 |
Re: NGM
|
Mandel
|
2005-12-06 08:08:45
|
|
|
37
?????????????????????????????
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-12-06 07:50:53
|
|
|
Mandel!
Det har jag aldrig nekat till heller.
Om du läser mina inlägg INNAN du svarar så ser du att jag, Boxarn m.fl har påpekat detta ett antal gånger, så ditt påhopp var felvinklat, onödigt och bara tråkig läsning. Tillförde noll till debatten.
Får mig bara att undra varför du skriver så som du gör. Gissar på att du vill in billigt, då det är i stort sett det enda jag kan komma på.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-12-06 07:44:39
|
|
|
Som du vet har jag också gnällt över NGM, och det av ungefär samma anledningar. Faktisk kunde jag inte säga det bättre själv än du gjorde nyss.
Snart kommer 3 nya bolag till som borde lyfta NGM, men efter det då? Blir det stendött då? Dock med tickande inkomster så det räcker, men slut med nynoteringar på lång stund?
Angående att Aktietorget får så många nynoteringar är enkel. Kraven är mycket låga, och tillika avgifterna. Därmed blir osäkerheten för investerarna också mycket hög, och hitentills har jag, och kommer nog inte heller, köpt aktier i ett enda bolag på den listan. Helt enkelt för mycket skojerier.
Detta är ju bolagen medvetna om, och jag hoppas att det blir 'normalt' att byta till NGM Equity när man kommit upp sig lite efter några år, och att SFB blir ointressant pga tillräckligt god status hos NGM, men med lägre priser än SFB. Återstår dock att se. Blir väl bli några bolag till i alla fall.
|
 |
Re: NGM
|
Mandel
|
2005-12-06 07:36:32
|
|
|
Jodu 37, det är problem med listan titt som tätt tyvärr
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-12-05 22:37:06
|
|
|
Anledningen till att jag "gnäller" på NGM är att jag äger aktier i företaget. Jag äger däremot inte några aktier i OMX.
Dessutom är det så att jag äger ganska många av de aktier som är noterade på NGM-listan.
Således två orsaker att vara misslynt när tekniken hos NGM fallerar.
Dessutom känner jag mig då och då litet gnällig över att inte fler bolag noteras på NGM, samtidigt som det formligen strömmar bolag till Aktietorget. I går gjorde visserligen noteringschefen hos NGM ett uttalande i DN där han säger sig räkna med att ytterligare 3 bolag, förutom Guideline, kommer att noteras före årsskiftet. Men det beror nog i hög grad att man vill klara av processen innan det nya året då denna process blir något mer omständlig.
Vi har under flera års tid matats med uppgifter att det ligger 10-15 företag i "pipelinen". De faktiska noteringarna har ur den synpunkten inte varit så där värst mycket att skryta med. Dessutom torde det gynnsamma "emissionsklimatet" inte vara för evigt. Det är nu det borde tillkomma bolag i snabb takt.
|
 |
TYK
|
Joje
|
2005-12-05 22:20:07
|
|
|
Läge att gå in det tycker tydligen lundinarna och de måste ju veta i och med deras platser i bolaget tycker jag nått på g kanske?
30 november 2005 (TYK - TSX Venture, TYKS - Nya Marknaden) ... Tanganyika Oil Company Ltd.
Zebra Holdings and Investments Ltd. ("Zebra") har informerat Tanganyika Oil Company Ltd. ("Bolaget" eller "Tanganyika Oil") att Zebra förvärvat 1.000.000 svenska depåbevis ("SDB") i Tanganyika Oil.
Ellegrove Capital Ltd. ("Ellegrove") innehar för närvarande 2.789.007 aktier och SDB i Tanganyika Oil. Abalone Capital Ltd. ("Abalone") innehar för närvarande 100.000 aktier och SDB i Tanganyika Oil. Zebra innehar för närvarande 1.000.000 SDB i Tanganyika Oil.
Ellegrove, Abalone och Zebra är investmentbolag baserade på Guernsey (Brittiska kanalöarna) och Barbados. De ägs till 100% av en stiftelse vars huvudman är Adolf H. Lundin. Tillsammans kontrollerar dessa tre bolag 3.889.007 aktier och SDB i Tanganyika Oil, motsvarande cirka 8,8% av det totala antalet utestående aktier och SDB i Bolaget.
Tanganyika Oil är ett kanadensiskt olje- och gasbolag med produktions- och prospekteringstillgångar i Egypten och Syrien. Bolagets aktier handlas vid TSX Venture Exchange i Kanada och de svenska depåbevisen är föremål för handel på Nya Marknaden vid Stockholmsbörsen.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-12-05 13:26:38
|
|
|
Jag är fullt medveten om att du inte jämförde dom 2, men du gnäller bara på NGM, och därför ville jag höja blicken lite för rättvisans skull.
Man håller ju inte reda på all data i skallen, utan via datorprogram, och om dessa är rätt skrivna så är MÄNGDEN data så gott som ointressant så länge som datorns hastighet räcker till. (Ett större antal aktier på listorna krånglar dock till det lite extra.) Vad minnet anbelangar är det inte minsta problem att komma ihåg datan så länge som mängden minne räcka till.
M.a.o är det tekniskt en kostnadsfråga hårdvarumässigt och även mjukvarumässigt eftersom det blir en drös programmerare som får uppdraget att få det att funka.
Skilnaden i utrustning och krångligheten i mjukvaran skiljer sig definitivt inte lika mycket åt som dom ekonomiska resurserna, tillkommer dessutom flera decenniers försprång tidsmässigt.
Med detta som bakgrund förstår jag inte dit resonemang, utan upprepar halvdåligt av NGM, urkass av SFB.
Nordea känner jag tyvär inte till, men hade gärna retat upp mig (!) på dom med.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-12-05 12:33:07
|
|
|
Nu jämförde jag inte NGM och Stockholmsbörsen, men om man gör det så kan man också vända på det. Omfattningen av NGM:s verksamhet är så begränsad att det kanske är lättare att hålla reda på pinalerna jämfört med vad det är för Stockholmsbörsen.
För övrigt krånglade uppdateringen av aktieinnehavets storlek hos Nordea i dag.
Det är inte lätt!
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-12-05 11:13:25
|
|
|
Det gör vi nog alla, men det blir lite lattjo om man jämför med Stockholms Fondbörs!
Mitt intryck är att det är nästan lika ofta som dom också har problem, men eftersom dom är så stora och har hållt på så länge, skulle det ju definitivt inte krångla för dom så mycket som det gör.
Smådåligt av NGM, skitkass av SFB är min syn på saken.
Eftersom jag ändå håller på och gnäller, passar jag på att påpeka att Avanza småkrånglar nästan alltid. Visserligen mycket info som dom tar hand om på ett bra sätt, och gratis dessutom, fast med 15 min fördröjning, men funkar illa där med.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-12-05 10:27:10
|
|
|
Det var tillfälligt. Men jag irriterar mig på att man inte en gång för alla kan lösa problemet.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-12-05 10:13:35
|
|
|
Underligt. Jag har inte haft minsta problem idag med Equity. Någon mer än 'Boxarn' som haft?
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2005-12-05 09:22:28
|
|
|
Det går återigen inte att komma in NGM:s kurslista. Det är bara för ynkligt att man inte lyckas komma tillrätta med dessa återkommande problem.
|
 |
Re: Havets skatter bärgas av INVO
|
Lukas
|
2005-12-04 18:42:20
|
|
|
INVOs prospekt finns att ladda ner på www.smallcap.se användarsidor.
|
 |
Re: Havets skatter bärgas av INVO
|
Boxarn
|
2005-12-04 18:20:49
|
|
|
Det är nästan så att man tror att informationen är en respons på osäkerheten här på Derank kring vad SGM är för ett företag. :-)
|
 |
Re: Havets skatter bärgas av INVO
|
Mr Rockefeller
|
2005-12-04 18:14:11
|
|
|
Nej, det har jag inte.
|
 |
Re: Havets skatter bärgas av INVO
|
DuncansJourney
|
2005-12-04 16:36:21
|
|
|
INVO har kommit med ny information på sin sajt:
"St Georges Marine Ltd (SGM) finns nu på plats i Ghana.
Den operativa delen av företaget leds av Neil Isherwood. Neil har varit verksam i branschen under 25 år. Företaget började med att bygga upp en databas över intressanta bärgningsobjekt för att sedan sälja dessa vidare. Senare köptes ett fartyg in i syfte att påbörja de första bärgningarna i egen regi. I samband med detta grundades St Georges Marine Ltd. Företaget har hitintills lokaliserat och identifierat 15 skeppsvrak. Ett fartyg lämpat för större bärgnings- uppdrag har nyligen förvärvats. Hon har tidigare tjänstgjort som bärgningsfartyg i den brittiska marinen. SGMs verksamhet har tills dags dato varit självfinansierad.
Bärgningsfartyget (se bild) befinner sig nu i torrdocka i Ghana för att genomgå nödvändiga anpassningar inför INVOs och SGMs gemensamma första bärgningsprojekt.
Uppgraderingen av roboten ROMAN fortgår, den beräknas ansluta till arbetsfartyget under början av 2006."
De övriga 3 uppdrag som bolaget träffat avtal om härom veckan verkar ligga under andra halvan av 2006. Mr Rockefeller, har du någon mer information om dessa?
|
 |
Re: Intius
|
Poike
|
2005-12-03 16:51:53
|
|
|
Om någon var och lyssnad, sa man något om tjänsten konkursinfo.se som man köpt? En bekant som brukade använda tjänsten tyckte att Intius förstört den.
|
 |
Intius
|
Boxarn
|
2005-12-03 16:01:38
|
|
|
Är det någon här som varit på någon av informationsträffarna? Företaget gör en nyemission och kommer att noteras på Aktietorget.
|
 |
Re: kul att det är uppskattat
|
Boxarn
|
2005-12-03 15:58:41
|
|
|
Se bara till att du inte går in i väggen! Det kan komma utan förvarning som en blixt från en klar himmel.
|
 |
kul att det är uppskattat
|
Joje
|
2005-12-03 14:42:50
|
|
|
Måste bara tacka för allt beröm
Jag hoppas att dom små felen som kan bli framöver att ni törs rätta mig för jag har liksom MASSSSSSOOOOORRR att göra jobbar just nu minst 60 timmar i veckan "två jobb" men det är under en övergående period hoppas jag. Så därför hinner jag inte kolla upp det så noga innan jag skickar ut resultatet. SÅ HOJTA TILL om det verka misstämma
|
 |
Re: Phantom V
|
Phantom V
|
2005-12-03 11:45:42
|
|
|
Fint joje, nu ser det ut att stämma!
Ja, lite underliga turer kring Magic, men jag såg att du fick rätt på det till slut :-)
Magic-aktien blev hastigt och lustigt Axlon Holding medan dryckesverksamheten knoppades av till de gamla aktieägarna.
För övrigt stämmer jag in i de övrigas omdömen. Bra jobbat joje!!!
|
 |
Re: efter rättning
|
I/O
|
2005-12-03 10:35:44
|
|
|
Tack Joje för ett bra arbete.
Jaha, det är bara att konstatera att portföljen har stått och stampat i ett helt år och utan oljeaktier så kan man inte direkt hota toppen.
jag är imponerad av resultatet bland deltagarna.
Hoppas att man kan få en sju he...... revansch nästa år.
|
 |
Re: efter rättning
|
Mr Rockefeller
|
2005-12-02 23:33:22
|
|
|
Fint jobb, Joje!
|
 |
Phantom V
|
Joje
|
2005-12-02 23:16:18
|
|
|
I och med att jag hittade felet med portföljen din med magic och att det skedde den 28 så kan det inte vara det som spökade men om du kan kolla din portfölj nu så vore det bra här kommer den i alla fall
Aktie.................antal...stpris.totalpris
Axlon Holding...............19048...1,03...19 619 kr
GETUPDATED SWEDEN B..166667...0,17...28 333 kr
GEXCO................117647...0,26...30 588 kr
NGM HOLDING B.........21052...1,23...25 894 kr
PUSH DEVELOPMENT.....117647...0,79...92 941 kr
|
 |
efter rättning
|
Joje
|
2005-12-02 23:08:47
|
|
|
märkte att magic har blivit axlon
1..Per Wersén.....221 929 kr...1
2..Phantom V......197 376 kr...2
3..Steget Före....195 268 kr...4
4..Framfond.......194 231 kr...3
5..krillekillen...170 936 kr...8
6..Mr Rockefeller.164 115 kr...6
7..prompt.........162 983 kr...5
8..joje...........162 465 kr...7
9..glyssner.......154 343 kr...9
10.axel5..........138 533 kr..11
11.Boxarn.........138 150 kr..10
12.hpd............130 082 kr..13
13.Anastasia......124 975 kr..14
14.ellak..........124 882 kr..12
15.JUGGE..........123 300 kr..15
16.Sixten.........100 857 kr..16
17.I/O.............96 940 kr..17
18.njurunda........83 756 kr..18
|
 |
Phantom V och krillekillen´s magic
|
Joje
|
2005-12-02 22:47:54
|
|
|
nu ställer jag frågan till alla här
Vad har hänt med magic house? fins inte längre med i nämda portföljer KK upköp ? vet inget själv
och sen om sider det är nog troligen därför din portfölj har stigit gissar jag Phantom V
skicka gärna en länk så ska jag se vad som har hänt
|
 |
derank 2005
|
Joje
|
2005-12-02 22:37:33
|
|
|
1..Per Wersén......221 929 kr...1
2..Steget Före.....195 268 kr...2
3..Framfond........194 231 kr...4
4..Phantom V.......177 757 kr...3
5..Mr Rockefeller..164 115 kr...8
6..prompt..........162 983 kr...6
7..joje............162 465 kr...5
8..glyssner........154 343 kr...7
9..krillekillen....151 317 kr...9
10.axel5...........138 533 kr..11
11.Boxarn..........138 150 kr..10
12.hpd.............130 082 kr..13
13.Anastasia.......124 975 kr..14
14.ellak...........124 882 kr..12
15.JUGGE...........123 300 kr..15
16.Sixten..........100 857 kr..16
17.I/O..............96 940 kr..17
18.njurunda.........83 756 kr..18
|
 |
Re: Havets skatter bärgas av INVO
|
Boxarn
|
2005-12-02 14:23:36
|
|
|
Det är nästan så att det börjar klia i fingrarna. Men jag tror ändå att jag väljer att följa projektet från läktaren. Med intresse!!!
|
 |
Re: Havets skatter bärgas av INVO
|
DuncansJourney
|
2005-12-02 12:35:01
|
|
|
Tack för en bra beskrivning av INVO och deras verksamhet! Jag håller med om att potentialen i aktien är stor - mycket stor t.o.m. - och att aktien trots den höga risken är en attraktiv placering. Jag har också tecknat.
Som jag skrivit tidigare går det att hämta prospekt o.d. på www.smallcap.se . Först måste man dock registrera sig som medlem på smallcap.
|
 |
Havets skatter bärgas av INVO
|
Mr Rockefeller
|
2005-12-02 10:40:57
|
|
|
INVO skall bärga laster från förlista skepp (”cargo recovery”). Till exempel finns det 130.000 ton koppar i havet för 3 miljarder kronor, uppdelade på 60 laster. Målet är att industrialisera branschen för återvinning av förlista fartygslaster.
INVO har identifierat två projekt att inleda med. Båda fartygen sänktes av tyska ubåtar under kriget (1943), men besättningen klarade sig.
När ett skepp förliser tillhör lasten fortfarande ägaren, eller försäkringsbolaget om ersättning betalats ut. I ovanstående fall är brittiska staten ägare. DfT (Department for Transport) skall ha 10 % av vinsten vid lyckad bärgning för rätten att få bärga fartygen.
ROBOTEN
ROMAN är en bärgningsrobot. Roboten är 2,3*2,3*5,7 m och inbyggd i en större stålram. Armsystemet har en räckvidd på 10 m. Sensorer och tv-systemet Mimic gör att operatören hela tiden kan se vad roboten gör. Roboten sänks ner och börjar rensa upp runt vraket. Därefter sänks flera lastkorgar ner som man fyller och tar upp lasten i.
INVOs robot ROMAN fick 1993 EUREKA-status (europeiskt pris för framstående innovation). Roboten färdigställdes i samarbete med SMIT Engineering i Rotterdam, närmare bestämt det team som bärgade ubåten Kursk. ROMAN har nyligen framgångsrikt använts i ett projekt för att bärga odetonerad NATO-ammunition i den serbiska delen av floden Donau.
Mjuka royaltylån på 8 mkr har betalats ut för utvecklingen under årens gång, men har nu omvandlats till ett lån på 0,8 mkr att betala till VINNOVA (svenskt statligt institut).
KONKURRENTER
Exempel på konkurrenter är Blue Water Recovery och B&A Industries. Det är dock billigare att köra med INVOs koncept. Dagskostnaden för INVO ligger på 40.000 kr medan den ligger betydligt högre för konkurrenterna. Därför är det flera projekt som är lönsamma för INVO.
Att INVO har en så bra robot beror delvis på att svensk gruv- och skogsnäring drivit fram bra produkter inom timmerkranar, robotar och liknande. Uppfinnaren av roboten och grundaren av INVO har stor erfarenhet inom dessa områden.
FARTYG # 1
Första projektet är en last med 1500 ton koppar och kopal. Bärgningsrätten innehas av ett brittiskt bolag, St. George`s Marine Ltd., som tagit med INVO i ett samriskföretag (joint venture). Fartygets position är känd och fartyget ligger inte särskilt djupt, vilket är en fördel. Det går att ankra upp över bärgningsplatsen.
Kopparn har gått upp kraftigt i pris (4 300 $ per ton), så det kan bli ett fynd. Bara kopparn i lasten är värd över 40 mkr. Kopal är en bärnstensliknande harts som kan vara värd stora pengar. Därtill finns det 1.000 ton ädelträ på skeppet. Det totala lastvärdet är över 50 mkr. INVOs budget för projektet blir 4 mkr. Vinstpotentialen för INVO är 20 mkr.
Ovanför kopparlasten ligger timret av ädelträ och varor som måste lyftas bort. Det kan vara ett tidsödande arbete. Här märks fördelen med INVO eftersom dagskostnaderna inte är så höga när de väl ligger på plats.
MÖJLIGHET BÄRGA LASTER MED ÄDELTRÄ
INVO har inledande kontakter med ett engelskt trähandelsföretag som är intresserade av att bärga sjunkna trälaster. Inte minst vill de få tag på timmer av ädelträ som antingen är utrotat eller som inte länge får avverkas.
Trähandelsföretaget har ett arkiv med 45 laster som de vill arbeta med. Inte minst är teak ett sådant träslag som de vill bärga.
FARTYG # 2
Detta fartyg har bara koppar som last. Lasten ligger öppen, men på större djup. Regeln är att djup inte nödvändigtvis är svårare, men att det kostar mer pengar. Vattnen är besvärligare.
INVO har fått bärgningsrätten av DfT (Department för Transport) till 17 mars 2006. ”Tillräckliga framsteg” måste då ha gjorts för att kontraktet skall förlängas. Budgeten här är 7 mkr. Vinstpotentialen för INVO är 60 mkr.
En studie planeras göras av vraket runt feb 2006 – mars 2006. Praxis är att en vrakundersökning betraktas som tillräckligt framsteg för att få en förlängning av rätten att bärga en last.
När INVO väl är igång med själva bärgningen har de avtal på att få fortsätta så länge de behöver. INVO bedömer att en undersökning (survey) kan göras av ett inhyrt fartyg. På så vis kan projekt # 1 och projekt # 2 överlappa varandra.
TA SIG IN I LASTRUMMEN
Det kan vara knepigt att ta sig in i lastrummen. Det finns tre nivåer på svårigheterna. Nivå 1 är när man har fartygsritning, CAD-ritning och vet hur man skall gå in. Nivå 2 är när något annan gjort något liknande (på något annat fartyg). Nivå 3 är när man inte vet någonting utan får göra ett hål som man sedan bara gröper ur så att det blir större.
INVO använder sig av en skärskiva på 400 – 500 mm som skär igenom 16 – 20 mm fartygsplåt. Ofta är dock kruxet att ta sig in i lastutrymmena och det kan ta lång tid.
ANDRA MÖJLIGA PROJEKTOMRÅDEN
Potentialen inom andra områden är mycket stor. Till exempel är det sydafrikanska företaget de Beers intresserade av diamantsökning till havs. En andra möjlighet är inom miljöområdet. Utanför Norges kust ligger till exempel en tysk ubåt med en last av kvicksilver som norska staten skulle vilja ta upp.
RIMLIGHETSANALYS
Man kan naturligtvis undra varför ingen har gjort det här förut. Det finns dock flera skäl:
1. Det är först nu som undervattens- och navigeringstekniken har kommit så långt att det är rimligt att genomföra den här typen av projekt.
2. De som faktiskt har kunnat något om undervattensteknik tidigare har ägnat sig åt att bärga olja inom offshorebranschen istället.
3. ROMAN-konceptet gör att kostnaderna för att bärga sänks rejält och att många projekt som tidigare var olönsamma därmed kan bli lönsamma.
4. Metallpriserna har stigit rejält och gjort det mer intressant att bärga förlista laster.
5. Bärgningsbranschen är en mycket konservativ bransch och det är först nu som någon inriktat sig på att industrialisera bärgningsprocessen.
AVSLUTNING
Personligen anser jag att det finns stor potential i INVO. Det finns enormt många metallaster som väntar på att bli upptagna. De låga bärgningskostnaderna som nås med Roman-konceptet och de stigande metallpriserna gör att det har förutsättningar att bli mycket lönsamt att ta upp många av dessa laster. Att INVO vill göra detta som en industriell process gör naturligtvis att möjligheterna till en god avkastning blir ännu bättre.
Visst kan allting misslyckas. Om ingen av de båda första lasterna går att ta upp kan det snart bli likviditetsbrist och adjö i förtid. Trots allt tar ju INVO bara in 5 mkr.
Personerna bakom projektet ger dock ett intryck av att vara mycket seriösa och de har en tydlig plan för vad de vill göra. Sammantaget överväger möjligheterna därför.
Vi väljer att teckna. En private placement arrangeras genom www.leox.se, där minsta post är 25.000 kr. Teckningen stängs 9 december. Först till kvarn är dock det som gäller.
|
 |
Havets skatter bärgas av INVO
|
Mr Rockefeller
|
2005-12-02 10:38:23
|
|
|
INVO skall bärga laster från förlista skepp (”cargo recovery”). Till exempel finns det 130.000 ton koppar i havet för 3 miljarder kronor, uppdelade på 60 laster. Målet är att industrialisera branschen för återvinning av förlista fartygslaster.
INVO har identifierat två projekt att inleda med. Båda fartygen sänktes av tyska ubåtar under kriget (1943), men besättningen klarade sig.
När ett skepp förliser tillhör lasten fortfarande ägaren, eller försäkringsbolaget om ersättning betalats ut. I ovanstående fall är brittiska staten ägare. DfT (Department for Transport) skall ha 10 % av vinsten vid lyckad bärgning för rätten att få bärga fartygen.
Roboten
ROMAN är en bärgningsrobot. Roboten är 2,3*2,3*5,7 m och inbyggd i en större stålram. Armsystemet har en räckvidd på 10 m. Sensorer och tv-systemet Mimic gör att operatören hela tiden kan se vad roboten gör. Roboten sänks ner och börjar rensa upp runt vraket. Därefter sänks flera lastkorgar ner som man fyller och tar upp lasten i.
INVOs robot ROMAN fick 1993 EUREKA-status (europeiskt pris för framstående innovation). Roboten färdigställdes i samarbete med SMIT Engineering i Rotterdam, närmare bestämt det team som bärgade ubåten Kursk. ROMAN har nyligen framgångsrikt använts i ett projekt för att bärga odetonerad NATO-ammunition i den serbiska delen av floden Donau.
Mjuka royaltylån på 8 mkr har betalats ut för utvecklingen under årens gång, men har nu omvandlats till ett lån på 0,8 mkr att betala till VINNOVA (svenskt statligt institut).
Konkurrenter
Exempel på konkurrenter är Blue Water Recovery och B&A Industries. Det är dock billigare att köra med INVOs koncept. Dagskostnaden för INVO ligger på 40.000 kr medan den ligger betydligt högre för konkurrenterna. Därför är det flera projekt som är lönsamma för INVO.
Att INVO har en så bra robot beror delvis på att svensk gruv- och skogsnäring drivit fram bra produkter inom timmerkranar, robotar och liknande. Uppfinnaren av roboten och grundaren av INVO har stor erfarenhet inom dessa områden.
Fartyg # 1
Första projektet är en last med 1500 ton koppar och kopal. Bärgningsrätten innehas av ett brittiskt bolag, St. George`s Marine Ltd., som tagit med INVO i ett samriskföretag (joint venture). Fartygets position är känd och fartyget ligger inte särskilt djupt, vilket är en fördel. Det går att ankra upp över bärgningsplatsen.
Kopparn har gått upp kraftigt i pris (4 300 $ per ton), så det kan bli ett fynd. Bara kopparn i lasten är värd över 40 mkr. Kopal är en bärnstensliknande harts som kan vara värd stora pengar. Därtill finns det 1.000 ton ädelträ på skeppet. Det totala lastvärdet är över 50 mkr. INVOs budget för projektet blir 4 mkr. Vinstpotentialen för INVO är 20 mkr.
Ovanför kopparlasten ligger timret av ädelträ och varor som måste lyftas bort. Det kan vara ett tidsödande arbete. Här märks fördelen med INVO eftersom dagskostnaderna inte är så höga när de väl ligger på plats.
Möjlighet bärga ädelträ
INVO har inledande kontakter med ett engelskt trähandelsföretag som är intresserade av att bärga sjunkna trälaster. Inte minst vill de få tag på timmer av ädelträ som antingen är utrotat eller som inte länge får avverkas.
Trähandelsföretaget har ett arkiv med 45 laster som de vill arbeta med. Inte minst är teak ett sådant träslag som de vill bärga.
Fartyg # 2
Detta fartyg har bara koppar som last. Lasten ligger öppen, men på större djup. Regeln är att djup inte nödvändigtvis är svårare, men att det kostar mer pengar. Vattnen är besvärligare.
INVO har fått bärgningsrätten av DfT (Department för Transport) till 17 mars 2006. ”Tillräckliga framsteg” måste då ha gjorts för att kontraktet skall förlängas. Budgeten här är 7 mkr. Vinstpotentialen för INVO är 60 mkr.
En studie planeras göras av vraket runt feb 2006 – mars 2006. Praxis är att en vrakundersökning betraktas som tillräckligt framsteg för att få en förlängning av rätten att bärga en last.
När INVO väl är igång med själva bärgningen har de avtal på att få fortsätta så länge de behöver. INVO bedömer att en undersökning (survey) kan göras av ett inhyrt fartyg. På så vis kan projekt # 1 och projekt # 2 överlappa varandra.
Ta sig in i lastrummen
Det kan vara knepigt att ta sig in i lastrummen. Det finns tre nivåer på svårigheterna. Nivå 1 är när man har fartygsritning, CAD-ritning och vet hur man skall gå in. Nivå 2 är när något annan gjort något liknande (på något annat fartyg). Nivå 3 är när man inte vet någonting utan får göra ett hål som man sedan bara gröper ur så att det blir större.
INVO använder sig av en skärskiva på 400 – 500 mm som skär igenom 16 – 20 mm fartygsplåt. Ofta är dock kruxet att ta sig in i lastutrymmena och det kan ta lång tid.
Andra möjliga projektområden
Potentialen inom andra områden är mycket stor. Till exempel är det sydafrikanska företaget de Beers intresserade av diamantsökning till havs. En andra möjlighet är inom miljöområdet. Utanför Norges kust ligger till exempel en tysk ubåt med en last av kvicksilver som norska staten skulle vilja ta upp.
Rimlighetsanalys
Man kan naturligtvis undra varför ingen har gjort det här förut. Det finns dock flera skäl:
1. Det är först nu som undervattens- och navigeringstekniken har kommit så långt att det är rimligt att genomföra den här typen av projekt.
2. De som faktiskt har kunnat något om undervattensteknik tidigare har ägnat sig åt att bärga olja inom offshorebranschen istället.
3. ROMAN-konceptet gör att kostnaderna för att bärga sänks rejält och att många projekt som tidigare var olönsamma därmed kan bli lönsamma.
4. Metallpriserna har stigit rejält och gjort det mer intressant att bärga förlista laster.
5. Bärgningsbranschen är en mycket konservativ bransch och det är först nu som någon inriktat sig på att industrialisera bärgningsprocessen.
Avslutning
Personligen anser jag att det finns stor potential i INVO. Det finns enormt många metallaster som väntar på att bli upptagna. De låga bärgningskostnaderna som nås med Roman-konceptet och de stigande metallpriserna gör att det har förutsättningar att bli mycket lönsamt att ta upp många av dessa laster. Att INVO vill göra detta som en industriell process gör naturligtvis att möjligheterna till en god avkastning blir ännu bättre.
Visst kan allting misslyckas. Om ingen av de båda första lasterna går att ta upp kan det snart bli likviditetsbrist och adjö i förtid. Trots allt tar ju INVO bara in 5 mkr.
Personerna bakom projektet ger dock ett intryck av att vara mycket seriösa och de har en tydlig plan för vad de vill göra. Sammantaget överväger möjligheterna därför.
Vi väljer att teckna. En private placement arrangeras genom www.leox.se, där minsta post är 25.000 kr. Teckningen stängs 9 december. Först till kvarn är dock det som gäller.
|
 |
Re: Quibus
|
WHO
|
2005-12-01 20:19:05
|
|
|
Vi får se vad som händer. Tror nästa år blir händelserikt för Quibus. En nyemission till tror jag nog kommer men den kommer nog hamna runt 7-8 kr per aktie.
|
 |
NGM, Aktietorget och Nya Marknaden
|
Poike
|
2005-12-01 16:32:05
|
|
|
"Småbörserna kokar
Det råder total frenesi på de små aktielistorna. Omsättning och antal avslut skjuter i höjden. NGM sexfaldigar sin omsättning till 8 miljarder kronor i år."
www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_11177906.asp
|
 |
Brigante Media -Galore Magazine
|
Wildflower
|
2005-12-01 08:46:09
|
|
|
Finns det någon frände här ?
Ser mycket bra ut eller hur ?
Hoppas någon kan bevaka visningen nästa vecka
|
 |
Re: Paradox Entertainment
|
Poike
|
2005-11-30 22:56:16
|
|
|
Reagerade också på att Paradox-folk är exekutiva producenter. Varför? Å andra sidan vet inte jag vad exekutiva producenter betyder i praktiken. Det är många titlar i filmbranschen. De kanske bara har en överseande roll för att filmen ska hålla sig till franchisens koncept?
Risken för Paradox är väl att det inte blir någon film, och att de inte får in licenspengar från filmbolaget och att deras varumärke får mindre exponering än väntat. Några pengar satsar ju inte Paradox.
|
 |
Re: Paradox Entertainment
|
Boxarn
|
2005-11-30 11:45:14
|
|
|
Det skulle stå "en av två exekutiva producenter."
|
 |
Paradox Entertainment
|
Boxarn
|
2005-11-30 11:44:09
|
|
|
Kom med ett positivt besked i dag. Men jag tycker ändå man bör vara litet försiktig. Det är en tuff bransch. Jag höjer på ögonbrynen när SO är ev två exekutiva producenter. Är den andre VD?
Jag äger en liten post aktier i företaget.
|
 |
Ang Frågor
|
veteran
|
2005-11-30 11:42:42
|
|
|
Tack Uven och ni andra kunniga på denna kvalitetsmässigt högtstående sida. Jag bugar och bockar...
|
 |
Re: derank 2005
|
glyssner
|
2005-11-30 01:16:24
|
|
|
Det är en tävling med fiktiva pengar som går på ett helår. Inbjudan kommer säkert nu i december för 2006 under förutsättning att någon vill hålla i det hela. Tävlingen har c:a 20 deltagare och har varit mycket uppskattad.
|
 |
Re: Ytterligare en fråga
|
glyssner
|
2005-11-30 01:11:33
|
|
|
Här finns det mycket kunskap.
|