuld med tanke hur svag balansräkningen såg ut i årsredovisningen. 21 MSEK i negativ goodwill som sen omvandlas till eget kapital ändrar ju soliditeten en hel del. Det är säkert helt normalt att redovisa negativ goodwill som skuld och så, men de kunde i alla fall förtydligat det litegrann för de flesta vet uppenbarligen inte om det. Detta är ju egentligen inget problem eftersom "redovisningsfelet" är positivt för oss, men man undrar ju varför de gör så då? Kan det vara att man försöker ge en svag bild av företaget inför konkurrenterna?
Brafös balansräkning (som visserligen är offentlig och som jag missade) där det finns 14 MSEK har de ju inte heller förtydligat/kommunicerat, och detta är ju positivt för aktieägarna.
Det känns inte som "fiffel" direkt men tycker det är svårt att tolka varför de gör som de gör.
|
 |
Re: Grattis Tyskland!
|
Micha69
|
2014-07-25 07:40:15
|
|
|
Kan inte låta bli att haka på denna VM-diskussion, även om den inte är så aktierelaterad...
Att rätt lag vann råder väl inget tvivel om. Tyskarnas kross av Brasilien i semin är något av det värsta jag sett på en fotbollsplan. Låt vara att brassarna vek ner sig, men ändå...
Spelmässigt tyckte jag turneringen var småtrevlig med bra spel från lite mer "okända" länder.
I övrigt hade dock mitt fokus lite mer negativ karaktär:
Den omtalade målkameratekniken behövde väl mig veterligen inte användas i någon större utsträckning. Men...
Ge 4:e-domaren tillgång till repriser i ALLA tveksamma situationer. Jag har aldrig sett en VM-turnering med så många grova och avgörande feldomslut.
FIFA, som för övrigt måste vara en av de mest dysfunktionella organisationerna i världen för tillfället, hade gett domarna något slags "kortdirektiv", vilket innebar att de skulle dela ut så få kort som möjligt. Ett präktigt självmål om någon frågar mig. Jag tillhör de som tycker att filmningar borde rendera rött kort direkt.
Den här sprayen vid bl a frisparkar är en genial idé. Men vad spelar det för roll när domarna konsekvent ställer muren för nära? Lågvattenmärket var Neymars rusning mot Colombia (om jag minns rätt) där han var ca 3 m från bollen när frisparken slogs.
Nåja, för att avsluta positivt: Grattis igen, Tyskland. Länge sedan jag såg en sådan värdig vinnare.
|
 |
Re: Grattis Tyskland!
|
Phantom V
|
2014-07-24 13:48:52
|
|
|
Tyskland var definitivt väl värda att vinna VM och för första gången någonsin så höll jag på Tyskland i en fotbollsmatch.
Argentina spelade medioker fotboll under hela turneringen och jag är förvånad att den eländiga dödgrävarfotbollen räckte ända till en final.
Brasilien var en smärre katastrof. Det känns som om laget har sålt sin själ.
FIFA och domarna bör göra om och göra rätt. När man tillåter de destruktiva spelarna att göra vad som helst så går det utöver konstruktiviteten och de tekniska spelarna som alla vill se. Det är ingen raketforskning, men FIFA fattar det uppenbarligen inte.
Cristiano "Barbie" Ronaldo och Arjen "Bambi på hal is" Robben är grymma fotbollsspelare, men retfullare människor har troligen aldrig vistats på en fotbollsplan. ;)
Afrikanerna sålde bort sig, på ett riktigt pinsamt sätt.
Chile och Colombia var kul att titta på. Liksom Tyskland och i viss mån Holland.
Costa Rica var en kul överraskning. I övrigt så tyckte jag det var en ganska medioker tillställning. Att det skulle vara det bästa VM någonsin...
Inte en chans.
|
 |
Läge i WNTResearch
|
Phantom V
|
2014-07-24 13:37:04
|
|
|
Små insiderförsäljningar och dålig informationsgivning avbröt en fin uppåtgående trend. Aktien störtdök temporärt men återhämtade sig snabbt när bolaget slutligen gick ut med info.
Ingen toxicitet har ännu påvisats i studien, vilket är utomordentligt goda nyheter.
Jag tror att aktien är kraftigt på gång och jag tror att aktien är ett mycket bra köp på kort, medellång och lång sikt.
|
 |
Läge i PromikBook
|
Phantom V
|
2014-07-24 13:33:14
|
|
|
Precis som förra året, och som jag "varnat" om tidigare, så har bolaget backat på alexa under sommaren. Nedgången har dock varit ytterst begränsad och mycket mindre än förra året. Nedgången var helt väntad.
Snart kommer delårsrapporten och där kan det förhoppningsvis komma lite indikationer på att man är på gång. Jag har inte några stora förväntningar på siffrorna, men det bör peka uppåt och det bör börja röra sig nu.
I augusti tror jag att man kommer igång på allvar, och det är förmodligen ett riktigt bra läge att göra ett sommarfynd.
Bolaget är värderat till ca 20-25% av FINTAB och som jag ser det är det ett stort skämt. Det borde vara tvärtom.
|
 |
Re: Klagomål
|
Phantom V
|
2014-07-24 13:27:17
|
|
|
Ja, och det är faktiskt som synes ibland dessutom rent löjeväckande klagomål som typ att det fanns en spricka i väggen, eller en kakelplatta satt snett i badrummet, eller så var det för dammigt på stranden och grannarna hade sex för högt. Eller så har någon sett en kackerlacka i entrén till hotellet ohiiiiiiii.
Det verkar finnas en hel del svenskar som är extremt bortskämda och som inte förstår att vidga sina vyer och se genom fingrarna på mindre petitesser och ha kul och njuta av att uppleva någonting annorlunda. Vem bryr sig om man får ha lite sämre standard än vad man är van vid några dagar. Är det ett stort problem, så finns det lyxhotell...
...Och om sängen nu var kass att ha sex i så kunde han ju provat att sätta på frugan/flickvännen/daten/eskorten på ett bord istället, eller nå´t, men just det, det ska ju vara precis som hemma. :)
Varför åker de överhuvudtaget bort om de vill att allting ska vara som i Sverige.
|
 |
Klagomål
|
Boxarn
|
2014-07-24 13:01:08
|
|
|
Läste någonstans på vad folk klagar över när det gäller deras resor och resmålet.
Någon hade klagat över sängen på hotellrummet med motiveringen att den inte var bra att ha sex i. :-)
|
 |
Re: ONIVA
|
Boxarn
|
2014-07-24 12:55:23
|
|
|
Lite genant känns det ändå trots allt.
När jag tittade igenom mina innehav vad gäller vilka som jag är lite osäker på när det gäller redovisningen så föll mina blickar på på två bolag.
QBNK. Jag har redan angett jag stör mig på kassaflödet.
Massolit. Lustigt att du "AndreasManU" nämner det. Jag hoppas att du har rätt. (Och jag ligger kvar med mitt innehav.)
Annars får jag väl stå till svars här också. Jag var väl den förste som fäste uppmärksamheten på företaget.
Så här skrev jag då:
"
När man sett kursutvecklingen i t.ex. 203 Web Group och Brighter frestas man lätt att börja inbilla sig att andra aktier också kan få en liknande utveckling.
Därför bör man vara självkritisk och ge akt på sig själv så att den egna fantasin inte börjar löpa amok.
Men jag tycker nog att det kan vara värt att ta en titt på Massolit på Aktietorget.
Självfallet med kritiska ögon!"
En liten brasklapp också här således.
Om jag minns rätt så stod kursen då i 70-75 öre. Även om kursen sjunkit tillbaka en hel del så är ökningen ändå ungefär 50%. Men företaget är definitivt inte lätt att få grepp om.
Inte för mig i alla fall.
|
 |
Re: ONIVA
|
KYLIS
|
2014-07-24 12:31:04
|
|
|
Boxarn ingen skugga faller på dig så hudflängning det är mer passande till de som faktiskt bedragit dvs styrelsen, du var ju faktiskt på spåret gällande snårigheten som kanske vid närmare granskning gett ett annat råd. Rådet som sådant baserat på vad de då framställde var ju faktiskt helt korrekt.
Det är väl också så att nu har man brännt en hel del förtroendekapital och det är väl så att det som kommer kommuniceras knappast gör situation bättre i den aspekten.
|
 |
Re: ONIVA
|
AndreasManU
|
2014-07-24 12:06:27
|
|
|
Svårt att förutspå sånt här generellt tycker jag.
Hade flyt i Cefour förra året och sålde några veckor innan Krönlein-skandalen uppdagades, men anledningen var inte att jag anade en bluffskandal direkt.
Historiken på personerna bakom bolaget brukar jag titta på för att avgöra risken för fiffel. Har de skandaler, konkurser etc. bakom sig så ringer en varningsklocka. Det känns lugnt i fallet Massolit till exempel med tanke på Stefan T (Ägare, VD,Grundare)är en känd författare och han skulle då dra med sig själv och sitt eget varumärke ner i skiten, om han gör något brottsligt.
Men hade det ens gått att lista ut detta med Oniva på förhand tidigare i år med den info som fanns tillgänglig? Jag kan hyfsat med redovisning men tycker ändå det är svårt att förstå många gånger hur bolag har gått tillväga.
|
 |
Re: ONIVA
|
Boxarn
|
2014-07-24 11:38:29
|
|
|
Lägger in det aktuella inlägget. Det är inte helt lätt att tränga igenom siffrorna i bokslutsrapporten. Det ser lite snårigt ut.
Men om man accepterar siffrorna som de anges - och det är ett litet "om" - så ser det mycket bra ut.
Om man för det 4:e kvartalet justerar för 10 miljoner i periodiserad intäkt av engångskaraktär plus aktivering av uppskjuten skattefordran på 34,5 miljoner, så hamnar vi på en vinstsiffra på mellan 30 och 35 miljoner beroende på om vi tar hänsyn till avskrivningarna eller ej.
Eftersom det finns cirka 11 miljoner aktier i företaget så blir vinster ungefär 3 kr per aktie för det 4:e kvartalet, eller 12 kr i årstakt.
Detta ger ett P/E-tal på lite drygt 5 med nuvarande aktiekurs.
Även om man kalkylerar in den något ogenomträngliga redovisningen och osäkerheten vad gäller förmågan att integrera förvärven på ett framgångsrikt sätt så ser aktien billig ut.
Med risk för att längre fram bli hudflängd så sticker jag denna gång ut hakan och rekommenderar KÖP.
|
 |
Re: ONIVA
|
Boxarn
|
2014-07-24 11:07:43
|
|
|
Jag väntade faktiskt på att någon skulle minnas mitt klavertramp. Var faktiskt också på väg att avlägga räkenskap för detta.
Jag lade visserligen in en brasklapp i stil med "om nu siffrorna verkligen stämmer", men ändå...
För er som inte kommer ihåg vad jag skrev om företaget, så rekommenderade jag KÖP - alltså med stora bokstäver - när kursen låg (vill jag minnas) kring 65 kronor. I skrivande stund ligger kursen på 13-14 kr.
Snacka om blamage! Det är nästan så att jag tvingas be om förlåtelse för detta bottennapp.
Till mitt försvar kan man möjligen anföra att jag ändå utgick från att siffrorna var korrekta.
Usch!
|
 |
ONIVA
|
KYLIS
|
2014-07-24 10:32:18
|
|
|
Boxarn du hade rätt i att Onivas räkenskaper såg snåriga ut, det var uppblåsta och oegentligheter bakom som nu gjort att det blev obs-noterade varvid nog polisanmälningar etc lär följa till fd styrelse men även en del sittande som jag förstår.
Gällande kursen är det nu omöjligt att veta vad som är korrekt i bolaget, just nu -50%. Överreaktion eller början till slutet?
|
 |
Re: QBNK
|
Boxarn
|
2014-07-22 11:54:43
|
|
|
KAN var idé att gå in eftersom aktiekursen gått tillbaka en del.
Tänkte själv för en kort stund öka på mitt innehav.
Men kassaflödet stör mig.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan det bero på att man har svårt att få betalt av sina kunder.
I så fall inte bra för ett så här litet företag.
|
 |
Re: InXL Innovation
|
Boxarn
|
2014-07-22 11:43:44
|
|
|
Går som spåret. Företaget "haussas" på BS.
Jag påstår inte att företaget är övervärderat.
Men en viss vaksamhet är befogad när det finns misstanke om att kursökningen beror på vad som skrivs på Redeye.
Som i det här fallet när en och samma person lyfter fram bolaget både via BS och Redeye.
Samtidigt som man måste ge den aktuella signaturen en viss "credit" för att han just lyft fram företaget.
Vad jag efterlyser är således just en kritisk inställning.
|
 |
Re: InterTaggen
|
Boxarn
|
2014-07-21 15:50:59
|
|
|
Orkar inte gå tillbaka och läsa igenom rapporten, men var det inte så att man nämnde något om förvärv i densamma.
|
 |
InterTaggen
|
B.Farline
|
2014-07-21 12:02:40
|
|
|
VD - Kommentar
Vår försäljning under andra kvartalet har haft en bra tillväxt på totalnivå och med ytterligare ett positivt kvartalsresultat så känner vi att stabiliteten i vår affär ökar. Vi är inte nöjda med alla delar i vår tillväxttakt som vi därför önskar öka ytterligare under året. Vår Rail affär har varit bra med en jämn ström av serieleveranser till flera kunder. Nya projekt diskuteras och fokus ligger främst på att arbeta mer och tätare med våra redan etablerade stora partners där vi vill expandera våra affärer och bli en viktigare affärspartner för dessa. Vi gör bedömningen att ytterligare nya projekt kommer att tillkomma under året. Vi har efter genomgång och analys gjort bedömningen att vårt produkterbjudande är framgångsrikast i vissa specifika applikationer och vi vill därför ”borra djupare” inom dessa och lägga mindre tid på de förfrågningar som rör våra mindre starka erbjudanden. Som ett litet företag så är det enormt viktigt att vi fokuserar på rätt saker och framförallt inom Rail Solutions där projekten är komplicerade, projektspecifika och alltid med stora resurskrav.
Vår Traffic affär har utvecklats bra på den amerikanska marknaden medan den varit något svagare på den asiatiska marknaden, där främst Kina varit svagt. I EMEA området har försäljningen varit enligt plan men där avser vi öka insatserna inte minst med stöd av våra nyligen lanserade UHF produkter som vi bedömer kommer att ha en positiv inverkan på försäljning och resultat under senare delen av året. På den Nordiska marknaden ökar vi vår närvaro och vi ser redan att våra nya UHF läsare röner ett stort intresse bland både etablerade och nya partners.
Innovationsarbetet kommer att fortsätta och vi avser lansera flera produkter inom vår nya UHF familj i slutet av året. I fokus för vår produktinnovation står kundens behov av säkerhet, pålitlighet, funktionalitet, design och livscykelkostnader. Vår bedömning är att ytterligare lanseringar kommer att öka vår adressbara marknad och att detta är en grundförutsättning för ökad tillväxt.
Jonas Svensson
Verkställande direktör
Du har spelplanen framför dig, du ser pjäsernas utplacering och som är formrade mot attack, hälsar -
Stabsmedlemmarna /
B. Farline
|
 |
Re: Tagmaster.........
|
njurunda
|
2014-07-20 17:04:20
|
|
|
Hoppet står till expansionstakten och Farlines spåkula. (låtom oss bedja...)
|
 |
Derank Index och 100% klubben
|
DERANK
|
2014-07-19 14:29:44
|
|
|
Derank Index: +12,65% (sedan årsskiftet).
Förra veckan: +11,66%
Trend: Positiv
Antal tävlingsaktier som ligger på plus: 48%
Förra veckan: 45%
Trend: Positiv
Antalet aktier som visar en avkastning på minst 100% sedan årsskiftet 2013/14 och därmed ingår i den så kallade 100%-klubben: 6 st
Förra veckan: 6 st
Trend: Oförändrat
100%-klubben
1 AvTech Sweden B 473,72%
2 Vindico Security 195,31%
3 Nexam Chemical Holding 176,70%
4 Cybaero 157,42%
5 Novus Group International 129,23%
6 WNTResearch 115,90%
De tre aktier med sämst avkastning i tävlingen (som då placerar sig på plats 69 till 71) är:
69 Business Control Systems, BCS -55,82%
70 Cassandra Oil -57,94%
71 Polyplank -58,90%
|
 |
Resultat DASOC
|
DERANK
|
2014-07-19 14:26:51
|
|
|
1 Mr Rockefeller 88
2 Myrsloken 130
3 Phantom V 130
4 Njurunda 147
5 Kapsylen 153
6 MUPP 158
7 AndreasManU 167
8 Joje 170
9 Swedshare 171
10 Boxarn 171
11 Krillekillen 172
12 Cynjas 173
13 Per Wersén 176
14 Poike 181
15 Micha69 188
16 37 197
17 Jugge 203
18 Laban 211
19 Mikael_J 222
20 Örnen 248
21 EllaK 255
|
 |
Resultat DASO
|
DERANK
|
2014-07-19 14:26:14
|
|
|
1 Swedshare 185169
2 Micha69 180374
3 Mr Rockefeller 157958
4 Joje 146640
5 Kapsylen 138978
6 Phantom V 133402
7 Myrsloken 132902
8 AndreasManU 128960
9 Njurunda 115668
10 Krillekillen 112147
11 Cynjas 111731
12 Per Wersén 105109
13 MUPP 102957
14 Boxarn 100189
15 Poike 98901
16 Jugge 96485
17 37 90719
18 Laban 86162
19 Mikael_J 83344
20 Örnen 75173
21 EllaK 74209
|
 |
Inter-TagMaster
|
B.Farline
|
2014-07-19 11:15:47
|
|
|
DELÅRSRAPPORT FÖR TAGMASTER AB januari – juni 2014
Fortsatt ökad försäljning med robust resultatförbättring
Andra kvartalet
• Nettoomsättningen ökade under andra kvartalet med 45% till 16,4 Mkr (11,3)
• Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 2,2 Mkr (0,2), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,1% (1,6)
• Nettoresultatet uppgick till 1,9 Mkr (-0,2)
• Resultatet per aktie uppgick till 0,02 (0,00)
Första halvåret
• Nettoomsättningen ökade under perioden med 16% till 30,7 Mkr (25,7)
• Rörelseresultat (EBITDA) ökade till 3,7 Mkr (2,1), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 12,1 % (8,3)
• Nettoresultatet uppgick till 3,2 Mkr (1,3)
• Resultatet per aktie uppgick till 0,03 (0,01)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1,2 Mkr (-2,6)
Så är det, marknadsfältet står vidöppet för TagMaster:s produkter - bolaget har full fart på banan, Yes Sir so is it hälsar -
Stabsmedlemmarna /
B. Farline
|
 |
InXL Innovation
|
Boxarn
|
2014-07-18 22:27:33
|
|
|
Köpte aktier också i det här företaget på en höft.
Ibland tycker jag att ju mindre jag sätter mig in i ett företag innan jag köper aktier i det, desto bättre blir kursutvecklingen.
|
 |
INEV Studios
|
Boxarn
|
2014-07-18 22:22:00
|
|
|
Pinnar på bra!
Jag tycker det ser MYCKET intressant ut.
Men det återstår att se om allt det positiva utmynnar i några intäkter att tala om.
Köpte aktier i företaget på en höft. Kursutvecklingen har varit helt okay.
|
 |
QBNK
|
Boxarn
|
2014-07-18 22:14:27
|
|
|
Ett företag som i vinst och marknadsvärde i mycket liknar TagMaster.
(TagMasters omsättning är dock betydligt högre.)
Men kassaflödet för QBNK:s del ser inte helt tillfredsställande ut.
Svårt att få betalt av kunderna?
Jag äger aktier i företaget.
Men instämmer i vad VD skriver i rapporten: "Investerare ska vara aktsamma vid investeringar och ska skapa sig en helhetsbild av bolaget innan en investering görs."
|
 |
Re: Tagmaster.........
|
Boxarn
|
2014-07-18 22:03:33
|
|
|
Läste igenom rapporten lite snabbt.
Det ser relativt stabilt ut.
Men knappast mer än så.
|
 |
Tagmaster.........
|
njurunda
|
2014-07-17 20:22:49
|
|
|
Dagens omsättning 786000 till stigande kurs kan tyda på att nånting är på G
Vad säger vår insatte Farline ?
|
 |
Derank-index i positiv trend - Svenskarna positiva
|
Örnen
|
2014-07-14 18:07:32
|
|
|
Att döma av derank-index är trenden positiv, + 11,66% sedan årsskiftet, men hur ser den närmaste framtiden ut?
Enligt en undersökning gjord av TNS Gallup på uppdrag av Nordea visar på att tre gånger så många svenskar tror på att börsen kommer stiga under det närmaste året än sjunka. Dock kommer börsen inte stiga så jättemycket.
"TNS Gallup har på uppdrag av Nordea frågat drygt tusen svenskar om synen på börsen de närmaste 12 månaderna. 41 procent tror att börsen ska stiga de kommande 12 månaderna, mot bara 13 procent som tror på en nedgång. Optimisterna tar dock inte i så att de spricker - av dem tror majoriteten att börsuppgången blir 5 procent eller lägre. Men gruppen innehåller även superoptimister: Var tionde tror att uppgången det närmaste året kan bli så stor som 11-25 procent. I genomsnitt svarar alla intervjuade att börsen kommer att stiga 1,8 procent det kommande året."
Källa:
http://www.di.se/artiklar/2014/7/14/svensken-tror-pa-borsen/
|
 |
Re: Grattis Tyskland!
|
Boxarn
|
2014-07-14 07:42:43
|
|
|
Väl värda att vinna!
Tyskarna har ju alltid varit en lagmaskin. Numera verkar dom också kunna lite mer av finlir.
Jag trodde från början att brassarna skulle ta hem det hela. Med benägen hjälp av hemmaplan.
Men jag blev under turneringens gång imponerad av Tyskland och ville att dom skulle vinna.
Jag tjoade faktiskt när dom gjorde målet.
|
 |
Re: VM-guld till NGM-börsens Tyskland !
|
Mr Rockefeller
|
2014-07-14 00:16:09
|
|
|
Ha ha... FINT blir säkert morgondagens vinnare, det skulle ju vara lämpligt ;-)
|
 |
VM-guld till NGM-börsens Tyskland !
|
Örnen
|
2014-07-14 00:02:12
|
|
|
En glad dag för NGM-börsens ägare. Återstår att se vilken effekt det får på börskurserna och om det 'föds' fler bolag till NGM :)
|
 |
Grattis Tyskland!
|
Mr Rockefeller
|
2014-07-14 00:01:54
|
|
|
En fantastisk match, en av de bästa jag har sett!
|