 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
SBI-Holding
|
per
|
2000-01-27 13:42:00
|
|
|
Jag köper KA:s resonemang aktien skall upp, vi ser på måndag vem som har rätt, dessutom är VITS-systemet redan färdigt, vilken otrolig uppmärksamhet det blir i tidningarna. Tror också att det kommer information om flera samarbete med andra börser i Europa inom kort, de som Stockholmsbörsen inte vill samarbeta med kommer troligtvis SBI att samarbeta med istället. Läs KA:s "analys" igen, han kanske har rätt, aktien kanske inte skall stå i 30 efter emissionen men 20-25 är mer rimligt, då förutsätter vi att inga större nyhetshändelser sker, i annat fall skall aktien upp mer.
|
 |
cashguard
|
nya killen
|
2000-01-27 13:38:08
|
|
|
jag vet att stor bensinkedja skall köpa ett antal system av cashguards kassa system. de har testats på ett antal ställen. och nu kommer det en stororder.
|
 |
SBI - Columbus
|
Framtidstro
|
2000-01-27 13:33:50
|
|
|
Håller fullständigt med dig. Det är ytterst märkligt att några fortfarande försöker genom smutskastning påverka kursutvecklingen i SBI. Jag håller i alla fall hårt i mina SBI-aktier.
|
 |
Re Dragos ang Estinvest
|
Björnen
|
2000-01-27 13:32:34
|
|
|
Du skriver att det som ska ske är bra för Estinvest. Så kan man säga eftersom nya friska pengar ska betalas in till bolaget. Men vad som är bra för aktieägarna kan vara något helt annat. Styrelsens förslag innebär enligt grundkursen i företagsekonomi att aktievärdet efter teckningen blir högst 11 kr per aktie såväl ny som gammal troligen lägre. Läs tidigare inlägg i frågan så kanske det klarnar. Jag hoppas att du inte talar med kluven tunga när du säger att du tidigare inte varit intresserad av Estinvest. När man söker på din signatur så ser man att du redan 20:e tyckte att det var billigt och bra. Jag tycker att det som styrelsen föreslår är så anmärkningsvärt att det inte bör bli föremål för allmänna hurtiga kommentarer av ena eller andra slaget. Den här sidan har en ganska hög nivå på tippsen och synpunkterna, låt oss vara rädda om det.
|
 |
Rapport - SBI
|
columbus
|
2000-01-27 13:15:23
|
|
|
Knappt inga nyheter alls i rapporten, det positiva var doch att VITS skulle leverera handelssystemet den 4 februari. Presenterar de ett datum så nära inpå i tiden som en vecka, kan vi anta att handelssystemet i stort sett är klart, vilket är mycket positivt. Så jag kan inte hålla med om att den är övervärderad, utan tror att aktien kommer få en fin kursutvecling i år.
|
 |
MediRox
|
En i branschen
|
2000-01-27 13:06:28
|
|
|
Idag passerar väl MediRox 100 kronor, men resan fortsätter... (i alla fall för den som läser fundamenta).
|
 |
Sonesta
|
JUN
|
2000-01-27 12:57:34
|
|
|
Är det inte troligt att Sonesta släpper lite godbitar i samband med nyemissionen. Passa på och köp medan den är billig.
|
 |
Re:Björnen ang Estinvest
|
Dragos
|
2000-01-27 12:47:50
|
|
|
Jag tror att det som sker i Estinvest är bra för bolaget. Det behövs klart mer kapital. Förvisso kan man räkna fram att det blir en viss utspädning för de tidigare aktieägarna,men jag tror trots detta att börskursen kommer att stiga.
Se hur det har varit vid nyemissioner i SBI och flera av de andra IM-bolagen. Vad gäller de estniska bolag som man investerat i hittills har trenden vänt och jag tror på god vinst under kommande år.Baltikum och särskilt Estland kommer att vara ett av de "hetaste" områdena i världen under kommande år. Har tidigare själv inte varit ssk intresserad av Estinvest,men har nu köpt lite aktier till vad jag tycker är ett rel lågt pris. Nu när Traktion kommer med i bilden som storägare känns investeringen på en gång klart säkrare.
|
 |
Sonesta
|
Dream Team
|
2000-01-27 12:28:54
|
|
|
Emissionskursen är 1,80. Jag såg det i en annons imorse (det var i Finanstidningen eller DI).
|
 |
Estinvest och Matteus
|
Björnen
|
2000-01-27 12:05:17
|
|
|
Det bolag som får "råna" de gamla aktieägarna i Estinvest är ju Traction. Den affären är hopsydd av Tractions marketmaker Matteus. Matteus har sålt mycket Estaktier fram till villkoren presenterades. Nu är man i stället bakom ganska tunga köporder så att raset inte fortsätter. Innebär det att kursen först anpassades ner till en nivå som gjorde att ett inträde för 11 kr/aktie inte skulle se så illa ut när det presenterades, och efter det att kursen stagas mot mer fall så inte aktieägarna så lätt fattar vad som är på väg att ske. Jag vet inte med säkerhet detta. Däremot är det uppenbart att efter teckningen blir aktierna för oss inte mycket värda. Det känns inte bra att ha aktier på smålistor när så mycket konstigt sker.
|
 |
Re sbi-holding
|
bobby
|
2000-01-27 11:57:25
|
|
|
Text saknas
|
 |
Re sbi-holding
|
bobby
|
2000-01-27 11:57:25
|
|
|
Text saknas
|
 |
FRANGO SBI-HOLDING
|
Klarsynt
|
2000-01-27 11:40:16
|
|
|
Absolut!
SBI-holding är dyr, iallafall om man jämför med aktier som Tagmaster och Sonesta.
Bättre än SBI är i så fall IMÄ.
|
 |
SBT!SBI
|
FRANGO
|
2000-01-27 11:36:41
|
|
|
SBI skriver i sin release att det vände i december tack vare en rekordartat omsättning såna här saker pågår inte så länge. På den här novå känns aktien dyr.Vänta på försenningar för Vitsen. Jag tänkte däremot köpa outsider SBT.
|
 |
markopolo
|
Arvid
|
2000-01-27 11:02:55
|
|
|
Det har inte Arcam heller.
|
 |
Re: Johan
|
Haren
|
2000-01-27 10:47:25
|
|
|
Tack ännu en gång för information om Cartesia. Den gladde mitt aktieägarhjärta.
|
 |
Arcam!!!
|
markopolo
|
2000-01-27 10:46:33
|
|
|
Lite fakta om bolag:FFF=Fri Forms Framställning mycket expansiv bransch.Det patent Arcam bycker sin teknik på är starkt. Patentet beskriver principen för att lagervis smälta samman elektriskt ledande pulver för framsällning av solida metallföremål.Patentansökningar har lämnats in i 24 länder och finns beviljade i Sverige,USA och Australien. Ansökan om varumerkesskydd finns i 21 länder. Desutom har en ansökan lämnats in i Europa och USA för skydd av den slogan under vilket företaget avser att marknadsföra sig:- ARCAM,CAD to Metall.98:a fanns ett tiotal forskring- och utvecklingsprojekt runtom i världen med samma målsättning som Arcam.Ingen av dessa har ännu nått kommersiell status!!!!!!
|
 |
Re: Haren
|
Johan
|
2000-01-27 10:20:22
|
|
|
Hej igen! Återigen får jag ta till deras produkt Locator. Den är en plattform som kan anpassas till vilken typ av navigering som helst, t.ex. bil, båt, flyg osv. Vad jag vet så håller man på med ruttplaneringen nu, där du alltså skall kunna skriva in avreseadress och ankomstadress. Du får ange om det är kortaste eller snabbaste vägen du vill välja. Locatorn ger ett förslag hur du skall köra. Sedan är det bara att åka. Problemet är att Cartesia utvecklar mjukvara, och är just nu ingen hårdvaruspecialist. Detta kommer att lösas med förvärvet av AG-COM från Göteborg. Ett renodlat hårdvaruföretag inom positionering. Dett innebär att Cartesia ytterligare breddar sitt affärsområde inom GPS.
Jag hoppas detta gav dig lite svar, skriv annars i denna diskussionsgrupp, så ger jag er den information jag kan ge!
|
 |
IMÄ mm
|
KYLIS
|
2000-01-27 10:13:48
|
|
|
Grattis alla som köpte IMÄ, själv har man sina principer men grannen verkade då uppåt värre ;-) Cashguard gäckar mig, orderdjupet är nästa tomt nu, finns nästan inga säljare men köparna vågar inte riktigt gå på efter gårdagens underliga svängningar. Nivån 10 är otroligt viktig främst då psykologisk och passeras den så är det bara att börja räkna kulorna för då kan ett sällan skådat uppgång börja, måhända är det rapporten som kommer att vara den utlösande faktorn, kommer den 7 februari.
|
 |
Tack Johan!
|
Haren
|
2000-01-27 10:06:52
|
|
|
Din information om Cartesia stärkte mig i min tro på bolaget, och på bolagsledningen som förefaller mycket handlingskraftig. Vet du f ö någonting om hur deras produkter är tänkta att utnyttjas inom området positionsbestämning för bilar och båtar. Att i bilen kunna ta fram en områdeskarta med inlagda vägar på en skärm som talar om var man befinner sig, och hur man skall ta sig till målet, är väl snart en realitet. Då hoppas jag att Cartesia har bidragit till utvecklingen. Mvh
|
 |
Re: SBI Holding
|
Johan
|
2000-01-27 09:53:41
|
|
|
Ja....det talar ju för sig själv, ett bolag som går -9,4 mille är inte attraktivt....
|
 |
SBI-HOLDING (TVIIII)
|
SäkerPåSinSak
|
2000-01-27 09:35:19
|
|
|
EN DJÄ... tur att man inga aktier äger. Dom har en LÅÅÅÅNG väg att vandra innan dom fått tillbaka mitt förtroende.
|
 |
SBI
|
PGA
|
2000-01-27 09:25:15
|
|
|
20000127 SBI HOLDING: BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR SBI HOLDING AB FÖR PERIODEN 1999-01-01 -- 1999-12-31 SBI Holding AB (f d IM InnovationsMarknaden AB) med det helägda dotterbolaget IM Marknadsplats AB (under föreslagen namnändring till SBI Marknadsplats AB) redovisar för helåret 1999 ett resultat före skatt om -9 385 tkr (-26 725 tkr). Resultatet är något bättre än vad som förutsågs i den senaste kvartalsrapporten. Omsättningen uppgick totalt till 25 484 tkr (16 182 tkr). Därav utgjorde noteringsavgifterna 6 089 tkr (252 tkr). Kontoavgifterna (depåerna) genererade 5 980 tkr (8 062 tkr), medan informationsintäkterna summerade till 8 028 tkr (421 tkr). Transaktionsintäkterna (courtage) uppgick till 1 298 tkr (5 870 tkr). Övriga intäkter uppgick till 4 089 tkr (1 577 tkr). Resultatet har påverkats positivt med netto 3 839 tkr (-10 446 tkr) av realiserade kursvinster i den numera avyttrade aktieportföljen.
Rörelseresultatet uppgick till -9 385 tkr, motsvarande -0,82 kr per aktie (-2,20 kr per aktie). Det egna kapitalet uppgick 1999-12-31 till 1,57 kr per aktie (2,35 kr per aktie). Aktiekursen 1999-12-31 (senaste betalkurs) för SBI Holding AB var 4,35 kr (4,40 kr).
Jämförelsen mellan rörelserna 1999 och 1998 är inte rättvisande eftersom verksamheten 1998 endast från och med den 1 december omfattar det förvärvade SBIs rörelse.
Viktiga händelser efter årsskiftet Vid en extra bolagsstämma den 10 januari 2000 beslutades om en kapitalökning i SBI bestående av dels två riktade nyemissioner till vissa investerare av institutionell karaktär respektive fyra värdepappersbolag (fondkommissionärer), dels en företrädesemission till aktieägarna. De tre nyemissionerna ger bolaget ett kapitaltillskott om ca 30 Msek före emissionskostnader. Från investorerna och fondkommissionärerna har likviden influtit till bolaget, och företrädesemissionen är garanterad. Emissionerna kommer att åtföljas av en SBI-notering av SBI Holding AB. Första noteringsdag på SBIs aktielista blir den 1 februari i år.
En konsekvens av rekapitaliseringen av SBI är att de fyra fondkommissionärerna Aragon Fondkommission, Fischer Partners Fondkommission, Nordiska Fondkommission och Erik Penser Fondkommission, vilka tillsammans är market makers för omkring hälften av SBI bolagen, blir ägare i SBI. De nya institutionella ägarna är Aktiefonden Farsalos, Svenska Metallindustriarbetarförbundet och Visible Internet Trading System Europe (VITS). Det senare bolaget kommer att leverera SBIs nya handelssystem.
Under 1999 har aktiehandeln på Innovationslistan - som till skillnad från SBI-handeln administreras av IM Marknadsplats - utvecklats mycket svagt ända in i december. Då skedde en vändning som under januari 2000 innebar en rekordomsättning under månaden med åtföljande ökade courtageintäkter i rörelsen.
Handelssystemet I april 1999 tecknades avtal mellan marknadsplatsen och företaget Visible Internet Trading Systems Equity AB (VITS) varigenom ett elektroniskt handelssystem skall bekostas och levereras av VITS mot del i framtida courtageintäkter. Det skulle ha införts på marknaden under slutet av 1999, men för att kunna genomföra mer omfattande tester än planerat är tidplanen förskjuten. Ett färdigt system beräknas, enligt VITS reviderade tidplan, bli levererat till SBI den 4 februari 2000.
|
 |
SBI
|
PGA
|
2000-01-27 09:16:58
|
|
|
2000-01-27 09:11:00 DIREKT: 2000-01-27 09:11:00 SBI 12 MÅN: RESULTATET BLEV -9,4 MKR
SBI 12 MÅN: RESULTATET BLEV -9,4 MKR SBI Holding, som ska noteras på SBI-listan den 1 februari, redovisar ett resultat efter finansnetto på -9,4 miljoner kronor för helåret 1999. Rörelseresultatet uppgick till -9,4 miljoner kronor. Nettoomsättningen var 25,5 miljoner kronor. Stämma hålls den 2 maj./AB
|
 |
lurad, lurad
|
Johanna
|
2000-01-27 09:08:10
|
|
|
Det känns bittert att bli lurad på sin investering som nu i Estinvest. Att marknaden vänder eller att bolag går dåligt kan hända, men att en bolagsledning gör så här kan jag inte förstå. Finns det någon chans att beslutet rivs upp, eller är det kört.
|
 |
Obducat
|
Till er tjänst
|
2000-01-27 08:58:16
|
|
|
Re: OBDUCAT 2000-01-27 08:55:57 Nytt nummer av SmåbolagsTENDENSer, fredagen den 28 januari I varje nummer av SmåbolagsTENDENSer ger vi ett antal analyserav aktier på O-och OTC-listorna. I tidiagre nummer analyserade vi bl.a Obducat som stigit 566% sedan vi först analyserade den för en månad sedan. Det ser ut som om denna veckas All-Time-High inte var toppen. Vi sätter ut nya mål!
Sounds very nice!!
|
 |
Dill
|
INGMAR
|
2000-01-27 00:33:03
|
|
|
Jag har inte följt Sv. Koppar, men i dessa tider kan förväntningsbolag inom IT och telekom stiga hur högt som helst, verkar det som. Jag tror det är huvudsakligen Franco Fedelis inhopp som driver kursen, inköpen av IT-aktier som redan stigit avsevärt kan knappast motivera. Det kanske är meningen att SvKoppar skall bli ett nytt TurnIT?
Obducat och Strand kan mycket riktigt inte jämföras. Jag tror knappast att Strand besitter någon epokgörande produktionsteknik, och jag har en känsla att etableringen har inslag av AMS-politik, men det kan förstås vara fel, bara en vag känsla av misstänksamhet. Jag skulle nog vilja se mera av resultat innan jag skulle gå in på nuvarande nivåer.
|
 |
Sv koppar -> INGMAR
|
Dill
|
2000-01-27 00:09:00
|
|
|
Hade inte sett att den varit nere så lågt som i 20 öre förra året. Hur som helst, så är det en MYCKET kraftig uppgång, det är du nog överns med? ;-) Iofs håller jag med att dagens kurs är nog alldelesför hög, men den var nog för låg när den var nere i 20 öre. De hade fortfarande en hel del pengar kvar eftersom de aldrig fick brytningstillståndet för gruvorna, och då inte kunde komma igång med verksamheten. Smart drag av f.d ICON VD.n Franco Fedeli (elelr hur det nu stavas) att köpa in sig stort i bolaget och göra om till internet "investment" bolag. Han hade säkerligen sina aningar om detta internet race som varit på börsen senaste månaderna.
|
 |
Strand / Sv koppar -> Rockefeller
|
Dill
|
2000-01-27 00:03:18
|
|
|
Oj. Missade att du skrev "övervärderade". Tänkte på största procentuella ökning.
Har inte någon jätte koll på just Strand, men både Sv Koppar och Strand verkar övervärderade. Många på tipssidan VCW vill få det till att Strand redan är uppe på samma "nivå" och "storlek" som Obducat och att Strand kommit lika långt som Obducat. Detta tycker jag ej verkar rimligt. De är inte direkt jämförbara så där rakt av, anser jag.
Ang. Sv Koppar så har jag inte heller så stor koll. Vet dock att de har innehav i nätverkssbolag Advantech (tror det heter så) och i ett IP telefonibolag som heter Glocalnet. Men med tanke på att aktien stigit från 0,20 som lägst till 35 kr på lite mer än ett halvår, tror jag inte att dessa innehav (Glocalnet + Advantech) alls kan motivera dagens kurs. Det ligger nog ordentligt med förväntningar i kursen på att de gör jättebra nya uppköp och "klipp" i andra IT/internet företag.
|
 |
-> (real)SVULLO
|
Dill
|
2000-01-26 23:51:13
|
|
|
Ja, det blev verkligen en revansh för oss som varit med en längre tid på IM och verkligen trott på en ordentlig uppvärdering av företagen på IM (i alla fall de flesta).
Jag kommer ihåg att D L V gav säljråd på i princip alla aktierna på IM listan, innan sommaren-99. Hoppas ingen lyssnade på honom och sålde av t.ex Tagmaster på 40 öre, Multisimplex på 35 öre, CashgGuard på 1,50 kr, Strand på 80 öre, m.m. Listan kan göras lång. Han hade sålt av allt på IM själv, har jag för mig han skrev, men han gjorde nog stor miss där.
Tur att vi andra förstod bättre :)
|
 |
sbi holding
|
Ortodox
|
2000-01-26 23:35:53
|
|
|
Finns det någon som vet vad sbi holding kommer att få i kommission per transaktion på sbi-listan? Signaturen KA gjorde ett försök till värdering av sbi tidigare idag, men hela värderingen står ju och faller med denna siffra.
|
 |
37
|
Ortodox
|
2000-01-26 23:30:48
|
|
|
Alla vi som varit med länge på IM har nog förlorat pengar under de två svåra åren. Vad du glömmer att berätta, är att IM-listan upphör inom kort och att bolagen snart integreras på etablerade och av alla erkända listor. Eftersom alla vet att dessa listbyten leder till ökad likviditet i aktierna, så ser vi nu en rusning i aktie efter aktie som flyttar över till SBI; Glycorex, SBI Holding, just nu i Strand och Arcam. Dom andra bolagen kommer att rusa på samma sätt, tro mig, även halvdöingar som sbt och trl
|
 |
IM=Högriskmarknad
|
37
|
2000-01-26 23:15:54
|
|
|
Efter att ha spelat bort mer än 80% av riskportföljen på IM, ligger jag nu på plus med lite råge. Ville bara varna nöbörjare för att det inte är så lätt som det just nu ser ut. Betänk själva att mindre än en femtedel återstod tidigare för mig av satsat kapital och att det kan hända er oxså.
För övrigt rekommenderar jag att satsa LITE av er kosing på Cashguard och Rondeco.
|
 |
IM=Högriskmarknad
|
37
|
2000-01-26 23:15:53
|
|
|
Efter att ha spelat bort mer än 80% av riskportföljen på IM, ligger jag nu på plus med lite råge. Ville bara varna nöbörjare för att det inte är så lätt som det just nu ser ut. Betänk själva att mindre än en femtedel återstod tidigare för mig av satsat kapital och att det kan hända er oxså.
För övrigt rekommenderar jag att satsa LITE av er kosing på Cashguard och Rondeco.
|
 |
IMÄ
|
Till er tjänst
|
2000-01-26 21:52:49
|
|
|
Re: RÄKNA MED ATT IMÄ STIGER IMORGON!!! 2000-01-26 21:51:23 Jag upprepar att IMÄ äger ett 10-tal onoterade bolag som är upptagna till anskaffningsvärdet. Marknadsvärdet är betydligt större varför man nog måste lägga på ca 5kr (minst) på angivna substansvärdet. Senast var det drygt 8kr. Med den fenomenala uppgång som varit i Obducat, Strand och Arcam dom senaste två börsdagarna (och det är inte bara dom som stigit mycket ska ni veta) så torde substansvärdet vara över 10kr + ca 5kr (för dom onoterade bolagen) = 15kr!!! Kursen slutade på 7:50:- Sen har vi mäklarrörelsen som med största säkerhet kommer generara vinst i år. Som sagt, att inte försöka köpa en post IMÄ till rådande kurs är snudd på obegripligt.
|
 |
Rondeco
|
Björn R
|
2000-01-26 21:04:45
|
|
|
Kul med kvalitet i inläggen även på VCW. Jonny Hazard gör en förnämlig sammanfattning av Rondecos affärsidé och framtid.
Fast aktiekurser begriper jag mig inte på. Noterar dock att Krister Kjällströms ursprungliga vision har slagit in: Av tio bolag på en "innovationslista" gör 2 KK, 5-6 blir "så där" och en till två blir tiodubblare.
|
 |
IMÄ
|
MiljöMagnus
|
2000-01-26 20:33:58
|
|
|
Framstår som ett fantastiskt kap!!
|
 |
Optilink > Dallas
|
JUN
|
2000-01-26 19:55:33
|
|
|
Äntligen lite info. Den har jag väntat på länge.
|
 |
RONDECO > Björn R
|
JUN
|
2000-01-26 19:53:25
|
|
|
Hej Björn R. Läs Jonny Hazard inägg på WCW om Rondeco. Riktkurs i år 8:-. Även han verkar vara en klok karl.
|