|
Trump
|
Boxarn
|
2016-11-11 15:18:22
|
|
|
Jag undrar hur länge det dröjer innan amerikanska media myntar öknamnet "The Twitter President" eller "Twitter Trump", eller något liknande?
Har skummat igenom den fylliga bild av USA-media man får via Google, men har inte hittat något sådant.
Men det lär nog komma omsider.
|
|
Re: Kraftiga försämringar för småföretagarna - tema utdelnin
|
SilentVoice
|
2016-11-09 09:12:05
|
|
|
http://cornucopia.cornubot.se/2016/11/breaking-massivt-skatt-for.html
|
|
Skandia
|
Boxarn
|
2016-11-06 21:51:50
|
|
|
På tal om belåning!
Skandia medger inte någon belåning på ISK-konton.
Vad avser KF har jag inte kollat.
Men i övrigt tycker jag faktiskt att Skandia är riktigt bra.
Så jag har spridit lite av mina gracer dit.
Ett tips till er som är lite missnöjda med era hittillsvarande banker/mäklare!
|
|
Re: Belåningsgrader
|
Phantom V
|
2016-11-06 21:25:47
|
|
|
Tycker hela Avanza är lite hipp som happ... och då är jag snäll.
Jag skulle inte använt deras tjänster ens om jag fått betalt för att göra det.
|
|
Belåningsgrader
|
Boxarn
|
2016-11-06 21:05:50
|
|
|
Nordnet är både snabbare och mer generösa än Avanza när det gäller att fastställa belåningsgrader.
Det förstnämnda företaget verkar redan vid noteringen ha klart för sig vilken belåningsgrad som är lämplig, medan det senare företaget tydligen väntar och ser, och två gånger om året justerar dessa grader.
Dessutom verkar Avanzas bedömningar vara lite hipp som happ.
Ett exempel vad gäller fonder är Templeton Asian Smaller Companies.
Belåningsgraden för denna fond hos Nordnet är 70%, medan den är 0 hos Avanza.
|
|
TiksPac
|
Boxarn
|
2016-11-06 20:52:25
|
|
|
TiksPac: TiksPac växer med nya avtal
TiksPac har tecknat följande nya avtal under den senaste månaden.
I England har Trial-avtal (2-6 TPS per avtal) tecknats med:
CSR:
Wirral Council DC
Thorpe St Andrew (Norwich)
Doncaster MBC
Richmonshire DC
Surrey Heat BC
Bromley BC
RENT:
Ribby Hall Holiday Village
DogBarn
Boutique Holiday Parks
Applewood Countryside Park
Dessa uppdragsgivare har kommit överens om att testa vårt koncept under några månader som ett första steg. Detta visar på ett stort intresse för konceptet och vi vet sedan tidigare att ”Trials” oftast leder till man i nästa skede tecknar avtal.
I Sverige har CSR avtal tecknats med:
Degerfors: 10st TiksPac-stationer till drygt 7.000 invånare
Sävsjö: 10st TiksPac-stationer till drygt 11.000 invånare
Belgien:
Vi har under första kvartalet besökt 5 kommuner och informerat om vårt koncept. Vår lösning väckte stort intresse och vi har fått ett positiva bemötande. Vi kommer att följa upp med ytterligare möten under hösten
Ovanstående ser ju riktigt imponerande ut.
Men också här kom jag fram till att jag avstår.
|
|
Re: saltx på firsth north
|
Boxarn
|
2016-11-06 20:47:31
|
|
|
Har återigen som hastigast ögnat igenom företagets sajt.
Visserligen kliar det lite i fingrarna, men mitt intryck är att det kommer att ta lååång, lååång tid att etablera tekniken.
Jag uppfattar också värderingen som hög.
Lägg till det att med den takt företaget bränner kapital så har vi en nyemission inom ett år.
Jag kom fram till att jag avstår. Åtminstone tills vidare.
Också av det skälet att jag försöker lägga band på mig själv när det gäller att köpa in mig i förhoppningsbolag.
Jag har i det här avseendet blivit värre än den värsta frimärkssamlare.
|
|
saltx på firsth north
|
njurunda
|
2016-11-06 16:01:29
|
|
|
sakta skola de tålmodiga skynda...
råkade kolla i realtid.se
möjligen ett nytt fingerprint p g
är du på g Boxarn
|
|
Veckouppdatering: Osalja veckans ledare!
|
DERANK
|
2016-11-05 09:58:10
|
|
|
Bästa Derank:are,
Veckans ledare i Deranktävlingen (DASO) 2016 är
Osalja + 79,73% med
Phantom V + 49,80% på andra plats, och
Örnen + 38,71% på tredje.
I Extratävlingen leder
Örnen 77 poäng med
Phantom V 103 poäng på andra plats, och
Osalja 126 poäng på tredje.
DerankIndex (sedan årsskiftet): + 6,35%
Antal tävlingsaktier på plus: 46%
Bästa aktie är Oncology Venture 285,58%
Sämsta aktie är Dentware Scandinavia -76,21%
1 Oncology Venture 285,58%
2 Sealwacs 175,91%
3 Immunovia 152,94%
4 A City Media 145,57%
5 Storytel B 116,91%
6 Parans Solar Lighting 90,44%
7 PromikBook 58,09%
8 Alzinova 54,87%
9 Bredband2 i Skandinavien 54,55%
10 Greater Than 52,01%
/Derank
|
|
Resultat Derank/DASOC 2016 - Extratävlingen - 04-nov
|
DERANK
|
2016-11-05 09:57:27
|
|
|
1 Örnen 77
2 Phantom V 103
3 Osalja 126
4 Laban 135
5 Skyrocket 136
6 MUPP 156
7 Boxarn 173
8 Mr Rockefeller 177
9 EllaK 180
10 Njurunda 191
11 Micha69 193
12 Jugge 196
13 Kapsylen 202
14 Per Wersén 206
15 Myrsloken 221
16 Joggarn 227
17 37 233
18 Joje 247
|
|
Resultat Derank/DASO 2016 - Huvudtävlingen - 04-nov
|
DERANK
|
2016-11-05 09:57:08
|
|
|
1 Osalja 179732
2 Phantom V 149797
3 Örnen 138707
4 Skyrocket 124287
5 MUPP 118469
6 Laban 111037
7 Boxarn 100858
8 EllaK 94741
9 Mr Rockefeller 94515
10 Kapsylen 92363
11 Micha69 88816
12 Jugge 88016
13 Njurunda 87463
14 Per Wersén 86769
15 Joggarn 79217
16 Myrsloken 74048
17 37 69027
18 Joje 66205
|
|
Re: Finepart
|
DuncansJourney
|
2016-11-04 10:18:15
|
|
|
Jag är uppenbarligen inte ensam om att gilla Finepart. Emissionen på 12 Mkr (inkl övertilldelning) tecknades till 108 Mkr enligt förmiddagens PM.
|
|
Re: Crunchfish
|
DuncansJourney
|
2016-11-03 21:35:49
|
|
|
Själv tycker jag att det mest rättvisa vid överteckning är att alla får proportionell tilldelning mot vad de tecknade, dock med reservation för att bolagen naturligtvis måste uppfylla marknadsplatsens krav på att ett visst antal ägare måste ha aktier för ett visst minimibelopp.
Om i stället alla får en minimipost så vet man som tecknare att enda gången man kommer att bli tilldelad fler aktier är när ingen annan vill ha dem. Och under de förutsättningarna vill man förmodligen inte heller själv ha dem. Så varför teckna mer än en post?
Det riskerar att sluta med att bolagen får svårt att få sina IPO:er fulltecknade.
|
|
Re: Finepart
|
DuncansJourney
|
2016-11-03 21:22:18
|
|
|
Nej då, jag är inte det minsta irriterad. Efter alla dessa år på aktiemarknaden vet jag att ingen aktie passar alla, och att andra inte tycker som jag är inte alls ovanligt.
Att jag inte skriver förrän nu beror på att jag inte läst ditt inlägg tidigare och inget annat.
Det stämmer att René är ägare i bägge bolagen. Det kanske påverkar en del att satsa i Finepart, så där har du helt rätt.
Jag vet inte så mycket om den tidiga historiken. En av grundarna dog, och jag tror att generationsskiftet åtminstone delvis låg bakom de konflikter som slutade i Finecuts konkurs.
Jag är inte det minsta orolig för leveranserna till SKF och Dohner. Finepart har redan tidigare sålt ett antal maskiner, och de fungerar. Jag tror dessutom att alla kunder testat maskinen noggrant innan köp. Skulle det vara något fel får Finepart åtgärda det. Sedan är det helt klart så att en del delar i maskinen slits ut efterhand, och reservdelar o.d. är också en viktig inkomstkälla för bolaget.
Problemet för Finepart är snarare att många potentiella kunder har en förutfattad och felaktig bild av maskinens prestanda. De har provat "gammal" vattenskärning som inte har till närmelsevis lika hög noggrannhet som Fincuts maskiner, och tror att Finecuts maskiner ska vara ungefär som de andra. Så största delen av emissionslikviden ska användas till marknadsföring. Då tror jag det underlättar betydligt att visa på SKF som kund.
Som jag skrev har SKF tecknat intentionsavtal om köp av ytterligare maskiner. De kan naturligtvis köpa fler utan något intentionsavtal, men jag gissar att de på det här sättet försäkrat sig om prioriterad leverans om de beställer fler. Avtalet tycker jag tyder på att SKF verkligen är intresserade.
|
|
Re: Crunchfish
|
Poike
|
2016-11-03 20:23:25
|
|
|
Det är väl så enkelt att vid en kraftig överteckning går det inte att göra alla nöjda.
Traditionellt har man i Sverige gett en slattpost till alla, vilket ju på sätt och vis är jämlikt och bra. Men det har ju också varit en hel del kritik mot det upplägget, folk som tecknar för hundratusentals eller miljoner kronor och får aktier för 4500 kr. Uppfattades som lite pajas och något som mest skräpade ner portföljen.
|
|
Re: Crunchfish
|
Boxarn
|
2016-11-03 20:17:25
|
|
|
Det var väl ungefär det jag var inne på i mitt inlägg, nämligen att vissa måste ha fått sig tilldelade betydligt fler aktier än 400 - en siffra som genomgående nämndes på BS - trots att de som tilldelats 400 aktier i några fall hävdade att de tecknat sig för flera 10000-tals aktier.
Jag utesluter inte "foul play" vid tilldelningen.
När det gäller risken så var det nog uppenbart för den som hade örat mot marken att den var i det närmaste obefintlig i det här fallet.
Vad gäller ofoget att teckna via flera depåer för att snika åt sig mera aktier så instämmer jag. På den punkten verkar man emellertid ha tagit tag i problemet.
|
|
Re: Challenger Mobile
|
Phantom V
|
2016-11-03 20:14:32
|
|
|
Ja, och självklart inte bara positiva. :)
Jag är egentligen själv ganska skeptisk (och har varit länge), men samtidigt så tycker jag att PM:et bådar gott...
Men, men. Det kanske är långsökt...
|
|
Re: Finepart
|
Boxarn
|
2016-11-03 20:06:37
|
|
|
Jag tycker mig ana en viss irritation över att jag inte är helsåld på företaget. Korrekt?
Det var ju lite synd att ditt inlägg inte kom innan teckningstiden löpte ut, utan istället 3 timmar efter densamma. Annars hade jag väl haft större anledning att lufta mina tvivel angående företagets attraktivitet för potentiella investerare.
Vi kanske till och med skulle kunna haft ett konstruktivt meningsutbyte , ja, du skulle kanske till och med ha fått mig att gå med i emissionen, vilket jag faktiskt funderade på.
Men med tanke på den begränsade emissionsvolymen så skulle det å andra sidan ha minskat dina möjligheter att få tilldelning.
Jag anser att det finns paralleller. Följande skrivningar är som hämtade från prospekt utgivet av Arcam: "...ett innovativt och teknikorienterat företag som säljer maskiner för komponenttillverkning...", "... öppnar upp för många krävande applikationsområden, t.ex.inom medicinteknik, flygindustrin, rymdindustrin...".
Och kanske syftet också var just detta, nämligen att inför investerarna påminna om Arcam. Dessutom finns det vissa paralleller på ägarsidan i form av familjen René.
Att notera är att företaget då det hette Finecut, och bedrev samma verksamhet, gått i konkurs. Ägarkonflikten tillhör också historien.
Var det på grund av att man inte kunnat hävda sig gentemot konkurrenter och konkurrerande metoder som man räknar upp i memorandumet?
Vad gäller den minimala försäljningen utgick jag från räkenskaperna. "Försäljningarna" till SKF och Dohner andas osäkerhet och och tester. Kommer man att få betalt installationerna visar sig vara mindre lyckade?
Visst kan företaget lyckas. Man har visserligen varit i gång sedan 2006, men å andra sidan tog det 12-15 år för Arcam att få ett genombrott.
|
|
Re: Challenger Mobile
|
Poike
|
2016-11-03 19:32:03
|
|
|
Marknaden är alltså diktaturer, som av någon anledning vill erbjuda kommunikation som är sämre än vanlig telefoni, så att landets egna medborgare inte ska orka ringa till lägre pris.
Och man ska slåss mot ett hav av andra leverantörer som fortfarande erbjuder sina tio år gamla system.
Sorry, men du önskade synpunkter :-)
|
|
Challenger Mobile
|
Phantom V
|
2016-11-03 18:33:24
|
|
|
Detta bolag har haft innerligt svårt att visa framfötterna, men idag kom följande PM:
http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=80727&Language=1
Challenger känns minst sagt svårt att räkna på, men ovanstående känns onekligen intressant även om det känns lite som att famla i mörkret när det gäller att veta vad detta kan komma att innebära. Dock känns det som om det kan bli något stort...
Jag köpte en post idag. Värderingen är ju trots uppgången idag, fortfarande "bara" 26 miljoner kr och jag får en hyfsat bra magkänsla. Frågetecken kring affärsmodellen, dock. Dessutom behövs mer finansiering...
Synpunkter från panelen önskas!
|
|
Re: Crunchfish
|
DuncansJourney
|
2016-11-03 18:19:30
|
|
|
Det stämmer inte att alla fått 400 aktier var, jag fick fler. Många som bara tecknat en minimipost blev utan.
Det är väl bara naturligt att de som tecknar mycket får något för den risk de tar. Jag ser i alla fall inget värde för bolaget i att ha väldigt många aktieägare när aktien noteras. Dessutom är det bra att försöka stävja ofoget (det är inte tillåtet) där somliga tecknar för småbelopp i ett stort antal depåer för att på så sätt lura till sig större tilldelning.
|
|
Re: Finepart
|
DuncansJourney
|
2016-11-03 18:07:41
|
|
|
Förstår inte parallellen mellan Finepart och Arcam.
Jag vet inte vad du menar med att försäljningen är minimal. Under sommaren har bolaget sålt två maskiner, varav en till SKF, för totalt ca 6 Mkr. SKF tecknade även ett intentionsavtal om att köpa fler maskiner.
Emissionen är på drygt 12 Mkr inkl övertilldelning och pre-money ca 22 Mkr. Jag har tecknat.
|
|
Kraftiga försämringar för småföretagarna - tema utdelning
|
SilentVoice
|
2016-11-03 17:25:48
|
|
|
http://www.tidningenkonsulten.se/artiklar/vasentligt-skarpta-312-regler-planeras-trada-kraft-2018/
De viktigaste förändringarna i 3:12 reglerna gäller:
Förenklingsregeln – som nästan halveras
Lönesummeregeln – där det kommer krävas ett betydligt högre löneuttag
Utdelning baserad på löner – som blir betydligt sämre
|
|
Re: Crunchfish
|
Boxarn
|
2016-11-02 19:44:18
|
|
|
Av inlägg på BS framgår det att de som tilldelats aktier har fått 400 aktier var.
De 1.000 aktieägarna har därmed fått dela på aktier värda 6 miljoner.
Men det var väl aktier för 15 miljoner som skulle hamna bland allmänheten!?
Vart tog övriga aktier vägen?
Är vi tillbaka till IT-yran för ett femtontal år sedan då vissa, då det stod klart att stora kursuppgångar var i faggorna, gynnades, för att när aktierna noterades kunna sälja sina aktier med ohemula vinster?
Vilka är dessa "vissa"?
Man kan bara spekulera.
|
|
Re: Crunchfish
|
Boxarn
|
2016-11-02 10:40:57
|
|
|
I pressmeddelandet står det att företaget kommer att ha 1.000 aktieägare efter erbjudandet.
Eftersom aktier för 15 miljoner/en miljon aktier var tillgängliga för allmänheten så innebär det att de 1.000 nya aktieägarna fått i genomsnitt 1.000 aktier i tilldelning till ett värde av 15.000 kr.
Den här tilldelningspolicyn skiljer sig från gängse tillvägagångssätt där man spridit sina gracer till att omfatta ett större antal småinvesterare som i liknande fall fått sig tilldelade aktier för några få tusen kronor.
Eller har jag missuppfattat något?
|
|
Finepart
|
Boxarn
|
2016-10-31 20:09:15
|
|
|
Är det här ett företag som försöker utnyttja vinddraget från Arcams framfart?
Försäljningen är emellertid minimal.
Jag tror jag står utanför.
|
|
Re: saltx på firsth north
|
Boxarn
|
2016-10-31 19:46:57
|
|
|
Ett suveränt köp!
Kanske det inte är riktigt tillåtet att så här i efterhand säga att jag funderade på att köpa när "njurunda" frågade om "nån som hänger på".
Men det var inte långt borta att jag gjorde det.
Men jag ger mig tusan på, att om jag hade gjort det så hade aktiekursen havererat.
Gasporox kanske också är en aktie man borde ha köpt. Eller?
|
|
Re: saltx på firsth north
|
njurunda
|
2016-10-31 19:27:48
|
|
|
hej
det bidde 3100 st.ca 6 kr:- st.jag tycker att det är spännande företag. Ska ta med dem i nästa års tävling.de har flera ben att stå på.
|
|
Re: saltx på firsth north
|
swedshare
|
2016-10-31 18:00:41
|
|
|
Du har gjort en bra affär om du har kvar dem! Nuvarande värdering på över 600msek känns dock ganska hög.
|
|
myTaste
|
Boxarn
|
2016-10-31 13:55:22
|
|
|
Det är ju bra att man identifierar ett problem och sedan löser det.
Men kommer det där med att samla recept på ett ställe verkligen att leda till några ökade intäkter att tala om?
Utav kursutvecklingen att döma tycks marknaden tro det. Aktien rusar.
Själv är jag tveksam.
(Jag äger aktier i företaget och har med aktien i våra aktietävlingar.)
|
|
Fastator
|
Boxarn
|
2016-10-31 11:15:46
|
|
|
Fastator har idag tecknat avtal om att förvärva 25% av det finansiella
teknikföretaget MDG, en digital plattform för hyresmarknaden.
Investeringen sker genom att MDG emitterar nya aktier till Fastator,
varefter Fastators ägarandel i MDG kommer att uppgå till 25%. Genom
investeringen tar Fastator steget in på den växande marknaden för
digitalt baserade finanstjänster - med inriktning mot
fastighetssektorn.
MDG grundades 2014 och tillhandahåller en digital plattform för
hantering av hyresrelaterade tjänster. Plattformen finns än så länge
endast i en betaversion men kommer att lanseras brett under 2017, med
Fastator som finansiell och strategisk partner. Den globala
marknadspotentialen för denna typ av tjänster uppskattas till mellan
70 och 80 miljarder kronor. MDGs ambition är att ta en ledande roll
för att driva utvecklingen av denna del av hyresmarknaden i Sverige
och internationellt.
Förvärvet innebär att Fastator utvidgar sin portfölj till att även
innefatta digitala tjänster för fastighetssektorn.
|
|
Veckouppdatering: Osalja veckans ledare!
|
DERANK
|
2016-10-28 18:29:48
|
|
|
Bästa Derank:are,
Veckans ledare i Deranktävlingen (DASO) 2016 är
Osalja + 94,37% med
Phantom V + 49,17% på andra plats, och
Örnen + 41,17% på tredje.
I Extratävlingen leder
Örnen 78 poäng med
Phantom V 103 poäng på andra plats, och
Osalja 117 poäng på tredje.
DerankIndex (sedan årsskiftet): + 8,52%
Antal tävlingsaktier på plus: 44%
Bästa aktie är Oncology Venture 324,45%
Sämsta aktie är Dentware Scandinavia -76,90%
1 Oncology Venture 324,45%
2 Sealwacs 174,39%
3 Immunovia 163,97%
4 A City Media 149,37%
5 Storytel B 119,81%
6 Parans Solar Lighting 84,17%
7 Alzinova 62,83%
8 Greater Than 85,01%
9 Motion Display Scandinavia 48,75%
10 ShaMaran Petroleum Corp 54,39%
/Derank
|
|
Resultat Derank/DASOC 2016 - Extratävlingen - 28-okt
|
DERANK
|
2016-10-28 18:29:26
|
|
|
1 Örnen 78
2 Phantom V 103
3 Osalja 117
4 Laban 137
5 Skyrocket 140
6 MUPP 160
7 Boxarn 177
8 EllaK 178
9 Mr Rockefeller 186
10 Micha69 187
11 Njurunda 192
12 Jugge 196
13 Kapsylen 207
14 Per Wersén 210
15 Joggarn 215
16 Myrsloken 222
17 37 244
18 Joje 249
|
|
Resultat Derank/DASO 2016 - Huvudtävlingen - 28-okt
|
DERANK
|
2016-10-28 18:28:53
|
|
|
1 Osalja 194366
2 Phantom V 149170
3 Örnen 141169
4 Skyrocket 124650
5 MUPP 117236
6 Laban 109817
7 Boxarn 102971
8 EllaK 96606
9 Mr Rockefeller 92175
10 Micha69 91645
11 Kapsylen 91057
12 Jugge 88732
13 Per Wersén 88413
14 Njurunda 88093
15 Joggarn 83552
16 Myrsloken 74619
17 37 68529
18 Joje 67114
|
|
Re: Appspotr
|
KYLIS
|
2016-10-27 15:36:53
|
|
|
Jo
|
|
Re: Hur länge finns det för mycket pengar på kapitalmarknade
|
Mr Rockefeller
|
2016-10-27 12:13:17
|
|
|
Väldigt bra kommentar!
Jag har bara besökt Barista en gång, i Malmö, och fick då tydligt känslan att det var tvärtom mot IKEA:s restauranger.
På IKEA:s restauranger lyckas man med enkla medel få allt att bli väldigt lagom och mysigt, billigt men ändå väldigt bra.
På Barista kändes det som att man hade lagt ut jättemycket pengar på att fixa stället, men att man inte lyckats åstadkomma något, nästan på gränsen till kapitalförstöring.
Vi får väl se om de verkligen lyckas vända, men crowdfunding kanske är rätt väg att gå.
Lite besynnerligt hur man kunde få så väletablerade investerare att gå in med så mycket pengar, men grupptrycket är förmodligen många investerares värsta fiende.
|
|
Re: Appspotr
|
Boxarn
|
2016-10-27 09:43:12
|
|
|
Verkar vara på G.
Ska bli intressant!
http://digital.di.se/artikel/efter-hundaren--nu-borsnoteras-appspotr
|
|
Re: Arc Aroma Pure
|
Mr Rockefeller
|
2016-10-25 22:29:43
|
|
|
Sex veckor senare har AAP rasat från 55 till 44 kr.
Jag kan inte se att det finns några skäl därtill, utan det rör sig nog om nervositet och temporär avsaknad av pressmeddelanden med goda nyheter.
De som köper nu gör nog en bra affär, men själv är jag fullinvesterad.
|
|
Re: Hur länge finns det för mycket pengar på kapitalmarknade
|
Poike
|
2016-10-25 21:32:20
|
|
|
En kommentar om Barista från mig:
http://nyemissioner.se/nyheter/investerarelit_braenner_sig_paa_kaffet/589
|
|
Re: Hur länge finns det för mycket pengar på kapitalmarknade
|
Mr Rockefeller
|
2016-10-25 07:13:06
|
|
|
Jag ska lägga till att jag inte dömer ut Baristas sympatiska affärsidé, men hur är det möjligt att förlora 22 mnkr på en omsättning på 67 mnkr på att sälja kaffe?
Skulle deras rättvisemärkta kaffe verkligen vara så mycket dyrare att köpa in?
Espresso House expanderar väl inte långsammare, så snacket om att nyetableringar kostar för Barista är väl inget annat än just snack?
http://www.allabolag.se/5565077160/Espresso_House_Sweden_AB
|