 |
Covial Device
|
Mr Pelton
|
2007-08-27 09:53:47
|
|
|
Det var inte en dag försent att styrelsen har insett att man ska sälja på sin idé innan plockar fram nästa "grej". Jag bifogar ett utklipp ur deras halvårsbokslut "Finansiering och likviditet Covial är ett obelånat bolag. Verksamheten har utvecklats med hjälp av kapital genom emissioner. Bolaget står nu inför en ny utmaning att anskaffa nytt kapital för att kunna kommersialisera verksamheten. Förväntade intäkter från påbörjad försäljning har börjat ge resultat, men det kommer att krävas ytterligare finansieringsstöd. "
Marknaden gillar det eftersom att aktien äntligen har börjat sin resa uppåt.
Mvh Tony Rosenquist / Mr Pelton
|
 |
Re: Yield
|
trinidad
|
2007-08-27 08:55:16
|
|
|
-
|
 |
Re: Carnegie
|
KYLIS
|
2007-08-25 00:54:24
|
|
|
Ja fögande överraskande att just Carnegie skapat rubriker. Dom sitter som väntat i skiten men kommer resa sig som om ingenting har hänt.
Rent generellt en riktigt smutsig bransch där extremt lite kommer upp och krusar på vattenytan men rubriker blir det som skrämselpropaganda om inte annat.
Finansinspektionen då som arbetar för att motverka penningtvätt och terroristfinansiering samtinsynsregistret där högt uppsatta personer i affärsvärlden måste rapportera sina ekonomiska förehavanden. Registret är ett sätt att bekämpa insider trading!!!!!!!!!.
Vilket stort skämt säger jag om detta. Cevianmannen har dumstruten på men det är mindre än en promilles promille av vad som egentligen pågår. Deras uppdrag är dömt att misslyckas, mission impossible!
Med handen på hjärtat!
Vad gör du om du får ett säkert tips om bolag a imorgon ska bli uppköpt av bolag b med en budpremie på 70%.
1. Du köper på dig en större post aktier alt optioner i den mån handel finns.
2. Du anmäler vederbördande tipsare till Finansinspektionen.
Jag blir väldigt förvånad om någon väljer alt 2.
|
 |
Linotech AB - inget för mig...
|
Henrik.Schulze
|
2007-08-24 22:54:26
|
|
|
För 2006 var förlusten större än intäkterna. Orkar inte läsa vidare. Får vara...
Emissioner enligt Inoff:
Emissionskurs : 2005-12-05. 3,25 SEK
Emissionskurs : 2004-11-29. 1 SEK
Emissionskurs : 2002-02-22. 4 SEK
|
 |
Derank-Cupen (resultat)
|
kapsylen
|
2007-08-24 21:05:25
|
|
|
1….. Boxarn_ 1__ 109
1….. Neo_ 2__ 124
4….. Sixten_ 3__ 145
3….. Axel5_ 4__ 148
7….. Sniparn_ 5__ 183
5….. 37_ 6__ 184
6….. Mhå_ 7__ 193
8….. HPD_ 8__ 208
11….. Highlander_ 9__ 209
15….. Steget Före_ 10__ 219
11….. Kapsylen_ 11__ 223
11….. Randomwalk_ 12__ 230
12….. WHO_ 13__ 231
14….. Krillekillen_ 14__ 236
13….. Turnarounden_ 15__ 242
18….. Phantom V_ 16__ 256
17….. Leksansfan_ 17__ 257
16….. Mr Rockefeller_ 18__ 265
21….. EllaK_ 19__ 277
19….. Jugge_ 19__ 277
20….. Joje_ 21__ 278
23….. Per Wersén_ 22__ 283
22….. Poike_ 23__ 287
25….. Wildflower_ 24__ 299
24….. Glyssner_ 25__ 310
27….. Kitesurfer_ 26__ 344
26….. Njurunda_ 27__ 346
Statistiken uppdaterad på hemsidan....
|
 |
komentar derank
|
Joje
|
2007-08-24 19:59:48
|
|
|
derank 4,04%
GI 4,6
vi har inte hämtat in nå :-( vi ligger 0,6 efter GI
|
 |
derank 2007
|
Joje
|
2007-08-24 19:57:09
|
|
|
1 Neo_______________ 184 115 kr 1
2 Phantom V_________ 159 076 kr 3
3 HPD_______________ 158 875 kr 2
4 Boxarn_____________ 151 508 kr 4
5 37_________________ 127 248 kr 5
6 axel5______________ 113 504 kr 7
7 highlander_________ 112 440 kr 11
8 sixten_____________ 111 426 kr 8
9 randomwalk________ 108 190 kr 6
10 sniparn____________ 106 756 kr 12
11 Mhå_______________ 102 836 kr 9
12 Turnarounden______ 101 357 kr 10
13 kapsylen___________ 94 477 kr 14
14 Steget Före________ 93 893 kr 17
15 WHO______________ 93 324 kr 13
16 krillekillen_________ 91 430 kr 15
17 joje________________ 90 605 kr 20
18 Mr Rockefeller______ 88 050 kr 16
19 Poike______________ 86 476 kr 18
20 leksandsfan________ 86 447 kr 19
21 Per wersen_________ 85 409 kr 21
22 jugge______________ 84 159 kr 22
23 EllaK_______________ 80 038 kr 24
24 Wildflower__________ 79 131 kr 25
25 Glyssner___________ 77 958 kr 23
26 kitesurfer__________ 71 871 kr 27
27 njurunda___________ 68 579 kr 26
|
 |
Re: Carnegie
|
sixten
|
2007-08-24 15:39:13
|
|
|
Njae, jag säger inte att man ska "binda upp någon" däremot tycker jag att om någon får behålla en felaktigt utbetald bonus och sedan slutar vederbörande inom ett halvt år så är de pengarna kastade i sjön. Om man däremot säger till personalen att "ni får behålla bonusen men om ni slutar inom de kommande tre åren så kommer vi kräva tillbaka viss del av detta bonusbelopp" så borde det verka återhållande på personalflykt. Om några få personer inte accepterar ett dylikt upplägg så kanske det ändå var dags för dessa personer att gå vidare...
Men, nu är det som det är i C. så det är inte så mycket att göra.
|
 |
Re: Carnegie
|
Poike
|
2007-08-24 12:44:09
|
|
|
Dom vet sitt värde och att på något sätt binda upp sig på 3 år skulle aldrig accepteras. Då kommer den mest värdefulla personalen strunta i bonusen och dra vidare.
Det är en bransch där folk säger upp sig när rekordbonusen är lägre än de väntat sig.
Det är bara att bita i det sura äpplet och köra vidare.
|
 |
Re: Carnegie
|
Boxarn
|
2007-08-24 12:15:00
|
|
|
Jag tror att det är mycket av en myt att personalen är så värdefull. En viss sanning ligger det säkert i detta i en del fall, men jag tror att man belönar alltför schablonmässigt. Det liknar lite försvaret av de höga VD-lönerna och bonusarna med argumentet att dessa annars kommer att försvinna till utlandet. Men det går inte till så när man rekryterar personer för VD-poster.
|
 |
Re: Resurs (igen)
|
sixten
|
2007-08-24 12:12:41
|
|
|
Stämmer säkert att kruxet för bemanningsbolagen för närvarande är arbetskraft snarare än efterfrågan. Tycker likväl att Resurs är för billigt på dagens nivåer men jag börjar bli fulltankad för egen del...
|
 |
Re: Carnegie
|
sixten
|
2007-08-24 12:08:26
|
|
|
Poike - just därför ("Personalen är extremt flyktig") tycker jag att man ska villkora dessa "extra-bonusar" så att personalen får återbetala dessa (till viss del) om de slutar inom den närmaste tiden.
|
 |
Re: Carnegie
|
Poike
|
2007-08-24 11:38:21
|
|
|
Det här var den enda tänkbara utgången. Personalen är extremt flyktig, värdefull och de vet sitt värde.
Uppståndelsen i ekonomipress känns enormt överdriven. Alla vet att det pågår alla möjliga saker på alla firmor i branschen. Absurda chansningar, mörka misstag etc tillhör vardagen. Man kan inte investera i en mäklarfirma och tro att riskkontrollen är som hos Unilever.
|
 |
Re: Resurs (igen)
|
Boxarn
|
2007-08-24 11:22:44
|
|
|
Jag har för mig att jag skrivit det förut, nämligen att jag tror att problemet för bemanningsföretagen inte är efterfrågan från företagen, utan i stället att det är svårt att få tag på arbetskraft.
Handelsbanken sänker riktkursen kraftigt för Poolia som kom med en svagare rapport än väntat.
Jag äger själv aktier i Resurs. Det har hittills varit ett riktigt stolpskott.
|
 |
Re: Carnegie
|
sixten
|
2007-08-24 11:12:21
|
|
|
Instämmer. Kan visserligen förstå att om det är risk att personalen försvinner så måste man beakta det. Men, styrelsen framstår som dåliga förhandlare om de utan någon som helst motprestation låter personalen behålla de felaktiga bonusarna. Varför inte skriva in en klausul att om personalen lämnar bolaget inom säg 3 år så måste de betala tillbaka delar av denna bonus - på så sätt binder man upp personalen ännu hårdare...
|
 |
Carnegie
|
Boxarn
|
2007-08-24 10:38:48
|
|
|
Vår gamle vän "KYLIS" var tydligen inte helt fel ute. Han ansåg redan för ett par år sedan att C var en skandalfirma. Det som uppdagas nu ser inte helt snyggt ut.
|
 |
Resurs (igen)
|
sixten
|
2007-08-24 10:02:57
|
|
|
Jaha, då har Resurs kommit med sin rapport och jag tycker inte att det var något större fel på den. Marknaden håller dock inte med mig utan sänker kursen ytterliggare. Senast betalt är 7 SEK vilket ger ett totalt marknadsvärde på Resurs på 119 MSEK.
Resurs gjorde visserligen ett något sämre resultat än förutspått, -1.5 MSEK för halvåret jämfört med prognos om 0 MSEk men bolaget står fast vid sin helårsprognos om omsättning på 325 MSEK och rörelseresultat på 12 MSEK. Med tanke på att bolaget har en "kassa" på runt 64 MSEK så tyder värderingen på 119 MSEK av bolaget och runt 55 MSEK för rörelsen att marknaden har väldigt lågt förtroende för Resurs. Jag köpte på mig lite mera aktier idag och hoppas att marknaden har fel...
|
 |
Re: Fortnox halvårsrapport
|
swedshare
|
2007-08-23 14:59:09
|
|
|
Jag hade också förhoppningar om bättre omsättning, iofs så blev jag lite lugnad av att det skulle ses effekt from 3:e kvartal istället. Jag tror fortfarande starkt på idén. Hoppas att de når positivt kassaflöde innan pengarna är slut.
|
 |
Fortnox halvårsrapport
|
$Henrik$
|
2007-08-23 12:27:29
|
|
|
Omsättning 1 510 tkr (908) +66%
Likvida medel 8,4 msek
AIS har ökat sitt innehav i Fortnox med 105 530 aktier
Jag hade förväntat mig en större omsättnings-ökning, men det visar iallafall att bolaget går åt rätt håll. Att AIS ökat sitt innhav tycker jag också visar på mycket är på gång. Kassan känns också stabil. Tror bolaget visar vinst nästa år.
|
 |
Yield
|
Boxarn
|
2007-08-23 11:03:13
|
|
|
Företaget äger 44% av Archelon. Även det här företaget verkar ha mycket på G. Klart intressant! Även om det är oklart om framtidsmöjligheterna för de företag man investerat i.
Marknadsvärdet motsvarar ungefär det uppskattade värdet av företagets investering i diverse bolag. Men det är just uppskattningar!
Men jag tycker att delårsrapporterna från Yield och Archelon är läsvärda. Rekommenderas!
|
 |
Re: Archelon
|
Boxarn
|
2007-08-23 10:45:50
|
|
|
Jag ser nu att någon/några tydligen blev positiva till rapporten. Aktien stiger.
|
 |
Archelon
|
Boxarn
|
2007-08-23 10:29:15
|
|
|
Företaget har mycket på gång. Men det är svårt att värdera företaget. Marknadsvärdet uppgår till cirka 45 miljoner.
Man har bland annat ett innehav i Kilsta Metall. När det gäller detta innehav skriver man: "Kraftig värdeutveckling på innehavet av aktier i Kilsta Metall." Men hur har man kommit fram till det? Aktien är ju inte listad!
|
 |
Re: Novus?
|
swedshare
|
2007-08-23 01:09:16
|
|
|
Per, "bra" för Novus är troligen när de kan kränga aktier i bolag som de själva har köpt mycket billigare. Har de någonsin tagit ett bolag till börsen? Gjorde Ellenbogen det någon gång?
|
 |
Re: Novus?
|
Per Wersén
|
2007-08-22 17:04:14
|
|
|
På vad sätt går det bra? En precisering vore intressant.
|
 |
INVO
|
Mr Rockefeller
|
2007-08-22 16:44:53
|
|
|
Nytt nyhetsbrev från INVO.
Tydligen pågår verksamheten fortfarande, men informationen är mycket knapphändig. Digitaliseringen av ROMAN skall dock vara klar.
Bolaget söker investerare i Kina. Undrar hur det skall gå.
|
 |
Re: Novus?
|
pinnen
|
2007-08-22 15:52:52
|
|
|
Jag pratade med en kille på Novus och dom kommer gå ut med sin nya emission i morgon och som redan är garanterad till 70%. Kul att det går bra för dom trots allt.
|
 |
Re: Nyemission i Dignitania
|
Henrik.Schulze
|
2007-08-22 14:42:36
|
|
|
Japp swedshare!
Jag återkommer. (Måste till dagis för utvecklingssamtal om min son.)
|
 |
Scandinavian Safety Training Centre AB - jag avstår!
|
Henrik.Schulze
|
2007-08-22 14:01:15
|
|
|
Skitemissionerna fortsätter att dugga tätt. (Ännu ett tecken på att vi nu ser slutet av konjunkturuppgången?) Nu senast är det kommunpolitikern Rolf Karlsson på Käringön utanför Orust (ca 5 mil norr om Göteborg) som vill ta in det fantasieggande beloppet 230 MSEK (!) i tre emissioner.
(Ett preliminärt "prospekt" finns på "http://www.sstc.cc/prospekt.htm")
En snabbanalys från min sida visar att du får vara glad om du får tillbaka hälften av pengarna. Resultatprognosen för 2012 är 30 MSEK. Efter bolagsskatten finns 72% av vinsten kvar, jag antar P/E-talet 12, och gör ett förenklat antagande om att alla pengar stoppas in år 2009. Mellan 2009 och 2012 diskonterar jag med faktorn ½ (motsvarar 26% internränta).
Nuvärdet 2009 blir:
30 x 0,72 x 12 x ½ = 129,6 MSEK
Dividera med emissionsbeloppet 230 MSEK, så får du tillbaka 56% av vad du satsat. (Den som satsar i år, 2007, behöver dessutom diskontera för två år till.) Dessutom får du vänta (minst) tre år på "facit" i form av att aktien listas för handel:
"Dock är bolagets ambition att under år 2010 noteras på lämplig lista."
(citat från "http://www.sstc.cc/riskfaktorer.htm", sista meningen i avsnittet "Tillsyn, övervakning och informationskrav")
Det finns alltid risker med att göra en "snabb" analys. Jag kan ha slarvat och haft alltför bråttom...
Till Rolf Karlsson och alla som väljer att satsa i hans storslagna projekt återstår bara att säga: Lycka till!
/Henrik
|
 |
Re: Nyemission i Dignitania
|
swedshare
|
2007-08-22 13:47:34
|
|
|
Henrik, är det alltså så att gratis aktier har ett annat värde än 0 som anskaffningsvärde?
|
 |
Re: Nyemission i Dignitania
|
Boxarn
|
2007-08-22 09:22:35
|
|
|
Jag läste memorandument om möjligt ännu översiktligare än jag brukar göra. Även jag avstår.
|
 |
Re: Nyemission i Dignitania
|
Henrik.Schulze
|
2007-08-21 22:59:25
|
|
|
Strict Equity - Dignitana: mitt råd är avstå!
-----------------------------------------------
Nu har Strict Equity gjort sina två första "omvända förvärv", som de kallar sina ägarspridningar tillika "gratis" utdelningar av aktier. Bolagen heter Railcare Group & Dignitana. Senare i höst kommer även Eurocon.
Ni som äger aktier i Strict Equity har antagligen fått informa- tionsmemorandum om Dignitana i brevlådan. Jag hinner inte skriva en analys av Dignitana just nu, men vill ändå meddela min egen slutsats: jag kommer inte att teckna! Och jag kan inte råda någon annan att göra det heller.
Tyvärr drar jag samma slutsats angående Railcare Group. (Trots att det inte kommit något prospekt ännu.) Tråkigt!
En annan tråkig sak som jag borde ha tänkt på innan jag började skänka/reka aktier i Strict Equity är att utdelningen av bolag som delas ut "gratis" kommer att beskattas. Utdelningarna av Dignitana, Eurocon & Railcare Group måste därför tas upp i deklarationen. (Trist, tidsödande och skatteinbetalning innan du ens har tjänat några pengar!)-:
[Jag skulle önska att utdelningarna beskattades på samma sätt som teckningsrätter - men det är bara önsketänkande. Den som vill kan ju prova att skriva till Anders Borg. :-]
Den som inte gillar krånglet med deklaration och beskattning rekommenderar jag därför att sälja sina aktier i Strict Equity. Men det kan du förstås göra först när den aktien börjar handlas senare i höst. (November om jag förstått rätt...) Då slipper du beskattning/deklaration för 2009 och framåt. I 2008 års deklaration (beskattningsåret 2007) kan jag inte se att det går att komma undan, tyvärr. Jag är ledsen för besväret. Men jag har för avsikt att återkomma angående hur utdelningarna ska deklareras enligt svenska Skatteverket.
/Henrik
|
 |
Innate
|
polarn
|
2007-08-21 07:16:27
|
|
|
Innate kommer den 2007-08-22 med Bokslutskommuniké för 2006/2007.
Den kommer ge en fingervisning om vad komma skall. Innate är mycket intressant nu och billig innan nyheter om ev. avtal. Innate har definitivt framtiden för sig, med en otrolig uppsida.
|
 |
Tävlingarna
|
kapsylen
|
2007-08-20 21:49:13
|
|
|
Har nu fått ording (hoppas jag) både på dator och hemsida.
Statistiken uppdaterad på www.kapsylen.com
Har suttet vid datorn så mycket de sista dagarna så min dotter hotar med att kalla mej "Derank" så nu tänker jag spara mej till fredag.
Mvh
|
 |
Re: Enjoy
|
swedshare
|
2007-08-20 18:32:51
|
|
|
Det var många som hade totalt orimliga föväntningar på rapporten. Grundaren Håkan går knappt att beskriva med ord. Det var ett sant nöje att träffa honom. Och jag säger som honom, jag säljer inte mina aktier! :)
|
 |
Enjoy
|
sixten
|
2007-08-20 12:31:25
|
|
|
Enjoy kom med rapport idag - kursen sjunker kraftigt och med tanke på hur pass haussad aktien varit så är väl det inte så konstigt. Jag gillar dock bolaget och även om grundaren/VD verkar vara en orginell person (avslutar bla rapporten med att konstatera att hans egna aktier ej är till salu) så tror jag att grundaren är en eldsjäl som lever för sitt bolag och som är en driven säljare vilket förhoppningsvis ger utslag i längden.
Ps Ska kanske tillägga att jag ej sett grundaren "live" utan min bedömning kommer främst från läsning av prosepekt/rapporter etc så ta den med en nypa salt.
|
 |
Re: Börskartan
|
Poike
|
2007-08-20 11:10:43
|
|
|
DI rapporterar att Nasdaq har skickat ut ett pressmeddelande att man överväger att sälja sitt innehav i LSE på 31 %. Något som skulle förbättra Nasdaqs finansiella position att höja sitt bud.
|
 |
Re: Börskartan
|
sixten
|
2007-08-20 09:11:23
|
|
|
Rykten om att Nasdaq-chefen kommer till Stockholm idag så fortsättning följer nog.
För NGM och Aktietorget (och Alternativa Aktiemarknaden) så innebär en affär (oavsett med vem) en möjlighet då OMX kommer ha fullt med fusionen - sedan är det en annan fråga om dessa aktörer förmår utnyttja läget till att stärka sina positioner eller ej...
|
 |
Re: FED:s räntesänkning
|
dry_martini
|
2007-08-20 00:28:56
|
|
|
Den räntan som sänktes är inte styrräntan, utan den ränta som FED åtar sig att låna ut pengar till banker till (discount rate). I praktiken används denna i ytterst begränsad omfattning, eftersom bankerna kan låna billigare sinsemellan. Dock kan det bli aktuellt i extrema lägen, när marknaden inte fungerar.
Som jag ser det är den här åtgärden i praktiken väldigt lik åtgärden att skjuta in mer pengar i systemet, som bla ECB och FED har roat sig med på sistone. Jag misstänker att skillnaden snarast är att FED inte de facto skjuter in mer pengar i samband med räntesänkningen (men förbinder sig att göra det om bankerna skulle vilja låna). Alltså mer ett löfte än faktisk åtgärd. Man kan ju spekulera i om de väljer detta eftersom de är oroliga för att trycka upp mer dollar. En ökad penningmängd driver ju på inflationen, vilket inte är önskvärt när man är i ett läge där man vill sänka räntan...
|
 |
Re: Novus?
|
Mr Pelton
|
2007-08-20 00:26:47
|
|
|
Hejsan Per Wersén,
jag läste ditt inlägg och kontaktade Vd Rickard Johansson på Garcio och ställde ett antal frågor till honom.
När det gäller emissionen och kontakten tillika försäljningen till befintliga aktieägare så är det Novus Finans som ska/skulle hålla i det.
Försäljning av halva poster har varit möjligt, det har bl.a. jag skrivit om här på Derank då jag erhållit ( varför vet jag inte ) förfrågningar om det i min privata mejl. Har hänvisat dem till Rickard Johansson.
När det gäller splitten så måste emissionen stängas först! därefter kan splitten genomföras. Enligt Rickard så var det ca 5 stycken som inte hade betalt i emissionen beroende på ett misstag av antingen Nordea eller Novus, kunderna hade ej erhållit någon avräkningsnota !!!
I vilket fall som helst så hoppades Rickard på att allting skulle falla på plats i denna veckan, dvs avslut/ stängning av emissionen samt en registrering av splitten på våra resp. aktiekonton och depåer.
När det gäller det sportsliga med Garcio och Simbapoker så kan jag säga att det överstiger nu 1 810 000 spelade händer på sajten och för att skryta lite med..... så vann jag min största cashtävling under söndagskvällen !!!! ( lite stolt är jag......)
Men nog med det.
Ha en ny och trevlig börsvecka gott folk
Hälsningar
Mr Pelton / Tony Rosenquist
|
 |
Re: Börskartan
|
Poike
|
2007-08-19 23:15:34
|
|
|
Det känns overkligt att Dubai skulle få igenom affären. Känns helt enkelt för kaxigt för en konservativ bransch. Men det vore häftigt.
Instämmer till fullo vad gäller svenskt intresse. Med Dubai så kommer Stockholm att vara den viktigaste basen med fokus på expansion. Med Nasdaq så blir Stockholm en driftscentral i utkanten.
Jag hoppas att den som betalar bäst vinner kampen. Men just nu verkar majoriteten tro att Nasdaq vinner med ett lägre bud än Dubai.
|