|
Re: Oncopeptides
|
bylsma
|
2017-02-17 09:00:26
|
|
|
Jag kommer att teckna för att sälja. Har inte sett någon rekommendation men det finns stora drakar med i ägarlistan (Gladiator-fonden t ex). Bolaget ligger betydligt nämre marknaden än andra förhoppningsbolag som finns i min portfölj. Men är också värderade utifrån det.
|
|
Re: Sonetel
|
Mr Rockefeller
|
2017-02-16 21:05:01
|
|
|
Har lyssnat på Sonetel och blev ganska imponerad. Jag kanske till och med tecknar.
Verkar vara en duktig entreprenör som byggt upp en sådan verksamhet i Indien på distans.
Men det blir en försiktig post i så fall.
|
|
SyntheticMR
|
Boxarn
|
2017-02-16 20:04:30
|
|
|
Aktien har haft en fenomenal utveckling under ett par år.
Om man räknar på helårets resultat så blir P/E-talet emellertid flera hundra.
Om man extrapolerar från det sista kvartalet 2016 så ser det lite bättre ut, med ett P/E-tal på mellan 40 och 50.
Det är högt. Och har man verkligen tagit hänsyn till att det sista kvartalets siffror eventuellt kan ha varit påverkade av att institutioner inför årsskiftet sett till att utnyttja utrymmet i budgeten för att inte kommande år drabbas av nedskärningar?
(Jag äger aktier i företaget.)
|
|
Oncopeptides
|
Boxarn
|
2017-02-16 19:29:13
|
|
|
Jag vet inte riktigt varför jag alltid har varit avogt inställd till läkemedelsbolag.
Kanske därför jag har haft en känsla att man aldrig når fram till lyckad forskning och lansering.
Men jag funderar på att göra bot och bättring och teckna Oncopeptides.
Om ni ser några råd vad avser teckna eller ej, så hojta till.
|
|
Mer från PromikBook
|
Micha69
|
2017-02-14 08:43:26
|
|
|
http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=82117
|
|
Veckouppdatering: Phantom V veckans ledare!
|
DERANK
|
2017-02-12 01:00:53
|
|
|
Bästa Derank:are,
Veckans ledare i Deranktävlingen (DASO) 2016 är
Phantom V + 31,22% med
Njurunda + 16,65% på andra plats, och
Skyrocket + 11,14% på tredje.
I Extratävlingen leder
Osalja 116 poäng med
Skyrocket 128 poäng på andra plats, och
Laban 142 poäng på tredje.
DerankIndex (sedan årsskiftet): + 4,87%
Antal tävlingsaktier på plus: 52%
Bästa aktie är Motion Display Scandinavia 188,41%
Sämsta aktie är WNT Research -26,30%
1 Motion Display Scandinavia 188,41%
2 Absolicon 61,86%
3 Scandinavian ChemoTech B 32,08%
4 Storytel B 34,01%
5 A City Media 33,88%
6 West International 31,45%
7 Ecomb 11,58%
8 Kentima Holding 16,30%
9 Axon Kids 25,44%
10 Avensia 22,60%
/Derank
|
|
Resultat Derank/DASOC 2017 - Extratävlingen - 10-feb
|
DERANK
|
2017-02-12 01:00:06
|
|
|
1 Osalja 116
2 Skyrocket 128
3 Laban 142
4 Njurunda 146
5 Mr Rockefeller 147
6 Myrsloken 148
7 Boxarn 180
8 MUPP 180
9 Örnen 182
10 Kapsylen 190
11 Phantom V 210
12 37 220
13 Per Wersén 227
14 Jugge 227
15 Joje 238
16 EllaK 268
17 Joggarn 305
|
|
Resultat Derank/DASO 2017 - Huvudtävlingen - 10-feb
|
DERANK
|
2017-02-12 00:59:26
|
|
|
1 Phantom V 131224
2 Njurunda 116649
3 Skyrocket 111143
4 Osalja 109870
5 Myrsloken 108063
6 Laban 105990
7 Mr Rockefeller 105607
8 MUPP 105120
9 Boxarn 102227
10 Örnen 101520
11 Kapsylen 101516
12 37 97528
13 Jugge 97019
14 Per Wersén 96976
15 Joje 96340
16 EllaK 91126
17 Joggarn 86093
|
|
Re: PromikBook
|
Boxarn
|
2017-02-11 21:02:24
|
|
|
"Det kan finnas andra anledningar men spontant gissar jag på detta. Det bör väl vara så att bolaget räknar med att gå med vinst inom de närmaste åren.
Det hade varit betydligt bättre om man tog fram värdet av förlustavdrag först när man går med vinst. Jag tycker att denna pluspost förskönar resultatet på samma sätt som bolag som brukar aktivera allehanda kostnader som en investering istället för att ta kostnaden över resultaträkningen. Det gäller att som aktieinvesterare vara observant på alla poster som förskönar bilden av hur den egentliga rörelsen går."
Instämmer nåt så in i helvete!
Serviceerbjudandet från företaget verkar omfattande och utvecklas successivt.
Men det verkar inte helt lätt att få betalt för servicen.
Intäkterna är mycket blygsamma och förlusten betydande i relation till dessa intäkter.
Kassan är minst sagt skral och en nyemission ligger nog i korten.
Trots detta är man optimistiska - eller desperata - eftersom man fortsätter att anställa folk, den något prekära ekonomiska situationen till trots, således.
Marknadsvärdet ligger på under 20 miljoner, vilket kan ligga företaget i fatet vid en nyemission.
Jag tycker det ser något osäkert ut.
|
|
Re: PromikBook
|
Phantom V
|
2017-02-11 14:50:23
|
|
|
https://press.aktietorget.se/Promikbook/82082/626930.pdf
Värt att ta i beaktning att förutbetald annonsering påverkat resultatet negativt.
Håller med för övrigt med om det ni skriver om aktiverade kostnader. Jag tycker ofta att dessa poster blir förvirrande och missvisande.
|
|
Re: PromikBook
|
Sulan
|
2017-02-11 14:15:42
|
|
|
Det kan finnas andra anledningar men spontant gissar jag på detta. Det bör väl vara så att bolaget räknar med att gå med vinst inom de närmaste åren.
Det hade varit betydligt bättre om man tog fram värdet av förlustavdrag först när man går med vinst. Jag tycker att denna pluspost förskönar resultatet på samma sätt som bolag som brukar aktivera allehanda kostnader som en investering istället för att ta kostnaden över resultaträkningen. Det gäller att som aktieinvesterare vara observant på alla poster som förskönar bilden av hur den egentliga rörelsen går.
"En uppskjuten skattefordran för framtida underskottsavdrag skall enligt IFRS redovisas i den mån det är sannolikt att framtida skattepliktiga överskott kommer att finnas tillgängliga mot vilka de outnyttjade skattemässiga förlusterna kan utnyttjas".
|
|
Re: PromikBook
|
Boxarn
|
2017-02-11 12:51:24
|
|
|
Någon mer bokföringskunnig än jag som kan tala om på vilka grunder man tar upp skatt som en positiv post i resultaträkningarna?
|
|
Världens mest idiotiska goda idé?
|
Phantom V
|
2017-02-10 10:56:32
|
|
|
Tänker givetvis på Motion Display. Ett bolag som säljar blinkande lappar till affärer, för att höja omsättningen på utvalda produkter. Idén är så fullständigt korkad och idiotisk att den faktiskt verkar fungera alldeles utmärkt! :)
Jag hade tidigt tidigt en känsla av att det kunde bli något. Trots att jag tycker att värderingen vid första emissionen var fullständigt horribel och trots att jag retar mig enormt på företagts löjeväckande lappar.
Bolaget verkar onekligen vara på rätt väg nu!
Jag försökte köpa på mig lite aktier för någon månad sedan. Låg och fiskade lite för lågt utan napp. Nu får jag trösta mig med att jag iallafall har aktien med i tävlingen.
|
|
Re: PromikBook
|
Phantom V
|
2017-02-09 09:26:18
|
|
|
Månadsrapport januari nedan:
http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=82036&Language=1
|
|
Re: Sonetel
|
Boxarn
|
2017-02-08 13:21:17
|
|
|
Alltid lär man sig något!
Bra att veta i fortsättningen så att man inte blir misstänksam utan anledning.
|
|
Re: Sonetel
|
Mr Rockefeller
|
2017-02-08 13:18:35
|
|
|
"Balanserade utvecklingskostnader har successivt ökat. Nu är jag långt ifrån någon bokföringsexpert, men borde inte de aktiverade kostnaderna visat sig i resultaträkningen?"
Det finns två sätt att hantera aktivering att utvecklingskostnader.
Antingen tar man upp dem som en intäkt i resultaträkningen eller drar man ifrån dem som en reducerad kostnad i resultaträkningen (då syns de inte).
I båda fallen dyker de dock upp i balansräkningen.
Se Kentima som ändrat redovisningsstandard avseende detta, och nu tar upp aktiverade utvecklingskostnader som en intäkt i resultaträkningen.
|
|
samtrygg
|
Boxarn
|
2017-02-08 13:08:34
|
|
|
Noteras den 15 mars.
Efter emissionen som genomfördes för en tid sedan. (Jag avstod.)
Kolla på deras hemsida vad folk tar för att hyra ut i andra hand.
Det ger en fingervisning om hur situationen på Stockholms bostadsmarknad ser ut.
Hårresande!
|
|
ChromoGenics
|
Boxarn
|
2017-02-08 12:23:18
|
|
|
Nu har det börjat välla fram emissioner och noteringar.
(Det är knappt så att nyemissioner.se hinner med.) :-)
ChromoGenics har en intressant produkt.
Men siffrorna sänder obehagliga rysningar genom kroppen.
KK-kandidat?
|
|
EatGood
|
Boxarn
|
2017-02-08 11:52:47
|
|
|
Har tittat på presentationen hos Aktiespararna och ögnat igenom memorandumet.
Värderingen pre-money och emissionens storlek är helt okay.
Styrelsen verkar vederhäftig och VD gjorde ett bra intryck.
Skulle man få ett försäljningsgenombrott så är marknaden mycket stor.
Det är inte omöjligt med tanke på de fördelar som produkten medför.
Men tyvärr! Försäljningen har gått mycket trögt. Den har till och med minskat 2016 jämfört med 2015 och låg förra året på ungefär samma nivå som 2014. Och det handlar bara om belopp på mellan en och två miljoner.
Jag var inne på att det här skulle kunna vara något för fenomenet Streetfood som har spridit sig mer och mer.
Men jag tror inte man är beredd att lägga ut uppåt 100.000 för en sådan här ugn.
Jag sparar min firepower till kommande emissioner/noteringar.
Liksom jag gör i fallet Acosense som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
|
|
Sonetel
|
Boxarn
|
2017-02-08 11:07:15
|
|
|
Rätta mig om jag har varit alltför slarvig och grinig vid min diagonalläsning av erbjudandet!
Företaget har gjort stadiga förluster och skulderna har ökat. Om än i mycket begränsad omfattning.
Man anger inte värderingen pre-money. Kanske bäst så! I vilket fall som helst blir värderingen efter emissionen på 23,7 miljoner närmare 100 mille. Räkna själva!
Historiskt betalande kunder uppgår till 90.000 och nu aktiva kunder till 24.000. Innebär det att en stor mängd kunder fallit ifrån?
Och har det någonting att göra med att man haft ökade kostnader för en "ökad mängd oanvända telefonnummer på lager." Eller vad menar man med detta?
Balanserade utvecklingskostnader har successivt ökat. Nu är jag långt ifrån någon bokföringsexpert, men borde inte de aktiverade kostnaderna visat sig i resultaträkningen? Men där talas det bara om nettoomsättning.
Man upplyser om att verksamheten bedrivs i hyrda lokaler i centrala Stockholm. Men man anger inte var. Men via Google ser man att det rör sig om Stureplan 6. Mera mitt i smeten kan man knappast tänka sig. Med åtföljande onödigt dyra hyreskostnader. Det finns ingen anledning att med den här typen av verksamhet sitta där. Har behovet av att glassa tagit överhanden? Man får intrycket att entreprenören framför allt drivs av behovet av att vara entreprenör med stort E. Det vilar något oseriöst över det hela.
Konkurrensen torde i den här typen av verksamhet vara mördande.
Intrycket av företaget förstärks inte heller av den dåliga svenska som präglar memorandumet.
Kanske Sonetel ändå har en framtid om man utvecklar tjänsteutbudet. Vad vet jag?
Men stalltipset är att jag avstår.
|
|
TagMaster
|
Boxarn
|
2017-02-08 10:19:32
|
|
|
Gamla TagMaster har gått som en mindre meteor på sistone.
Vad ligger bakom det?
Rör det sig bara om inbillningar och fantasier? Eller finns det någon som helst substans bakom uppgången?
|
|
Re: Nyemissioner.se
|
Mr Rockefeller
|
2017-02-06 22:11:02
|
|
|
Bra, det har jag missat. Inte alldeles intuitivt, men jag är förvisso dålig på datorer.
|
|
Re: Nyemissioner.se
|
Poike
|
2017-02-06 21:24:55
|
|
|
Om du klickar på nyemissionen en kolumn till höger så hittar du vad du söker.
|
|
Nyemissioner.se
|
Mr Rockefeller
|
2017-02-06 19:25:29
|
|
|
Jag förstår inte varför inte Nyemissioner.se kan ha som policy att alltid lägga upp dokumenten (prospekt/memo, teaser, anmälningssedel) till alla nyemissioner på hemsidan, samt också ange vad teckningskursen är/var.
Det tror jag väsentligt skulle höja värdet på tjänsten.
Så kan man gå tillbaka och ladda ner memo etc från emissioner även efter flera år och se vad bolaget skrev om verksamheten vid det tillfället.
När jag nu sökte info om Seatwirl hittar jag bara följande, och det säger inte så mycket om det jag vill ha reda på (vad var teckningskursen, vad skrev de i memo):
http://www.nyemissioner.se/foretag/planerad-notering/seatwirl_ab/1699
|
|
Re: PromikBook
|
Phantom V
|
2017-02-06 09:28:42
|
|
|
Boxarn, det var väl ganska väntat att det skulle komma en spydig sluggerkommentar från dig en stilla söndag! ;)
När det gäller rapporterna, så kolla denna sida istället:
http://www.aktietorget.se/QuotesInstrumentNews.aspx?ISIN=SE0005677804&Language=1
Jag tror att aktiverade kostnader numera ska ligga i princip på vad man skriver av. Inga konstigheter således.
Det har tagit betydligt mycket längre tid för företaget än vad jag hade hoppats och förväntat mig, men nu verkar det iallafall peka åt rätt håll och värderingen är minst sagt aptitlig, som jag ser det.
Jag tror aktien är ett mycket bra köp på 1-5 års sikt.
|
|
Derank 2017, inte 2016
|
DERANK
|
2017-02-05 18:52:33
|
|
|
Den uppmärksamme har säkert redan noterat att det smugit sig in ett litet rubrikfel i årets tävling. Det är såklart 2017 och inte 2016 som är årets tävling. Det har principiellt ingen betydelse, men för den ordningsamme kan förtydligandet vara av värde!
|
|
Re: Acosense
|
Boxarn
|
2017-02-05 13:56:31
|
|
|
Ser nu att det på BS presenteras en annan ägarlista än den i prospektet.
Födelseåret verkar åtminstone stämma.
|
|
Re: PromikBook
|
Boxarn
|
2017-02-05 13:45:02
|
|
|
Hemsidan har något "glad amatör" över sig.
När jag sökte efter rapporter hittade jag inte några hänvisningar till sådana.
Försökte då med att trycka på den svenska flaggan. Och då längst ned på en sida efter att ha gått igenom "reklam" för vad företaget erbjuder, finns det en rubrik "Rapporter".
Men där fanns bara rapporten för det första kvartalet 2016.
Råkade då gå vidare via länk med nyheter vid sidan av rapporterna, och se där!, där fanns rapporten för jan-sept 1016.
Ett sammelsurium således!
Och på vilka grunder har man aktiverat kostnaderna i den utsträckning som skett? För att frisera resultatet?
Dags att gå i svaromål, "Fantomen"!
Du vet att jag kommer att avkräva dig ansvar för min investering i företaget! :-)
|
|
Re: Acosense
|
Boxarn
|
2017-02-05 13:27:21
|
|
|
Hittar inte namnet i ägarlistan.
|
|
Veckouppdatering: Njurunda veckans ledare!
|
DERANK
|
2017-02-05 13:09:22
|
|
|
Bästa Derank:are,
Veckans ledare i Deranktävlingen (DASO) 2016 är
Njurunda + 16,37% med
Phantom V + 12,60% på andra plats, och
Mr Rockefeller + 11,82% på tredje.
I Extratävlingen leder
Mr Rockefeller 101 poäng med
Njurunda 109 poäng på andra plats, och
Osalja 125 poäng på tredje.
DerankIndex (sedan årsskiftet): + 2,66%
Antal tävlingsaktier på plus: 51%
Bästa aktie är Motion Display Scandinavia 81,88%
Sämsta aktie är WNT Research -24,66%
1 Motion Display Scandinavia 81,88%
2 Absolicon 51,03%
3 Scandinavian ChemoTech B 37,26%
4 Storytel B 36,82%
5 A City Media 32,23%
6 West International 26,61%
7 Ecomb 25,26%
8 Kentima Holding 21,74%
9 Axon Kids 21,05%
10 Avensia 16,95%
/Derank
|
|
Resultat Derank/DASOC 2016 - Extratävlingen - 03-feb
|
DERANK
|
2017-02-05 13:08:37
|
|
|
1 Mr Rockefeller 101
2 Njurunda 109
3 Osalja 125
4 Skyrocket 127
5 Laban 142
6 Boxarn 158
7 Myrsloken 167
8 Örnen 177
9 MUPP 186
10 Kapsylen 190
11 Phantom V 197
12 Joje 208
13 Per Wersén 222
14 37 242
15 Jugge 259
16 EllaK 293
17 Joggarn 301
|
|
Resultat Derank/DASO 2016 - Huvudtävlingen - 03-feb
|
DERANK
|
2017-02-05 13:08:14
|
|
|
1 Njurunda 116366
2 Phantom V 112598
3 Mr Rockefeller 111819
4 Skyrocket 111346
5 Osalja 107661
6 Myrsloken 106580
7 Laban 105090
8 Örnen 103627
9 Boxarn 103034
10 MUPP 102782
11 Kapsylen 100101
12 Joje 98166
13 Per Wersén 97036
14 37 94891
15 Jugge 92631
16 EllaK 88998
17 Joggarn 85555
|
|
Re: Acosense
|
DuncansJourney
|
2017-02-05 12:04:32
|
|
|
Analogt med vad du skrev om att familjen René var ägare i Finepart, kan man konstatera att Börje Ekholm (jag är nästan säker på att det är the Börje Ekholm) är ägare i Acosense.
|
|
Sivers på torget
|
njurunda
|
2017-02-04 15:21:13
|
|
|
dessto mindre man begriper....Tycker att Sivers ser intressant ut. de har skaffat sig
polare i det stora landet.
|
|
Svårt att tappa bort fingret....
|
njurunda
|
2017-02-04 15:11:16
|
|
|
Hoppas att allt strul och blankning upphör
Gissar att utdelning minskar aptiten ?!
Håller tummarna för den nya ledningen.
Tror att det blir bra fart när det lugnar ner sig
|
|
saltx på firsth north
|
njurunda
|
2017-02-04 15:05:57
|
|
|
Jag köpte på 6kr. Har väntat på att de som
gått in med större kapital tar hem vinsten.
Tror att saltx blir spännande (låtom oss bedja).Får se hur lagring av energi går.
|
|
Re: Fingerprint
|
Boxarn
|
2017-02-01 17:51:37
|
|
|
Misstänksamma jag utesluter inte att det förvärv som meddelades idag har att göra med att ledningen ser försämrade utsikter för den hittillsvarande inriktningen.
Avledande manöver inför rapporten imorgon?
Jag hoppas att jag har fel eftersom jag äger aktier i företaget.
|
|
AppSpotr
|
Boxarn
|
2017-02-01 17:47:45
|
|
|
Lite märkligt att aktien sjönk med 5% med tanke på den nyhet som kom idag!
|
|
Acosense
|
Boxarn
|
2017-02-01 17:39:28
|
|
|
Kastar ner några intryck efter att ha sett en presentation av företaget hos Aktiespararna och ögnat igenom memorandumet.
Jag hoppar knappast jämfota av entusiasm inför företaget. Men, men...
Pre-Money på 25 miljoner är inte avskräckande.
Emissionen om 12 miljoner i förhållande till en burnrate om 5-6 miljoner per år är inte heller mycket att protestera mot.
Något som besvärar en smula är att företaget trots en viss försäljning ger intryck av att fortfarande delvis vara ett tekniskt forskningsprojekt.
Men det är just detta som får mig att ändå fundera på teckning. Företaget har inom sin begränsade nisch utvecklingspotential.
Och marginalerna verkar vara mycket höga.
Men att sälja in produkterna tillhör med all sannolikhet inte det lättaste.
Och att anlita ett handelshus för att sälja på mera avlägsna marknader riskerar att utmynna i noll och ingenting.
Summa summarum: Jag avskriver i alla fall inte tanken på att teckna.
|
|
Startup-hub
|
Boxarn
|
2017-01-28 10:46:27
|
|
|
Jag använde mig i ett tidigare inlägg av termen innovationshub.
Kanske startup-hub är en mer korrekt beteckning.
(Jag präglas väl fortfarande av Innovationsmarknaden.) :-)
Här är en relevant artikel.
http://www.breakit.se/artikel/6292/sara-wimmercranz-det-ar-en-riktig-skattgomma-vi-hittat
|